Postępująca drożyzna dotyczy wielu aspektów naszego życia. W tym związanych z motoryzacją. Wystarczy spojrzeć na ceny nowych i używanych samochodów oraz stawki serwisów. Ale jeden z produktów opiera się trendom, co jest w dużej mierze zasługą rynkowej konkurencji.
Poza nielicznymi wyjątkami, dotyczącymi na przykład aut zabytkowych, zarejestrowane w Polsce pojazdy muszą mieć wykupioną polisę OC. Nie ma przy tym znaczenia, czy są one użytkowane, czy mają ważne badanie techniczne. Jeżeli dany pojazd nie jest ubezpieczony, bo np. aktualna polisa nie przedłużyła się automatycznie, to właściciel może spodziewać się wysokiej kary z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Kontrole są prowadzone przez tzw. elektronicznego policjanta, więc najlepiej nie nastawiać się, że brak wykupionej polisy nie zakończy się finansowymi konsekwencjami.
Na szczęście ceny obowiązkowego ubezpieczenia na tle innych wydatków związanych z zakupem i eksploatacją pojazdu nie okazują się wysokie.
Porównywarka Rankomat.pl podaje, że pierwszy kwartał 2023 r. zakończył się kolejnym spadkiem cen OC w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Średnia składka obniżyła się o 9,6% i wyniosła 490 zł.
Tempo spadków jednak hamuje – porównując luty do marca, eksperci Rankomat.pl zauważyli, że kierowcy za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne płacili już o 3,3% więcej. W ich ocenie może to być zapowiedzią wzrostów cen.
Choć stawki polis OC sporo różnią się w poszczególnych województwach, to ceny ubezpieczenia były niższe niż przed rokiem we wszystkich z nich. Obniżki wyniosły od -13% (woj. kujawsko-pomorskie) do -6,2% (woj. opolskie).
W pierwszym kwartale 2023 r. średnia składka OC spadła o 1,4% w stosunku do poprzedniego kwartału. – Jest to raczej efekt drobnego dostosowywania cen w wybranych towarzystwach niż ogólnych obniżek. Sytuacja ekonomiczna wskazuje na konieczność pojawienia się trendu wzrostowego. Rosnąca inflacja i coraz wyższa wartość szkód likwidowanych z polis OC wcześniej czy później zmuszą ubezpieczycieli do zmiany polityki cenowej – komentuje Tomasz Masajło, prezes zarządu Rankomat.pl.
Średnie ceny polis są kształtowane przez wypadkową wielu czynników – istotne prezentujemy powyżej. Statystycznie najdroższym miastem wojewódzkim był Gdańsk. Tutaj za polisę kierowcy płacili średnio 681 zł. Na drugim biegunie znalazło się Opole, gdzie płacono 458 zł.
Z raportu Rankomat.pl wynika, że średnie ceny OC rosły dynamicznie w latach 2015-2017, osiągając najwyższy poziom w I kwartale 2017 r. (+57,5% w porównaniu do I kw. 2016 r.). Przeciętna składka OC zaczęła obniżać się pod koniec 2017 r. Od tego czasu w ujęciu kwartalnym ciągle spada. W I kwartale 2023 r. średnia cena obowiązkowego ubezpieczenia samochodu wyniosła 490 zł, co oznacza, że była o 9,6% niższa niż w I kwartale 2022 r.