Nowy taryfikator mandatów ma być sposobem na poprawę bezpieczeństwa. Analizujemy, jakie efekty przyniósł w pierwszych miesiącach roku. Czy wysokie kary wpłynęły na prędkość i wypadki?
Teoretycznie mandaty po podwyżce kwot za większość popularnych wykroczeń powinny działać na wyobraźnię kierowców. Wizja nawet 2500 zł kary za przekroczenie prędkości działa odstraszająco.
Czy rzeczywiście tak się stało i jest szansa, że będzie bezpieczniej? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest wpływ kar nie tylko na prędkość, ale również na liczbę wypadków.
Oczywiście na ostateczne wnioski trzeba będzie poczekać minimum rok, a najlepiej jeszcze dłużej, ponieważ tylko wtedy w statystykach najprawdopodobniej zaczną zanikać inne, związane z pandemią, czynniki, które miały lub wciąż mają wpływ na bezpieczeństwo drogowe.
Warto również pamiętać, że pierwsze miesiące 2021 i 2022 r. są mało reprezentatywne pod względem ruchu drogowego. W ubiegłym roku ferie zimowe dla uczniów z całego kraju odbyły się w jednym terminie i trwały od 4 do 17 stycznia, w dodatku zamknięte zostały hotele, co ograniczyło przemieszczanie się po drogach. W tym roku już bez najmniejszych problemów można było ruszyć w drogę na stok. Żeby móc spojrzeć na sprawę w szerszym kontekście, w naszej tabeli dotyczącej bezpieczeństwa (w dalszej części materiału) do stycznia i lutego z 2021 i 2022 dodaliśmy jeszcze dane z 2020 r.
A jaki wpływ na przestrzeganie ograniczeń prędkości mają nowe mandaty? Dane za styczeń przedstawili eksperci z Yanosika.
Dane Yanosika wykazują 3-procentowy wzrost w zachowywaniu prawidłowej prędkości jazdy przez kierowców w tym roku w terenie zabudowanym w stosunku do ubiegłego roku. W obszarze niezabudowanym również nastąpiła delikatna poprawa – o 1 proc. Najczęściej przekraczamy prędkość o 10 km/h.
Prędkość jazdy w styczniu 2021 i 2022 r. | ||||
---|---|---|---|---|
Prędkość jazdy | Obszar zabudowany 01.2021 | Obszar zabudowany 01.2022 | Obszar zabudowany 01.2021 | Obszar zabudowany 01.2022 |
Prawidłowa | 74,00% | 77,00% | 69,00% | 70,10% |
Przekroczenie do 10 km/h | 12,0% | 12,0% | 13,0% | 14,2% |
Przekroczenie o 11-20 km/h | 9,0% | 7,7% | 9,0% | 8,8% |
Przekroczenie o 21-30 km/h | 3,5% | 2,0% | 5,0% | 4,1% |
Przekroczenie o 31-40 km/h | 1,0% | 1,0% | 2,0% | 1,7% |
Przekroczenie o 41-50 km/h | 0,3% | 0,2% | 1,0% | 0,7% |
Przekroczenie o ponad 50 km/h | 0,2% | 0,1% | 1,0% | 0,4% |
Kierowcy zmienili swoje zachowanie od momentu wprowadzenia nowego taryfikatora mandatów. Zaglądając do naszych danych systemowych, widzimy różnice w liczbie przekroczeń prędkości powyżej 30 km/h, a także w stylu jazdy zarówno na obszarze zabudowanym, jak i niezabudowanym.
Julia Langa z Yanosika
Jak się okazuje, średnie prędkości jazdy kierowców w Polsce od momentu wprowadzenia nowego taryfikatora mandatów na autostradach i drogach ekspresowych wzrosły o 2-3 km/h w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Jednak nadal są one poprawne i mieszczą się w obowiązujących limitach.
Z kolei w obszarze niezabudowanym i zabudowanym widoczne są również niewielkie przekroczenia szybkości, które na ten moment mogłyby być karane mandatem w wysokości 50 zł za wykroczenie przekroczenia prędkości do 10 km/h.
Jak wynika z danych, zdecydowana większość kierowców tylko nieznacznie przekraczała dozwoloną prędkość.
