Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lancia Delta - przód, wizualizacja

Powrót po ponad 10 latach – nowa Lancia Delta

Wizualizacja: Jean Francois Hubert

Powrót po ponad 10 latach – nowa Lancia Delta

Lancia szykuje kompletnie nową gamę, w której znajdzie się czwarta generacja legendarnej Delty.

  • Nowa Delta ma otrzymać napęd elektryczny
  • Topowa wersja może mieć 400 KM
  • W nowej gamie Lancii znajdzie się też następca Ypsilona i większy model od Delty

Od kilku lat Lancia produkuje tylko jeden model i oferuje go tylko na jednym rynku. Jest nim dostępny wyłącznie we Włoszech Ypsilon. Wkrótce to się zmieni. Firma szykuje nową gamę modelową, na którą początkowo złożą się trzy auta.

Powrót Lancii Delty

W pierwszej kolejności poznamy następcę Ypsilona. Samochód ma zadebiutować za dwa lata, ale nie będzie już miejskim hatchbackiem, tylko niedużym SUV-em. Do jego gamy mają trafić wersje spalinowe i elektryczne. Auto skorzysta z platformy CMP, znanej np. z Opla Mokki i Peugeota 2008 (Lancia, Opel i Peugeot należą do koncernu Stellantis).

Następną nowością będzie Delta czwartej generacji. Można się jej spodziewać około 2025 r., czyli 11 lat po zakończeniu produkcji słabo sprzedającej się Delty III.

Pracami nad designem nowej Delty, podobnie jak i nad wzornictwem wszystkich przyszłych Lancii, kieruje Jean-Pierre Ploue. To jeden z najwybitniejszych stylistów motoryzacyjnych naszych czasów, który wcześniej nadzorował design np. Renault Twingo I, Renault Megane I oraz Citroena C4 (generacja z lat 2004-2010).

Samochód zachowa kompaktowe wymiary i format hatchbacka. Wyglądem ma się odwoływać przede wszystkim do sportowych wersji pierwszej Delty, jak np. HF Integrale.

Delta IV powstaje na kompletnie nowej platformie koncernu Stellantis o nazwie STLA Medium. Jest ona przeznaczona dla samochodów premium. Naszym zdaniem auto otrzyma napęd elektryczny, w grę wchodzi też wersja z napędem hybrydowym.

Elektryczne wersje przyszłej Delty zostaną wyposażone w akumulatory trakcyjne o pojemności od 87 do 104 kWh. Niewykluczone, że topowa odmiana będzie mieć około 400 KM. Zasięg najbardziej wydajnej wersji Delty IV wyniesie około 700 km (wg normy WLTP).

Najbardziej tajemniczy jest trzeci model Lancii. Naszym zdaniem może to być sedan klasy średniej.

Historia Lancii Delty

Delta to jedna z najsłynniejszych nazw w dziejach Lancii. Do tej pory pojawiły się trzy generacje tego modelu i jedno auto specjalne. Oto one:

  • Pierwsza generacja (1979-1994): w połowie cyklu produkcyjnego auto przeszło zasadniczą metamorfozę, nabierając sportowego charakteru. W 1986 r. pojawiła się pierwsza z wersji HF, której rajdowe odmiany odnosiły ogromne sukcesy w sporcie. Najmocniejsze drogowe HF Integrale rozwijało 211 KM i przyspieszało od 0 do 100 km/h w 5,7 s. Ogółem powstało aż 521 tys. sztuk Delty pierwszej generacji.
  • Druga generacja (1993-1999): jeden z najpiękniejszych włoskich kompaktowych samochodów, niestety – jego średnia roczna produkcja aż półtora raza ustępowała poprzedniczce. Samochód mierzył 401 cm długości, o 11 cm więcej od wczesnej Delty I. Do gamy trafiły silniki o mocy 75-186 KM. Trzydrzwiowa odmiana nosiła nazwę HPE, jak shooting brake Lancii z lat 1975-1984.
  • Trzecia generacja (2008-2014): auto zmieniło charakter, stając się jeszcze bardziej premium i zbliżając się do klasy średniej. Efektowny hatchback miał aż 452 cm długości, o 51 cm więcej od poprzedniczki. Niestety, sukcesu nie odniósł.
  • Auto specjalne, czyli Delta S4 Stradale (1985-1988): skonstruowana na zlecenie Lancii przez Abartha technicznie nie miała praktycznie nic wspólnego z ówczesną Deltą I. Auto było drogową wersją rajdowego samochodu. Jego 250-konny silnik znalazł się między kabiną a tylną osią, miał 1,75 l, kompresor oraz turbosprężarkę. Powstało tylko 200 sztuk tej Delty.
Nowa Lancia Delta - wizualizacja
Oto wizualizacja kolejnej generacji Lancii Delty.
Wizualizacja: Jean-Francois Hubert
Lancia Delta I - przód
Pierwsza generacja Lancii Delty debiutowała w 1979 r., zastępując model Fulvia.
Stellantis
Lancia Delta I HF Stradale - przód
Pierwsza Delta zasłynęła sportowymi odmianami, w tym HF Integrale.
Stellantis
Lancia Delta S4 - przód
W 1985 r. pojawiła się Delta S4 Stradale z 250-konnym silnikiem, turbosprężarką i kompresorem.
Stellantis
Lancia Delta II - przód
Delta II to jeden z najpiękniejszych włoskich kompaktów wszech czasów.
Stellantis
Lancia Delta III - tył
Ostatnią na razie generację Delty produkowano do 2014 r.
Stellantis

Czytaj także