Jak pokazuje najnowsze badanie Global EV Driver Survey, w którym udział wzięli ankietowani z 18 krajów całego świata, dotychczasowi właściciele aut na prąd w przyszłości nie chcą ich zamienić na pojazd o innym rodzaju napędu. Czym to argumentują?
W badaniu przeprowadzonym przez Global EV Alliance udział wzięły 23 000 osób. Wyniki zbierano od 27 sierpnia do 20 listopada tego roku w 18 krajach świata.
„Aby jak najdokładniej odzwierciedlić poglądy właścicieli pojazdów elektrycznych na całym świecie, wyniki to wartości ważone na podstawie udziału każdego kraju w całkowitej flocie pojazdów elektrycznych” – informuje Global EV Alliance.
Oznacza to, że głosy osób z krajów, gdzie auta na prąd są popularniejsze, mają większe znaczenie niż tych, gdzie elektryków jest mniej.
Badanie, zwane Global EV Driver Survey, wykazuje, że aż 92% dotychczasowych właścicieli pojazdów elektrycznych w przyszłości ponownie wybierze model na prąd. Tylko 1% powróci do auta benzynowego lub wysokoprężnego, natomiast 4% wybrałoby hybrydę plug-in. 1% badanych odpowiedziało, że sięgnie po samochód na inne paliwo niż olej napędowy i benzyna, a 2% jeszcze się nie zdecydowało.
„Wyniki te potwierdzają, że kierowcy pojazdów elektrycznych są bardzo zadowoleni ze swojego wyboru, a doniesienia o spadającej popularności aut na prąd okazują się mocno przesadzone” – mówi Petter Haugneland z Norwegian EV Association.
Co według użytkowników aut na prąd przemawia za ich zakupem? To mniejsze koszty użytkowania niż w przypadku innych samochodów, brak emisji spalin oraz niski wpływ na lokalne środowisko.
Wśród wad wymieniają jednak wciąż słabo rozwiniętą sieć ładowania, zbyt długi czas ładowania baterii trakcyjnej oraz niedziałające ładowarki. To pokazuje, że największa wada pojazdów na prąd nie dotyczy ich zasięgu, lecz infrastruktury.
„Kierowcy pojazdów elektrycznych są podobni do innych konsumentów. Pragną wygody i bezproblemowej eksploatacji auta. Mimo że większość z nich ładuje swoje pojazdy głównie w domu, opracowywanie przyjaznych rozwiązań ładowania ma kluczowe znaczenie dla wzrostu masowego rynku elektryków” – mówi Christian Peter, dyrektor EMC ElektroMobilitätsClub w Austrii.