Tempo rozwoju infrastruktury ładowania aut elektrycznych w Europie jest zdecydowanie za niskie – ostrzega ważna europejska organizacja
Tempo rozwoju infrastruktury ładowania aut elektrycznych w Europie jest zdecydowanie za niskie – ostrzega ważna europejska organizacja
Adam Szczepaniak
2 tygodnie temu
Jak podaje stowarzyszenie ACEA, aby plan elektryfikacji transportu miał szasnę się powieść – do 2030 r. w Unii Europejskiej powinno funkcjonować niemal 9 milionów punktów ładowana. A obecnie jest ich… nieco ponad 632 tysiące. Przedstawiamy 10 kluczowych wniosków z nowego alarmującego raportu dotyczącego rozwoju elektromobilności.
Czy się to komuś podoba, czy nie, przynajmniej na razie wszystko wskazuje na to, że od elektryfikacji w motoryzacji nie ma odwrotu. Oferta samochodów elektrycznych staje się coraz bogatsza, a ich sprzedaż w Europie nadal rośnie (choć wzrost w I kw. 2024 r., m.in. za sprawą spadków sprzedaży w Niemczech, wyraźnie wyhamował). Obecnie udział elektryków w rejestracji nowych aut osiągnął poziom 13,2% i jest wyższy o 2,1 punktu procentowego niż samochodów z silnikami wysokoprężnymi.
Elektryczna rewolucja rodzi nadal wiele pytań i generuje różne problemy, ale w tym wszystkim kluczowe wydaje się jedno zagadnienie – rozwój infrastruktury ładowania. Jest on absolutnie kluczowy dla powodzenia całej tej transformacji. Bo bez niej korzystanie z samochodów elektrycznych, poza tym że będzie koniecznością, może się stać udręką (a wielu przypadkach pewnie już jest).
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) poświęciła temu zagadnieniu swój najnowszy raport. Poniżej prezentujemy dziesięć najważniejszych wniosków, jakie płyną z tej obszernej analizy (dane dotyczą państw UE i nie obejmują krajów EFTA i Wielkiej Brytanii).
Pod koniec 2023 r. w krajach UE było 632 423 publicznych punktów ładowania i ok. 3 milionów aut elektrycznych na drogach
W 2023 r. przybyło łącznie ok. 153 tys. publicznych punktów ładowania
Komisja Europejska zakłada, że do 2030 r. powinno być 3,5 mln punktów ładowania, co wspierałoby sprzedaż aut elektrycznych i pozwoliło osiągnąć poziom elektryfikacji umożliwiający spełnienie zakładanej 55-procentowej redukcji emisji CO2 dla aut osobowych. Osiągnięcie tego celu wymagałoby instalacji niemal 2,9 mln punktów ładowania w ciągu najbliższych 7 lat (410 tys. rocznie, 7900 tygodniowo)
Z kolei ACEA podaje, że popyt będzie znacznie wyższy i zakłada że w 2030 r. powinno być aż 8,8 mln punktów ładowania. By uzyskać taki wynik, konieczne by było budowanie 1,2 mln punktów rocznie (22 438 tygodniowo)
W ciągu ostatnich siedmiu lat wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych był ponad trzykrotnie wyższy niż przyrost liczby punktów ładownia. Pomiędzy 2017 a 2023 r. sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła 18-krtotnie zaś liczba punktów ładowania zwiększyła się w tym samym czasie tylko sześciokrotnie
Niektóre kraje dynamicznie rozwijają infrastrukturę, ale większość pozostaje w tyle. W trzech krajach, które zajmują ok. 20% powierzchni UE, czyli w Niemczech Francji i Holandii, znajduje się 61% punktów ładowania. Pozostałe 39% jest zlokalizowanych w 24 państwach, na które przypada 80% powierzchni UE
Istnieje silna korelacja pomiędzy dostępnością publicznych punktów ładowania a sprzedażą samochodów elektrycznych. Lista top 5 krajów z największą sprzedażą aut BEV jest bardzo podobna do tej, na której znajdują się państwa z największą liczbą punktów ładowania. Na obu odnajdziemy Niemcy, Francję, Holandię i Włochy
Poważnym problemem jest także mała liczba szybkich ładowarek (takich o mocy ponad 22 kW). Obecnie tylko około 1 na 7 urządzeń jest zdolne do szybkiego ładowania (ok. 13,5%). Gros ma moc 22 kW lub mniejszą
Pod koniec 2023 r. w UE na szybką ładowarkę przypadało 29 aut elektrycznych, a po doliczeniu hybryd plug-in były to 53 auta (choć akurat w tym przypadku trzeba zauważyć, że na razie uwzględnianie PHEV-ów wydaje się niezbyt trafione, bo jeszcze niewielki procent z nich może korzystać z urządzeń DC)
Rządy państw UE powinny przyspieszyć inwestycje w rozwój infrastruktury i jak najszybciej wdrażać założenia rozporządzenia ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), pamiętając przy tym, że wyznacza on tylko minimalne wymagania, jakie powinny być spełnione. Jednocześnie European Alternative Fuels Observatory (EAFO) musi zapewnić system monitorowania, który zachęci państwa członkowskie do szybszego rozwoju infrastruktury ładowania
Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem z serwisu magazynauto.pl jest Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Klikając w „akceptuję i przechodzę do serwisu” wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak pliki cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wydawnictwo Bauer i zaufanych partnerów zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analityki internetowej oraz marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać za pośrednictwem ustawień zaawansowanych.
Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz sposobu realizacji Twoich uprawnień.
Ustawienia prywatności
Poniżej możesz wprowadzić ustawienia w zakresie przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu i wykorzystywania ich w poniższych celach.
Informacje przetwarzane za pomocą plików cookies lub innych podobnych technologii dotyczą aktywności użytkownika na odwiedzanych stronach internetowych, historii wizyt, a także informacji o lokalizacji urządzenia. Osobno możesz określić swoje preferencje wobec wykorzystywania tych informacji przez naszych partnerów (wycofanie zgody na przetwarzanie informacji zapisanych w plikach cookies) oraz osobno przez Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. (zgłoszenie sprzeciwu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 RODO). Za pomocą ustawień możesz skonfigurować ustawienia prywatności i określić w jaki sposób chcesz, aby Twoje dane były używane w oparciu o poniższe cele.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. oraz wybrani partnerzy używają plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia poprzez zmiany ustawień przeglądarki, szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.