Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic – test

Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic – test

Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic – test

Pod względem jakości, ceny i wyposażenia jest 100-procentowym Audi, tyle że w nieco mniejszym formacie. Oto odświeżone Q2 ze 150-konnym silnikiem benzynowym pod maską.  

Debiutant z 2016 r. na polskim rynku nie miał łatwego życia. Drogi i skromnie wyposażony jest rzadkim widokiem na naszych ulicach. Co innego w Europie Zachodniej, gdzie w latach 2017-2019 sprzedaż utrzymywała się na pułapie mniej więcej 80 tys. sztuk rocznie, by w zeszłym roku zejść do około 58 tys., za co oczywiście w głównej mierze wina spada na pandemię COVID-19.  

2021_Audi_Q2_35_TFSI (4)

Zeszły rok jest zresztą wyjątkowy dla tego auta, ponieważ Niemcy poddali je delikatnej kuracji odmładzającej. Najważniejsze zmiany to debiut 1,5-litrowej jednostki benzynowej w miejsce 1,4-litrowej, reflektory LED w standardzie każdej wersji oraz pojawienie się na liście dodatków diodowych świateł matrycowych.  

Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic – cena i wyposażenie 

Zazwyczaj to ostatnia kategoria w naszych testach. Tym razem jednak zrobimy wyjątek, bo mówiąc o Q2, nie sposób pominąć jego ceny i wyposażenia, jakie otrzymujemy za kwotę 120 900 zł. Tyle kosztuje bowiem odmiana z 1,5-litrowym, 150-konnym silnikiem 1.5 TFSI. Poniżej niej w cenniku występuje 3-cylindrowy wariant 1.0 TFSI o mocy 110 KM kosztujący i tak sporo, bo 112 900 zł. Testowany egzemplarz został jednak zaopatrzony w 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową, co winduje jego cenę do 129 600 zł. 

Co otrzymujecie za tę kwotę? Przede wszystkim światła LED, manualną klimatyzację jednostrefową, tapicerkę z tkaniny, podłokietnik centralny z przodu, kierownicę obszytą skórą (ale nie wielofunkcyjną), elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy (przed modernizacją wymagał dopłaty), elektrycznie sterowane szyby, system multimedialny, regulowany ogranicznik prędkości oraz asystenta hamowania z funkcją rozpoznawania rowerzystów i pieszych. W wyposażeniu seryjnym znalazły się również 16-calowe obręcze aluminiowe z oponami o rozmiarze 215/60 oraz tylne czujniki parkowania. To by było na tyle, co prowadzi do konkluzji, że jak na taką kwotę, dostajecie niewiele.  

I w tym momencie wjeżdża on – egzemplarz ze zdjęć. To wariant advanced (kosztuje 134 800 zł i wyróżnia się 17-calowymi obręczami – nasz ma 19-calowe – srebrnymi dodatkami w zderzakach oraz nadkolami i progami w kolorze nadwozia) wypchany dosłownie po sufit. Zaopatrzono go m.in. w bardzo dobrze działające światła matrycowe, sportowe fotele z mikrofibry i skóry, podświetlane aplikacje dekoracyjne, kierownicę wielofunkcyjną z łopatkami do zmiany biegów oraz liczne pakiety. Czyli przede wszystkim Drive (m.in. adaptacyjny tempomat, rozpoznawanie znaków), Parking (m.in. kamera cofania, asystent parkowania), promocyjny Comfort (m.in. dostęp bezkluczykowy, klimatyzacja 2-strefowa, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika), Seats & Mirrors (m.in. 4-kierunkowa regulacja lędźwiowa dla przednich siedzeń, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne i składane lusterka zewnętrzne), Dynamic Plus (m.in. adaptacyjne zawieszenie i wybór trybów jazdy), a także promocyjny Technology (m.in. nawigacja satelitarna).

2021_Audi_Q2_35_TFSI (19)
Atrakcyjne 19-calowe koła wymagają dopłaty wynoszącej 9760 zł.

