Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Corolla przód

Po dwóch miesiącach 2022 r. sprzedaż aut w Polsce jest niższa niż w styczniu i lutym 2021 r.

Tygodnik „Motor”

Po dwóch miesiącach 2022 r. sprzedaż aut w Polsce jest niższa niż w styczniu i lutym 2021 r.

Rok się źle rozpoczął i nic nie wskazuje na to, by sytuacja mogła ulec szybkiej poprawie. Choć są też marki i modele, które radzą sobie wyjątkowo dobrze.

Luty był kolejnym miesiącem, w którym zarejestrowano w naszym kraju mniej samochodów osobowych niż w tym samym miesiącu 2021 roku. Kupiono bowiem 33 538 egzemplarzy, a to oznacza spadek o 11,2%. Sprzedaż była jednak wyższa niż w styczniu 2022 r. – o 15,7%.

W ciągu dwóch miesięcy przybyło w Polsce 62 513 aut – mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku o 7503 szt. (-10,7%).

Nasz rynek zdominowała Toyota, która przez dwa miesiące sprzedała ponad 12 tys. samochodów osobowych, co przekłada się na niemal dwudziestoprocentowy udział w rynku. Generalnie wśród najpopularniejszych marek widać ewidentne przetasowania – na drugim miejscu znajduje się obecnie Kia, która notuje ponad 65-procentowy wzrost sprzedaży względem okresu styczeń-luty 2021 r.

Wśród marek z listy top 20 zaledwie cztery sprzedały więcej aut niż w dwóch miesiącach 2021 r. Poza wspomnianą Kią, są to Hyundai, Dacia oraz Mazda. Z 16 marek, których auta sprzedają się gorzej, największy spadek jest udziałem Suzuki (-61%).

Wśród najpopularniejszych modeli całe podium należy do Toyoty. Co ciekawe, relatywnie kosztowne RAV4 wyprzedziło, przynajmniej na razie, miejskiego Yarisa. Na pierwszym miejscu nie nastąpiła zmiana – bestsellerem w Polsce pozostaje Corolla. Warto zauważyć, że wśród 10 najchętniej kupowanych modeli znajduje się aż pięć SUV-ów, w tym trzy marek dalekowschodnich.

Najbliższe miesiące nie napawają optymizmem. Rosyjska inwazja na Ukrainę, która jest katastrofą humanitarną i w takim aspekcie trzeba ją przede wszystkim rozpatrywać, będzie jednak miała także znaczny wpływ na gospodarkę, w tym branżę motoryzacyjną. W efekcie wojny pogłębią się wszelkie problemy z dostępnością części i podzespołów, co po raz kolejny negatywnie odbije się na produkcji aut, ich ofercie w salonach oraz oczywiście – na sprzedaży.

Top 10 marek w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2022 r. (dane PZPM)

Miejsce Marka Rejestracje I-II 2022 r. (szt.) Różnica do I-II 2021 r. (proc.)
1 Toyota 12 255 -1,9
2 Kia 6341 +46,5
3 Skoda 5514 -37,7
4 Hyundai 4181 +33,9
5 Volkswagen 3808 -39,5%
6 BMW 3280 -11,1
7 Ford 3160 -7,7
8 Dacia 3105 +15,4
9 Mercedes 2634 -18,7
10 Audi 2549 -11,0

Oto najpopularniejsze modele aut osobowych w Polsce w okresie styczeń-luty 2022 r. (dane PZPM)

1. Toyota Corolla (3286 szt.)

toyota_corolla_przod

2. Toyota RAV4 (2631 szt.)

toyota_rav4_przod

3. Toyota Yaris (2292 szt.)

toyota_yaris_przod

Miejsce Marka/model Rejestracje I-II 2022 r. (szt.) Różnica do I-II 2021 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 3286 -13,5
2 Toyota RAV4 2631 +66,5
3 Toyota Yaris 2292 -27,6
4 Hyundai Tucson 1901 +50,9
5 Kia Sportage 1804 +28,9
6 Skoda Octavia 1716 -37,1
7 Kia Ceed 1489 +112,4
8 Volkswagen T-Roc 1438 -6,3
9 Dacia Sandero 1376 +144,8
10 Dacia Duster 1344 -25,9

Czytaj także