Rok się źle rozpoczął i nic nie wskazuje na to, by sytuacja mogła ulec szybkiej poprawie. Choć są też marki i modele, które radzą sobie wyjątkowo dobrze.
Luty był kolejnym miesiącem, w którym zarejestrowano w naszym kraju mniej samochodów osobowych niż w tym samym miesiącu 2021 roku. Kupiono bowiem 33 538 egzemplarzy, a to oznacza spadek o 11,2%. Sprzedaż była jednak wyższa niż w styczniu 2022 r. – o 15,7%.
W ciągu dwóch miesięcy przybyło w Polsce 62 513 aut – mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku o 7503 szt. (-10,7%).
Nasz rynek zdominowała Toyota, która przez dwa miesiące sprzedała ponad 12 tys. samochodów osobowych, co przekłada się na niemal dwudziestoprocentowy udział w rynku. Generalnie wśród najpopularniejszych marek widać ewidentne przetasowania – na drugim miejscu znajduje się obecnie Kia, która notuje ponad 65-procentowy wzrost sprzedaży względem okresu styczeń-luty 2021 r.
Wśród marek z listy top 20 zaledwie cztery sprzedały więcej aut niż w dwóch miesiącach 2021 r. Poza wspomnianą Kią, są to Hyundai, Dacia oraz Mazda. Z 16 marek, których auta sprzedają się gorzej, największy spadek jest udziałem Suzuki (-61%).
Wśród najpopularniejszych modeli całe podium należy do Toyoty. Co ciekawe, relatywnie kosztowne RAV4 wyprzedziło, przynajmniej na razie, miejskiego Yarisa. Na pierwszym miejscu nie nastąpiła zmiana – bestsellerem w Polsce pozostaje Corolla. Warto zauważyć, że wśród 10 najchętniej kupowanych modeli znajduje się aż pięć SUV-ów, w tym trzy marek dalekowschodnich.
Najbliższe miesiące nie napawają optymizmem. Rosyjska inwazja na Ukrainę, która jest katastrofą humanitarną i w takim aspekcie trzeba ją przede wszystkim rozpatrywać, będzie jednak miała także znaczny wpływ na gospodarkę, w tym branżę motoryzacyjną. W efekcie wojny pogłębią się wszelkie problemy z dostępnością części i podzespołów, co po raz kolejny negatywnie odbije się na produkcji aut, ich ofercie w salonach oraz oczywiście – na sprzedaży.
Top 10 marek w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2022 r. (dane PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-II 2022 r. (szt.) | Różnica do I-II 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 12 255 | -1,9 |
2 | Kia | 6341 | +46,5 |
3 | Skoda | 5514 | -37,7 |
4 | Hyundai | 4181 | +33,9 |
5 | Volkswagen | 3808 | -39,5% |
6 | BMW | 3280 | -11,1 |
7 | Ford | 3160 | -7,7 |
8 | Dacia | 3105 | +15,4 |
9 | Mercedes | 2634 | -18,7 |
10 | Audi | 2549 | -11,0 |
Oto najpopularniejsze modele aut osobowych w Polsce w okresie styczeń-luty 2022 r. (dane PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-II 2022 r. (szt.) | Różnica do I-II 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 3286 | -13,5 |
2 | Toyota RAV4 | 2631 | +66,5 |
3 | Toyota Yaris | 2292 | -27,6 |
4 | Hyundai Tucson | 1901 | +50,9 |
5 | Kia Sportage | 1804 | +28,9 |
6 | Skoda Octavia | 1716 | -37,1 |
7 | Kia Ceed | 1489 | +112,4 |
8 | Volkswagen T-Roc | 1438 | -6,3 |
9 | Dacia Sandero | 1376 | +144,8 |
10 | Dacia Duster | 1344 | -25,9 |