Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nio ET7

Ustanowiono rekord odległości pokonanej autem na prąd. Pomogła bateria w cenie nowego VW Passata

Ustanowiono rekord odległości pokonanej autem na prąd. Pomogła bateria w cenie nowego VW Passata

Dyrektor generalny i współzałożyciel Nio – William Li – w niedzielę, 17 grudnia odbył relacjonowaną na żywo podróż modelem ET7 zaopatrzonym w baterię półprzewodnikową. Celem było pokonanie najdłuższego dystansu bez jej ładowania lub wymiany. 

W samochodzie Nio ET7, obok Williama Li, zasiadał również Shen Fei – dyrektor Nio Power. Podróż obu panów rozpoczęła się 17 grudnia 2023 roku o godzinie 6:32 czasu lokalnego przy jednej ze stacji szybkiej wymiany akumulatorów tej chińskiej marki w Szanghaju. 

W momencie startu temperatura wynosiła -2 stopnie Celsjusza, natomiast najwyższa z trasy to 12 stopni Celsjusza. Nio ET7, które zaopatrzono w baterię półprzewodnikową SSB o pojemności 150 kWh, waży 2490 kg. Dodatkowe 190 kg stanowiła jego „załoga” oraz sprzęt do transmisji online.

Średnia prędkość: 83,9 km/h

Podróż obu dyrektorów trwała 14 godzin, z czego 12 i pół godziny to sama jazda. Przez 92% trasy, czyli 957 km, ET7 jechało, korzystając z systemu jazdy autonomicznej Nio Navigate-on-Pilot+ (NOP+). Prędkość maksymalna wyniosła 90 km/h. Z kolei średnia z całej trasy to 83,9 km/h, przy zużyciu energii 13,2 kWh/100 km. 

Nio z dwoma dyrektorami dotarło w okolice miasta Xiamen, znajdującego się na wysokości 23 m n.p.m. W czasie trasy auto jechało na maksymalnej wysokości 316 m, natomiast wystartowało na 18 m n.p.m. – na takiej wysokości leży Szanghaj. Ostatecznie Nio pokonało dystans 1044 km, a w jego baterii zostało około 3% prądu. Czyli na dodatkowe 30 km jazdy. 

rekord odleglosci Nio
Całą podróż obu dyrektorów na trasie o długości 1044 km relacjonowano na żywo. 
nio

W czasie relacjonowanej na żywo podróży William Li ujawnił, że wcześniej ET7, zaopatrzone w akumulator SSB, pokonało dystans wynoszący 1145 km, co jest nowym rekordem przejazdu bez ładowania dla seryjnego samochodu na prąd. Wynik ten osiągnięto na trasie pomiędzy Kuming a Beihai. 

Kosztowna technologia

Nowy akumulator SSB, opracowany przez WeLion New Energy Technology, ma wejść do produkcji w kwietniu 2024 roku. Waży on 575 kg (o 20 kg więcej niż bateria Nio o pojemności 100 kW) i ma pojemność 150 kW oraz wymiary takie jak mniejsze baterie stosowane w samochodach tej chińskiej marki. 

Według WeLion New Energy Technology pojedyncze ogniwo SSB ma gęstość 360 Wh/kg, natomiast cały akumulator – 260 Wh/kg. Korzysta on z układu chłodzenia, który jest 6-krotnie bardziej wydajny niż w standardowych bateriach litowo-jonowych. 

Łyżką dziegciu w tym wszystkim jest jednak cena baterii SSB. Według portalu carnewschina.com ma ona kosztować tyle, co Nio ET5 z akumulatorem 75 kWh. Czyli 298 000 juanów. W przeliczeniu na naszą walutę oznacza to kwotę około 165 500 zł. 

Nio, znane m.in. ze swoich stacji szybkiej wymiany baterii, daje jednak możliwość zakupu samochodu bez akumulatora. Wtedy właściciel auta płaci abonament za użytkowanie baterii. Co więcej, ma możliwość uaktualnienia pojemności ze standardowych 75 do 100 kWh. W niedalekiej przyszłości – dla osób, które dużo podróżują – do 150 kWh.

Czytaj także