Jak wygląda rynek nowych aut w Europie po pięciu miesiącach tego roku? Mieszkańcy Starego Kontynentu zdecydowanie „przeprosili się” z elektrykami, lider – Volkswagen – zwyżkuje (choć jego niegdysiejszy przebój popadł w niełaskę), a na liście przebojów nadal króluje Dacia Sandero, choć… już drugi miesiąc z rzędu najchętniej wybieranym autem jest zupełnie inny model.
Jak wynika z najnowszych danych stowarzyszenia producentów ACEA, w maju zarejestrowano w Europie (kraje UE, EFTA oraz Wielka Brytania) 1 113 194 nowych samochodów osobowych. Wzrost wyniósł 1,9%. Z kolei od stycznia do maja 2025 r. włącznie sprzedano 5 572 458 nowych „osobówek” – więcej o zaledwie 0,1% niż w tym samym okresie ubiegłego roku (w samej Unii Europejskiej sprzedaż była nawet niestety nieco niższa, spadek wyniósł 0,6%).
Cały czas z ogromną przewagą nad rywalami marką numer 1 w Europie pozostaje Volkswagen (jest także największym koncernem), który sprzedał w 5 miesięcy 2025 r. 615 646 aut, notując przy tym solidny, 7,8-procentowy wzrost popytu. Na drugim miejscu plasuje się Toyota (366 562 szt., spadek o 7,6% rok do roku), a podium uzupełnia Skoda (334 437 szt.; +7,2%).
Gdy spojrzy się na listę uwzględnianych w raporcie ACEA marek, większość, bo 22, sprzedała w ciągu 5 miesięcy br. mniej aut niż w okresie I-V 2024 r., a tylko 14 – więcej. Liderami wzrostu są Alpine (+11,3%) oraz Cupra (+45,9%), a największe spadki zanotowały natomiast Lancia (-72,8%) oraz Smart (-63,7%). Warto też zauważyć, jak dużo traci Tesla – aż 37,1%.
Maj był drugim z rzędu miesiącem, w którym najchętniej kupowanym samochodem osobowym okazało się Renault Clio. W tym miesiącu wyprzedziło ono Dacię Sandero i Volkswagena T-Roca. Jednak po pięciu miesiącach to właśnie rumuński hatchback utrzymuję pozycję ogólnego lidera. Znakomite wyniki Clio sprawiły jednak, że wyprzedziło ono o jedną pozycję Peugeta 208 (szczegółowe dane w tabelce poniżej).
Bardzo mocno traci natomiast Volkswagen Golf (4. miejsce; -17,7% rok do roku) i wydaje się, że zyskujący z kolei na popularności VW Tiguan (5. pozycja; +15,9%) wkrótce go przeskoczy w statystykach. Generalnie warto zauważyć, że większość samochodów w top 10 to modele miejskie (tak klasyczne hatchbacki, jak i crossovery).
Wśród samochodów elektrycznych numerem jeden pozostaje Tesla Model Y, mimo potężnego, bo wynoszącego aż 42,6% spadku sprzedaży (45 592 szt.).
Zadyszkę na rynku samochodów elektrycznych w Europie można, przynajmniej na razie, uznać za minioną. To właśnie elektryki zanotowały bowiem po pięciu miesiącach najwyższy wzrost sprzedaży, wynoszący 27,8% (951 653 szt.). Pod względem wzrostu popytu na kolejnych miejscach znajdują się hybrydy (+18,6%; 1 967 089 szt.) oraz hybrydy plug-in (+17,6%. 473 033 szt.). Z kolei tracą auta z silnikami wyłącznie benzynowymi (-21,1%; 1 566 579 szt.) oraz wysokoprężnymi (-26,2%; 463 475 szt.).
Oto dziesięć najpopularniejszych modeli nowych samochodów osobowych w Europie w okresie I-V 2025 r. (dane: Dataforce za Automotive News Europe)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-V 2025 r. (szt.) | Zmiana do I-V 2024 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 108 510 | -7,8 |
2 | Renault Clio | 96 068 | +4,8 |
3 | Peugeot 208 | 91 686 | +0,2 |
4 | VW Golf | 87 200 | -17,7 |
5 | VW Tiguan | 87 056 | +15,9 |
6 | VW T-Roc | 86 136 | -4,1 |
7 | Citroen C3 | 81 520 | -5,0 |
8 | Toyota Yaris Cr. | 79 358 | -1,5 |
9 | Dacia Duster | 78 959 | +12,0 |
10 | Peugeot 2008 | 78 233 | +2,0 |