Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Diagnostyka auta w ASO

Elektronika pokładowa

Odblokowywanie ukrytych opcji w aucie – zwykle w specjalistycznym serwisie, ale czasami można i w ASO

archiwum

Elektronika pokładowa

Odblokowywanie ukrytych opcji w aucie – zwykle w specjalistycznym serwisie, ale czasami można i w ASO

Od niektórych dealerów można wyjechać lepiej wyposażonym autem nawet po latach od jego zakupu. Jakie są możliwości dostępu do nieaktywnych funkcji samochodu? Co można odblokować i jaki jest koszt przeprowadzenia takiej operacji?

Często nawet popularne auta w bogatszych wersjach występują z bardzo szerokim pakietem opcji: utrzymywaniem toru jazdy, systemami awaryjnego hamowania, o rozbudowanych zestawach multimedialnych nie wspominając. Zwykle zamawiane są jednak okrojone wersje: np. jedynie z systemem rozpoznawania znaków czy aktywnym tempomatem, bez dodatkowych funkcji.

Pod względem oprzyrządowania zamontowanego w aucie prostsze i droższe systemy bardzo często niczym się nie różnią – dodatkowe możliwości to tylko kwestia usunięcia blokady pewnych pozycji w oprogramowaniu. Wytwórcom samochodów zwyczajnie nie opłaca się tworzenie osobnych, prostszych układów do różnych wersji. Masowa produkcja i unifikacja sprawdzają się bardziej.

Jeśli mamy do czynienia z taką sytuacją (możliwości różnią się dość znacznie między poszczególnymi koncernami), do takich ukrytych funkcji można dotrzeć i je odblokować. Możemy mieć lepiej wyposażone auto zwykle bez najmniejszych ingerencji w mechanikę pojazdu.

Usługi tego typu to przede wszystkim domena firm niezależnych, które nie są tak bardzo skrępowane np. wymogami homologacyjnymi, których producent samochodu nie może samodzielnie modyfikować. Są jednak marki, które mają w swojej ofercie całkiem szeroki wachlarz kodowania nowych funkcji, pierwotnie niedostępnych. Niekiedy takie usługi są wręcz dostępne online, niczym zamawianie nowych aplikacji na swojego smartfona.

Odblokowywanie funkcji w wybranych ASO

BMW

bmw

Należy skorzystać z aplikacji/strony BMW Connected, po zalogowaniu i wpisaniu danych auta otrzymamy wykaz dostępnych dla nas pozycji, od informacji o korkach po ogrzewanie foteli. Ceny zależą funkcji i okresu, w którym chcemy z niej korzystać.

  • Zrób to sam
    Dodatkowe funkcje kupuje się i aktywuje jak zwykłe aplikacje.
  • Ceny: od 40 zł

Jaguar

jaguar

W serwisach ASO auto może być doprowadzone do stanu, w jakim wyjechało pierwotnie z salonu – to podstawowa obowiązująca tu zasada. Nie są więc świadczone usługi korygujące poziom wyjściowego wyposażenia.

  • Da się, ale nie wolno
    Nawet jeśli auto wyposażone jest w wymagane systemy, funkcja nie zostanie odblokowana.

Renault

renault

Z rozmów z doradcami serwisowymi wynika, że w Renault nie planuje się wprowadzania korekt w fabrycznym oprogramowaniu, wychodząc z założenia, że auto musi spełniać standard odpowiadający homologacji pojazdu.

  • Ustawienia pierwotne
    Zainstalowanie aktualizacji fabrycznego oprogramowania skasowałoby wprowadzone zmiany.

Mercedes

mercedes

Rozwiązanie podobne do stosowanego przez BMW. W tym przypadku kierowcy powinni wybrać aplikację Mercedes me, która pozwala m.in. na przedłużanie ważności dostępnych licencji na korzystanie z niektórych funkcji i znalezienie nowych produktów dla danego auta.

  • Także w starszych
    Z funkcji sieciowych można korzystać od rocznika 2002.
  • Ceny: od 15 zł

Hyundai

hyundai

Użytkownicy aut dalekowschodnich mają trudności z włączaniem dodatkowych funkcji i Hyundai nie jest tu wyjątkiem. Auta konfigurowane są zwykle w pakietach i pojedynczych opcji, o które można by je rozszerzyć, zwykle nie ma.

  • Mamy to, co mamy
    Jeśli auto nie ma aktywowanej jakiejś funkcji, prawdopodobnie nie ma na pokładzie wymaganych elementów.

Volvo

volvo

Firma oferuje tzw. optymalizację Polestar (czyli sportowego oddziału Volvo). Zmodyfikowane oprogramowanie koryguje reakcję na ruchy gazem, szybkość zmiany biegów, osiągi silnika czy rozdział napędu 4x4.

  • Ceny zależą od wieku
    Najwięcej płacą użytkownicy młodych aut, starsze otrzymują rabaty do 50 proc.
  • Ceny: od 2500 zł

Volkswagen

volkswagen

Auta tego koncernu są najlepiej rozpoznane przez niezależne firmy zajmujące się kodowaniem oprogramowania, ale także w ASO można zupełnie oficjalnie sprawdzić, jakie funkcje można aktywować we własnym aucie.

  • Cena zależy od czasu pracy i kosztu licencji
    Płacimy za wgrane oprogramowanie oraz czas pracy serwisanta.
  • Ceny: od ok. 2000 zł

Przykładowe funkcje do odblokowania

Aktywacja dostępnych systemów asystujących

asystent kierowcy

W Twoim aucie jest kamera przeznaczona wyłącznie do rozpoznawania znaków drogowych? Jest duża szansa, że uda się rozszerzyć jej funkcjonalność o całą paletę dodatkowych systemów asystujących opartych o ten czujnik. Można liczyć na włączenie funkcji rozpoznawania toru jazdy (w połączeniu z elektrycznym wspomaganiem kierownicy także asystę w jego utrzymywaniu), wykrywanie pieszych itp.

