Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Honda Civic tył

Trzeba poczekać ponad rok – nowa Honda Civic

Honda

Trzeba poczekać ponad rok – nowa Honda Civic

Honda zaprezentowała 11. generację modelu Civic w odmianie hatchback. Na debiut wersji europejskiej trzeba jednak poczekać do przyszłego roku.

Honda zdecydowanie potrzebuje w Europie zastrzyku energii, bo obecnie ta japońska marka przechodzi kryzys. Mimo fatalnego ubiegłego roku (spadek sprzedaży w stosunku do 2019 r. o 33,8%) w ciągu 5 miesięcy 2021 r. jej samochody znalazły jeszcze mniej nabywców niż w tym samym okresie 2020 r. (–1,1%).

Wydaje się jednak, że ożywienie powinna przynieść niedawno zaprezentowana kolejna generacja niewielkiego SUV-a HR-V. Z kolei w przyszłym roku – niestety dopiero jesienią – trafi do europejskich salonów nowy Civic, którego właśnie zaprezentowano w odmianie nadwoziowej hatchback.

Nadwozie i wnętrze

W kwietniu Honda pokazała 11. generację Civica sedan (właśnie trafił on do sprzedaży m.in. w USA), a teraz przyszła kolej na pięciodrzwiowego hatchbacka. Tak jak w przypadku wariantu 4d na razie nie jest to auto na rynki europejskie, ale azjatyckie lub amerykański. Zmiany w wersji na Stary Kontynent powinny być jednak kosmetyczne.

Nowy Civic jest jeszcze dłuższy od i tak już rosłego poprzednika. Teraz jego podstawowe wymiary (dane z USA) są następujące: długość 455 cm (+3,2 cm), szerokość 180 cm (bez zmian), wysokość 141,5 cm (–1,9 cm), rozstaw osi 273,5 cm (+3,8 cm). Dla porównania – Volkswagen Golf mierzy 428 cm i ma 262 cm rozstawu osi.

Wyraźnie, bo o 1/5 zwiększono sztywność karoserii, co – wraz z opracowanym w Europie układem jezdnym – ma się przekładać m.in. na lepsze prowadzenie. Sporą wagę przywiązano także do poprawy komfortu jazdy i skuteczniejszego wyciszenia kabiny. Pasażerowie kanapy mają teraz o 3,5 cm więcej miejsca na nogi, a większe okna (i dodatkowe w słupku C) zapewniają lepsze doświetlenie wnętrza. Nie podano wprawdzie pojemności bagażnika, ale dostęp do niego będzie wygodniejszy, bo otwór ładunkowy jest szerszy o 4 cm.

Radykalnie zmienił się kokpit Civica. Deska rozdzielcza jest zdecydowanie mniej rozbudowana. Co ważne, mimo zastosowania popularnych obecnie rozwiązań jak cyfrowe wskaźniki (10,25 cala) i dotykowy ekran (7- lub 9-calowy) pozostawiono tradycyjny, najwygodniejszy w obsłudze, panel klimatyzacji. Dźwignia automatu to także żaden niewygodny mikrojoystick, ale normalna, porządnych rozmiarów „wajcha”.

W porównaniu z poprzednim modelem udoskonalono systemy bezpieczeństwa czynnego. Układy wspomagania kierowcy Honda Sensing korzystają teraz z nowej kamery o szerszym kacie widzenia (poprzednio kamera i radar), szybszego procesora i bardziej zaawansowanej elektroniki. Wśród wyposażenia znajduje się m.in. asystent jazdy autostradowej (adaptacyjny tempomat i utrzymywanie na pasie).

Układy napędowe – w Europie tylko hybryda

Honda już teraz oferuje w Europie część modeli tylko w wersjach hybrydowych (Jazz, CR-V). Niedługo dołączy do nich nowe HR-V i tak samo będzie w przypadku Civica – w gamie znajdzie się jedynie hybryda o nazwie e:HEV. Na razie nie ujawniono żadnych parametrów układu napędowego, ale można przypuszczać, że będzie on bardzo podobny lub taki sam jak we wspomnianym HR-V.

A to oznacza wykorzystanie benzynowej jednostki o pojemności skokowej 1,5 litra, która wspólnie z dwoma silnikami elektrycznymi rozwija moc 131 KM i maksymalny moment obrotowy 253 Nm. Tak jak w HR-V, do wyboru powinny być tryby jazdy Sport, Normal i Econ oraz dodatkowy B – wzmacniający odzysk energii podczas zwalniania. W 2022 r. ma się także pojawić sportowa wersja Type R, ale na razie nie wiadomo, jaki dokładnie napęd otrzyma – jedynie z silnikiem benzynowym, czy z jakąś formą elektrycznego wspomagania.

W USA Civic jest z kolei oferowany z dwoma benzynowymi jednostkami do wyboru: wolnossącą 2.0 (158 KM) i 1.5 turbo (180 KM). Obie mogą współpracować zarówno ze skrzynią manualną, jak i bezstopniową automatyczną.

Honda Civic przód
Design nowego Civica jest bardziej stonowany niż poprzedniej generacji.
Honda
Honda Civic tył
Civic, mierzący 455 cm długości, to jeden z największych kompaktów.
Honda

Oto nowa Honda Civic w wersji na rynek USA.

Honda Civic przód
W USA Civic ma felgi 16-, 17- lub 18-calowe.
Honda
Honda Civic tył
By polepszyć widoczność do tyłu, zrezygnowano z podzielonej tylnej szyby.
Honda
Honda Civic tył
Civic to prawdziwy przebój Hondy. Od 1972 r. sprzedano ponad 27 milionów sztuk tej serii modelowej (w 170 krajach).
Honda
Honda Civic deska
Deska rozdzielcza ma stonowany design. Na szczęście nie całe sterowanie odbywa się poprzez ekran. Wskaźniki są cyfrowe, ale mają tradycyjny dla Hondy wygląd.  
Honda
Honda Civic deska
Pod ekranem pozostawiono fizyczne przyciski i pokrętła. 
Honda
Honda Civic ekran
System multimedialny obsługuje Apple CarPlay i Android Auto (w zależności od wersji – przewodowo lub bezprzewodowo).
Honda
Honda Civic bagażnik
Na razie nie podano pojemności bagażnika, ale można zakładać, że nie będzie on mniejszy niż w obecnym modelu (420-478 l, w zależności od wersji wyposażenia).
Honda
Honda Civic sedan tył
Najpierw zaprezentowano Civica 11. generacji w wersji sedan.
Honda

Czytaj także