Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
smartfon w aucie i aplikacja OBDeleven

Czytnik OBD z potężnymi możliwościami

Moduł diagnostyczny OBDeleven – jednym kliknięciem sam włączysz ukryte funkcje w aucie

archiwum

Czytnik OBD z potężnymi możliwościami

Moduł diagnostyczny OBDeleven – jednym kliknięciem sam włączysz ukryte funkcje w aucie

Dzięki modułowi diagnostycznemu OBDeleven aplikacją w telefonie możesz m.in. aktywować ukryte funkcje i kasować błędy w autach grupy VW, czyli m.in. w Audi, Seacie, Skodzie czy Volkswagenie. Sprawdzamy w praktyce, co potrafi i jak działa.

Wiele nowych pojazdów ma dodatkowe możliwości i funkcje, ale nie są one aktywne, jest to jednak tylko kwestia zdjęcia blokady w oprogramowaniu. Koncernom nie opłaca się tworzenie osobnych układów do różnych wersji wyposażenia i tylko elektronicznie są one blokowane. Często wiele elementów potrzebnych do ich działania już jest na pokładzie, tak jak np. kamera czy radar, ale nie są one w pełni wykorzystywane.

Powód? Podczas konfiguracji i zakupu pojazdu wiele osób rezygnuje z pewnych opcji wyposażenia ze względu na koszt, który może sięgnąć nawet ponad 10 tys. zł. Tymczasem odblokowanie ukrytych funkcji w aucie w firmie zajmującej się kodowaniem i adaptacjami samochodowego oprogramowania kosztuje około 1000 zł, a za te bardziej popularne, np. deaktywację systemu Start/Stop, zapłacimy około 250 zł.

Elektroniczne modyfikacje

Jak się okazuje, możemy to wykonać również sami, nawet jeśli do tej pory nie mieliśmy do czynienia z kodowaniem pojazdu. Moduł OBDeleven to profesjonalne narzędzie diagnostyczne dla pojazdów z grupy VW (Audi, Bentley, Lamborghini, Seat, Skoda, Volkswagen), które zapewnia funkcjonalność drogich systemów diagnostycznych używanych przez ASO. Jednak jest ono przeznaczone również dla amatorów. Obsługuje się je z pomocą łatwej w użyciu aplikacji umożliwiającej pełny dostęp do wszystkich systemów samochodowych poprzez smartfon z iOS Androidem czy systemem operacyjnym Huawei.

Po zakupie urządzenia wystarczy pobrać aplikację, podłączyć OBDeleven do portu OBD, sparować je poprzez Bluetooth z telefonem i zacząć korzystać z narzędzia.

Co ważne, w większości przypadków aby włączyć lub wyłączyć daną funkcję, nie potrzeba żadnej wiedzy. Wystarczy kliknąć na daną czynność, a następnie aplikacja podpowie, co należy zrobić, aby wykonać modyfikację i nic nie zepsuć, co niestety jest możliwe w przypadku klasycznego kodowania.

Funcje OBDeleven

moduł OBDeleven

Urządzenie diagnostyczne składa się z czytnika OBD II oraz aplikacji na smartfon (telefon i moduł łączy się bezprzewodowo poprzez Bluetooth). Oto najważniejsze funkcje OBDeleven.

  • Adaptacja/kodowanie 

Włączenie lub wyłączenie funkcji w pojeździe oraz aktywowanie lub kalibrowanie elementów pojazdu, które zostały zamontowane.

  • Kody błędów i parametry

Odczyt błędów ze wszystkich elementów pojazdu – nie tylko silnika, możliwość ich kasowania oraz odczytu parametrów pracy.

  • Warsztat

Kasowanie inspekcji olejowej, serwisowej czy włączenie trybu „wymiana klocków hamulcowych”.

Cena dla każdego

Koszt takiego urządzenia zaczyna się od 350 zł i kończy na 930 zł. Najtańsza wersja nie zawiera „kredytów”, które są potrzebne, aby włączyć/aktywować daną funkcję w aucie – zwykle od 10 do 100. Można je dokupić, np. 100 kredytów do około 65 zł. Najdroższa wersja nie ma kredytów i możemy z niej korzystać bez większych ograniczeń.

Do tej pory do kodowania Audi, Volkswagena, Seata czy Skody potrzebowałeś VCDS-a wraz z komputerem i koniecznymi kablami. Dziś możesz zrobić to samo za pomocą wtyku w gniazdo OBD II oraz telefonu/tabletu. Moduł OBDeleven pozwala także na diagnostykę auta i wykrycie ewentualnych błędów auta

Paweł Ślubowski, sklep Hadron.pl

 

Przykładowe możliwości OBDeleven

  • Traffic Jam Assist

Włączenie funkcji jazdy w korku, oczywiście jeśli samochód ma odpowiednie wyposażenie, np. kamerę i radar.

  • Emergency Assist 

Aktywacja kierowania pojazdem w przypadku niedyspozycji kierowcy.

  • Light Assist, Dynamic Light Assist, Smart Light Assist 

Automatyczne sterowanie światłami, w tym przełączanie z drogowych na mijania czy doświetlanie zakrętów, oraz aktywacja świateł autostradowych (większy zasięg).

  • Lane Assist

Utrzymanie na pasie ruchu.

  • Traffic Sign Assist

Rozpoznawanie znaków drogowych oraz modyfikacja ich wyświetlania, np. informowanie o odwołaniu danego zakazu.

