Sprawdzamy, czy dodatek do oleju przekładniowego jest w stanie wyciszyć hałasujący dyferencjał.
Charakterystyczne wycie mostu to problem wielu starszych samochodów z napędem na tylne koła. Za taki stan odpowiadają wytarte na współpracujących powierzchniach tryby dyferencjału. Wymiana mechanizmu różnicowego oznacza zwykle duży wydatek, dlatego większość kierowców w podobnej sytuacji po prostu przyzwyczaja się do uciążliwego hałasu.
Okazuje się, że producenci markowej chemii samochodowej posiadają w ofercie dodatki mające wyciszać pracę zużytego mostu napędowego.
Postanowiliśmy sprawdzić działanie preparatu firmy Liqui Moly bazującego na dwusiarczku molibdenu. Dodatek może być stosowany w ręcznych skrzyniach biegów oraz w mostach bez blokady. Dzięki wytworzeniu odpornego filmu substancja zmniejsza tarcie na współpracujących powierzchniach metalowych, wyciszając ich pracę, oraz zapobiega dalszemu zacieraniu się elementów.
Dodatek na bazie dwusiarczku molibdenu znacznie obniża tarcie na powierzchni współpracujących elementów metalowych, wytwarzając na nich trwały film.
Może być stosowany w celu wyciszenia pracy zużytych przekładni oraz zapobiegawczo w sprawnych. Preparat można stosować w ręcznych skrzyniach biegów i mostach. Jedno opakowanie wystarcza na litr oleju.
Dodatku nie powinno się wlewać do automatycznych skrzyń biegów, przekładni z mokrym sprzęgłem oraz mostów z blokadą.
Test przeprowadziliśmy na BMW serii 3 z 1998 r. Właściciel samochodu narzekał na charakterystyczne wycie dobiegające z okolicy tylnego dyferencjału. Hałas był najbardziej słyszalny przy prędkości około 80 km/h. Przed aplikacją preparatu z tylnego mostu auta spuściliśmy zużyty olej.
Zgodnie z zaleceniami producenta wtłoczyliśmy preparat na bazie dwusiarczku molibdenu do wnętrza przekładni. W przypadku tylnego dyferencjału wlewa się jedno opakowanie dodatku na litr oleju. Uwaga! Preparatu nie powinno się stosować do mostów blokadami typu LSD (Limited Slip Differential).
Nam udało się wtłoczyć preparat bezpośrednio do obudowy mechanizmu różnicowego, po czym uzupełnić poziom oleju. Gdy dostęp do korka wlewowego jest utrudniony, dodatek powinno się wlać do butelki z nowym olejem i po wymieszaniu całość wtłoczyć do dyferencjału.
Po nalaniu oleju z dodatkiem samochód był eksploatowany na dystansie 500 km. W tym czasie odgłosy z tylnego mostu zmieniały się – ulegały stopniowemu wyciszaniu. Ostatecznie preparat nie wyeliminował całkowicie hałasu, jednak w znacznym stopniu go zredukował.