Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
ładowanie samochodu elektrycznego

Rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych

archiwum

Rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych

Wraz ze wzrostem popularności pojazdów elektrycznych na całym świecie, rośnie globalne zapotrzebowanie na stacje ładowania, zwłaszcza w większych miastach. Rozwój infrastruktury dla aut na prąd jest zauważalny również w Polsce.

Rozwój infrastruktury ładowania w Polsce

W Polsce na koniec 2021 roku przypadało średnio 10,04 pojazdu elektrycznego na jeden ogólnodostępny punkt ładowania, co wskazuje na dwukrotny wzrost w stosunku do 2019 roku. Analogicznie, w 2022 roku zainstalowano 633 nowe szybkie ładowarki, co pokazuje wzrost udziału stacji ładowania o mocy powyżej 50 kW – z 8% do 11% w skali kraju.

Warto zaznaczyć, że istnieje plan rozbudowy sieci stacji szybkiego ładowania (DC) w Polsce do niemal 100 tys. punktów do 2030 roku. Ponadto planowana jest ekspansja infrastruktury ładowania na długich trasach, w tym do 160 nowych punktów ładowania przy głównych unijnych drogach TEN-T.

Najpopularniejsze metody ładowania samochodów elektrycznych

Wybór metody ładowania pojazdu, takiego jak chociażby nowy samochód elektryczny RENAULT 5 E-TECH 100 % ELECTRIC, zależy od wielu czynników, takich jak dostępność stacji ładowania, czas, jaki jesteś w stanie poświęcić na ładowanie, a także od modelu Twojego samochodu. Każda metoda ma swoje zalety i wady, które zostaną przedstawione w poniższych podrozdziałach.

Ładowanie w domowym zaciszu

Ładowanie w domowym zaciszu jest wygodnym i czasami najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem. Dzięki domowej ładowarce typu wallbox można naładować samochód elektryczny dużo szybciej, niż korzystając ze zwykłego gniazdka domowego – tę samą liczbę kWh można osiągnąć w około 3-5 godzin, a nie 7-10. Dodatkowo, wybierając tańszą taryfę nocną, można uzyskać znaczne oszczędności.

Publiczne punkty ładowania – kiedy warto z nich korzystać?

Korzystanie z publicznych stacji ładowania jest wygodne podczas podróży, kiedy nie ma dostępu do domowej ładowarki. W Polsce funkcjonuje ponad 1300 publicznych punktów, które są powszechnie dostępne przy hotelach, na nowoczesnych osiedlach mieszkaniowych oraz w miejscach publicznych.

Warto jednak odnotować, że korzystanie z publicznych stacji ładowania AC jest często droższe niż ładowanie w domu ze względu na konieczność utrzymania infrastruktury. Miejsca te oferują użytkownikom różne poziomy mocy, od 11 kW do szybszych 22 kW, a nawet 43 kW, co pozwala dostosować czas ładowania do indywidualnych potrzeb.

Szybkie ładowanie w trasie

Podczas długiej podróży nieocenioną zaletą są szybkie ładowarki DC. Pozwalają one na naładowanie pojazdu w minutach, a nie godzinach – w przypadku większości baterii samochodowych uzyskanie poziomu 80% zajmuje około 20-30 minut. Szybkie ładowanie DC jest szczególnie powszechne w pobliżu autostrad czy punktów ładowania o dużej mocy (HPC). Warto zaznaczyć, że coraz częściej można je spotkać także w domowych rozwiązaniach. Korzystając z szybkiej ładowarki, należy mieć na uwadze, że prędkość ładowania zwalnia po osiągnięciu około 80% w celu ochrony baterii przed przegrzaniem. 

Czas ładowania samochodu elektrycznego – co wpływa na szybkość?

Szybkość ładowania baterii samochodu elektrycznego zależy od wielu czynników. Pierwszym z nich jest moc – wyższa może skrócić czas potrzebny do pełnego naładowania baterii. Trzeba jednak zaznaczyć, że w tej kwestii nie ma pełnej dowolności. Poszczególne modele pojazdów elektrycznych mają ściśle określoną moc, z jaką mogą być ładowane.

Drugi czynnik to temperatura otoczenia. Dlaczego? Niskie temperatury spowalniają reakcje chemiczne w ogniwach baterii, podczas gdy wyższe mogą przyczynić się do jej degradacji. Wykorzystanie mechanizmów takich jak np. preheating baterii pozwala na szybsze ładowanie przy niskich temperaturach.

Czytaj także