Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Enyaq iV przód i rowerzysta obok

Skoda Enyaq iV – elektryczny SUV dla aktywnych

Skoda

Skoda Enyaq iV – elektryczny SUV dla aktywnych

Skoda od lat wspiera Tour de France i wiele innych inicjatyw dla miłośników rowerów. Elektryczny Enyaq iV sprawdza się zarówno jako pomocnicze auto na trasie słynnego wyścigu, jak i podczas sportowych aktywności na świeżym powietrzu. 

Rowery mają w Skodzie jeszcze dłuższą tradycję niż samochody – firma zaczynała działalność właśnie od produkcji jednośladów. Do dziś ma w swojej ofercie kilka modeli rowerów, organizuje akcje społeczne na rzecz bezpieczeństwa rowerzystów i aktywnie wspiera wyścigi kolarskie, m.in. męską i damską edycję Tour de France, hiszpański wyścig La Vuelta czy organizowane dawniej w Polsce zawody Skoda Poznań Bike Challenge. 

Wyzwanie nie tylko dla kolarzy

Wsparcie producenta dla Tour de France trwa już od 19 lat – samochody Skody asystują kolarzom na trasie wyścigu. Co ciekawe, prowadzą je... dawni zawodnicy, którzy najlepiej znają rytm zawodów i zwyczaje swoich kolegów.

Od kilku lat flota aut pomocniczych Skody obejmuje lokalnie bezemisyjne modele z napędem elektrycznym (Enyaq iV) oraz hybrydowym plug-in (Octavia iV i Superb iV). Niektóre z nich w ciągu trwającego 3 tygodnie wyścigu pokonują 8-9 tys. km. 

Niekwestionowanym liderem jest w tym gronie czerwony Enyaq iV, który służy jako mobilne centrum dowodzenia dla dyrektora imprezy Christiana Prudhomme’a. Specjalnie przygotowany egzemplarz ma otwór w dachu, lodówkę i dodatkowe wyposażenie z zakresu łączności.

Wszechstronny SUV na prąd

Także „cywilny” Enyaq iV sprawdzi się jako towarzysz sportowych aktywności na świeżym powietrzu. To samochód nowej epoki: ponieważ zbudowano go na platformie przeznaczonej tylko dla aut elektrycznych, może pochwalić się znakomitym wykorzystaniem przestrzeni.

Skoda Enyaq iV deska rozdzielcza

Elegancki, starannie wykończony kokpit ma niską zabudowę, która potęguje poczucie przestrzeni. Wiele schowków i duży centralny ekran, umieszczony blisko dłoni. Zarządzanie funkcjami auta ułatwia personalizowane menu. 

W praktyce oznacza to, że choć jest krótszy od Octavii (mierzy 465 cm długości), oferuje w kabinie nawet więcej miejsca niż Kodiaq. A do tego ma pokaźny bagażnik oraz typowy dla SUV-ów, około 19-centymetrowy prześwit.

Skoda Enyaq iV fotele

Obszerne, mocno wyprofilowane fotele to znak rozpoznawczy wersji wyposażenia Sportline.

Skoda Enyaq iV bagażnik z rowerem w środku

Kawał bagażnika: bazowo 585 litrów, niski próg oraz liczne udogodnienia do organizacji przestrzeni. 

W trakcie krótszych i dłuższych wypadów nietrudno docenić też elektryczny napęd Enyaqa iV. Jego silnik pracuje niemal bezgłośnie i praktycznie od razu generuje swój maksymalny moment obrotowy, a to przekłada się na zaskakującą dynamikę.

Jak zdążyły pokazać nasze testy, Skoda należy do oszczędnych „elektryków” – w przypadku wersji 80 z większym akumulatorem przy łagodnej jeździe bez trudu można uzyskać zasięg przekraczający 500 km. To także zasługa doskonałej aerodynamiki. Enyaq iV należy do najbardziej opływowych SUV-ów na świecie. 

Skoda Enyaq iV ładowanie

Mocne ładowanie: dzięki wysokiej mocy (do 125 kW) uzupełnienie energii z 5 do 80% może trwać jedynie 38 min. 

Nisko zabudowany akumulator przynosi dodatkową korzyść: elektryczna Skoda prowadzi się wyjątkowo stabilnie. Imponuje spokojem przy nagłej zmianie pasa ruchu oraz prędkościami, jakie potrafi rozwijać w zakrętach. Na szczególną uwagę zasługuje tu wersja 80x z napędem 4x4 i dwoma silnikami, które błyskawicznie rozdzielają moment obrotowy pomiędzy osie, zapewniając wyjątkowo neutralne zachowanie.