Zachowanie kierowców potwierdzają również dane firmy Telematics Technologies, dostawcy nawigacji NaviExpert i systemu do zarządzania flotą NaviExpert Telematics, którzy sprawdzali, jak kierowcy poruszali się w grudniu (tuż przed wprowadzeniem nowych mandatów), styczniu i lutym. W pierwszym miesiącu tego roku wyraźnie spadł udział kilometrów pokonywanych z przekroczeniem dozwolonej prędkości o minimum 30 km/h. Znacząco wzrósł też udział tras przejechanych przez kierowców zgodnie z przepisami.
Dwa miesiące po wprowadzeniu nowych przepisów eksperci postanowili sprawdzić, czy efekt spowolnienia pozostał z nami na dłużej. Niestety, w danych z lutego widać już rozluźnienie dyscypliny drogowej. Udział „przepisowych kilometrów” nadal był wyższy niż w grudniu, ale różnica ta wynosiła już zaledwie 4 proc.
O ile w styczniu udział kilometrów z przekroczeniem o 10-30 km/h spadł w porównaniu do grudnia o 23 proc., to już w lutym różnica ta wynosiła zaledwie 11 proc. Podobnie sytuacja wyglądała dla przekroczeń o 30-50 km/h. W styczniu udział kilometrów z takim przekroczeniem prędkości spadł o blisko 40 proc. względem grudnia, a w lutym zmniejszył się już o 19 proc.
Eksperci z Telematics Technologies sprawdzili także, jak na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy wyglądała liczba zgłoszeń kontroli drogowych w aplikacji NaviExpert.
O ile liczba aktywnych użytkowników utrzymywała się w ciągu ostatnich trzech miesięcy na zbliżonym poziomie, to ich aktywność w zakresie liczby ostrzeżeń o sytuacji na drodze znacznie wzrosła. Porównując średnią dzienną liczbę zgłoszeń kontroli drogowych i nieoznakowanych patroli w styczniu do danych z grudnia, liczba ta wzrosła o ponad 30 proc. W lutym odnotowaliśmy kolejne wzrosty.
Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies
Wprowadzenie nowych przepisów miało poprawić bezpieczeństwo na naszych drogach, oczywiście na ostateczne i miarodajne wyniki trzeba jeszcze poczekać.
W porównaniu z zeszłym rokiem liczba zdarzeń wzrosła, a wraz z nią liczba zabitych i rannych, jest również o wiele więcej pijanych kierowców. Trzeba jednak pamiętać, że styczeń i luty w ubiegłym roku z powodu pandemii były trochę inne, ponieważ ferie odbyły się w innym terminie i przez większość uczniów był spędzane w domu z powodu zamknięcia hoteli i pensjonatów. Z tego powodu, aby sprawdzić wpływ nowych stawek mandatów, w porównaniu należy uwzględnić raczej 2020 r. Jak się okazuje, tu, poza większą liczbą pijanych, mamy znaczny spadek tragicznych zdarzeń.
Bezpieczeństwo na drogach w 2020, 2021 i 2022 r. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Data | Wypadki drogowe | Zmiana 2022/2020 | Zabici w wypadkach | Zmiana 2022/2020 | Ranni w wypadkach | Zmiana 2022/2020 | Kierujący po spożyciu alkoholu | Zmiana 2022/2020 |
I-II 2020 | 3696 | 318 | 4198 | 9630 | ||||
I-II 2021 | 2176 | 224 | 2482 | 8636 | ||||
I-II 2022 | 2447 | -34% | 248 | -22% | 2767 | -34% | 10 949 | 14% |
Nie ulega wątpliwości, że aby stwierdzić, czy nowe kary odstraszyły piratów drogowych, przyjdzie nam jeszcze poczekać. Jedno jest pewne – pierwsze dane są optymistyczne, ale to, czy rzeczywiście będzie bezpieczniej, zależy w znacznej mierze od policji. Jeśli ta przestanie egzekwować kary poprzez częste kontrole, nawet kolejne podwyżki w mandatowniku czy zabieranie prawa nie pomogą w poprawie fatalnych statystyk.