Lancia szykuje kompletnie nową gamę, w której znajdzie się czwarta generacja legendarnej Delty.
Od kilku lat Lancia produkuje tylko jeden model i oferuje go tylko na jednym rynku. Jest nim dostępny wyłącznie we Włoszech Ypsilon. Wkrótce to się zmieni. Firma szykuje nową gamę modelową, na którą początkowo złożą się trzy auta.
W pierwszej kolejności poznamy następcę Ypsilona. Samochód ma zadebiutować za dwa lata, ale nie będzie już miejskim hatchbackiem, tylko niedużym SUV-em. Do jego gamy mają trafić wersje spalinowe i elektryczne. Auto skorzysta z platformy CMP, znanej np. z Opla Mokki i Peugeota 2008 (Lancia, Opel i Peugeot należą do koncernu Stellantis).
Następną nowością będzie Delta czwartej generacji. Można się jej spodziewać około 2025 r., czyli 11 lat po zakończeniu produkcji słabo sprzedającej się Delty III.
Pracami nad designem nowej Delty, podobnie jak i nad wzornictwem wszystkich przyszłych Lancii, kieruje Jean-Pierre Ploue. To jeden z najwybitniejszych stylistów motoryzacyjnych naszych czasów, który wcześniej nadzorował design np. Renault Twingo I, Renault Megane I oraz Citroena C4 (generacja z lat 2004-2010).
Samochód zachowa kompaktowe wymiary i format hatchbacka. Wyglądem ma się odwoływać przede wszystkim do sportowych wersji pierwszej Delty, jak np. HF Integrale.
Delta IV powstaje na kompletnie nowej platformie koncernu Stellantis o nazwie STLA Medium. Jest ona przeznaczona dla samochodów premium. Naszym zdaniem auto otrzyma napęd elektryczny, w grę wchodzi też wersja z napędem hybrydowym.
Elektryczne wersje przyszłej Delty zostaną wyposażone w akumulatory trakcyjne o pojemności od 87 do 104 kWh. Niewykluczone, że topowa odmiana będzie mieć około 400 KM. Zasięg najbardziej wydajnej wersji Delty IV wyniesie około 700 km (wg normy WLTP).
Najbardziej tajemniczy jest trzeci model Lancii. Naszym zdaniem może to być sedan klasy średniej.
Delta to jedna z najsłynniejszych nazw w dziejach Lancii. Do tej pory pojawiły się trzy generacje tego modelu i jedno auto specjalne. Oto one: