Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q4 e-tron 40 S line – tył na śniegu

Test długodystansowy

Audi Q4 e-tron 40 S line – jak elektryk radzi sobie zimą?

Test długodystansowy

Audi Q4 e-tron 40 S line – jak elektryk radzi sobie zimą?

Jest już ciepło (ale nie gorąco), więc temperatury dla aut elektrycznych mamy optymalne – bo te niskie raczej im nie służą. W tym drugim wypadku sytuacja nie jest jednak aż tak zła, jak wielu kierowców mogłoby przypuszczać. Na dowód przytaczamy nasze zimowe doświadczenia z eksploatacji długodystansowego Audi Q4 e-tron 40.

W mroźne dni chyba każdy użytkownik smartfona doświadczył problemu w postaci topniejącego w oczach stanu naładowania baterii, a nawet przypadkowego resetowania się urządzenia. W przypadku aut na prąd sytuacja na szczęście nie jest tak skrajnie niekorzystna.

Audi Q4 e-tron 40 S line – zaprakowane na śniegu przy łuku drogi górskiej

Mimo napędu na tył Q4 dobrze radzi sobie nawet na śniegu.

Nie można jednak stwierdzić, że zima nie daje się we znaki „elektrykom”. Auto pozostawione na otwartej przestrzeni na dzień czy dwa nie traci samoistnie stanu naładowania akumulatora. Głównym problemem jest ubytek zasięgu spowodowany pracą elektrycznej nagrzewnicy.

W najlepszej sytuacji są kierowcy mający w garażu wallbox – ścienna ładowarka pozwala na podgrzanie kabiny bez tracenia zasięgu. Jeżeli nią nie dysponujemy, trzeba się pogodzić ze zmniejszeniem zasięgu przynajmniej o 50-80 km względem obserwowanego w dni, które nie wymuszają korzystania z ogrzewania czy klimatyzacji.

Elektryczne ogrzewanie ma też plusy – rozpoczyna pracę z pełną mocą kilka chwil po wciśnięciu włącznika. Rozwiązuje to problem skrobania szyb z lodu – po kilkudziesięciu sekundach pracy nagrzewnicy można go bez używania siły ściągnąć z powierzchni szkła. Szybciej niż w przypadku aut spalinowych jazdą w nagrzanym wnętrzu mogą się cieszyć także pasażerowie.

W największe mrozy, zwłaszcza przy mocno rozładowanym akumulatorze, okazuje się, że także samochodowi elektrycznemu nie sposób „dać na zimnym”. Elektronika ogranicza pełną dostępną moc silnika. Zaobserwowaliśmy to także podczas jesiennej jazdy po Nürburgringu – pod koniec okrążenia moc została lekko ograniczona z powodu wysokiej temperatury.

Dane techniczne Audi Q4 e-tron 40 S line
Silnik  elektryczny
Moc maksymalna 204 KM
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm
Napęd na koła tylne
Skrzynia biegów aut., 1-biegowa
Pojemność akumulatora 77 (netto)/82 (brutto) kWh
Osiągi fabryczne
0-100 km/h 8,5 s
prędkość maks. 160 km/h
zasięg 464-532 km
Zużycie energii
średnie fabryczne 16,8-19,4 kWh/100 km
średnie testowe 23,5 kWh/100 km
Przebieg
całkowity 13 967 km
w teście 13 943 km

Czytaj także