W pojeździe zamontowano radar do aktywnego tempomatu? Można liczyć na to, że da się też uaktywnić np. system samoczynnego, awaryjnego hamowania.

Odblokowanie/wgranie polskiego menu

W wielu importowanych samochodach brakuje polskiego menu do obsługi pokładowych systemów. Zazwyczaj da się temu zaradzić. W zależności od wersji i modelu takie ustawienie można odblokować (o ile zostało fabrycznie zapisane w pamięci systemu), ewentualnie wgrać oprogramowanie obsługujące język polski.

Dostosowanie działania centralnego zamka

kluczyk do auta

Kolejne pole do szerokich adaptacji – można ustawić, przy jakiej prędkości po ruszeniu mają zamykać się zamki, które mają się otwierać po jednokrotnym, a które po dwukrotnym naciśnięciu przycisku na pilocie, albo czy elektrycznie otwierane szyby mają się opuszczać po przytrzymaniu przycisku (ewentualnie które z nich, w grę wchodzi także okno dachowe).

Zamykanie pokrywy bagażnika z pilota

otwieranie bagaznika pilotem

W samochodach z elektrycznymi siłownikami pokrywy bagażnika zwykle istnieje funkcja pozwalająca na jego otwarcie za pomocą przycisku na pilocie, ale już nie można go w ten sposób zamknąć – chodzi o względy bezpieczeństwa i ograniczenie ryzyka przytrzaśnięcia pokrywą. W serwisie możemy jednak zlecić odblokowanie tej funkcji, która w codziennej praktyce okazuje się bardzo wygodna.

Zmiana trybów pracy oświetlenia

W tej dziedzinie pole manewru jest olbrzymie. Zaczynając od aktywacji statycznego doświetlania zakrętów przy wykorzystaniu świateł przeciwmgielnych przez włączanie tychże świateł łącznie z „długimi” po odblokowanie/dopasowanie do swoich upodobań oświetlenia typu „coming home” – rozjaśniającego przestrzeń wokół pojazdu po jego opuszczeniu (np. zamiast standardowego wykorzystania głównych reflektorów można przełączyć się na światła pozycyjne czy dzienne).

W niektórych autach (np. w Audi A6) istnieje wręcz możliwość dostosowania działania pojedynczych diod w tylnych lampach do własnych potrzeb czy upodobań. Spersonalizować można też działanie kierunkowskazów – zmienić liczbę sygnałów po użyciu dźwigienki lub włączyć funkcję „dynamiczną”.

Zmiana działania start-stop

start stop

Automatyczne wyłączanie silnika na krótkim postoju jest często irytujące, jeśli jednak samochód przeszedł oficjalne testy zużycia paliwa z włączonym systemem start-stop, musi on zostać aktywowany przy każdym uruchomieniu silnika. Układ można jednak przekodować tak, aby zapamiętywał ostatnią pozycję – w praktyce zawsze może pozostać wyłączony. Także kontrolka układu może zostać zgaszona, lub da się odwrócić jej działanie, czyli będzie świecić, gdy układ jest aktywny.

Włączenie funkcji easy entry

Funkcja „easy entry” to automatyczne odsuwanie fotela kierowcy (ewentualnie unoszenie też kierownicy) w maksymalnie najdalsze położenie po otwarciu drzwi – tak, aby ułatwić wsiadanie. Po zajęciu miejsca wszystko wraca do wyjściowej pozycji. Oczywiście wymagane jest elektryczne sterowanie fotelem (i/lub kierownicą) – opcja pociąga za sobą jednak zwykle dodatkową opłatę przy zakupie pojazdu. W specjalistycznym serwisie można ją będzie zapewne aktywować za część tej kwoty.

Zmiana logo startowego

sportowy ekran startowy

Trudno mówić w tym przypadku o praktycznym zastosowaniu, ale może to uatrakcyjnić korzystanie z pojazdu. W wielu autach z wyświetlaczem LED w zestawie zegarów uruchamianiu auta towarzyszy wyświetlenie firmowego logo czy znaku  konkretnej wersji wyposażenia. Istnieją duże możliwości personalizacji tego ustawienia, np. wykorzystania grafiki stosowanej w innej, choćby usportowionej wersji.

Włączenie elektronicznej blokady dyferencjału

W wielu samochodach koncernu Volkswagena istnieje możliwość aktywacji systemu XDS, przyhamowującego buksujące koło przy rozpędzaniu. System taki symuluje działanie mechanicznej blokady mechanizmu różnicowego, tzw. szpery, często nie jest oferowany seryjnie

PODSUMOWANIE 

Najszersze możliwości kodowania nowego wyposażenia dają auta koncernu VW— idea budowania pojazdu z uniwersalnych modułów i udostępniania klientom dodatkowych możliwości, jakie one dają, za dodatkową opłatą przy zakupie samochodu bardzo przydaje się w tym kontekście na rynku wtórnym. Możliwości korekcji wyposażenia w aucie zwykle są dość szerokie (ale oczywiście różnią się między poszczególnymi egzemplarzami). Dobrze pod tym względem wypadają też BMW oraz Mini. 

Nie każde ASO zmieni fabryczne ustawienia oprogramowania, ale są od tej reguły wyjątki.

Wiele firm podchodzi do tego jednak w bardziej konserwatywny sposób i unika oficjalnych korekt w fabrycznym ustawieniu auta. W takiej sytuacji warto skonsultować możliwości zmian z niezależnymi serwisami.

Czytaj także