Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Policja zatrzymuje auto

Mandaty, punkty i zasady w SKP

Zmiany w przepisach: od 17 września kierowców czeka rewolucja. Kolejna

Mandaty, punkty i zasady w SKP

Zmiany w przepisach: od 17 września kierowców czeka rewolucja. Kolejna

Uwaga, ważne zmiany dla kierowców – za wykroczenia drogowe będziemy dostawać nawet 15 punktów karnych, pojawią się nowe zasady redukcji punktów i ich kasowania, a recydywiści zapłacą mandaty w podwójnej wysokości. Na ostateczne dopracowanie i wprowadzenie czekają też zmiany związane z badaniami w stacjach kontroli pojazdów.

Na początku roku wszedł w życie nowy taryfikator mandatów, który podniósł wysokość grzywien nakładanych przez mundurowych nawet do 5000 zł – do końca 2021 r. było to zaledwie 500 zł. To jednak dopiero początek rewolucji w kodeksie ruchu, która ma uderzyć w osoby łamiące przepisy.

Co się zmieni po 17 września?

Od 17 września wchodzą w życie kolejne regulacje – dotyczące punktów karnych oraz rozpoczyna się stosowanie tzw. recydywy mandatowej (za niektóre wykroczenia piraci zapłacą dwa razy więcej). Z tego powodu były potrzebne zmiany w systemach informatycznych, aby policjanci i starosta wiedzieli, jakie i kiedy wykroczenia popełnił kierowca lub czy uczestniczył w kursie reedukacyjnym.

Nowa punktacja

Zmienią się również zasady przypisywania punktów karnych i ich przedawnienia, a za konkretne wykroczenie będzie można otrzymać ich więcej – nawet 15 (dotąd było ich maksimum 10).

We wrześniu, kiedy wejdą w życie zmiany w kodeksie ruchu i ustawie o kierujących, zniknie możliwość szkoleń redukujących punkty karne.

Kierowca, który przekroczy dozwolony limit 24 punktów, zostanie skierowany na kurs reedukacyjny do WORD-u (obecnie trafia na egzamin). Wciąż trwają prace nad rozporządzeniem, które ureguluje wszelkie kwestie z tym związane, ale już wiadomo, że będzie trwał dłużej niż obecnie (4 dni) i kosztował około 500 zł. Ostateczna cena może sięgnąć nawet 1000 zł – czego domagają się WORD-y, biorąc pod uwagę to, że dotychczasowy, jednodniowy kurs kosztował około 350 zł.

Na odbycie nowego kursu kierowca będzie miał miesiąc, w dodatku będzie musiał wykonać badania psychologiczne (koszt do 150 zł). Po kursie wszystkie punkty, które zgromadził kierowca, zostaną wykasowane. Jeśli dana osoba ponownie przekroczy limit 24 punktów w ciągu 5 lat od daty wydania skierowania na kurs, definitywnie straci prawo jazdy. By odzyskać uprawnienia, zanim trafi na egzamin, będzie musiała przejść pełen kurs nauki jazdy.

Pirat płaci wyższe mandaty

Zacznie też obowiązywać kolejne zwiększenie stawek mandatów – przewidziane dla osób, które często łamią przepisy. Za sprawą wprowadzenia „recydywy” za wyszczególnione w taryfikatorze wykroczenia będą nakładane mandaty podwójnej wysokości. Kierowcy przyłapani w ciągu dwóch lat na popełnieniu wybranych wykroczeń (należy do nich np. przekroczenie dopuszczalnej prędkości) zamiast maksymalnie 2500 zł będą musieli liczyć się z aż 5000 zł mandatu.

  • Uwaga! Termin będzie liczył się od prawomocnego przyznania kary, a więc przyjęcia mandatu lub też uprawomocnienia się wyroku sądu.

Drożej u diagnosty

Wkrótce mają się również zmienić zasady dotyczące obowiązkowych badań w stacjach kontroli pojazdów. Diagności walczą o wyższe ceny badań, ale już wiadomo, że spóźnialscy zapłacą podwójne stawki za badanie.

Planowane kary dla pijanych kierowców

Trwają również prace, które mają doprowadzić do tego, by nietrzeźwy kierowca, który będzie miał nie mniej niż 1,5 promila alkoholu we krwi (w przypadku narkotyków stężenie nie będzie miało znaczenia), tracił samochód. Według nowych procedur po zatrzymaniu pijanego sąd niemal automatycznie ma orzekać przepadek pojazdu lub jego równowartości.

Co już się zmieniło?

Od 4 września 2022 r. nie są już wydawane karty pojazdu i nalepki kontrolne na szybę. Nie jest to konieczne, bo urzędy rejestrujące pojazdy oraz organy kontroli ruchu drogowego mają dostęp do centralnej ewidencji pojazdów. Dla kierowców oznacza to pewne oszczędności: podczas rejestracji samochodu osobowego, np. sprowadzonego z zagranicy, będzie to kwota 94,5 zł (karta pojazdu – 75 zł, nalepka kontrolna – 18,5 zł, opłata ewidencyjna – 1 zł), a w przypadku rejestracji pojazdu wcześniej zarejestrowanego w kraju, bez zachowania dotychczasowych tablic rejestracyjnych - 19 zł (nalepka kontrolna - 18,50 zł, opłata ewidencyjna – 0,50 zł).

