Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Wycieraczki na zalodzonej szybie

Zadbaj o dobrą widoczność

Wycieraczki – na co zwrócić uwagę przy ich zakupie i jak sprawić, by sprawnie działały przez całą zimę

123 RF

Zadbaj o dobrą widoczność

Wycieraczki – na co zwrócić uwagę przy ich zakupie i jak sprawić, by sprawnie działały przez całą zimę

Sól na drogach, błoto, opady – zimą wycieraczki przechodzą ciężką próbę. Nie warto zwlekać z ich wymianą. Na co zwrócić uwagę przed zakupem nowego kompletu i co robić, aby służył jak najdłużej?

Zakup porządnych wycieraczek oznacza niewielki wydatek, a wymienić może je każdy i trwa to raptem kilka minut. Poprawa komfortu i bezpieczeństwa jazdy uzyskana w ten sposób może być za to gigantyczna – mało rzeczy denerwuje podczas jazdy bardziej niż wycieraczki rozmazujące brud po szybie.

Sprawa wydaje się dość banalna – cóż może być łatwiejszego od zakupu i montażu wycieraczek? Na kilka rzeczy warto jednak zwrócić uwagę.

Jak dobrać długość wycieraczki

Głównym parametrem piór jest ich długość. Odpowiednie tabele można znaleźć w każdym punkcie sprzedaży, jednak warto zmierzyć oba pióra samemu i mieć pewność, ponieważ w wielu katalogach zdarzają się błędy.

W sytuacji kiedy nie wiadomo jakiej dokładnie długości powinny być wycieraczki, należy je dopasować tak, by oczyszczały możliwie największą powierzchnię szyby. Trzeba jednak przy tym pamiętać, że zarówno w punkcie mijania się pracujących wycieraczek oraz w miejscach, gdzie pióra dochodzą do krawędzi szyby, powinna zostać bezpieczna odległość około 3-5 cm.

Sposoby mocowania wycieraczek

Równie ważny jest sposób mocowania piór wycieraczek do ramion samochodu. Bardzo często łączniki dołączone do zestawu nie pasują do naszego auta, zatem najskuteczniejszym ratunkiem jest wykorzystanie już użytkowanych zapinek. Rada jest prosta – nigdy nie warto ich wyrzucać, a podczas zdejmowania trzeba uważać, żeby niczego nie ułamać. Często używane zapinki dobrego producenta są lepszej jakości niż nowe, dołączone do tańszych wycieraczek.

Adaptery do montażu

W przypadku montażu wycieraczek płaskich trzeba także zwrócić uwagę, czy adapter do konkretnego modelu samochodu dołączony jest do zestawu – często nie jest, a łączniki nie są łatwo dostępne w popularnych sklepach motoryzacyjnych. Pozostaje ich zakup w internecie, bo akurat w tym przypadku „przekładka” ze starych wycieraczek do drugich, innego producenta raczej nie jest możliwa.

Czy wymiana samej gumy pomoże?

Skutecznym sposobem na ograniczenie kosztów w wielu przypadkach może być wymiana samej gumy w piórach. Odpowiedniej długości i kształtu gumki można kupić w sklepach motoryzacyjnych lub w internecie. Taka naprawa sprawdza się najczęściej w przypadku wycieraczek tylnej szyby, w których wymienić trzeba całe ramię.

Guma wycieraczek jest dość delikatna. Często nawet jednorazowe użycie w sytuacji, gdy szyba pokryta jest lodem, powoduje uszkodzenie cienkiej krawędzi odpowiedzialnej za usuwanie wody. Nie służy im także brutalne odrywanie od zamarzniętej szyby, a nawet gdy trzeba to zrobić, powinno się delikatnie podważyć pióra za pomocą skrobaczki. W sytuacji przymarznięcia wycieraczek do szyby najbezpieczniej jest spryskać je odmrażaczem. W zimowych warunkach sprawdzają się też preparaty zapobiegające powstawaniu lodu na szybie. Warto też pamiętać, że pióra wycieraczek znacznie szybciej zużywają się podczas pracy „na sucho” po zabrudzonej powierzchni i uzupełniać zawczasu poziom płynu do spryskiwaczy.

