Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
wymiana lancucha rozrzadu

Koszt części i wymiany łańcuchowego napędu rozrządu może być bardzo wysoki

Łańcuch rozrządu – ten element nie jest wieczny. Przyczyny i oznaki problemów, konsekwencje awarii i koszty naprawy

archiwum

Koszt części i wymiany łańcuchowego napędu rozrządu może być bardzo wysoki

Łańcuch rozrządu – ten element nie jest wieczny. Przyczyny i oznaki problemów, konsekwencje awarii i koszty naprawy

Wielu użytkowników traktuje łańcuch rozrządu jako rozwiązanie bezobsługowe i zaniedbuje ten temat. To może być kosztowny błąd, bo łańcuch, choć wytrzymalszy od paska, może generować wyższe koszty serwisu. Można jednak zadbać o wydłużenie jego trwałości.

 

W ogłoszeniach sprzedaży używanych aut można niejednokrotnie trafić na stwierdzenie „silnik na dożywotnim, bezobsługowym łańcuchu rozrządu”. Niestety często ma ono mało wspólnego z prawdą.

Teoretycznie łańcuch bez interwałów serwisowych powinien być trwalszy od paska, ale nieodpowiedni serwis olejowy czy kiepskie materiały użyte do produkcji napędu skutkują jego przyspieszonym zużyciem.

W niektórych modelach wady łańcuchów wychodziły na jaw już w okresie gwarancyjnym. Wybierając silnik podwyższonego ryzyka, kierowca powinien być przygotowany na spore wydatki. Kompleksowa wymiana łańcucha to często znacznie większy koszt od paska. Na szczęście daje spokój przynajmniej na kilka lat.

Źródła problemów z łańcuchowym napędem rozrządu

Napinacz łańcucha

lancuch rozrzadu napinacz

Od prawidłowego działania napinacza zależy żywotność łańcucha, który w trakcie pracy silnika powinien być naciągnięty z odpowiednią siłą. Napinacz hydrauliczny pracuje poprawnie, kiedy poziom oleju silnikowego jest właściwy. Nie bez znaczenia jest jakość oleju. Zużyty napinacz z czasem doprowadzi do rozciągnięcia łańcucha, co początkowo będzie skutkować hałasem.

Koło zębate i wariatory faz

lancuch rozrzadu kolo zebate

Koła zębate są trwałymi elementami, ale w przypadku, gdy przesuwa się po nich wyciągnięty łańcuch, ich zęby się wycierają. Czasem mogą ulec awarii lub zużyciu nastawniki faz rozrządu. Wymiana rozrządu to dobra okazja do montażu nowych zębatek.

Ślizgi napinacza

lancuch rozrzadu slizgi

Prowadnice są wykonane z odpornych na zużycie tworzyw, którymi łańcuch przemieszcza się między kołami zębatymi. Duży przebieg auta może skutkować ich wytarciem, co utrudnia odpowiednią pracę napędu. Montaż nowych ślizgów jest zalecany przy każdej wymianie napędu rozrządu. Tym bardziej że ich koszt nie jest wysoki.

Łańcuch

lancuch rozrzadu

W zestawach oryginalnych i w markowych zamiennikach łańcuchy są bardzo trwałe i niezwykle rzadko zdarza się, że dochodzi do ich zerwania. Mimo to potrafią się wyciągać, a w konsekwencji hałasować, lub nawet przeskoczyć. Dlatego należy pamiętać o regularnym serwisie olejowym, a wszelkie niepokojące odgłosy spod maski weryfikować u mechanika. Część samochodów o wyciągnięciu łańcucha informuje, wyświetlając błąd „check engine”. Nie należy go ignorować i zwlekać z wizytą u mechanika, który zweryfikuje sygnał, podpinając komputer diagnostyczny.

Wymiana kompletnego łańcuchowego napędu rozrządu

lancuch rozrzadu komplet
Koszty robocizny to duża część rachunku za wymianę rozrządu – warto wymienić komplet elementów i wybrać oryginały lub topowe zamienniki.

Ze względu na wysokie koszty serwisu przy wymianie rozrządu radzimy od razu zamontować komplet nowych elementów. Najlepiej kupić gotowy zestaw jednego producenta, składający się z łańcucha, kół zębatych, prowadnic, napinacza i niezbędnych elementów mocujących oraz uszczelniających. Dostęp do łańcucha bywa trudny i wymaga czasami nawet wyjęcia np. skrzyni biegów.

  • Podczas wymiany warto zweryfikować stan pompy oleju. Aby łańcuch pracował prawidłowo, musi ona podawać olej pod odpowiednim ciśnieniem.

Skutki przeskoczenia lub zerwania łańcucha

lancuch rozrzadu skutki awarii
Jeśli podejrzewasz, że łańcuch rozrządu jest uszkodzony, nie zwlekaj z jego wymianą. Wybieraj części sprawdzonych producentów, najlepiej gotowe zestawy. Tanie chińskie zamienniki to zły pomysł i pozorna oszczędność.

Niedostatecznie napięty łańcuch może przeskoczyć. W takiej sytuacji dochodzi do tzw. kolizji, tłok uderza w zawór, który nie zdąży się przed nim schować. W konsekwencji dochodzi do uszkodzenia głowicy. W niektórych pojazdach poza samymi częściami sporym wyzwaniem jest już demontaż głowicy, który wymaga wyjęcia całego silnika na stół. Remont silnika w takiej sytuacji to wielotysięczne wydatki.

