Preparaty uniwersalne nadają się do szybkiego rozwiązywania problemów i wielu zadań pielęgnacyjnych – nie tylko w aucie – ale trzeba je umiejętnie stosować. Na najsłynniejszym WD-40 świat się jednak nie kończy. W naszym teście – sześć tego typu produktów.
Smarowanie połączeń, ochrona przed rdzą, pomoc w odkręcaniu zapieczonych gwintów, wypieranie wilgoci i poprawa przewodzenia prądu dzięki użyciu tylko jednego preparatu? Taki środek podczas prac przy samochodzie, w warsztacie czy nawet w domu byłby często nieoceniony. Według zapewnień producentów preparatów wielofunkcyjnych jest to możliwe.
Najbardziej znanym środkiem tego typu, którego nazwa jest synonimem całej rodziny podobnych produktów innych firm, jest WD-40. Jego początki sięgają lat 50. ubiegłego wieku. Składa się z różnych węglowodorów, a jego pierwotnym przeznaczeniem była ochrona powierzchni przed korozją.
Wskazuje zresztą na to jego nazwa: WD wzięło się najprawdopodobniej od słów „water displacement”, czyli „usuwanie/wypieranie wody”. Liczba „40” odnosić się ma do kolejnej próby składu związku chemicznego, która doprowadziła do uzyskania pożądanych wyników.
Produktów tego typu na rynku jest oczywiście więcej. Pod różnymi markami handlowymi występują jako „preparaty wielofunkcyjne”, „oleje wielofunkcyjne”, „multi-spreye” itp. Za każdym razem chodzi o środek, którego głównymi zastosowaniami mają być smarowanie i rozluźnianie połączeń i zawiasów, usuwanie zanieczyszczeń z mechanizmów, ułatwianie odkręcania śrub i wkrętów, usuwanie i przeciwdziałanie korozji oraz przeciwdziałanie zawilgoceniu.
Jak się okazało, można takie środki z doskonałym skutkiem wykorzystywać także do innych celów – od czyszczenia fug między kafelkami ceramicznymi po usuwanie gumy do żucia, która utkwiła w dywanie.
Nie są to jednak cudowne produkty sprawdzające się w każdej sytuacji. Mają co prawda właściwości smarujące, ale nie można ich traktować jako zamienników smarów, czyli preparatów, które trwale rozdzielają współpracujące ze sobą powierzchnie. Mogą usunąć skrzypienie czy oporne działanie zawiasów, ale tylko na krótką metę, problem szybko powróci.
Stąd ważna uwaga: używamy preparatu do usunięcia problemu (zapieczona śruba, skrzypiący zawias, brudny łańcuch itp.), a następnie stosujemy odpowiedni smar do zabezpieczenia na przyszłość pracującego już właściwie mechanizmu.
Konserwacja, ochrona, czyszczenie oraz smarowanie – sprawdzony preparat ma doskonałe właściwości przylegania, nie krystalizuje się i znacznie poprawia smarowność. Kompatybilność z gumą i tworzywami sztucznymi – co ma wpływ na ich trwałość – jest doskonała.
Oferuje również wiele innych korzystnych cech – jest biodegradowalny, przyjazny dla skóry (nie powoduje podrażnień), a nawet jest bezpieczny dla żywności. Co więcej, działa też dezynfekująco.
Przy takich właściwościach z pewnością zasługuje na miano preparatu wielofunkcyjnego.
Ten środek bardzo dobrze radzi sobie z rozpuszczaniem rdzy – wyróżnia się na tle innych porównywanych preparatów.
Dobrze też smaruje i zapewnia wysoki poziom ochrony współpracujących mechanizmów przed zużyciem. Jeśli jest stosowany na stykach elektrycznych (przy napięciu 12 V), zapobiega upływowi prądu, a tym samym pozwala uniknąć czy ograniczyć problemy np. z rozładowanym akumulatorem.
Preparat ma dobre działanie czyszczące – potrafi dokładnie usunąć zabrudzenia takie jak naloty, ślady oleju, pozostałości żywic i smarów.
Płynny preparat po nałożeniu na zabezpieczaną powierzchnię staje się przyczepnym, wodoodpornym i wydajnym smarem. Dzięki temu nadaje się do zabezpieczania wszystkich ruchomych części (przede wszystkim zamków drzwi, ale nie tylko) i aplikacja ta nie musi być często powtarzana – co sprzyja ograniczeniu kosztów jego użycia. Do tego jest odporny na starzenie oraz ściskanie.
Okazuje się również łatwiejszy w nakładaniu na konkretny obszar niż smar o konsystencji gęstej pasty.
W ogólnej ocenie preparat ten zasłużył na miano bardzo godnego polecenia.
Można powiedzieć, że to narzędzie dla profesjonalistów, tyle że w formie sprayu. Wygodę użytkowania i precyzyjne dozowanie podnosi głowica rozpylająca wyposażona w składaną rurkę, dzięki której środek może trafić dokładnie w odpowiednie miejsce.
Preparat smaruje, konserwuje, ułatwia odkręcanie zapieczonych śrub, a dzięki właściwościom wypierającym wodę nadaje się jako spray kontaktowy do układu zapłonowego.
Dzięki dobrym własnościom czyszczącym może służyć również do usuwania smoły, resztek kleju, etykiet cenowych, winiet drogowych itp.
Preparat dociera również do trudno dostępnych miejsc za pomocą elastycznej metalowej rurki natryskowej.
Środek usuwa brud oraz rdzę, chroni przed korozją, poprawia współpracę mechanizmów i wypiera wilgoć. Zapobiega to również prądom upływowym na stykach, co ogranicza np. ryzyko rozładowania akumulatora.
Duża siła rozpuszczania pomaga również usuwać etykiety cenowe czy pozostałości kleju. Zaleca się jednak ostrożność, jeśli chodzi stosowanie na tworzywa sztuczne – nie ze wszystkimi ich rodzajami zachowuje się w sposób neutralny.
Hybrydowa formuła, jak to nazywa firma Nigrin, potrafi zapewnić dobrą ochronę podstawowych materiałów stosowanych w aucie.
Według szacunków uniwersalny preparat zapewnia o 25 procent większą smarowność niż zwykłe oleje i wytrzymuje znaczne obciążenia nawet w wysokich zakresach temperatur (250° do 1000° Celsjusza).
Zapobiega również korozji i działa jak środek czyszczący. Ze względu na właściwości wypierające wodę produkt ten jest również uważany za skuteczny spray kontaktowy, ograniczający problemy z układem elektrycznym.
Służą nie tylko jako smar, ale również jako odrdzewiacz, spray do styków, środek czyszczący, wypierający wodę środek penetrujący oraz jako ochrona przed korozją.
Głównie do smarowania i pielęgnacji gumy, plastiku, skóry, tworzyw sztucznych, ale także do zabezpieczania powierzchni metalowych.
Wytrzymuje wysokie obciążenia i wyróżnia się dobrą izolacją par ciernych przy niewielkiej absorpcji brudu. Jest uważany za stabilny w pracy, odporny na wodę i utlenianie.
W tym przypadku cząsteczki teflonu o wysokiej wytrzymałości związane w polimerach zmniejszają tarcie między metalowymi powierzchniami. Nadaje się jako suchy smar do wielu materiałów, tj. metalu, tworzyw sztucznych, gumy, drewna i skóry.
Środek zapewnia swobodę ruchu mechanizmu, ochronę przed korozją i zamarzaniem.