Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mechanik serwisuje klimatyzację

Uniknij kosztownych usterek

Przegląd klimatyzacji po zimie: co trzeba, a co można wykonać

archiwum

Uniknij kosztownych usterek

Przegląd klimatyzacji po zimie: co trzeba, a co można wykonać

Zima się skończyła, więc czas przypomnieć sobie o klimatyzacji. Podstawa to przegląd, warto też zwrócić uwagę na oznaki niedomagania układu.

Zasada działania samochodowej klimatyzacji jest taka sama jak lodówki. Krążący w zamkniętym układzie czynnik chłodniczy w jednej części układu zmienia się z cieczy w parę, czemu towarzyszy schładzanie otaczającego powietrza (na podobnej zasadzie człowiek schładza organizm przez pocenie się). Zamiana w parę, jak można się domyślić, odbywa się w parowniku, a schłodzone powietrze kierowane jest – poprzez filtr kabinowy – do wnętrza.

W drugiej części układu czynnik z pary przechodzi w stan ciekły. To rola skraplacza, podobnego do chłodnicy samochodowej (zazwyczaj umieszczony jest zresztą przed nią). Obieg czynnika chłodniczego wymusza sprężarka. Za jej smarowanie odpowiada olej dodawany bezpośrednio do czynnika.

Po co serwisować klimatyzację?

W przypadku lodówki nikt nie martwi się o okresowe serwisowanie. Czy samochodowa klimatyzacja zasługuje na coś więcej? Na pewno niezbędny jest okresowy przegląd. Nie rzadziej niż raz na rok – zajmie to kilkanaście minut i kosztować będzie mniej więcej 100 zł. Jeśli nie działo się nic podejrzanego, można liczyć na to, że sprawa skończy się na takiej właśnie kontroli. Sprawny układ powinien być szczelny, a zatem poziom czynnika wraz z olejem także powinien być odpowiedni.

Przegląd może jednak wykazać potrzebę wykonania dodatkowych czynności, co uchroni przed kosztownymi następstwami. Ubytek czynnika chłodniczego zwiększa obciążenie sprężarki, świadczy też o nieszczelnościach, przez które do układu może docierać wilgoć.

Na rynku można spotkać obecnie dwa systemy: starszy wykorzystujący czynnik o nazwie R-134a oraz nowsze z 1234yf. Początkowo różnice w ich cenie były szokująco duże, obecnie są mniejsze... choć wciąż odczuwalne. W razie potrzeby uzupełnienia starszy czynnik kosztuje około 25 gr za gram, nowszy – 75 g. A w niektórych autach objętość układu sięga 1000 g. Na szczęście inne koszty serwisowania są już zbliżone.

Przegląd układu w trzech wariantach

Nawet drobne nieszczelności mogą doprowadzić do systematycznego ubywania czynnika chłodniczego w układzie. Początkowo jest to dla kierowcy nieodczuwalne, klimatyzacja nadal chłodzi, ale zwiększa się obciążenie jej elementów, głównie najdroższego z nich – sprężarki. Dlatego warto raz do roku przeprowadzić przegląd systemu. W zależności od ewentualnie zauważonych niesprawności można go przeprowadzić w różnych zakresach.

Wariant podstawowy

  • Kontrola poprawności działania

Kiedy

Raz na rok lub po zakupie auta o niesprawdzonej historii serwisowej.

Efekt

Po przeprowadzeniu powyższych czynności, a także po rozmowie z kierowcą, w trakcie której serwisant uzyska informacje na temat pracy klimatyzacji i innych podzespołów auta (skuteczności chłodzenia, poprawności działania elementów sterowania temperaturą i nawiewem, obecności nieprzyjemnych zapachów w kabinie czy poprawności załączania wentylatora chłodnicy) zapada decyzja o dalszym postępowaniu.

Jeśli przegląd wypadł pomyślnie, a kierowca nie zgłasza żadnych zastrzeżeń – serwis klimatyzacji można na tym zakończyć. Nie ma bezwzględnej potrzeby wymiany czynnika chłodzącego czy oleju – jeśli układ jest szczelny, preparatów tych nie ma prawa ubywać w zauważalnym stopniu, nie pogarsza się także ich jakość. Jeśli nie ma zastrzeżeń do jakości powietrza w kabinie, nie trzeba też dezynfekować układu.

  • Cena: 100-150 zł

Wariant rozszerzony

  • Przywrócenie właściwego poziomu czynnika i oleju połączone z kontrolą i diagnostyką układu

klimatyzacja_podlaczona_maszyna

Kiedy

Po stwierdzeniu kilkunastoprocentowego niedostatku czynnika chłodzącego w trakcie przeglądu lub po zakupie samochodu o niepotwierdzonej historii serwisowej.

Oczekiwany efekt

Odessanie czynnika z układu, odseparowanie oleju, sprawdzenie szczelności i osuszenie systemu, ponowne napełnienie układu odpowiednią ilością czynnika chłodniczego i oleju za pomocą specjalistycznego urządzenia przywraca wymaganą skuteczność schładzania powietrza. Zmniejsza się też ryzyko uszkodzenia sprężarki klimatyzacji z powodu niedostatecznego smarowania.

Gdy ubytek płynu chłodzącego sięga 30 proc., odkładanie uzupełnienia jego poziomu grozi poważnym uszkodzeniem układu. Wymianę czynnika warto też zlecić prewencyjnie, po zakupie auta o niepewnej historii serwisowej, aby monitorować działanie układu od ustalonego poziomu odniesienia.

Przy okazji warto zlecić komputerową diagnostykę układu, która pozwoli sprawdzić, czy elementy działają poprawnie i nie są sygnalizowane błędy. Trzeba też znaleźć źródło nieszczelności: nie ma sensu zużywać drogi czynnik chłodzący, jeśli jest duże ryzyko jego ponownej utraty. To generuje dodatkowe koszty, mogące iść w tysiące złotych.

  • Cena: 150-700 zł

Wariant pełny

  • Przegląd, uzupełnienie czynnika (czasami pełne nabicie układu), diagnostyka, dezynfekcja, usunięcie zapachów

klimatyzacja_dezynfekcja

Kiedy

Jeśli układ jest niesprawny lub działa z niewielką skutecznością, dodatkowo włączaniu nawiewu towarzyszy pojawianie się zapachu stęchlizny.

Oczekiwany efekt

Likwidacja grzybów i drobnoustrojów odpowiedzialnych za nieprzyjemny zapach. Znakomite warunki rozwoju stwarza im przede wszystkim parownik – jest wilgotny i umieszczony w zacienionym miejscu. Skuteczność dezynfekcji może różnić się w zależności od zastosowanej metody.

Generalnie wykonuje się ozonowanie, doprowadzenie środka chemicznego bezpośrednio na parownik lub rozprowadzenie par środka dezynfekującego w kabinie. To trochę tak, jak z antybiotykami: trzeba dostosować skuteczny środek do konkretnego rodzaju zagrożenia, metodą prób i błędów. Najczęściej pomaga dezynfekcja parownika.

UWAGA
Dezynfekcję układu klimatyzacji można przeprowadzić niezależnie od przeglądu czy uzupełniania czynnika – należy reagować za każdym razem, gdy we wnętrzu pojawia się zapach stęchlizny.

  • Cena: 200-1000 zł

PODSUMOWANIE

Klimatyzacja korzystnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także podnosi atrakcyjność samochodu na rynku wtórnym. „Klima” nie jest jednak bezobsługowym elementem wyposażenia. Regularne serwisowanie zmniejsza ryzyko nagromadzenia się problemów, których usunięcie stanie się bardzo kosztowne.

Czytaj także