Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Enyaq po modernizacji na 2024 rok – pierwsza jazda, zima w górach

Skoda Enyaq po modernizacji na 2024 rok – pierwsza jazda

Skoda

Skoda Enyaq po modernizacji na 2024 rok – pierwsza jazda

Enyaq, pierwszy w pełni elektryczny SUV Skody, po trzech latach obecności na rynku został poddany głębokiej modernizacji. Jej efekty sprawdziliśmy podczas jazd testowych w szczególnie wymagających dla elektryka zimowych warunkach.

  • Poważne zmiany na rok modelowy 2024 
  • Nowe warianty silnikowe z większym zasięgiem
  • Debiut wersji L&K

Po upływie 3 lat od premiery Skoda Enyaq została poddana pierwszej poważnej modernizacji. Najważniejsze zmiany objęły układ napędowy oraz pokładowe multimedia.

Udoskonalone napędy – w zimowej praktyce

Główną nowością są wersje 85 i 85x, które zajęły miejsce odmian 80 i 80x. Zostały one wyposażone w wydajniejszy silnik na tylnej osi (w obu przypadkach kierowca ma do dyspozycji 285 KM), co poskutkowało poprawą osiągów i zwiększeniem zasięgu pomimo niezmienionej pojemności akumulatora (77 kWh netto). Nową jednostkę napędową otrzymał również wariant RS, który oferuje teraz 340 KM zamiast 299 KM.

 Dane techniczne 85 85X RS
Silnik  elektryczny 2 x elektryczny 2 x elektryczny
Moc maksymalna 285 KM 285 KM 340 KM
Napęd tylny 4x4 4x4
Pojemność akumulatora (netto) 77 kWh 77 kWh 77 kWh
Zasięg WLTP 561 km 535 km 540 km
Osiągi
Prędkość maksymalna 180 km/h 180 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s 6,6 s 5,5 s
Średnie zużycie energii WLTP 14,8-15,8 kWh/100 km 15,9-16,9 kWh/100 km 15,9-16,7 kWh/100 km
CENA 237 100 zł 247 550 zł 273 850 zł

Pierwsze testy odświeżonej Skody Enyaq w warunkach zimowych wypadły bardzo pozytywnie. Nawet przy ujemnych temperaturach i z włączonym ogrzewaniem można przejechać tym samochodem ponad 300 km bez zatrzymywania się na ładowanie, w tempie nieodstającym od aut spalinowych. Na górskich drogach Enyaq prowadzi się pewnie, z kolei na autostradzie wykazuje dużą stabilnością.

Nowy interfejs, uproszczona obsługa, dodatkowe funkcje

Elektryczna Skoda może się także pochwalić nowym interfejsem systemu multimedialnego, który umożliwia tworzenie skrótów do wybranych funkcji. Dzięki temu obsługa jest bardziej intuicyjna. Ponadto w menu multimediów pojawiła się opcja wstępnego przygotowania akumulatora. Jego efekty są wyraźnie widoczne – wcześniejsze rozgrzanie baterii pozwala skrócić czas spędzony przy ładowarce. Dodajmy, że w wersjach 85x i RS zwiększono maksymalną moc ładowania ze 135 do 175 kW.

Na koniec kilka słów o nowej wersji wyposażenia L&K. To najbogatszy wariant, który zapewnia w standardzie np. reflektory matrycowe LED, podgrzewane i wentylowane fotele z funkcją masażu oraz wyświetlacz HUD. Odmianę tę wyróżniają także m.in. obudowy lusterek w kolorze Platinum Grey oraz logo Laurin & Klement na błotnikach i zagłówkach.

Skoda Enyaq (2024) – naszym zdaniem

Zmiany wprowadzone przez Skodę zdecydowanie wyszły Enyaqowi na dobre. Dzięki przemyślanej modernizacji auto z Czech stało się jeszcze bardziej konkurencyjne w obleganym segmencie elektrycznych SUV-ów.

ocena 4,5/5

Optymalnym wyborem spośród całej gamy wydaje się wariant 85. Osiągami dorównuje on dotychczasowej wersji RS, a do tego oferuje największy zasięg. Odmiana L&K powinna natomiast zadowolić nawet najbardziej wymagających klientów – zarówno pod względem wyposażenia, jak i wykończenia.

Mateusz Łubiński, „Motor”

Czytaj także