Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Assistance odholowuje auto z miejsca kolizji

Ubezpieczenia komunikacyjne w Polsce – coraz więcej polis, coraz wyższe odszkodowania, mniej szkód osobowych

archiwum

Ubezpieczenia komunikacyjne w Polsce – coraz więcej polis, coraz wyższe odszkodowania, mniej szkód osobowych

Liczba ubezpieczeń komunikacyjnych systematycznie rośnie. Dynamicznie zwiększają się też sumy wypłacanych odszkodowań – zarówno z tytułu OC, jak i AC. Co jeszcze wynika z danych, które zebrał Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny?

Przezorny zawsze ubezpieczony. Reguła ta od dekad pozostaje aktualna. Jest niezwykle ważna w przypadku transportu – nie trzeba wiele, by doszło do kontaktu znajdujących się w ruchu samochodów.

Ten fakt został uwzględniony przez ustawodawców, którzy narzucili na właścicieli zarejestrowanych w Polsce pojazdów (z nielicznymi wyjątkami) konieczność wykupienia polisy OC. Przy obecnie trwającej rywalizacji między firmami ubezpieczeniowymi oraz aktywności porównywarek i agentów jej wykupienie nie jest specjalnie dużym wydatkiem na tle wszystkich kosztów użytkowania pojazdu – osoba z pełnymi zniżkami powinna być w stanie ubezpieczyć zdecydowaną większość modeli samochodów za 400-600 zł. Kto wydaje więcej, powinien zweryfikować, czy nie przepłaca.

Odszkodowania to olbrzymie pieniądze

Liczba oraz wartość szkód likwidowanych z polis OC są ogromne. Z najnowszego biuletynu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że na koniec czwartego kwartału 2023 r. wartość odszkodowań wypłaconych z polis posiadaczy pojazdów mechanicznych wyniosła 9,51 mld zł.

Niewiele mniej, bo aż 7,06 mld, wynosiła wartość odszkodowań z ubezpieczeń AC wypłaconych w tym samym okresie. Trzeba przy tym pamiętać, że AC nie jest obowiązkowym ubezpieczeniem, a jest nim objęty zaledwie co czwarty pojazd. Z punktu widzenia ubezpieczycieli szkodowość z tytułu polis AC jest znacznie większa, co znajduje odzwierciedlenie w cenach ubezpieczeń mogących chronić auto m.in. przed wypadkami z winy ich kierowcy, kradzieżą czy gradobiciem.

Polisy OC i AC

UFG raportuje, że częstotliwość szkód z ubezpieczenia OC na koniec 2023 r. wyniosła 0,033 i była taka sama, jak w 2022 r. Analogiczny współczynnik dla polis AC wyniósł 0,107, co oznacza spadek o 1% względem 2022 roku.

Warto też dodać, że skuteczność UFG w ściąganiu kar za brak OC jest coraz wyższa. W 2022 r. kierowcy otrzymali 327 693 wezwania do zapłaty, co oznacza wzrost o 22% względem 2021 roku.

  • Uwaga! Od lipca 2024 r. kara za brak OC dłuższy niż 14 dni będzie wynosiła 1430 zł za motocykl, 8600 zł za auto osobowe i 12 900 zł za ciężarówkę. 

Liczba aktywnych umów ubezpieczeniowych (2014-2023)

Opublikowane przez UFG zestawienie aktywnych umów ubezpieczeniowych przynajmniej częściowo obrazuje stan parku maszynowego w Polsce. Warto pamiętać, że obowiązkowym ubezpieczeniem OC muszą być objęte także zarejestrowane pojazdy w naprawie czy nieużytkowane, a nawet zdekompletowane, jeżeli nie zostały poddane kasacji i oficjalnie wyrejestrowane. Wymóg ustaje, gdy pojazd ma ponad 40 lat, a właściciel nie wyjeżdża nim na drogi. 

Liczba umów ubezpieczeniowych (2014-2023)
  OC AC stosunek AC do OC
2014 20 930 700 4 676 300 22,3%
2015 21 812 900 4 935 300 22,6%
2016 22 921 600 5 119 100 22,3%
2017 23 701 900 5 304 900 22,4%
2018 24 496 100 5 688 400 23,2%
2019 25 325 100 6 028 600 23,8%
2020 26 044 200 6 270 100 24,1%
2021 26 911 700 6 672 000 24,8%
2022 27 571 400 6 971 800 25,3%
2023 28 516 200 7 316 700 25,7%
  • Rośnie liczba polis AC

    Warto zauważyć, że systematycznie wzrasta liczba polis AC. Zapewne jest to związane z rosnącą wartością użytkowanych przez Polaków samochodów – im droższe auto, tym większe uzasadnienie ma kupowanie auto casco. Ta polisa jest też wymagana w przypadku leasingu czy wynajmu.

Liczba szkód w kolejnych latach

Systematycznie rozwijana sieć dróg, coraz lepsze samochody, rosnąca świadomość kierowców, a w ostatnich latach także znacząco podniesiona wysokość mandatów i innych sankcji dla osób decydujących się na najbardziej rażące naruszenia wytycznych kodeksu drogowego sprawiają, że liczba kolizji i wypadków odnotowuje trend spadkowy.

Częściowo znajduje to odzwierciedlenie w statystykach UFG – liczba nieosobowych szkód zgłaszanych z polisy OC wzrosła względem 2014 r., ale trzeba pamiętać, że w tym czasie aktywnych polis przybyło prawie 8 mln, a polic AC – prawie 3 mln. 

Liczba szkód (2014-2023)
  OC nieosobowe OC osobowe AC razem
2014 830 900 92 900 667 900 1 591 700
2015 859 500 88 000 691 200 1 638 700
2016 942 000 90 500 738 800 1 771 300
2017 963 400 82 200 726 800 1 772 400
2018 1 005 700 74 700 726 100 1 806 500
2019 1 042 400 66 500 779 900 1 888 800
2020 865 000 49 200 700 000 1 614 200
2021 966 400 48 600 812 200 1 827 200
2022 902 400 40 900 779 000 1 722 300
2023 888 500 32 700 781 700 1 702 900

 

  • Mniej szkód osobowych

    Spektakularny spadek dotyczy szkód osobowych – od 2014 r. ich liczba spadła prawie trzykrotnie, co można wiązać z coraz lepszą ochroną kierowców i pasażerów przez coraz bardziej rozbudowane systemy bezpieczeństwa.

Częstotliwość szkód  (2014-2023)

Prawdopodobieństwo, że będziemy musieli skorzystać z ubezpieczenia komunikacyjnego (własnego lub sprawcy) na szczęście jest niewielkie. Warto zauważyć, że częstotliwość uruchamiania polis OC jest przeszło dwukrotnie niższa niż AC

Ubezpieczenia 2023 raport UFG_czestotliwosc szkod

  • Dane nieostateczne

    W komentarzu do raportu UFG podkreśla, że szkody można zgłaszać w dłuższym okresie, dlatego liczba szkód zaistniałych w kolejnych latach, a więc ich częstotliwość, może się jeszcze zmienić. Rewolucji raczej nie będzie – każdy chce szybko zamknąć sprawę.

Liczba wypłat odszkodowań na przestrzeni lat

UFG opublikowało także liczbę wypłat odszkodowań według daty wypłaty. Warto wiedzieć, że proces likwidacji szkody może być istotnie przesunięty w czasie względem zdarzenia. Zgodnie z przepisami ubezpieczony ma 3 lata od zdarzenia i ustalenia sprawcy na zgłoszenie szkody z jego OC. Dochodzą do tego sprawy mające na celu wyrównanie ewentualnej zaniżonej kwoty.

