Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
kontrola drogowa policjant i radiowóz
archiwum
Porady

Czy wyższe mandaty zmniejszą liczbę wypadków drogowych? Pierwsze statystyki

Wysokie mandaty kontra piraci drogowi

Nowy taryfikator mandatów ma być sposobem na poprawę bezpieczeństwa. Analizujemy, jakie efekty przyniósł w pierwszych miesiącach roku. Czy wysokie kary wpłynęły na prędkość i wypadki?

Teoretycznie mandaty po podwyżce kwot za większość popularnych wykroczeń powinny działać na wyobraźnię kierowców. Wizja nawet 2500 zł kary za przekroczenie prędkości działa odstraszająco.

Czy rzeczywiście tak się stało i jest szansa, że będzie bezpieczniej? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest wpływ kar nie tylko na prędkość, ale również na liczbę wypadków.

Nowy taryfikator – pierwsze wyniki

Oczywiście na ostateczne wnioski trzeba będzie poczekać minimum rok, a najlepiej jeszcze dłużej, ponieważ tylko wtedy w statystykach najprawdopodobniej zaczną zanikać inne, związane z pandemią, czynniki, które miały lub wciąż mają wpływ na bezpieczeństwo drogowe.

Warto również pamiętać, że pierwsze miesiące 2021 i 2022 r. są mało reprezentatywne pod względem ruchu drogowego. W ubiegłym roku ferie zimowe dla uczniów z całego kraju odbyły się w jednym terminie i trwały od 4 do 17 stycznia, w dodatku zamknięte zostały hotele, co ograniczyło przemieszczanie się po drogach. W tym roku już bez najmniejszych problemów można było ruszyć w drogę na stok. Żeby móc spojrzeć na sprawę w szerszym kontekście, w naszej tabeli dotyczącej bezpieczeństwa (w dalszej części materiału) do stycznia i lutego z 2021 i 2022 dodaliśmy jeszcze dane z 2020 r.

A jaki wpływ na przestrzeganie ograniczeń prędkości mają nowe mandaty? Dane za styczeń przedstawili eksperci z Yanosika. 

Dane Yanosika wykazują 3-procentowy wzrost w zachowywaniu prawidłowej prędkości jazdy przez kierowców w tym roku w terenie zabudowanym w stosunku do ubiegłego roku. W obszarze niezabudowanym również nastąpiła delikatna poprawa – o 1 proc. Najczęściej przekraczamy prędkość o 10 km/h.

Prędkość jazdy w styczniu 2021 i 2022 r.
Prędkość jazdy Obszar zabudowany 01.2021 Obszar zabudowany 01.2022 Obszar zabudowany 01.2021 Obszar zabudowany 01.2022
Prawidłowa 74,00% 77,00% 69,00% 70,10%
Przekroczenie do 10 km/h 12,0% 12,0% 13,0% 14,2%
Przekroczenie o 11-20 km/h 9,0% 7,7% 9,0% 8,8%
Przekroczenie o 21-30 km/h 3,5% 2,0% 5,0% 4,1%
Przekroczenie o 31-40 km/h 1,0% 1,0% 2,0% 1,7%
Przekroczenie o 41-50 km/h 0,3% 0,2% 1,0% 0,7%
Przekroczenie o ponad 50 km/h 0,2% 0,1% 1,0% 0,4%

Kierowcy zmienili swoje zachowanie od momentu wprowadzenia nowego taryfikatora mandatów. Zaglądając do naszych danych systemowych, widzimy różnice w liczbie przekroczeń prędkości powyżej 30 km/h, a także w stylu jazdy zarówno na obszarze zabudowanym, jak i niezabudowanym.

Julia Langa z Yanosika

Jak się okazuje, średnie prędkości jazdy kierowców w Polsce od momentu wprowadzenia nowego taryfikatora mandatów na autostradach i drogach ekspresowych wzrosły o 2-3 km/h w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Jednak nadal są one poprawne i mieszczą się w obowiązujących limitach.

Z kolei w obszarze niezabudowanym i zabudowanym widoczne są również niewielkie przekroczenia szybkości, które na ten moment mogłyby być karane mandatem w wysokości 50 zł za wykroczenie przekroczenia prędkości do 10 km/h.