Odpowiedni docisk ramion

Zanim jednak w ogóle zdecydujemy się na zakup nowych wycieraczek, trzeba sprawdzić, czy wina za złe oczyszczanie przedniej szyby nie tkwi w pozostałych elementach układu. Bardzo często wycieraczki rozmazują brud po szybie tylko dlatego, że są zbyt słabo do niej dociskane. Trzeba więc zwrócić uwagę na kondycję ramienia wycieraczki – sprężyny, przegubu i zaczepu. Sprawne ramię po odchylaniu od szyby na kilkanaście centymetrów powinno stawiać wyraźny opór, a wycieraczka powinna samoczynnie wracać do pierwotnego położenia.

Na to zwróć uwagę przy zakupie wycieraczek

Długość

dlugosc wycieraczki

Podstawowy parametr wycieraczek. W wielu współczesnych autach lewa i prawa wycieraczka ma różną długość – warto ją sprawdzić samodzielnie, bo w wielu katalogach w punktach sprzedaży są błędy.

Można zastosować wycieraczki nieco dłuższe od standardowych, ale trzeba wcześniej się upewnić, że nie będą zawadzać o dach lub słupki.

Mocowanie

typy ramion wycieraczek

Producenci samochodów stosują kilka wzorów zaczepów ramion wycieraczek, różniących się kształtem lub wymiarami. Trudno mówić nawet o typowych wzorach dla konkretnych marek. Co zrozumiałe, do zaczepu ramienia musi być dopasowane mocowanie wycieraczki. Sprawa jest szczególnie ważna w przypadku wycieraczek listwowych – większość z nich to produkty uniwersalne, do których można zastosować adapter odpowiedni do konkretnego modelu.

  • Uwaga! Na opakowaniach wycieraczek zwykle znajduje się lista aut, do których można je stosować, ale w wielu przypadkach dotyczy to tylko ich długości – w niektórych przypadkach adaptery nie są dostępne w zestawie i trzeba je dokupić osobno.

adaptery wycieraczek

Typ

typy wycieraczek

Wybierać można między klasycznymi wycieraczkami z piórem składającym się z metalowych elementów połączonych przegubami a wycieraczkami płaskimi, tzw. listwowymi, które nie mają zewnętrznych opraw metalowych, a guma obsadzona jest w sprężystych elementach pióra. Trudno wskazać, które skuteczniej oczyszczają szybę, za to wycieraczki klasyczne są tańsze (choć poszerza się oferta tanich zamienników listwowych), a wycieraczki płaskie pracują ciszej i lepiej przylegają do wygiętych szyb.

Najczęstsze niesprawności wycieraczek

Przyczyną słabej skuteczności oczyszczania szyby jest zwykle zużyta, rozwarstwiona lub postrzępiona guma piórka. Nie jest to jednak jedyny potencjalny winny. Zakup nowych piór nie gwarantuje zatem natychmiastowej poprawy – przed decyzją warto więc sprawdzić inne elementy mające wpływ na poprawną pracę wycieraczek, ewentualnie zwrócić na nie uwagę, gdy wymiana nie przyniosła określonego skutku. Kontrola nie jest trudna, a ewentualne poprawki mogą w szybki i tani sposób przynieść oczekiwane polepszenie skuteczności oczyszczania szyby.

Sprężyna dociskowa

zardzewiały docisk wycieraczki

Zbyt słaby docisk pióra do szyby może być spowodowany zużytą sprężyną w ramieniu. Gdy jest w bardzo złym stanie, do wymiany kwalifikuje się całe ramię. Sprężynę trudno dokupić osobno.