Liczba wypłat odszkodowań (2014-2023)
  OC nieosobowe OC osobowe AC
2014 1 061 100 205 100 824 300
2015 1 164 600 200 200 853 500
2016 1 312 700 202 800 927 500
2017 1 471 400 186 000 954 600
2018 1 588 600 177 500 987 600
2019 1 679 700 168 100 1 047 500
2020 1 493 300 143 600 967 800
2021 1 551 300 168 000 1 048 700
2022 1 600 400 169 900 1 077 500
2023 1 674 400 155 200 1 108 400
  • Trend wzrostowy

    Jedynie w przypadku szkód osobowych liczba wypłat spada. W kolejnych latach liczba wypłat z tytułu OC (szkody nieosobowe) oraz AC rosła.

Suma wypłat odszkodowań (2014-2023)

Branża ubezpieczeniowa obraca potężnymi pieniędzmi, co doskonale obrazują liczby w tabeli – kwoty zostały podane w milionach złotych. Dla lepszego zobrazowania skali biznesu warto dodać, że na koniec IV kwartału 2023 r. wartość odszkodowań wypłaconych z polis OC oraz AC przekroczyła próg 16,5 miliarda złotych. W 2023 r. dochody budżetu państwa wyniosły 574,1 mld zł.

Suma wypłat (w milionach zł)
  OC nieosobowe OC osobowe AC
2014 3211 1264 3319
2015 3811 1413 3639
2016 4273 1499 3949
2017 4909 1406 4389
2018 5563 1320 4976
2019 6176 1327 5528
2020 6140 1240 5379
2021 6392 1302 5743
2022 7077 1356 6239
2023 8121 1388 7060
  • Coraz kosztowniejsze szkody 

Systematycznie rosnące wartości pojazdów, zwiększające się ceny części oraz stawki robocizny sprawiają, że likwidowanie szkód z tytułu OC oraz AC na przestrzeni dekady znacząco podrożało.

Miesiąc a liczba szkód

W mediach często można słyszeć o złych warunkach na drogach. Okazuje się, że zimowa aura, z którą w wielu regionach kraju mamy do czynienia w styczniu i lutym, sprzyja… małej liczbie zdarzeń. W marcu pogoda się poprawia, a szkód przybywa. W okresie wakacyjnego szczytu podróżowania kierowcy często zgłaszają szkody z polis AC. Z kolei początek jesieni najwyraźniej zaskakuje kierowców – w 2023 r. doszło do największej liczby szkód likwidowanych z OC.

Ubezpieczenia 2023 raport UFG_miesiac liczba szkod

  • Zbieżne dane

    Poza wyraźnym „rozjazdem” w okresie od sierpnia do października liczby szkód zgłaszanych z polis OC oraz AC wykazują zbieżność.

Dzień tygodnia a liczba szkód

Z danych UFG wynika, że kto chciałby uniknąć problemów, powinien jeździć autem w zimowe weekendy – w tym okresie jest zgłaszanych najmniej szkód.

Ubezpieczenia 2023 raport UFG_dzien liczba szkod

  • Trudne poniedziałki i piątki

    W poniedziałki wiele osób spieszy się do pracy, piątki to czas rozluźnienia i pośpiechu w jeździe do domu czy na wakacyjny wypoczynek. Efekty w postaci zwiększonej liczby szkód w 2023 r. są może nie potężne, ale zauważalne.

PODSUMOWANIE

Dane UFG na dobrą sprawę obrazują to, z czym spotykamy się na co dzień – na drogach robi się bezpieczniej, ale życie staje się coraz droższe. Mając na uwadze ewentualne, rosnące koszty napraw, warto pamiętać, że „dogadanie się” ze sprawcą kolizji, który chciałby uniknąć zgłoszenia szkody i wyższej składki OC, może nie być najlepszym pomysłem – koszt późniejszej naprawy auta potrafi nieprzyjemnie zaskoczyć.

Czytaj także