Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce była w styczniu 2023 r. o 21% wyższa niż w styczniu 2022 r. Dominacja Toyoty trwa.
Cały ubiegły rok pod względem sprzedaży nowych aut był gorszy od 2021 r., ale patrząc na osobne miesiące, trzeba przypomnieć, że od sierpnia wyniki poprawiały się w stosunku do analogicznych miesięcy 2021 r. Na szczęście ten trend nadal trwa.
W styczniu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 35 046 egzemplarzy „osobówek”, a to oznacza , że w porównaniu ze styczniem 2022 r. wzrost wyniósł 21 procent (6071 aut). Nie można jednak popadać w nadmierny optymizm, bo to mniej niż w grudniu 2022 r. o 5%. Po
pierwszych czterech tygodniach roku nie można oczywiście wyciągać daleko idących wniosków i dopiero po około kwartale da się zobaczyć kształtujące się trendy.
Klienci prywatni kupili w styczniu 10 702 auta (+14,6% rok do roku), zaś zakupy realizowane przez firmy zamknęły się liczbą 24 344 szt. (+24%).
Rzut oka na dane dotyczące popularności poszczególnych marek uwidacznia trwającą dominację Toyoty, która w ciągu miesiąca sprzedała ponad dwa razy więcej samochodów niż druga w kolejności Skoda (obie marki notują przy tym poważny wzrost popytu).
Jeszcze bardziej imponująco przedstawia się zestawienie najchętniej kupowanych modeli – auta Toyoty zajmują w nim pięć pierwszych miejsc. Co ciekawe, najmniejszy crossover w gamie – Yariss Cross został bestsellerem, wyprzedzając o włos Corollę. Oczywiście także w tym przypadku kolejność w top 10 zacznie się zmieniać i kompaktowy model najpewniej odzyska prowadzenie, a auta Toyoty rozdzielą te innych marek.
Jeśli chodzi o samochody dostawcze do 3,5 tony to także w tej grupie zanotowano poprawę wyników. Zarejestrowano bowiem 5170 aut użytkowych w tej kategorii – więcej o 14,9% procent niż w styczniu 2022 r. Podium wśród marek wygląda następująco: Renault (1178 szt.), Fiat (920 szt.) i Ford (577 szt.). Wśród modeli przewodzi Renault Master (868 szt.), za którym znajdują się Fiat Ducato (472 szt.) oraz Iveco Daily (433 szt.).
Pozycja | Marka | Rejestracje I 2023 r. (szt.) | Różnica do I 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 7 991 | +39,6 |
2 | Skoda | 3 595 | +33,5 |
3 | Kia | 2 641 | -18,6 |
4 | Volkswagen | 2 023 | -0,6 |
5 | Audi | 1 855 | +59,2 |
6 | Hyundai | 1 734 | +13,6 |
7 | Dacia | 1 712 | +17,7 |
8 | BMW | 1 549 | -2,6 |
9 | Mercedes | 1 289 | +13,0 |
10 | Renault | 1 234 | +60,3 |
Pozycja | Marka/model | Rejestracje I 2023 r. (szt.) | Różnica do I 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Yaris Cross | 1761 | +198,0 |
2 | Toyota Corolla | 1730 | +3,0 |
3 | Toyota Yaris | 1410 | +51,0 |
4 | Toyota Corolla Cross | 789 | nowy model |
5 | Toyota RAV4 | 779 | -30,3 |
6 | Dacia Sandero | 746 | -0,3 |
7 | Skoda Kamiq | 730 | +160,7 |
8 | Kia Sportage | 724 | -15,8 |
9 | Skoda Fabia | 696 | +74,4 |
10 | Skoda Octavia | 646 | -29,2 |