Przegub ramienia

smarowanie ramiona wycieraczki

Zatarty zawias, na którym odchylane jest ramię, również może osłabić siłę docisku do szyby. Pomaga naniesienie na przegub preparatu odrdzewiająco-smarującego.

Zaczep

zardzewiale mocowanie wycieraczki

Uszkodzony zaczep na ramieniu może ograniczać swobodę ruchu pióra względem ramienia, może też być przyczyną niewłaściwego kąta między wycieraczką a szybą, co sprzyja piszczeniu.

Mechanizm napędu

mechanizm wycieraczek

„Schodkowanie” wycieraczek lub całkowity zanik pracy może być spowodowany zatarciem na łączeniach mechanizmu napędowego. Konsekwencją może być też awaria silniczka wycieraczek.

Spojler

spojler na wycieraczce

Niektórzy producenci stosują wycieraczki ze spojlerem dociskającym – gdy jest on założony na odwrót, będzie powodował odrywanie pióra od szyby przy wyższych prędkościach.

Jak poprawić skuteczność spryskiwania szyb

Nawet najlepsze wycieraczki nie przydadzą się na wiele, gdy niesprawny lub niewystarczająco wydajny będzie układ spryskiwania przedniej szyby. Także w tym przypadku można stosunkowo prosto usunąć jego niedomagania, a nawet poprawić skuteczność działania w porównaniu z rozwiązaniami dostępnymi w standardowej wersji auta.

Przedmuchać dysze spryskiwaczy

przedmuchanie dyszy spryskiwacza szyb

Niewystarczający wydatek spryskiwaczy może być spowodowany niedrożnością dysz. Można je łatwo przedmuchać sprężonym powietrzem, po zdjęciu przewodów doprowadzających płyn do dysz.

Wyregulować spryskiwacze

regulowanie dyszy spryskiwacza szyby

Za pomocą cienkiego drucika można ustawić obszar, w który ma trafiać strumień płynu – na postoju powinna to być górna część szyby, aby przy szybszej jeździe pęd powietrza sprawił, by trafiał on w jej środek.

Zamontować ogrzewane dysze

ogrzewana dysza spryskiwaczy

Montaż podgrzewanych dysz we własnym zakresie jest stosunkowo prosty, zwłaszcza gdy były stosowane w identycznym modelu w wyższej wersji wyposażeniowej. Przydadzą się także latem, łatwiej będzie usuwać np. owady.

Chemia przydatna do oczyszczania szyby

Preparat chroniący przed zamarzaniem

preparat przeciw zamarzaniu szyb

Zamiast skrobać szyby po całonocnym postoju auta na mrozie, można zastosować preparat zapobiegający powstawaniu zwartej warstwy szronu i lodu – luźny szron można bezpiecznie usunąć wycieraczkami. Środek najlepiej nanieść na suche szyby, nie wymaga rozcierania. Półlitrowe opakowanie kosztuje około 15 zł.

Odmrażacz do szyb

odmrazacz do szyb

Jeśli szyby już zamarzną, zamiast skrobaczki lepiej użyć odmrażacza do szyb. Szczególnie warto nanieść go w okolice wycieraczek, aby uniknąć ich siłowego odrywania od szyby. Usunie także śnieg i lód zalegający w elementach klasycznej wycieraczki, co znacznie poprawia jej elastyczność, a przez to skuteczność. Typowe opakowanie odmrażacza kosztuje mniej więcej 10 zł.

Niewidzialna wycieraczka

efekt niewidzialnej wycieraczki

Ograniczenie osadzania się na szybie wody,  brudu, lodu czy owadów (latem) można uzyskać, stosując preparat do tzw. hydrofobizacji szyby. Po jego naniesieniu powierzchnia staje się bardziej gładka, już przy umiarkowanej prędkości jazdy woda spływa sama, bez konieczności używania wycieraczek. Warto stosować także na bocznych szybach. Opakowanie preparatu to koszt około 30 zł.

Czytaj także