Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
LPG w nowoczesnym aucie

Montaż instalacji gazowej

LPG w nowoczesnym aucie – czy to się ciągle opłaca?

Montaż instalacji gazowej

LPG w nowoczesnym aucie – czy to się ciągle opłaca?

Jazda na LPG jest wciąż o około połowę tańsza niż na benzynie. Także w przypadku nowoczesnych aut z silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Przez lata instalacje gazowe montowano głównie do aut z silnikami o prostej konstrukcji. Próby przerabiania nowoczesnych modeli często nie przynosiły dobrych rezultatów – silniki pracowały źle, wymagały ciągłych wizyt w serwisie i regulacji. Producenci instalacji gazowych nie mieli jednak wyboru – gaźniki czy nawet wielopunktowy wtrysk odchodzą do lamusa, więc aby utrzymać się na rynku, musieli przygotować rozwiązania dla jednostek zasilanych przez bezpośredni wtrysk. I dla nich czołowi producenci opracowali systemy podawania LPG, które dzięki zastosowaniu nowoczesnej elektroniki i autorskich rozwiązań współpracują z samochodem znakomicie.

Gotowe zestawy LPG

Dla wielu pojazdów opracowane są gotowe zestawy, które uprzednio pieczołowicie przemyślano i przetestowano. Tu nie ma przypadkowych rozwiązań, poszczególne komponenty są tak dobrane do konkretnego modelu auta, że jazda na gazie jest zarówno komfortowa, jak i bardzo ekonomiczna. W zależności od modelu auta stosuje się różne rozwiązania, które warunkują ostateczną cenę przeróbki. Przy obecnej różnicy w cenie benzyny i gazu, która wciąż wynosi ponad połowę na korzyść tego drugiego paliwa, montaż szybko się amortyzuje. Przyjmując, że wysokiej klasy instalacja do Audi Q5 z „benzyniakiem” o mocy 265 KM to około 6-6,5 tys. zł, na zwrot wydatków kierowca musi poczekać około 21 tysięcy kilometrów. Jazda na LPG pozwoli oszczędzić w tym przypadku około 300 zł na każdym przejechanym tysiącu kilometrów.

Instalacja do wtrysku pośrednio-bezpośrdniego

lpg do wtrysku posrednio bezposredniego

Jeżeli samochód, jak na przykład Toyota Camry 2.5 Hybrid z 2017 r., ma silnik zasilany przez wtrysk pośrednio-bezpośredni, wymagany jest montaż odpowiedniej instalacji gazowej. Wspomniana Toyota ma osiem wtryskiwaczy benzynowych. Cztery z nich, pośrednie, znajdują się w kolektorze dolotowym, a cztery bezpośrednie są osadzone w głowicy i sięgają komór spalania. Ingerencja na potrzeby montażu instalacji gazowej polega na rozcięciu wiązki sygnałowej dla wtryskiwaczy pośrednich i bezpośrednich oraz dołożeniu pod maskę wtrysków gazu. Po takiej zmianie, w zależności od tego, na którym układzie system aktualnie pracuje, gaz jest odpowiednio dawkowany, ale tylko przez wtryskiwacze gazowe. Kluczowy wpływ na parametry pracy silnika ma montaż i właściwe strojenie instalacji oraz dobranie komponentów, które nie spowodują problemów (w tym pojawiania się kontroli Check Engine).

  • Zużycie benzyny w takim aucie w cyklu mieszanym to około 5-6 litrów na 100 km. Spalanie gazu jest zwykle o około 5% wyższe. Dochodzi do tego zużycie ok. 0,2 l benzyny na każde 100 km, m.in. na rozruch silnika. Instalacja kosztująca 6500 zł zwraca się po około 42 000 km.
camry hybrydowe na gaz
Hybrydy Toyoty z dobrym skutkiem pracują na gazie.

Instalacja do wtrysku bezpośredniego

ford focus wtrysk bezposredni lpg silnik

W silniku z bezpośrednim wtryskiem podające benzynę wtryskiwacze są osadzone w głowicy, a ich końcówki sięgają komór spalania. Montaż instalacji gazowej polega na rozcięciu sygnałów dla tych wtryskiwaczy i odpowiednim zestrojeniu ich pracy z dołożonymi wtryskiwaczami gazowymi. W prostszych układach LPG jest podawane w fazie lotnej do kolektora dolotowego. W tego typu instalacjach benzyna musi być dotryskiwania. Zabezpiecza to wtryskiwacze benzyny przed przegrzaniem i zapieczeniem. Bardziej zaawansowaną opcją jest instalacja podająca gaz w fazie ciekłej. Nie ma w niej dodatkowych wtryskiwaczy gazowych – LPG jest podawany przez benzynowe. Utrudnienie jest takie, że trzeba ingerować w pompę wysokiego ciśnienia, co zwiększa koszty oraz trudność samej przeróbki. Takie instalacje są coraz mniej popularne i producenci zaczynają od nich odchodzić.