Skoda Enyaq iV z otwartym bagażnikiem i rowerzystą siedzącym na jego progu

Skoda Enyaq iV: oferta 

Enyaq iV występuje z dwiema pojemnościami akumulatora (62 i 82 kWh brutto) i aktualnie jest oferowany w trzech wersjach mocy: 179 i 204 KM (napęd na tył) oraz 265 KM (4x4). Już najtańszy wariant oferuje bogate wyposażenie, obejmujące m.in. układ antykolizyjny, nawigację, dwustrefową klimatyzację automatyczną oraz LED-owe reflektory. Oto obecna gama wersji Enyaqa iV:

  • 60 iV (179 KM, 310 Nm, 8,8 s do 100 km/h), tylny napęd, akumulator 62 kWh, zasięg WLTP 405 km, cena od 189 300 zł
  • 80 iV (204 KM, 310 Nm, 8,7 s do 100 km/h), tylny napęd, akumulator 82 kWh, zasięg WLTP 534 km, cena od 218 700 zł
  • 80x iV (265 KM, 425 Nm, 6,9 s do 100 km/h), napęd 4x4, akumulator 82 kWh, zasięg WLTP 496 km, cena od 229 100 zł

Skoda wspiera Tour de France

Tour de France logo

Tegoroczna, 109. edycja Tour de France odbywała się w dniach 1-24 lipca. Liczyła 21 etapów o łącznej długości 3328 km. Tour de France to jeden z najważniejszych i najstarszych wyścigów kolarskich świata (odbywa się od 1903 r., z przerwami na lata wojen światowych).

Długie odcinki oraz wyczerpujące podjazdy i karkołomne zjazdy sprawiają, że rywalizacja wymaga od kolarzy ogromnego wysiłku i budzi mnóstwo emocji. Dość wspomnieć, że trasa wyścigu co roku przyciąga ponad 10 mln kibiców, a przed telewizorami śledzi ją ponad 1 mld osób.

Skoda wspiera Tour de France już od 19 lat, a z samochodów producenta korzysta też wiele zespołów. Przemawiają za tym ich niezawodność i praktyczność: na dachu Octavii czy Superba można przewieźć nawet 8 sportowych rowerów!

Skoda i Tour de France w liczbach

19 lat

W tym roku Skoda wspiera Tour de France już po raz 19. z rzędu. Współpraca sponsorska producenta z organizatorami wyścigu rozpoczęła się w 2004 r. 

250 samochodów

Tyle mniej więcej liczy tegoroczna flota aut Skody udostępniona na potrzeby organizacji wyścigu. Wśród nich: Enyaqi iV, Octavie iV i Superby iV.

3300 km

Tegoroczna edycja Tour de France rozegrała się na dystansie ok. 3300 km (21 etapów). Dawniej bywało to nawet ponad 5000 km. 

Samochód dyrektora wyścigu 

Skoda Enyaq iV samochód dyrektora wyścigu Tour de France

Od 3 lat funkcję mobilnego centrum dowodzenia dyrektora trasy, francuskiego dziennikarza Christiana Prudhomme'a (na stanowisku od 2007 r.), pełni elektryczny Enyaq iV. Specjalnie przystosowany egzemplarz w wersji Sportline ma m.in. otwór w dachu oraz kilka anten i mikrofonów.

Trofeum dla zwycięzcy 

Tour de France puchary

W tym roku już po raz dwunasty styliści Skody zaprojektowali kryształowe trofeum dla zwycięzcy Tour de France. Projektanci muszą trzymać się bazowego kształtu nagrody, ale mają swobodę w formowaniu detali, które co roku wyglądają inaczej. Trofea są produkowane ręcznie i nawiązują do bogatej historii szklarskiego rzemiosła w ojczyźnie Skody. Podobne akcenty można zresztą znaleźć np. w stylizacji elementów oświetlenia nowej Octavii czy Enyaqa iV.

Zielona koszulka dla lidera 

Skoda – zielona koszulka dla najlepszego sprintera

Tradycyjnie Skoda nie tylko dostarcza auta organizatorom wyścigu, ale sponsoruje też prestiżową zieloną koszulkę dla najlepszego sprintera – lidera klasyfikacji punktowej Tour de France. Nagroda w postaci zielonej koszulki została wprowadzona w 1953 r. Najlepszy sprinter jest wyłaniany z peletonu na podstawie liczby punktów zebranych podczas poszczególnych etapów. Skoda sponsoruje legendarną koszulkę od 2015 r.

Czytaj także