Jak wynika z danych, zdecydowana większość kierowców tylko nieznacznie przekraczała dozwoloną prędkość.

Czy wysokie mandaty są skuteczne?

Zachowanie kierowców potwierdzają również dane firmy Telematics Technologies, dostawcy nawigacji NaviExpert i systemu do zarządzania flotą NaviExpert Telematics, którzy sprawdzali, jak kierowcy poruszali się w grudniu (tuż przed wprowadzeniem nowych mandatów), styczniu i lutym. W pierwszym miesiącu tego roku wyraźnie spadł udział kilometrów pokonywanych z przekroczeniem dozwolonej prędkości o minimum 30 km/h. Znacząco wzrósł też udział tras przejechanych przez kierowców zgodnie z przepisami.

kontrola przebiegu-OPF-20200206-15

Dwa miesiące po wprowadzeniu nowych przepisów eksperci postanowili sprawdzić, czy efekt spowolnienia pozostał z nami na dłużej. Niestety, w danych z lutego widać już rozluźnienie dyscypliny drogowej. Udział „przepisowych kilometrów” nadal był wyższy niż w grudniu, ale różnica ta wynosiła już zaledwie 4 proc.

O ile w styczniu udział kilometrów z przekroczeniem o 10-30 km/h spadł w porównaniu do grudnia o 23 proc., to już w lutym różnica ta wynosiła zaledwie 11 proc. Podobnie sytuacja wyglądała dla przekroczeń o 30-50 km/h. W styczniu udział kilometrów z takim przekroczeniem prędkości spadł o blisko 40 proc. względem grudnia, a w lutym zmniejszył się już o 19 proc.

Eksperci z Telematics Technologies sprawdzili także, jak na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy wyglądała liczba zgłoszeń kontroli drogowych w aplikacji NaviExpert.

O ile liczba aktywnych użytkowników utrzymywała się w ciągu ostatnich trzech miesięcy na zbliżonym poziomie, to ich aktywność w zakresie liczby ostrzeżeń o sytuacji na drodze znacznie wzrosła. Porównując średnią dzienną liczbę zgłoszeń kontroli drogowych i nieoznakowanych patroli w styczniu do danych z grudnia, liczba ta wzrosła o ponad 30 proc. W lutym odnotowaliśmy kolejne wzrosty.

Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies

Wpływ nowych mandatów na wypadki drogowe

Wprowadzenie nowych przepisów miało poprawić bezpieczeństwo na naszych drogach, oczywiście na ostateczne i miarodajne wyniki trzeba jeszcze poczekać.

W porównaniu z zeszłym rokiem liczba zdarzeń wzrosła, a wraz z nią liczba zabitych i rannych, jest również o wiele więcej pijanych kierowców. Trzeba jednak pamiętać, że styczeń i luty w ubiegłym roku z powodu pandemii były trochę inne, ponieważ ferie odbyły się w innym terminie i przez większość uczniów był spędzane w domu z powodu zamknięcia hoteli i pensjonatów. Z tego powodu, aby sprawdzić wpływ nowych stawek mandatów, w porównaniu należy uwzględnić raczej 2020 r. Jak się okazuje, tu, poza większą liczbą pijanych, mamy znaczny spadek tragicznych zdarzeń.

Bezpieczeństwo na drogach w 2020, 2021 i 2022 r.
Data Wypadki drogowe Zmiana  2022/2020 Zabici w wypadkach Zmiana  2022/2020 Ranni w wypadkach Zmiana 2022/2020 Kierujący po spożyciu alkoholu Zmiana 2022/2020
I-II 2020 3696   318   4198   9630  
I-II 2021 2176   224   2482   8636  
I-II 2022 2447 -34% 248 -22% 2767 -34% 10 949 14%

PODSUMOWANIE

Nie ulega wątpliwości, że aby stwierdzić, czy nowe kary odstraszyły piratów drogowych, przyjdzie nam jeszcze poczekać. Jedno jest pewne – pierwsze dane są optymistyczne, ale to, czy rzeczywiście będzie bezpieczniej, zależy w znacznej mierze od policji. Jeśli ta przestanie egzekwować kary poprzez częste kontrole, nawet kolejne podwyżki w mandatowniku czy zabieranie prawa nie pomogą w poprawie fatalnych statystyk.

Czytaj także