  • Apple CarPlay i Android Auto

Odblokowanie funkcji (zwykle z użyciem kabla). Uwaga! Zwykle wymagane jest podanie kodu licencji lub też wgranie specjalnego skryptu, dane te można znaleźć w sieci. W niektórych autach trzeba również wymienić gniazdo USB i wiązkę przewodu (brak przewodu do transmisji danych, służy on do tylko do ładowania).

  • Zmiana aktywnego tempomatu

Możliwe jest włączenie aktywnego tempomatu oraz podniesienie maksymalnej prędkości na tempomacie ze 160 do 240 km/h.

  • Hill holder 

Aktywacja systemu zatrzymującego pojazd na wzniesieniu.

  • Start/Stop

Wyłączenie systemu lub zmiana działania przycisku – domyślnie jest wyłączony.

  • Tylna klapa 

Zmiana wysokości otwierania, automatyczne zamykanie lub wykonywanie tego poprzez kluczyk, a nie tylko przyciskiem.

  • Lusterka

Aktywacja automatycznego składania lusterek pilotem lub obniżania ich podczas cofania.

  • XDS 

Zmiana sterowania elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego. 

  • Kalibracja

Kalibracja kamery po jej wymianie lub ponownym montażu w szybie czołowej bądź też wymianie kamer 360 stopni. 

  • Adaptacja po montażu akcesoriów

Po montażu haka holowniczego, oświetlenia: otoczenia, na nogi czy też tablicy rejestracyjnej, ale również czujnika deszczu i światła potrzebna jest adaptacja, aby nowe elementy pojazdu działały prawidłowo i nie pojawiał się błąd.

  • Diagnostyka

Aplikacja OBDeleven skanuje pojazd i szuka błędów oraz pozwala znaleźć opis usterki i ją skasować. Co ważne, błędy dotyczą nie tylko np. silnika (tak jak w najprostszych czytnikach OBD), ale również pozostałych systemów, np. skrzyni biegów, multimediów czy reflektorów.

Aplikacja pozwala też identyfikować auto na podstawie VIN, odczytać informacje o jednostce sterującej, sprawdzić parametry pracy oraz stan akumulatora i odczytać kody elementów fabrycznego wyposażenia.

OBDeleven – praktyczny test działania modułu diagnostycznego

  • Instalacja urządzenia i ocena jakości jego wykonania

OBDeleven

Montaż czytnika w gnieździe OBD jest prosty i łatwy – trzeba jedynie wiedzieć, gdzie znajduje się gniazdo. Moduł nie wysuwa się z gniazda i nie rozłącza nawet podczas jazdy. Jakość wykonania jest bez zarzutu, a same styki wydają się odpowiednie trwałe, o czym nie zawsze można powiedzieć w przypadku najtańszych czytników OBD, które mogą powodować nawet zwarcie w samochodowej instalacji elektrycznej.

  • Łączenie z telefonem i pojazdem

aplikacja OBDeleven

Podczas łączenia z pojazdem, na którym wykonywaliśmy test (Audi A4 z 2017 r.), nie odnotowaliśmy problemów z komunikacją. Te nie występowały również podczas prób łączenia z telefonem. Użytkownicy donoszą jednak, że w przypadku starszych pojazdów, które mają być obsługiwane przez OBDeleven, ten nie łączy się z autem, a jeśli się to uda, nie można wykonać żadnej operacji.

  • Kasowanie błędów

kasowanie błędów OBDeleven

Kolejna próba polegała na znalezieniu błędów pojazdu i ich usunięciu. Mimo że na desce rozdzielczej nie wyświetlała się żadna informacja o awarii, aplikacja znalazła ich kilka – nie dotyczyło to silnika czy układu oczyszczania spalin, a sygnalizowane problemy były związane z system kamer i układem kierowniczym. Każdy z nich został skasowany skutecznie i podczas testu już się nie pojawił.

  • Aktywacja asystenta pasa ruchu

Lane Assist aktywacja OBDeleven

Mimo że pojazd nie był fabrycznie wyposażony w układ Lane Assist, udało się go włączyć oraz skalibrować. Odpowiednia opcja pojawiła się również w menu samochodu, a więc można go teraz włączyć i wyłączyć z poziomu komputera pokładowego (fabrycznie jest też przycisk na manetce świateł).

  • Aktywacja Android Auto

Android Auto aktywacja OBDeleven

Aktywacja Android Auto okazała się skuteczna, ale wymagała podania kodu aktywacji, czego nie wykonał OBDeleven (trzeba było skorzystać ze specjalnego kalkulatora w sieci). Również w tym przypadku była potrzebna fizyczna ingerencja – wymiana portu i wiązki USB (koszt używanych części to około 600 zł).

  • Zamykanie tylnej klapy

Zamykanie elektryczna klapa Audi aktywacja OBDeleven

O ile tylną klapę można otwierać przyciskiem na pilocie i w samochodzie, to już podczas jej zamykania pilot nie działał. OBDeleven przeprogramował działanie elektrycznej klapy i umożliwił nie tylko jej otwieranie, ale również jej zamykanie z użyciem kluczyka. Operacja wymagała kilku kliknięć w aplikacji.

PODSUMOWANIE

OBDeleven

Testowany moduł OBDeleven to narzędzie nie tylko dla profesjonalistów, ale także dla amatorów. Ci drudzy mogą samodzielnie modyfikować swój pojazd i włączyć opcje wyposażenia, które były dotychczas niedostępne. Niestety, warto pamiętać, że największe korzyści osiągniemy w przypadku stosunkowo nowych modeli aut z grupy Volkswagen.

Czytaj także