Do tego dochodzą jeszcze czerwony lakier metalizowany Tango (3340 zł) oraz 19-calowe obręcze Audi Sport z oponami 235/40 za 9760 zł. A to wszystko razem wzięte śrubuje cenę tego, było nie było, miejskiego crossovera Audi do pułapu... Uwaga! Następuje zwolnienie blokady maszyny losującej, a napięcie wzrasta coraz mocniej. Aż w końcu osiąga apogeum i mamy upragnioną liczbę. Mianowicie 214 720 zł – tyle kosztuje egzemplarz Q2 widoczny na zdjęciach. Kosmos! 

Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic – nadwozie 

Stylizacja Q2 to kwestia gustu, ale ten czerwony samochód z bardzo drogimi 19-calowymi kołami prezentuje się całkiem nieźle. Wraz z ostatnią modernizacją, obejmującą z zewnątrz przede wszystkim inne wypełnienie lamp, zmienione zderzaki i odrobinę niżej osadzoną osłonę chłodnicy z dodatkowymi, wąskimi szczelinami pomiędzy nią a maską (w odmianach advanced i S line), crossover Audi stał się też o 2 cm dłuższy i mierzy teraz 421 cm.  

2021_Audi_Q2_35_TFSI (7)
Bagażnik ma pojemność od 450 do 1050 l i m.in. podwójną podłogę oraz uchwyty na torby.

Solidny prześwit o wartości 20,0 cm pozostał bez zmian. Podobnie jak dobra widoczność w przód, dzięki lusterkom zewnętrznym odsuniętym od słupków, oraz spory bagażnik mieszczący 405 l. Został on porządnie wykończony i wyposażony m.in. w haczyki na torby oraz wypustki utrzymujące podłogę po uniesieniu. Po złożeniu oparć (opcjonalnie w proporcji 40:20:40) powstaje płaska powierzchnia, a pojemność bagażnika rośnie do 1050 l. Plus za rzadkość w klasie miejskich crossoverów w postaci elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika – oczywiście opcjonalnej.  

Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic – wnętrze 

Nadal atrakcyjne i porządnie wykończone. Deska rozdzielcza wygląda jak z poprzedniego Audi A3, ale bez nawiewów rozpraszających powietrze. Materiały w górnej części są miękkie, a w niższych partiach – twarde, jednak porządne. A to odróżnia Q2 choćby od zaprezentowanych po nim mniejszego A1 czy kompaktowego A3 najnowszej generacji, w których gołym okiem dostrzeżecie działania księgowych. Szkoda tylko, że wraz z liftingiem wymieniono przyjemną w dotyku, wykończoną skórą dźwignię automatu na... plastikową i mało wyględną.

Wirtualny kokpit z 10,25-calowym ekranem i nawigacja to opcje. Pierwszy kosztuje teoretycznie 2570 zł, ale po jego zaznaczeniu rozwija się lista elementów, które musicie dodatkowo zaznaczyć, co winduje jego cenę do 8540 zł. Druga to z kolei wydatek 10 720 zł, jakie trzeba przeznaczyć na pakiet Navigation.  

2021_Audi_Q2_35_TFSI (12)
Bardzo dobrze wykonany i choć nowoczesny – tradycyjny w obsłudze kokpit z poprzedniej ery kokpitów Audi, a więc z fizycznymi przyciskami oraz panelem MMI.

I choć grafika centralnego ekranu pamięta rok premiery Q2, a więc nie prezentuje się specjalnie nowocześnie ani widowiskowo, system działa bardzo sprawnie i tak naprawdę ma wszystko, czego potrzebujesz. Co ważne, w przeciwieństwie do najnowszych tego typu rozwiązań Audi ekran nie jest dotykowy, więc dalej możesz korzystać z wygodnego panelu MMI z pokrętłem i przełącznikami kierującymi do najważniejszych funkcji. A to bardzo ułatwia zarządzanie multimediami i nie odwraca tak uwagi od jezdni jak “dotyk”. Szkoda jednak, że miejscami obsługa bywa nieintuicyjna. Przykład? Choćby zmiana koloru podświetlenia nastrojowego (oczywiście opcjonalnego), która wymaga najpierw zaznaczenia odpowiedniego menu, a później... musisz zdać się na własną intuicję i skierować centralne pokrętło w prawo. I dopiero wtedy masz dostęp do wyboru kolorów i jasności poszczególnych stref.  

