Sprzedaż aut w Europie nadal spada, ale wcale nie oznacza to, że dane z lutego są dla wszystkich negatywne. Duże powody do zadowolenia wciąż ma Dacia, Citroen może być dumny z potężnego awansu modelu C3 (który w dodatku przeskoczył słynny rynkowy hit), kolejne sukcesy święci MG. A jak miewa się, tak „popularna” ostatnio w mediach, Tesla? Tu zależy, z której strony spojrzeć…
W lutym w Europie sprzedano 949 046 szt. nowych samochodów osobowych, a to oznacza spadek o 3% w stosunku do lutego ubiegłego roku. W ciągu dwóch miesięcy 2025 r. zarejestrowano zaś łącznie 1 953 726 egzemplarzy – to także mniej niż w analogicznym okresie 2024 r., o 2,3% (te dane, podobnie jak wszystkie pozostałe tutaj, pochodzą z firmy Data Force; cyt. za Automotive News Europe).
Dacia Sandero, bestseller 2024 r., nadal znajduje się na pierwszym miejscu najchętniej kupowanych aut (była nim zarówno w styczniu, jak i w lutym). Na dalszych pozycjach na podium nastąpiły już jednak przetasowania. W styczniu numerem 2 był Golf, zaś po dwóch miesiącach spadł o pozycję. Jego miejsce zajął zaś nowy Citroen C3, który przesunął się na drugą lokatę z piątej.
W top 10 warto zwrócić także uwagę na bardzo duży wzrost sprzedaży nowej generacji VW Tiguana, którego kupiło o niemal 1/3 więcej osób niż w analogicznym okresie ub.r.
Najpopularniejszym samochodem marki premium jest BMW X1 (ogólnie zajmuje 24. pozycję), a za nim plasują się w tym zestawieniu Mercedes GLC (29. miejsce) i Audi A3 (33. lokata).
Świetnie radzi sobie w Europie chiński SUV MG ZS, który zajmuje obecnie 22. pozycję, notując niemal 40-procentowy wzrost sprzedaży. Wyprzedza tym samym np. takie modele, jak VW T-Cross czy Jeep Avenger.
Ogólnie chińskie marki odnoszą coraz większe sukcesy, ale potężny wzrost sprzedaży (w lutym o 64% w stosunku do lutego 2024 r., do 38 902 szt.) to także efekt tego, że na razie aktualne dane porównuje się z bardzo niskimi wartościami wyjściowymi, co wynika z tego, że wiele firm tak naprawdę dopiero niedawno wystartowało z ofertą w Europie.
Ciekawie przedstawia się sytuacja wśród elektryków. W styczniu najpopularniejszym autem z takim napędem był SUV Volkswagena – ID.4. Nie nacieszył się on jednak długo prowadzeniem, bo już w lutym"wszystko wróciło do normy, czyli na pierwszym miejscu znalazła się z powrotem Tesla Model Y. I po dwóch miesiącach to właśnie ona jest numerem 1 (14 785 szt.), a ID.4 zajmuje pozycję 2. (13 319 szt.), trzecie miejsce przypadło zaś VW ID.7 (11 303 szt.).
Na kolejnych pozycjach są: Kia EV 3 (11 271 szt.), VW ID.3 (10 837 szt.), Tesla Model 3 (10 785 szt.), Skoda Enyaq iV (10 071 szt.), Renault 5 (9812 szt.), BMW iX1 (8146 szt.) oraz Citroen e-C3 (8142 szt.). Co istotne, w zestawieniu top ten tylko Tesle tracą w porównaniu z poprzednim rokiem, i to bardzo znacząco (spadek Modelu Y wynosi aż 53,1% zaś Modelu 3 – 26%). Jako marka Tesla straciła w styczniu 45% rok do roku, zaś w lutym 44% (w lutym VW wyprzedził ją w sprzedaży aut BEV: 19 519 do 15 259 szt.).
Oto najpopularniejsze modele samochodów osobowych w Europie w okresie I-II 2025 r. (dane: Data Force za Automotive News Europe).
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-II 2025 r. (szt.) | Zmiana do I-II 2024 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 42 983 | -4,9 |
2 | Citroen C3 | 33 968 | +5,1 |
3 | Volkswagen Golf | 33 735 | -11,7 |
4 | Peugeot 208 | 32 975 | -3,4 |
5 | Volkswagen Tiguan | 32 704 | +29,7 |
6 | Renault Clio | 31 201 | +9,2 |
7 | Volkswagen T-Roc | 30 746 | +7,8 |
8 | Dacia Duster | 30 656 | +15,6 |
9 | Toyota Yaris Cross | 28 951 | -11,5 |
10 | Peugeot 2008 | 27 842 | +0,7 |