  • Wymiana silnika na używany może się okazać tańsza niż jego remont.

Rozrządy z wadą fabryczną

lancuch rozrzadu wada fabryczna

Powszechnie znanymi przykładami silników ze słabymi rozrządami są 1.6 VTI/THP (PSA, BMW), diesle N47 (BMW) czy 1.2/1.4 TSI z rodziny EA111 (grupa VW). W ostatnim przypadku koszt zestawu części wraz z wymianą to w ASO ok. 3-4 tys. zł.

  • Kupując „ryzykowne” auto, warto zapytać, czy poprzedni właściciel może udokumentować naprawę. Jeżeli nie, lepiej negocjować cenę i zarezerwować budżet na naprawę.

Ukryte koszty awarii

lancuch rozrzadu dodatkowe koszty

W przypadku turbodiesla 3.0 V6 TDI, stosowanego np. w Audi A6 czy innych większych modelach koncernu Volkswagen, kompletny napęd rozrządu jest znacznie bardziej rozbudowany niż tradycyjny.

W skład całego zestawu, który zaleca się wymienić za jednym razem, wchodzą po dwie sztuki (prawe i lewe) łańcucha, napinacza i koła zębatego górnego, następnie łańcuch dolny oraz jego trzy ślizgi, dwa koła i napinacz. Osobny łańcuch napędza pompę oleju.

Część kierowców dla zmniejszenia kosztów serwisu przy wymianie rozrządu nie wymienia łańcucha pompy, ale nie warto rezygnować z tej czynności. W tym modelu uzyskanie dostępu do rozrządu wymaga demontażu silnika, co jest kosztowną i czasochłonną usługa.

  • Aby mieć gwarancję, że łańcuch posłuży przez wiele kolejnych lat, warto wymienić cały zestaw, wraz z łańcuchem pompy oleju oraz jego napinacz, koła zębate i ślizgi. Konieczne mogą być nowe śruby i uszczelki.

Orientacyjny koszt wymiany kompletnego rozrządu łańcuchowego

Lwią część kosztów wymiany łańcucha stanowi robocizna. Im większy i bardziej skomplikowany silnik, tym więcej czasu trzeba poświęcić na demontaż podzespołów i przygotowanie dostępu do rozrządu. Koszt części także będzie wyższy dla pojazdu napędzanego silnikiem z kilkoma łańcuchami (jak np. 3.0 TDI), gdzie zestaw zawiera znacznie więcej elementów. Dobry zamiennik kosztuje ok. połowę ceny części w ASO.

Marka ASO Warsztat niezależny
Audi A6 3.0 V6 TDI (313 KM), 2014 r. 26 000 zł 7500 zł
Dacia Duster 1.6 SCe (115 KM), 2018 r. 2770 zł 1320 zł
Kia Cee’d 1.6 CRDi (136 KM), 2015 r. 4050 zł 2180 zł
Opel Astra K 1.6 CDTi (110 KM), 2016 r. 8000 zł 1900 zł
Toyota Auris II 1.6 D-4D (112 KM), 2015 r. 5700 zł 1340 zł
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI (150 KM), 2009 r. 3060 zł 2220 zł

Warto wiedzieć

Kontrola kondycji łańcucha

lancuch rozrzadu temperatura
Rozciągnięcie łańcucha i zużycie napinacza rozrządu najłatwiej wykryć, gdy silnik jest zimny.

Zużyty łańcuch daje o sobie znać metalicznymi hałasami. Są szczególnie słyszalne zaraz po uruchomieniu silnika, kiedy hydrauliczny napinacz dopiero jest zasilany olejem pod wysokim ciśnieniem.

  • Pełna diagnoza wymaga demontażu pokrywy i oceny stanu napędu rozrządu. W droższych autach warto to zlecić.

Dłuższe życie łańcucha

lancuch rozrzadu wymiana oleju

Wpływ na żywotność napędu łańcuchowego mają dbałość o poziom oleju i jego regularne wymiany, które wpływają na pracę napinacza. Odpowiednio napięty łańcuch nie będzie uszkadzać kół zębatych i prowadnic. Korzystny wpływ na stan rozrządu ma też delikatne traktowanie zimnego silnika.

  • Olej warto wymieniać nawet co 10-15 tys. km, zwłaszcza gdy auto jeździ głównie po mieście.

PODSUMOWANIE

„Dożywotni” czy „niewymienny” łańcuch znany z ogłoszeń to mit. To prawda, że przy odpowiednim i terminowym serwisie samochodu rozrząd na łańcuchu jest rozwiązaniem trwałym i bezpieczniejszym od paska. Niestety kupując używane auto, trudno zweryfikować, czy poprzedni właściciel dbał o to, aby utrzymać łańcuch w dobrej kondycji.

Dlatego pamiętaj, że zakup auta z silnikiem na łańcuchu jest obarczony ryzykiem większych wydatków. Warto jednak je ponieść, ponieważ konsekwencje jazdy z wyciągniętym łańcuchem mogą być bardzo poważne, a naprawy niezwykle kosztowne. Wymiana zestawu rozrządu to zawsze niższy koszt i mniej pracy niż remont silnika po przeskoczeniu łańcucha.

Czytaj także