Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Tesla Cybertruck

Tesle dla amerykańskiego rządu szybko przestały być Teslami. Ale tylko „na papierze”

fot. Tesla

Tesle dla amerykańskiego rządu szybko przestały być Teslami. Ale tylko „na papierze”

Opancerzone Tesle dla Departamentu Stanu USA? Zrobiło się niezręcznie i Amerykanie szybko zmienili dokument dotyczący zamówieni publicznych na nowe samochody, opiewający na 400 mln dolarów. Nie widnieje w nim już nazwa Tesla.

Rząd USA pod przewodnictwem Donalda Trumpa upublicznił dokument dotyczący zamówień publicznych planowanych na rok fiskalny 2025. Zawiera on m.in. list intencyjny w sprawie zakupu opancerzonych pojazdów marki Tesla o wartości 400 mln dolarów

W dokumencie nie wymieniono konkretnego modelu tego wytwórcy, jednak nowe pojazdy mają oferować fabrycznie najwyższą klasę opancerzenia. Normę VR 10 spełnia obecnie m.in. Mercedes-Maybach S 680 Guard. 

Ale według ekspertów również Tesla Cybertruck wykazuje się praktycznie równie wysokim stopniem ochrony.

Tesle to już nie Tesle?

List intencyjny dotyczący zakupu nowych opancerzonych pojazdów opublikowano w środę, 12 lutego. W oryginalnym dokumencie jako dostawcę wskazano firmę Elona Muska. Kontrakt miał obowiązywać na okres 5 lat. Pierwsze dostawy są spodziewane na koniec 2025 roku.

Tyle że niedługo po jego ujawnieniu, ktoś edytował dokument Departamentu Stanu – miało to miejsce o 21:12 czasu lokalnego – w wyniku czego zniknęła z niego nazwa Tesla. Musk, zapytany o tę sytuację za pomocą platformy X przez dziennikarkę MSNBC – Rachel Maddow – odpowiedział – „Hej @Maddow, po co to kłamstwo?”.

Cybertruck_81
Cybetruck ma nadwozie wykonane ze stali nierdzewnej. 
fot. Tesla

Zapewne jednym z powodów wykreślenia informacji o Tesli z dokumentu jest obecność Elona Muska w szeroko pojętej administracji Donalda Trumpa, a konkretnie – w Departamencie Efektywności Rządowej (DOGE). W czasie kampanii ten amerykański miliarder wsparł obecnego prezydenta USA kwotą około 250 mln dolarów. 

Kierowany przez niego departament ma zajmować się wyszukiwaniem zbyt drogich lub błędnych kontraktów federalnych i dbać o redukcję kosztów. Musk stoi na czele 6 firm, w tym Tesli i SpaceX, które podpisały już wielomiliardowe kontrakty z rządem USA. 

Niektórzy „eksperci” ostrzegają przed możliwymi konfliktami interesów, z którymi Musk, jako osoba pracująca dla rządu, może się mierzyć. 

Cybertruck ma stalowe nadwozie

Elektryczna Tesla Cybertruck ma nadwozie pokryte płytami ze stali nierdzewnej o grubości 3 mm. Dzięki temu według przedstawicieli amerykańskiej marki wytrzyma ostrzał z broni o kalibrze 9 i 45 mm. Tyle że Amerykanie nie wspominają o żadnym certyfikacie pancerza tego auta.  

Cybertruck_73
Uderzenie młotkiem teoretycznie nie powinno wywołać wgniecenia w drzwiach Cybertrucka.
fot. Tesla

A co z szybami? W internecie istnieję filmy z właścicielami Cybertrucków, którzy próbowali chodzić po przedniej szybie. Zazwyczaj kończyło się to jej pęknięciem. 

Mimo to dostosowanie Cybertrucka do wymogów dokumentu Departamentu Stanu nie powinno stanowić większego problemu. W końcu to amerykańskie auto już fabrycznie ma dobre ku temu podstawy. 

Czytaj także