Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro tył

Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro – test

Po odmianach w stylu coupe SUV-ów Q3, Q7 i e-tron było tylko kwestią czasu, kiedy taka wersja uzupełni gamę Q5. Testujemy Audi Q5 Sportback.

Od debiutu BMW X6 w 2007 r. SUV-y w stylu coupe budzą kontrowersje. Jednym się nie podobają, inni nie rozumieją, jak można dopłacać do mniej praktycznej odmiany. Ale niektórzy chętnie rezygnują z części funkcjonalności na rzecz designu, dzięki czemu „SUV-y coupe” nieźle się sprzedają. Nic dziwnego, że jest ich coraz więcej.

Prymusem w tej grupie staje się Audi. Podczas gdy BMW i Mercedes oferują po dwa tego typu SUV-y, a Porsche i Renault po jednym, Audi ma ich w gamie aż cztery. Testujemy najnowszego z nich – Q5 Sportback.

Audi Q5 Sportback - bok
Sportback pod względem wymiarów jest niemal identyczny ze zwyczajnym Q5.

Styl bez poświęceń

Z przodu obie wersje Q5 są niemal nie do odróżnienia. Różnice zaczynają się za środkowymi słupkami: poza mocniej opadającym dachem Q5 Sportback ma też większy spoiler nad tylną szybą, a pod nią – wybrzuszenie w formie małej lotki. Zderzak jest agresywniej stylizowany, a pośrodku zyskał imitację dyfuzora (za to stracił imitacje „wydechów”).

Mimo innej sylwetki nowe Audi ma niemal identyczne rozmiary co „zwykłe” Q5 – jest tylko o 7 mm dłuższe i o 2 mm niższe. Szerokość i rozstaw osi zgadzają się co do milimetra.

DANE TECHNICZNE Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 204 KM/3800
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1750
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 469/189/166 cm
Rozstaw osi 282 cm
Średnica zawracania 11,8 m
Masa/ładowność 1825/670 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 510/1480 l
Poj. zbiornika paliwa 65 l (ON)
Opony 235/60 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,3-6,8 l/100 km
Zasięg 1030 km

Wymiary wnętrz obu wersji też są właściwie takie same. Różnią się jedynie na wysokość – ale niemal nieodczuwalnie, przynajmniej w autach ze szklanymi dachami. W standardowym Q5 okno dachowe wraz z obudową rolety sięga aż za kanapę, ograniczając wysokość całej kabiny. Tymczasem w Sportbacku kończy się w połowie drugiego rzędu, a za nim w podsufitce jest spore zagłębienie. Dzięki temu wnętrze w obu rzędach jest tylko o 1 cm niższe niż w Q5.

2021 Audi Q5 Sportback - bagażnik
Duża klapa zapewnia dobry dostęp do 510-litrowego bagażnika. Na obu burtach są haki, wnęki i dźwignie do składania kanapy.

Bagażnik ma 510 l pojemności, o 10 mniej niż w Q5 (maksymalnie 1480 l; –40), ale zapewnia lepszy dostęp, bo po otwarciu pokrywy zyskuje się znacznie większy otwór, a sama klapa mniej wystaje za samochód.

Efekty świetlne

Kokpit zupełnie się nie zmienił. I dobrze, bo to jedna z najlepiej wykonanych i najbardziej przyjaznych kierowcy konstrukcji w klasie. Odpowiednią atmosferę zapewnia też rozbudowane oświetlenie nastrojowe oferujące wybór 30 kolorów.

2021 Audi Q5 Sportback - oświetlenie
Pod drzwiami po ich otwarciu widać logo Audi, są też lampki oświetlające nawierzchnię obok auta.

W ogóle oświetlenie jest mocną stroną Q5 Sportback. Wszystkie boczne drzwi oferują podświetlenie klamek i nawierzchni obok auta, a po otwarciu wyświetlają na niej logo Audi. Auto ma dobre reflektory matrycowe i sekwencyjne kierunkowskazy, a wisienką na torcie są tylne światła OLED. Cieszą one oko krótką „animacją” podczas otwierania i zamykania samochodu, a przede wszystkim pozwalają nabywcy wybrać jeden z kilku wzorów tylnego oświetlenia, zmieniają też wygląd np. po włączeniu sportowego trybu. Oczywiście, jak przystało na niemiecką klasę premium, wszystkie wymienione „gadżety” oświetleniowe wymagają dodatkowych dopłat.