Zmiany w mandatach od 17 września

W przypadku wybranych przewinień (lista poniżej) kwota grzywny przy pierwszym złamaniu prawa będzie „standardowa”, ale jeśli w ciągu dwóch lat kierowca ponownie dopuści się tego samego rodzaju wykroczenia, policjant będzie musiał zastosować podwójną stawkę. To oznacza, że zamiast obecnego najdroższego mandatu 2500 zł będzie obowiązywało aż 5000 zł.

Przecinanie się kierunków ruchu

  • Naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli ich opuszczanie zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone: 2000/4000 zł
  • Naruszenie przez kierującego pojazdem na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym: 2000/4000 zł
  • Naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy: 2000/4000 zł

Wyprzedzanie

  • Naruszenie zakazu wyprzedzania pojazdu silnikowego przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia: 1000/2000 zł
  • Naruszenie zakazu wyprzedzania na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczym: 1000/2000 zł
  • Naruszenie zakazu wyprzedzania na skrzyżowaniach: 1000/2000 zł
  • Wyprzedzanie na przejazdach kolejowych, tramwajowych albo rowerowych i bezpośrednio przed nim: 1000/2000 zł
  • Wyprzedzanie z niewłaściwej strony: 1000/2000 zł
  • Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego w obszarze zabudowanym: 1000/2000 zł
  • Naruszenie zakazu wyprzedzania określonego znakiem drogowym: 1000/2000 zł

Przepisy o ruchu i bezpieczeństwie pieszych

  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście: 1500/3000 zł
  • Nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię: 1500/3000 zł
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy przejeżdżaniu przez chodnik lub drogę dla pieszych albo podczas jazdy po placu: 1500/3000 zł
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego pojazdem podczas włączania się do ruchu lub cofania: 1500/3000 zł
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego pojazdem w strefie zamieszkania: 1500/3000 zł
  • Niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności: 1500/3000 zł
  • Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem: 1500/3000 zł
  • Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu: 1500/3000 zł
  • Naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych: 1500/3000 zł

Prędkość

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31-40 km/h: 800/1600 zł
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41-50 km/h: 1000/2000 zł
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h: 1500/3000 zł
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h: 2000/4000 zł
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 71 km/h: 2500/5000 zł

Zmiany w punktach karnych

policjant wystawia mandat
Punkty karne będą przedawniały się po dwóch latach – i to pod warunkiem opłacenia mandatu.

17 września głębokie zmiany obejmą nie tylko szkolenia redukujące punkty, ale również sam system punktów karnych. Przede wszystkim te ostatnie znikną z konta po 2 latach, a nie po roku. Co więcej, za jedno przewinienie drogowe dostaniemy nawet 15 punktów (patrz lista wykroczeń poniżej) i co pół roku nie będzie można już zdjąć z konta 6 punktów. W praktyce oznacza to, że limit 24 punktów można będzie przekroczyć np. po dokonaniu dwa razy tego samego wykroczenia karanego 15 punktami karnymi. Do tego kierowca zapłaci podwójną karę z tytułu recydywy i podwajania stawek mandatów za dokonanie tego samego wykroczenia w czasie 2 lat od poprzedniego.

Równocześnie zadbano o skuteczniejsze ściąganie grzywien – nieopłacenie mandatu zatrzyma bieg przedawnienia punktów karnych. Zmiany miały obowiązywać od początku tego roku, ale okazało się, że system CEPiK nie był na to gotowy.

Wybrane wykroczenia z maksymalną karą 15 punktów karnych

  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h
  • wyprzedzanie na przejściach dla pieszych, omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pieszym, naruszenie zakazu wyprzedzania na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi
  • spowodowanie wypadku drogowego, niezatrzymanie do kontroli drogowej, jazda po alkoholu
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu

Nowe zasady w SKP

auto przed stacja kontroli pojazdow
Zasady dotyczące badań nie ulegną zmianie, ale diagności mają być bardziej skrupulatni.

Nowe przepisy, które powinny wejść w życie pod koniec roku, mają sprawić, by kierowcy nie mogli liczyć na pobłażliwość podczas badania (a przynajmniej w mniejszym stopniu niż obecnie).

Nowością ma być wprowadzenie obowiązku dokumentowania fotograficznego obecności pojazdu na badaniach technicznych i przechowywania tej dokumentacji przez 5 lat, co umożliwi identyfikację i weryfikację, czy dany pojazd faktycznie został poddany badaniu technicznemu oraz w jakim stanie się on znajdował.

Dodatkowo osoby wykonujące badanie powyżej 30 dni po terminie będą płacić podwójną stawkę za przegląd. Nie jest jednak wykluczone, że ceny badań zostaną podwyższone dla wszystkich kierowców. Właściciele SKP twierdzą, że bez tego grożą im masowe bankructwa ze względu na wzrost cen energii oraz kosztów pracy.

Czytaj także