Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Oślepianie przez nadjeżdżający pojazd

Nie świeć po oczach

Właściwe ustawienie świateł – co zrobić, by nie oślepiać innych kierowców

Nie świeć po oczach

Właściwe ustawienie świateł – co zrobić, by nie oślepiać innych kierowców

Mało rzeczy denerwuje tak bardzo jak źle ustawione światła. Jak je samodzielnie sprawdzić i wyregulować? Podpowiadamy to, czego nie uczą na kursach nauki jazdy.

Samochód jadący 90 km/h pokonuje w ciągu sekundy dystans 25 m. Jeżeli nocą światła w naszym samochodzie oświetlają drogę jedynie na 25 m, to po zauważeniu przeszkody uda się wyhamować jedynie do około 70 km/h. Z kolei zbyt wysoki, oślepiający strumień światła jest potencjalnym zagrożeniem dla wszystkich pieszych.

To wszystko wydaje się oczywiste, a jednak wyniki badań prowadzonych cyklicznie przez Instytut Transportu Samochodowego nie pozostawiają złudzeń – Polacy jeżdżą z dramatycznie źle ustawionymi światłami. Przy okazji ostatniej - z jesieni 2022 roku – akcji „Twoje światła – nasze bezpieczeństwo” ITS przytoczył rezultaty przeprowadzonych przez siebie badań: aż 98% procent ankietowanych kierowców przyznało, że uległo oślepieniu przez pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka, dodatkowo 40% kierowców uważa, że ma zbyt słabe oświetlenie.

Coroczna kontrola ustawienia świateł podczas przeglądu w SKP okazuje się niewystarczająca. Warto to robić raz na kilka miesięcy, ale przede wszystkim wyrobić w sobie odruch korzystania podczas jazdy z korektora ustawienia świateł.

Sprawdzenie świateł we własnym zakresie

Regulacja wiązki światła u diagnosty kosztuje 20 zł, ale ustawienie świateł możemy sprawdzić też we własnym zakresie. Wystarczy znaleźć płaską ścianę i postawić w odległości 5 m przed nią samochód. Na reflektorze mamy podane procentowe obniżenie strumienia świateł mijania (zwykle od 1,0 do 1,6%). Przy odległości od ekranu 5 m wyraźna granica światła i cienia powinna się znaleźć zwykle o 5 do 8 cm niżej niż wynosi odległość żarówek świateł od jezdni. Nie zapominajmy też, aby podczas jazdy korygować wysokość świecenia w zależności od obciążenia auta.

Z obowiązku regulacji świateł nie są wyłączone auta z ksenonami. Układ samopoziomowania kompensuje jedynie wpływ obciążenia samochodu, ale nie zastąpi wstępnej regulacji.

Kontrola ustawienia w praktyce

kat pochylenia wiazki swiatel
Pochylenie wiązki światła (%) znajdziemy na reflektorze.
ustawienie swiatel bok
Do kontroli ustawienia świateł trzeba ustawić auto w odległości 5 m od gładkiej ściany i wykonać pomiary.
granica swiatla i cienia
Tak ma wyglądać obraz na ścianie: granica światła jest niżej niż żarówki (np. 1% z 5 m to 5 cm).
ustawianie swiatel
Do regulacji reflektora służy łatwo dostępna śruba.

Warto wiedzieć

korektor swiatel

  • Podczas regulacji świateł przez diagnostę w samochodzie powinien siedzieć kierowca, bagażnik powinien być nieobciążony, a korektor ustawienia świateł ustawiony na zero.
  • W autach z ksenonami procedura ustawiania świateł może przewidywać dodatkowe wymagania (włączony silnik, niezaciągnięty hamulec ręczny, samochód nieobciążony kierowcą).
  • Ustawienie zasięgu świateł jest możliwe także bez przyrządów. Obniżenie wiązki światła jest podane przy reflektorze. Np. 1% oznacza, że granica światła i cienia widoczna na ścianie w odległości 5 m przed autem powinna być o 5 cm niżej względem wysokości żarówek w aucie. 
  • Korygując ustawienie reflektorów podczas jazdy szosowej nocą, można się wspomóc słupkami pikietażowymi, umieszczonymi co 100 m. Zasięg światła powinien wynosić przynajmniej 75 m, czyli 3/4 tej odległości. Dobre ksenony mogą mieć zasięg nawet 120 m.
  • Jeżeli stosujemy homologowane żarówki renomowanych producentów, to zwykle nie ma konieczności podregulowywania reflektorów po wymianie żarówki.

Czytaj także