Enyaq, pierwszy w pełni elektryczny SUV Skody, po trzech latach obecności na rynku został poddany głębokiej modernizacji. Jej efekty sprawdziliśmy podczas jazd testowych w szczególnie wymagających dla elektryka zimowych warunkach.
Po upływie 3 lat od premiery Skoda Enyaq została poddana pierwszej poważnej modernizacji. Najważniejsze zmiany objęły układ napędowy oraz pokładowe multimedia.
Główną nowością są wersje 85 i 85x, które zajęły miejsce odmian 80 i 80x. Zostały one wyposażone w wydajniejszy silnik na tylnej osi (w obu przypadkach kierowca ma do dyspozycji 285 KM), co poskutkowało poprawą osiągów i zwiększeniem zasięgu pomimo niezmienionej pojemności akumulatora (77 kWh netto). Nową jednostkę napędową otrzymał również wariant RS, który oferuje teraz 340 KM zamiast 299 KM.
Dane techniczne | 85 | 85X | RS |
---|---|---|---|
Silnik | elektryczny | 2 x elektryczny | 2 x elektryczny |
Moc maksymalna | 285 KM | 285 KM | 340 KM |
Napęd | tylny | 4x4 | 4x4 |
Pojemność akumulatora (netto) | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Zasięg WLTP | 561 km | 535 km | 540 km |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s | 6,6 s | 5,5 s |
Średnie zużycie energii WLTP | 14,8-15,8 kWh/100 km | 15,9-16,9 kWh/100 km | 15,9-16,7 kWh/100 km |
CENA | 237 100 zł | 247 550 zł | 273 850 zł |
Pierwsze testy odświeżonej Skody Enyaq w warunkach zimowych wypadły bardzo pozytywnie. Nawet przy ujemnych temperaturach i z włączonym ogrzewaniem można przejechać tym samochodem ponad 300 km bez zatrzymywania się na ładowanie, w tempie nieodstającym od aut spalinowych. Na górskich drogach Enyaq prowadzi się pewnie, z kolei na autostradzie wykazuje dużą stabilnością.
Elektryczna Skoda może się także pochwalić nowym interfejsem systemu multimedialnego, który umożliwia tworzenie skrótów do wybranych funkcji. Dzięki temu obsługa jest bardziej intuicyjna. Ponadto w menu multimediów pojawiła się opcja wstępnego przygotowania akumulatora. Jego efekty są wyraźnie widoczne – wcześniejsze rozgrzanie baterii pozwala skrócić czas spędzony przy ładowarce. Dodajmy, że w wersjach 85x i RS zwiększono maksymalną moc ładowania ze 135 do 175 kW.
Na koniec kilka słów o nowej wersji wyposażenia L&K. To najbogatszy wariant, który zapewnia w standardzie np. reflektory matrycowe LED, podgrzewane i wentylowane fotele z funkcją masażu oraz wyświetlacz HUD. Odmianę tę wyróżniają także m.in. obudowy lusterek w kolorze Platinum Grey oraz logo Laurin & Klement na błotnikach i zagłówkach.
Zmiany wprowadzone przez Skodę zdecydowanie wyszły Enyaqowi na dobre. Dzięki przemyślanej modernizacji auto z Czech stało się jeszcze bardziej konkurencyjne w obleganym segmencie elektrycznych SUV-ów.
Optymalnym wyborem spośród całej gamy wydaje się wariant 85. Osiągami dorównuje on dotychczasowej wersji RS, a do tego oferuje największy zasięg. Odmiana L&K powinna natomiast zadowolić nawet najbardziej wymagających klientów – zarówno pod względem wyposażenia, jak i wykończenia.
Mateusz Łubiński, „Motor”