Mimo tego obsługa Q2 jest bardzo prosta, a działanie przełączników i przycisków – precyzyjne. Wysokie nadwozie typu crossover ułatwia zajmowanie miejsca na fotelach i kanapie, jednak za kierownicą, ze względu na stosunkowo krótkie siedzisko fotela, siedzi się trochę jak na stołku. 

2021_Audi_Q2_35_TFSI (16)
Fotele – opcjonalnie sportowe, podgrzewane, z elektryczną regulacją podpórki lędźwiowej oraz wykończone tapicerką z mikrofibry i skóry – mają za krótkie siedzisko. Poza tym są niezłe.

W drugim rzędzie całkiem wygodnie rozsiądą się dwie dorosłe osoby, jednak ze względu na dość wąskie drzwi dostęp do niego nie jest najlepszy. Z tyłu nie ma dodatkowego nawiewu dla pasażerów, ale przynajmniej znajdziemy tam dwa wejścia USB. Niestety, tylko typu C.

Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic – układ napędowy  

Q2 wraz z liftingiem pożegnało jednostkę 1.4 TFSI o mocy 150 KM na rzecz 1.5 TFSI o identycznej liczbie koni mechanicznych oraz o takim samym momencie obrotowym wynoszącym 250 Nm i rozwieszonym pomiędzy 1500 a 3500 obr./min. 

Dane techniczne Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic
Silnik benz., turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalnam (spalin.) 150 KM/5000-6000
Maks. moment obrotowy (elektr.) 250 Nm/1500-3500
Napęd, skrzynia biegów przedni, aut./7-biegowa
Dług./szer./wys./rozstaw osi 421/179/165/260 cm
Średnica zawracania 11,1 m
Masa/ładowność 1305/575 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 405/1050 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l
205/60 235/35 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 218 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa 5,1-5,3 l/100 km
Zasięg 920 km
CENA 134 800 zł

To udany silnik, który łączy w sobie dobre osiągi z niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo, kształtującym się pomiędzy 7,6 a 9,1 l/100 km w mieście, 5,4 poza nim oraz około 9 l na autostradzie. Osiągi są praktycznie identyczne jak uprzednio, co oznacza, że ze startu do 100 km/h Q2 przyspiesza w 8,6 s, a do 160 km/h – w nieco ponad 22 s.  

2021_Audi_Q2_35_TFSI (9)
1,5-litrowy silnik zastąpił 1,4-litrowy o identycznych mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. Wydaje się odrobinę oszczędniejszy.

Również dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna pozostała bez zmian. Nadal ma 7 biegów, nadal szybko i gładko wbija wyższe przełożenia oraz nieco zastanawia się, kiedy zmuszacie ją do kickdownu, gdy pracuje w oszczędnym trybie D. Lepsze wrażenie pozostawia w S, w którym lepiej dogaduje się z kierowcą, a i nie przetrzymuje przesadnie długo jednego biegu na tych samych obrotach. Co istotne, w celu oszczędzenia paliwa przy jeździe ze stałą prędkością lub po puszczeniu gazu przekładnia samoczynnie przechodzi w funkcję żeglowania.

1,5-litrowa jednostka ochoczo reaguje na dodanie gazu, ma dużo siły przy niskich obrotach i tylko jedną zauważalną wadę: mianowicie nieprzyjemnie i jednocześnie zbyt nachalnie wyje przy wysokich.  

Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic – wrażenia z jazdy 

Gdyby nie 19-calowe felgi, byłyby zapewne sporo lepsze. Z pewnością takie koła poprawiają przyczepność w zakrętach, jednak stanowią policzek dla komfortu jazdy. A szkoda, bo adaptacyjne zawieszenie ma w sobie sporo rezerwy, o czym przekonuje np. podczas pokonywania progów zwalniających, które zbywa delikatnym wzdłużnym bujnięciem. Poza tym nie wpada w galopowanie, tak typowe dla crossoverów o podobnej Q2 wielkości, i pracuje cicho. Ale duże, niskoprofilowe koła zbytnio ograniczają wygodę podróżowania choćby na łączeniach asfaltu, nie mówiąc już o zapadniętych studzienkach, na których Q2 wpada w delikatne wibracje, oraz następujących po sobie nierównościach. 

2021_Audi_Q2_35_TFSI (3)
Pomimo sporych rezerw adaptacyjnego zawieszenia 19-calowe koła stanowią policzek wymierzony w komfort jazdy. 

Za to Audi prowadzi się bardzo pewnie i ochoczo reaguje na polecenia kierowcy. W pierwszym odczuciu aż zbyt ochoczo, przez co wymaga nieco delikatniejszego operowania kierownicą niż w innych autach pokroju Q2. To wina/zasługa (niepotrzebne skreślić) progresywnego układu kierowniczego, który teoretycznie im dalej od środkowego położenia, tym staje się bardziej bezpośredni. Hm... Trzeba mu oddać jednak, że pozwala dobrze czytać drogę. 

Q2 przekonuje dynamiką jazdy, ale rozczarowuje komfortem, za co winą w dużej mierze można obarczyć opcjonalne 19-calowe koła.

Na drodze Q2 to auto posłuszne i prawie bez śladów podsterowności. Przy nagłych manewrach swoje nadwozie trzyma blisko pionu i ma w pełni wyłączalne ESP! W porównaniu z innymi samochodami ze swojego segmentu zachowuje się niemal jak modele pokroju GTI, a na granicy przyczepności daje się łatwo kontrolować i nie zaskakuje żadnymi niepotrzebnymi reakcjami. Mimo to Q2 nie jest modelem, który pisze jakieś wielkie historie czy wciąga w wir akcji. To po prostu crossover o bardziej dynamicznym nastawieniu niż jego rywale.  

I kropka! 

Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic – bezpieczeństwo 

Absolutne minimum. Czyli poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtynowe, asystent odległości z rozpoznawaniem pieszych, rowerzystów i funkcją hamowania, a także hamulec pokolizyjny. Reszta, czyli m.in. monitorowanie martwego pola czy aktywny asystent pasa ruchu, to opcje. Choć Q2 może być bogato wyposażone, nie znajdziecie w nim predykcyjnego tempomatu czy asystenta jazdy autostradowej.  

Audi_q2_przod

PLUSY/MINUSY
+ całkiem obszerna kabina, wysoka jakość, łatwa obsługa, spory bagażnik, pewne prowadzenie, dobre osiągi, umiarkowany apetyt, sprawna przekładnia, dobra widoczność 

- zaporowa cena zakupu, ubogie wyposażenie seryjne, bardzo drogie opcje, ograniczony komfort jazdy

Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic – test: podsumowanie

Dopracowany, ale drogi i skromnie wyposażony crossover. W odmianie z silnikiem 1.5 TFSI dobrze łączy dynamikę z umiarkowanym zużyciem paliwa, ma dobrą przekładnie automatyczną oraz przekonuje bardzo pewnym prowadzeniem. Komfort, i to mocno, obniżają wielkie, 19-calowe obręcze. Całkiem obszerna kabina przekonuje z kolei jakością.  

Ma wiele plusów, ale dysponując kwotą około 130 tys. zł, można już przebierać wśród większych i bardziej dojrzałych samochodów. Dlatego Q2 pozostaje opcją dla tych, którzy naprawdę pragną je mieć! 

Czytaj także