Bliżej samochodu elektrycznego – nowe generacje Kodiaqa i Superba otrzymały hybrydowy napęd plug-in zapewniający nawet 130 km zasięgu WLTP „na prądzie”.
Auta elektryczne są coraz efektywniejsze i dojrzalsze, ale tempo rozwoju elektromobilności dyktują zróżnicowane postępy w rozbudowie sieci publicznych stacji ładowania. Jest jednak rozwiązanie, które pozwala mieć ciastko i zjeść ciastko – hybrydy plug-in, łączące możliwość jazdy „na prądzie” niczym autem elektrycznym z dużym zasięgiem, jaki zapewnia silnik spalinowy.
Co więcej, producenci rozwijają i ten typ napędu. Niektóre najnowsze hybrydy plug-in, z uwagi na pojemny akumulator o wysokiej gęstości energii, pozwalają na jednym ładowaniu swobodnie pokonać ponad 100 km. Przykładem są najnowsze generacje topowych modeli Skody: Kodiaqa i Superba w wersjach iV. Pierwszy w realistycznym mieszanym cyklu WLTP osiąga zasięg w trybie elektrycznym ponad 130 km, a drugi – przeszło 120 km.
W rezultacie oba te modele podczas codziennej eksploatacji, np. w przypadku dojazdów do pracy, na zakupy czy odwożenia dzieci do szkoły, mogą być eksploatowane niczym 100-procentowe „elektryki”. Silnik elektryczny o wysokim momencie obrotowym (330 Nm) dostępnym praktycznie od zera umożliwia sprawną jazdę bez angażowania jednostki spalinowej – w ruchu miejskim, na drogach lokalnych, a nawet na trasach szybkiego ruchu. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wynosi bowiem 140 km/h. Dodatkowy atut: jazda jest nie tylko lokalnie bezemisyjna, ale też wyjątkowo cicha i płynna.
Efektywność podróżowania „na prądzie” zwiększają m.in. regulowana rekuperacja, a także dopracowana aerodynamika obu modeli (współczynnik oporu powietrza Superba Combi iV wynosi od 0,27, a Kodiaqa iV – od niespełna 0,3).
Pojemny, acz stosunkowo niewielki akumulator nowych hybryd plug-in Skody można relatywnie szybko naładować – w przypadku skorzystania z ładowarki AC o mocy 11 kW zajmuje to 2,5 h. Zarówno Kodiaq iV, jak i Superb Combi iV oferują też rzadko spotykaną w takich autach możliwość ładowania prądem stałym (DC), która skraca „tankowanie” prądem do zaledwie 25 min (0-80%). W sam raz, jeśli odbywamy akurat szybkie zakupy w miejscu, gdzie jest ładowarka. A nawet jeśli mamy w garażu „tylko” domowe gniazdko 230 V, akumulator obu aut napełnimy w około 12 h, czyli podczas nocnego postoju.
Dane techniczne | Skoda Kodiaq iV | Skoda Superb iV |
---|---|---|
Silnik | benz., turbo + elektryczny | benz., turbo + elektryczny |
Moc systemowa | 204 KM | 204 KM |
Systemowy moment obrotowy | 350 Nm | 350 Nm |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s | 8,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 0,4-0,5 l/100 km | 0,4 l/100 km |
CENA | 208 300 zł | 208 700 zł |
Przez cały czas do dyspozycji jest też oszczędny benzynowy silnik 1.5 TSI. Jego obecność pozwala pokonywać swobodnie dalekie trasy i sprawia, że hybrydowymi Skodami można bez problemu poruszać się także z rozładowanym akumulatorem – ich napęd pracuje wtedy jak klasyczna hybryda bez funkcji ładowania; silnik elektryczny wciąż odzyskuje energię i obniża spalanie jednostki spalinowej, wspomagając ją podczas przyspieszania. Co więcej, połączenie dwóch silników zapewnia Superbowi iV i Kodiaqowi iV bardzo dobre osiągi – i to bez względu na ilość prądu w akumulatorze, bowiem system zawsze pozostawia „zapas” na dynamiczne manewry.
Zarówno Superb Combi iV, jak i Kodiaq iV zachowują walory pozostałych wersji napędowych, począwszy od funkcjonalności przez komfort aż po dostępność zaawansowanych systemów wspomagających. Ich ceny są porównywane z dieslami o podobnej mocy – wybór hybrydy plug-in warto uwzględnić przy mieszanej eksploatacji ze sporym udziałem miasta.
Czytelne menu z dużymi kaflami i nawigacja z intuicyjną wyszukiwarką stacji oraz planerem ładowania.
Zarówno Kodiaq iV, jak i Superb iV Combi korzystają z nowej generacji hybrydowego napędu plug-in, czyli z możliwością ładowania akumulatora z zewnętrznego źródła prądu.
1,5-litrowy benzynowy silnik turbo o 4 cylindrach (150 KM i 250 Nm) wprawia w ruch przednie koła, współpracując z jednostką elektryczną (115 KM oraz 330 Nm) oraz 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG. Napęd generuje moc systemową 204 KM oraz 350 Nm maksymalnego systemowego momentu obrotowego i zapewnia ponadprzeciętne osiągi: Kodiaq iV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 s, a Superb iV – w 8,1 s.
Pojemny akumulator sprawia, że zasięg w trybie elektrycznym w realistycznym mieszanym cyklu WLTP wynosi nawet ponad 130 km dla Superba iV oraz przeszło 120 km dla Kodiaqa iV.
Obok Kodiaqa iV nowy hybrydowy napęd plug-in Skody jest dostępny w Superbie iV. Nowa generacja tego cenionego modelu klasy średniej oferuje jeszcze przestronniejszą kabinę i większy bagażnik, który w hybrydzie ma pojemność 510-1770 l. Ceny Superba iV rozpoczynają się od 208 700 zł za bogato wyposażoną wersję Selection (m.in. 3-strefowa klimatyzacja, częściowo elektrycznie sterowane fotele, dostęp bezkluczykowy, alufelgi 17"). Topowy wariant Laurin & Klement kosztuje 238 350 zł.