Niektóre części samochodowe, choć da się inaczej, trzeba montować odpowiednią stroną lub we właściwym kierunku. Błędy zdarzają się nawet mechanikom, a koszty napraw po niewłaściwym montażu mogą iść czasem nawet w tysiące złotych. W przypadku jakich elementów najłatwiej o pomyłkę?
W większości przypadków montowanych do samochodu części nie da się założyć inaczej, niż przewidział to producent. Mają niesymetryczny kształt, gwint umieszczony po jednej stronie czy zakładane są na tzw. kołki ustalające. Inne elementy są skonstruowane tak, że strona montażu nie ma znaczenia i w każdej pozycji spełniają swoją rolę.
Najgorzej jest z podzespołami samochodu, które na pierwszy rzut oka wyglądają identycznie, a różnią się niewielkimi szczegółami. Pomimo że da się je zamontować dowolnie, powinny pracować w określonej pozycji.
O pomyłkę nietrudno, choć niektóre części, np. filtry czy łączniki stabilizatora, mają oznaczony kierunek lub stronę montażu. Elementy takie jak np. uszczelka pod głowicę silnika da się dopasować po kształcie i rozmieszczeniu kanałów olejowych czy wodnych, z którymi mają się pokrywać jej otwory. Ale już w przypadku tulei metalowo-gumowych, po zdemontowaniu starych, ustalenie pozycji montażu jest praktycznie niemożliwe. W takich sytuacjach do niewłaściwego montażu części dochodzi nawet w warsztatach.
Najgorsze, że w większości przypadków podobne części przez pewien czas funkcjonują, nawet gdy pracują w niewłaściwej pozycji. Konsekwencją błędnego montażu jest najczęściej przyspieszone zużycie elementów. W takiej sytuacji gdy np. niedawno wymieniane łączniki stabilizatora czy tuleje tylnej belki zawieszenia zaczynają stukać, można podejrzewać niewłaściwy montaż i powinno się udać z powrotem do warsztatu w celu sprawdzenia sytuacji.
Podobnie trzeba się zachować, gdy nagle przestanie działać świeżo wymienione sprzęgło lub w odebranym z warsztatu samochodzie świeci się kontrolka układu ABS.
Poniżej przedstawiamy elementy, przy których najczęściej dochodzi do tego typu pomyłek. W przypadku niektórych, np. uszczelki głowicy czy paska rozrządu, ponowna naprawa auta po błędnym montażu części może oznaczać wydatki idące w tysiące złotych.
Problem niewłaściwego montażu dotyczy wkładów i filtrów montowanych na przewodach paliwowych. We wszystkich tego rodzaju przypadkach na filtrze oznaczona jest strona montażu (np. do góry) lub kierunek przepływu paliwa czy powietrza.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
We współczesnych samochodach czujnik prędkości obrotowej koła sczytuje impulsy bezpośrednio z łożyska. W tym celu łożysko jest w jednym punkcie namagnesowane. Zamontowanie go odwrotną stroną uniemożliwia odczyt sygnałów.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
W większości przypadków tarcza sprzęgła różni się odsadzeniem poszczególnych stron. Zdarza się jednak, że na pierwszy rzut oka wymiary te są takie same. Wtedy błąd podczas montażu objawia się początkowo problemami z wysprzęglaniem. Po kilkuset kilometrach sprzęgło przestaje działać.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
Większość współczesnych opon projektowana jest tak, że optymalne parametry uzyskują po zamontowaniu w odpowiedni sposób (zgodnie z kierunkiem obrotu koła lub określoną stroną na zewnątrz). Sposób montażu ma wpływ m.in. na skuteczność odprowadzania wody czy prowadzenie auta w zakrętach.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
W niektórych autach stosowane są lewe i prawe łączniki stabilizatora. Różnią się m.in. kątem mocowania przegubu do drążka czy amortyzatora. Niewłaściwy montaż powoduje, że przeguby łącznika są zbyt mocno naprężone.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
Stosowane w elementach takich jak wahacze, belka zawieszenia czy poduszki zespołu napędowego tuleje często przystosowane są do pracy tylko w jednej pozycji. Zamontowane inaczej tracą swoją wytrzymałość.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
Prawidłowy montaż termostatu jest niezwykle ważny. Urządzenie steruje przepływem płynu chłodniczego, przez co utrzymywana jest optymalna temperatura silnika. Zamontowany na odwrót może nie spełniać swojej funkcji.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
W niektórych przypadkach wymiary zewnętrzne oraz rozmieszczenie kołków ustalających pozwalają na umieszczenie uszczelki głowicy w różnych pozycjach. Jednak powinno się ją montować tylko tak, by wszystkie otwory pokrywały się z kanałami wodnymi i olejowymi w bloku silnika oraz głowicy. W przeciwnym razie do głowicy silnika może nie docierać dostateczna ilość oleju, co będzie szybko prowadzić do poważnych uszkodzeń.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
Niektóre uszczelki pomp common rail pomimo symetrycznego kształtu pracują tylko pod warunkiem zamontowania odpowiednią stroną. W przeciwnym wypadku dochodzi do wycieków paliwa.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
Choć da się je zamontować dowolnie, amortyzatory mogą być przeznaczone na prawą i lewą stronę pojazdu. Różnią się wtedy np. kątem osadzenia w zwrotnicy czy otworami do mocowania łączników stabilizatora.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
W większości przypadków tarcze hamulcowe są jednakowe dla prawego i lewego koła. W przypadku tarcz wentylowanych zdarzają się jednak przypadki, że wewnętrzne żebra odpowiedzialne za odprowadzanie ciepła montowane są pod odpowiednim kątem. Wtedy na tarczach oznaczona jest strona montażu.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
Choć mają taką samą długość i zakończenia, prawa i lewa linka hamulca ręcznego mogą się różnić np. mocowaniem do elementów podwozia. Zdarza się, że po zmontowaniu linek na odwrót mechanicy, zamiast na oryginalnych uchwytach, podwieszają je na opaskach zaciskowych. Te po czasie pękają, a linki zwisają pod autem.
Konsekwencje niewłaściwego montażu
Błąd popełniany często podczas prac wymagających demontażu paska rozrządu, takich jak wymiana pompy wody czy uszczelniacza wału. Ponowny montaż paska powinien uwzględniać jego dotychczasowy kierunek pracy. Ma to związek z dopasowaniem paska do zębów kół i powierzchni rolek.
Konsekwencje niewłaściwego montażu