Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
W 2020 r. najwięcej nowych zelektryfikowanych aut zarejestrowano w Europie

W 2020 r. najwięcej nowych zelektryfikowanych aut zarejestrowano w Europie

Volkswagen

W 2020 r. najwięcej nowych zelektryfikowanych aut zarejestrowano w Europie

Na naszym kontynencie pierwszy raz zarejestrowano więcej nowych zelektryfikowanych aut niż w Chinach. W Polsce na 1000 mieszkańców przypada średnio 0,4 takiego samochodu.

  • Pod koniec 2020 r. w Polsce było zarejestrowanych 14,4 tys. aut elektrycznych i hybryd plug-in, czyli 0,45% całego europejskiego wolumenu
  • W latach 2015-2020 liczba pierwszych rejestracji zelektryfikowanych samochodów wzrosła w Europie przeszło 7 razy
  • W 2020 r. w Norwegii auta elektryczne i hybrydowe plug-in stanowiły 3/4 rynku nowych samochodów

Organizator Munich Mobility Show opublikował swój raport o światowej elektromobilności. Dane w nim zawarte dotyczą samochodów zelektryfikowanych, co w przypadku tego zestawienia oznacza auta z napędem elektrycznym oraz hybrydowym typu plug-in.

W 2020 r. pierwszy raz w Europie zarejestrowano więcej nowych aut tego typu niż w Chinach. W rankingu państw Chiny wciąż pozostają największym rynkiem. W 2020 r. drugie miejsce zajęły Niemcy, trzecie Stany Zjednoczone, czwarte Francja, a piąte Wielka Brytania.

Sprzedaż na rynkach europejskich rośnie w niesamowitym tempie. W 2020 r. w porównaniu z 2019 r. liczba pierwszych rejestracji zelektryfikowanych samochodów wzrosła w Niemczech 3,6 razy, we Włoszech 3,5 raza, a we Francji 3 razy. Jeszcze większe wrażenie robi zestawienie z 2015 r. W 2020 r. we Włoszech zarejestrowano aż 25 razy więcej nowych zelektryfikowanych aut niż w 2015 r., w Niemczech prawie 17 razy więcej, we Francji 8 razy więcej, a w Wielkiej Brytanii 6 razy więcej. W całej Europie ta liczba wzrosła 7,3 raza.

Ogółem najwięcej zeletryfikowanych samochodów jest zarejestrowanych w Chinach (ok. 4,19 miliona sztuk). W Europie ta liczba wynosi 3,2 mln, w USA 1,7 mln. W rankingu państw europejskich prowadzą Niemcy (703 tys. aut), wyprzedzając Wielką Brytanię (447 tys.), Norwegię (434 tys.), Francję (413 tys.) i Szwecję (212 tys.). Polska zajmuje siódme miejsce (14,4 tys. aut).

W naszym kraju na tysiąc mieszkańców przypada średnio 0,4 zelektryfikowanego samochodu. To bardzo mało. Średnia dla całego świata wynosi 1,4, dla Europy to 6,1, dla Chin 3, a dla Stanów Zjednoczonych 5,2. Światowym rekordzistą jest Norwegia z liczbą 81 aut. Drugie miejsce zajmuje Islandia (37 samochodów), trzecie Szwecja (21 aut).

Generalnie Europejczycy bardziej lubią hybrydy plug-in od Amerykanów i Chińczyków. Ich udział w ogólnej liczbie pierwszych rejestracji zelektryfikowanych samochodów w 2020 r. wyniósł 46%, zaś w Stanach Zjednoczonych tylko 21%, a w Chinach 20%. W Polsce było to 56%. 

Niesamowicie wygląda też udział zelektryfikowanych samochodów w ogólnej liczbie pierwszych rejestracji. W 2020 r. dla Norwegii ten odsetek wynosił 74,8%, w przypadku Islandii było to 44,6%, Szwecji 32,1%, Niemiec 13,5%, Francji 11,3%, Wielkiej Brytanii 10,9%, ale dla Chin już tylko 6,3%, Włoch 4,3%, a USA 2,1%. Dla całej Europy ten odsetek wzrósł bardzo poważnie, z 3,6% w 2019 r. do 11,4 % w 2020 r. (dane do raportu Munich Mobility Show dostarczyły Fourin, IHS, KBA i Ward's).

Zoe2021
W 2020 r. najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie było Renault Zoe (dane o sprzedaży na naszym kontynencie tego i poniższych modeli: JATO Dynamics).
Renault
DB2020AU01067_medium
Z kolei najchętniej kupowanym elektrycznym samochodem kompaktowym w 2020 r. w Europie był Volkswagen ID.3.
Volkswagen
A1910759_medium
Audi e-tron to najpopularniejsze elektryczne auto klasy wyższej na naszym kontynencie w 2020 r.
Audi

Czytaj także