Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Subaru Ipmreza Prodrive P25

Wyjątkowa limitowana edycja Subaru Imprezy – Prodrive P25

Prodrive

Wyjątkowa limitowana edycja Subaru Imprezy – Prodrive P25

Na 25-lecie dwudrzwiowej rajdowej Imprezy WRC Prodrive stworzył kapitalną edycję P25 z silnikiem o mocy ponad 400 KM.

Dwudrzwiowe Subaru Impreza WRC to jeden z najsłynniejszych samochodów rajdowych. Właśnie ten model stał się inspiracją do stworzenia „kultowej” cywilnej odmiany 22B, którą zbudowano w 424 egzemplarzach.

Na 25-lecie powstania słynnej „rajdówki” odpowiedzialna za jej budowę brytyjska firma Prodrive zaprezentowała właśnie drogowy model P25 (powstanie 25 sztuk).

Za jego podstawę służy dwudrzwiowa karoseria odmiany WRX, ale w celu maksymalnego obniżenia masy auta (do poniżej 1200 kg) zastosowano m.in. dach, maskę, pokrywę bagażnika, tylny spojler, błotniki, zderzaki oraz obudowy lusterek wstecznych wykonane z włókien węglowych. Opcjonalnie z tego materiału mogą być zrobione siedzenia i panele drzwiowe.

Prodrive wykorzystał blok najnowszego silnika Subaru 2.5 B4 turbo, zastosował jednak stworzone przez siebie tuleje cylindrów, tłoki, korbowody i układ rozrządu ze zmiennymi fazami. Nowe są także układy dolotowy, turbosprężarka (Garett), intercooler oraz układ wydechowy (z tytanu i stali nierdzewnej, marki Akrapovic). Jednostka rozwija ponad 400 KM i 600 Nm.

Skrzynia biegów jest sekwencyjna, sześciobiegowa, ze sterowaniem łopatkami przy kierownicy. Auto wyposażono także w układy launch-control (wzorowany na tym z aut WRC) i podtrzymania ciśnienia doładowania. Jak podano, przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma wynosić mniej niż 3,5 s.

W układzie przeniesienia napędu zastosowano aktywny centralny mechanizm różnicowy oraz blokowane dyferencjały z przodu i z tyłu. Zawieszenie to kolumny McPhersona, ale część jego komponentów wykonano na nowo z aluminium, a geometrię dostosowano do szerszego, wynoszącego 1770 mm rozstawu kół. Amortyzatory to produkty Bilsteina, z regulacją kompresji i odbicia.

Hamulce dostarczyła firma AP Racing – przednie tarcze mają 380 mm średnicy i 6-tłoczkowe zaciski, a tylne – 350 mm i czterotłoczkowe zaciski. Na obręcze 8,5x19 cali założono opony Bridgestone Potenza o rozmiarze 235/35. Poza standardowym elektrycznym hamulcem postojowym zastosowano hydrauliczny „ręczny”, który podczas użycia odłącza napęd tylnych kół.

Kierowca ma do dyspozycji cyfrowy wyświetlacz Motec z systemem analizy danych oraz układ wyboru map sterowania pracą silnika i przepustnicy.

Impreza Prodrive P25 jest jeszcze w fazie rozwojowej, ale pierwszy przedprodukcyjny egzemplarz zadebiutuje 23 czerwca na Goodwood Festival of Speed i wykona kilka przejazdów demonstracyjnych. Seryjny samochód będzie dopuszczony do ruchu ulicznego, a cenę ustalono na 460 tys. funtów (około 2,5 mln zł) plus VAT.

subaru_impreza_prodrive_p25_przod
Impreza Prodrive P25 waży mniej niż 1200 kg.
Prodrive
subaru_impreza_prodrive_p25_tyl
Auto jest czteroosobowe, ale będzie można zrezygnować z kanapy, a zamiast niej zamówić montaż częściowej klatki bezpieczeństwa.
Prodrive

Czytaj także