Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Clio przód

Renault Clio najpopularniejszym nowym autem w Europie w maju 2025 r., po pięciu miesiącach prowadzi Dacia Sandero

fot. Renault

Renault Clio najpopularniejszym nowym autem w Europie w maju 2025 r., po pięciu miesiącach prowadzi Dacia Sandero

Jak wygląda rynek nowych aut w Europie po pięciu miesiącach tego roku? Mieszkańcy Starego Kontynentu zdecydowanie „przeprosili się” z elektrykami, lider – Volkswagen – zwyżkuje (choć jego niegdysiejszy przebój popadł w niełaskę), a na liście przebojów nadal króluje Dacia Sandero, choć… już drugi miesiąc z rzędu najchętniej wybieranym autem jest zupełnie inny model.

Jak wynika z najnowszych danych stowarzyszenia producentów ACEA, w maju zarejestrowano w Europie  (kraje UE, EFTA oraz Wielka Brytania) 1 113 194 nowych samochodów osobowych. Wzrost wyniósł 1,9%. Z kolei od stycznia do maja 2025 r. włącznie sprzedano 5 572 458 nowych „osobówek” – więcej o zaledwie 0,1% niż w tym samym okresie ubiegłego roku (w samej Unii Europejskiej sprzedaż była nawet niestety nieco niższa, spadek wyniósł 0,6%).

Więcej marek traci, niż zyskuje

Cały czas z ogromną przewagą nad rywalami marką numer 1 w Europie pozostaje Volkswagen (jest także największym koncernem), który sprzedał w 5 miesięcy 2025 r. 615 646 aut, notując przy tym solidny, 7,8-procentowy wzrost popytu. Na drugim miejscu plasuje się Toyota (366 562 szt., spadek o 7,6% rok do roku), a podium uzupełnia Skoda (334 437 szt.; +7,2%).

Gdy spojrzy się na listę uwzględnianych w raporcie ACEA marek, większość, bo 22, sprzedała w ciągu 5 miesięcy br. mniej aut niż w okresie I-V 2024 r., a tylko 14 – więcej. Liderami wzrostu są Alpine (+11,3%) oraz Cupra (+45,9%), a największe spadki zanotowały natomiast Lancia (-72,8%) oraz Smart (-63,7%). Warto też zauważyć, jak dużo traci Tesla – aż 37,1%.

Małe są popularne

Maj był drugim z rzędu miesiącem, w którym najchętniej kupowanym samochodem osobowym okazało się Renault Clio. W tym miesiącu wyprzedziło ono Dacię Sandero i Volkswagena T-Roca. Jednak po pięciu miesiącach to właśnie rumuński hatchback utrzymuję pozycję ogólnego lidera. Znakomite wyniki Clio sprawiły jednak, że wyprzedziło ono o jedną pozycję Peugeta 208 (szczegółowe dane w tabelce poniżej).

Bardzo mocno traci natomiast Volkswagen Golf (4. miejsce; -17,7% rok do roku) i wydaje się, że zyskujący z kolei na popularności VW Tiguan (5. pozycja; +15,9%) wkrótce go przeskoczy w statystykach. Generalnie warto zauważyć, że większość samochodów w top 10 to modele miejskie (tak klasyczne hatchbacki, jak i crossovery).

Wśród samochodów elektrycznych numerem jeden pozostaje Tesla Model Y, mimo potężnego, bo wynoszącego aż 42,6% spadku sprzedaży (45 592 szt.). 

Auta elektryczne zyskują najbardziej

Zadyszkę na rynku samochodów elektrycznych w Europie można, przynajmniej na razie, uznać za minioną. To właśnie elektryki zanotowały bowiem po pięciu miesiącach najwyższy wzrost sprzedaży, wynoszący 27,8% (951 653 szt.). Pod względem wzrostu popytu na kolejnych miejscach znajdują się hybrydy (+18,6%; 1 967 089 szt.) oraz hybrydy plug-in (+17,6%. 473 033 szt.). Z kolei tracą auta z silnikami wyłącznie benzynowymi (-21,1%; 1 566 579 szt.) oraz wysokoprężnymi (-26,2%; 463 475 szt.).

Oto dziesięć najpopularniejszych modeli nowych samochodów osobowych w Europie w okresie I-V 2025 r. (dane: Dataforce za Automotive News Europe)

1. Dacia Sandero

dacia-sandero-przod
Zdjęcie: Dacia

2. Renault Clio

renault-clio-przod
Zdjęcie: Renault

3. Peugeot 208

peugeot-208-przod-1
Zdjęcie: Peugeot
Miejsce Marka/model Rejestracje I-V 2025 r. (szt.) Zmiana do I-V 2024 r. (proc.)
1 Dacia Sandero 108 510 -7,8
2 Renault Clio 96 068 +4,8
3 Peugeot 208 91 686 +0,2
4 VW Golf 87 200 -17,7
5 VW Tiguan 87 056 +15,9
6 VW T-Roc 86 136 -4,1
7 Citroen C3 81 520 -5,0
8 Toyota Yaris Cr. 79 358 -1,5
9 Dacia Duster 78 959 +12,0
10 Peugeot 2008 78 233 +2,0

Czytaj także