  • Układ lubryfikacji to rozwiązanie, które ma tworzyć warstwę ochronną na zaworach i oczyszczać komorę spalania, aby nagar nie osadzał się na końcówkach wtryskiwaczy czy zaworach. Bywa montowany do silników z bezpośrednim wtryskiem czy niezbyt solidną głowicą.

ford focus wtrysk bezposredni lpg
Bezpośredni wtrysk benzyny komplikuje montaż instalacji LPG.

Turbodiesel na LPG

silnik 1.3 multijet

Instalacje LPG w samochodach osobowych z silnikami Diesla to rzadkość. Taka przeróbka jest możliwa, czego przykładem może być system polskiej firmy Elpigaz. Gaz jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na oleju napędowym. Pozwala to zmniejszyć zużycie „ropy” nawet o 30 procent. Rozwiązanie nie wymaga ingerencji w dieslowski układ zasilania. Gaz wtryskiwany jest do kolektora ssącego, a następnie wraz z powietrzem zasysany do cylindrów. Do znajdującej się tam mieszanki powietrza z gazem pod koniec suwu sprężania pod odpowiednim ciśnieniem wtryskiwany jest olej napędowy, co powoduje zapłon mieszanki.

  • LPG w dieslu to nie tylko oszczędności na paliwie. Takie zasilanie sprzyja dopalaniu się cząstek stałych, a więc odciąża DPF i sprawia, że olej dłużej pozostaje czysty, przez co skuteczniej smaruje silnik. Ograniczone jest też powstawanie nagarów.
fiat panda diesel na lpg
Montaż instalacji gazowej do turbodiesla jest możliwy, ale na razie wciąż mało popularny.

Koszty montażu, czas zwrotu

Marka samochodu Koszt instalacji LPG Przebieg wymagany do zwrotu kosztów
Mazda CX-9 2.5 231 KM, 2018 r. 6 200,00 zł 16 000 km
VV Passat 1.8 TSI 180 KM, 2018 r. 6 200,00 zł 27 000 km
Audi Q5 2.0 TSI 265 KM, 2020 r. 6 200,00 zł 21 000 km
Audi A4 2.0 TSI 225 KM, 2013 r. 6 200,00 zł 23 000 km
Toyota Camry Hybrid 218 KM, 2017 r. 6 500,00 zł 42 000 km

Warto wiedzieć

Markowe instalacje

Bardzo dobrym rozwiązaniem, które pozwala cieszyć się bezawaryjną jazdą na gazie LPG, są instalacje dedykowane do konkretnych modeli pojazdów. To gotowe zestawy, które montuje się w oparciu o przemyślany schemat i instrukcję. Są trwałe i niezawodne.

  • bezproblemowy montaż i bardzo dobra współpraca z konkretnym silnikiem
  • wyższy koszt dedykowanej instalacji od układu złożonego z komponentów zaproponowanych przez „gazownika”

Problemy z jazdą na LPG

filtry do gazu
Filtry gazu zaleca się wymieniać co około 15 tys. km.

W odróżnieniu od instalacji starego typu, nowoczesne układy LPG są mniej problematyczne. Muszą być jednak prawidłowo dobrane do silnika naszego auta. Niezwykle istotne jest także tankowanie gazu wysokiej jakości, który jest bezpieczny dla układu.

  • prawidłowy montaż instalacji LPG to m.in. komputerowe strojenie parametrów pracy całego układu
  • gaz kiepskiej jakości zanieczyszcza układ, a do tego podnosi poziom spalania

Rodzaje wlewów

Niegdyś popularne wlewy montowane w zderzaku (pierwsze zdjęcie) są coraz rzadsze. Nic dziwnego – nie były ani estetyczne, ani specjalnie wygodne w obsłudze. Teraz kierowcy najczęściej wybierają możliwość tankowania gazu po otwarciu klapki wlewu benzyny. Montaż takiego wlewu wymaga nawiercenia dodatkowego otworu w nadwoziu (drugie zdjęcie). Na czas tankowania gazu trzeba wkręcać specjalną „redukcję” (ostatnie zdjęcie).

Regularny serwis instalacji

serwis lpg
Zaawansowana elektronika zawitała także do świata instalacji gazowych.

W przypadku najbardziej zaawansowanych instalacji serwis ogranicza się w zasadzie do regularnego przeglądu jej elementów, diagnostyki komputerowej, a także wymiany filtrów gazu w fazie lotnej oraz ciekłej. Koszt pełnego przeglądu to około 150 zł.

  • koszt przeglądu może być wyższy, jeśli kiepski gaz zanieczyści układ
  • wtryskiwacze oraz reduktor są czułe na zanieczyszczenia

PODSUMOWANIE

Chociaż cena gazu wyraźnie wzrosła i wynosi już ponad 3 zł, w stosunku do benzyny to paliwo wciąż pozostaje o połowę tańszą alternatywą. Sprawia to, że przeróbka samochodu pozostaje bardzo opłacalna – im więcej kilometrów pokonujemy, tym szybciej zwrócą się koszty poniesione na instalację LPG. Aby jazda na gazie była komfortowa, warto zainwestować w instalację wysokiej klasy, dopasowaną do silnika naszego auta. Oszczędności na niefachowym montażu to niemal pewne dodatkowe koszty i problemy.

Czytaj także