Pewność ponad przyjemność

Q5 jest oferowane w wersjach: bazowej, advanced i S line. Q5 Sportback – tylko w dwóch ostatnich, a auto na zdjęciach to wariant S line. Poza pakietem stylizacyjnym wyróżnia się m.in. nieco usztywnionym zawieszeniem. W dodatku opisywany egzemplarz zamiast seryjnych w tej odmianie „osiemnastek” ma felgi o średnicy aż 21 cali z oponami o dosyć niskim profilu (255/40).

2021 Audi Q5 Sportback - koło
21-calowe obręcze aluminiowe Audi Sport to wydatek niemal 15 tys. zł.

Dlatego jadąc testowanym Audi, odczuwa się całkiem sporo drgań. Zwykle są niewielkie (choć odczuwalne nawet na nowych drogach) i nie uprzykrzają podróży, ale wjazdowi w wyrwę albo krzywo osadzony właz do studzienki towarzyszy już solidny wstrząs. Nieprzyjemne jest też twarde „lądowanie” po pokonaniu progu zwalniającego. Problemu nie byłoby, gdyby testowane Audi miało pneumatyczne zawieszenie z regulacją siły tłumienia (8520 zł).

DANE TESTOWE Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 18,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,0 dB
Rzeczywista prędkość ([przy 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 8,7/5,5/7,1 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 910 km

Za to do tego, jak pozbawione owej „pneumatyki” Q5 Sportback prowadzi się w zakrętach trudno mieć zastrzeżenia. Co prawda Audi nie skręca równie chętnie co BMW X4, ale i tak okazuje się całkiem posłuszne, na dodatek imponuje stabilnością w szybkich łukach i spokojem przy gwałtownych manewrach czy podczas awaryjnego hamowania.

Optymalna wersja

Sportback dzieli z Q5 gamę silnikową: wariant benzynowy (265 KM), dwa hybrydowe (299 i 367 KM) oraz 3 diesle (163, 204 i 341 KM).

Testowane auto to wersja 40 TDI, czyli z 204-konnym turbodieslem rozwijającym 400 Nm momentu oraz 12-woltową instalacją mild hybrid. Napęd „płynie” do czterech kół (tylna oś jest automatycznie dołączana przez sprzęgło wielopłytkowe) za pośrednictwem 7-biegowego dwusprzęgłowego automatu.

Taki zestaw wydaje się optymalny dla tego ponad 1,8-tonowego SUV-a. Silnik jest dobrze wyciszony, pracuje kulturalnie, sprawnie „wkręca się” aż do 4750 obrotów i zapewnia bardzo przyzwoite osiągi. Choć w trakcie naszych pomiarów auto nie rozpędziło się do 100 km/h tak szybko, jak obiecuje Audi (7,6 s), ale uzyskane 8,3 s to i tak jest dobry wynik.

2012_Audi_Q5_sportback_40 TDI (2)
Uporządkowany kokpit został bardzo solidnie zmontowany z porządnych materiałów. Obsługa okazuje się przyjazna. Widoczność – zaskakująco dobra.

Układ mild hybrid gasi silnik podczas zatrzymywania czy po odpuszczeniu gazu przy wyższych prędkościach i momentalnie uruchamia go po wciśnięciu prawego pedału (na postoju towarzyszy temu szarpnięcie). Między innymi stąd umiarkowany „apetyt” – w mieście Q5 Sportback zużywa 8,7 l/100 km, na autostradzie prawie tyle samo, a w spokojnie pokonywanej trasie (<100 km/h) spalanie spada do 5,5 l/100 km.

Jednak żeby móc się cieszyć rozsądnymi kosztami eksploatacji, trzeba najpierw sporo zapłacić. Odmiana S line kosztuje 230,9 tys. zł, a advanced – 223,8 tys. zł. Cena jest o 12 300 zł wyższa niż w „zwyczajnym” Q5. Czy warto dopłacić? Jeśli komuś odpowiada wygląd Sportbacka – zdecydowanie tak.

Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro – test: podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • efektowny, chociaż nierzucający się w oczy design nadwozia
  • kapitalne montaż i wykończenie kabiny
  • przestronne wnętrze
  • spory bagażnik
  • 19 cm prześwitu
  • tył kabiny raczej nie dla trzech osób

Układ napędowy

  • płynna, kulturalna praca silnika
  • szybko zmieniający i dobrze dobierający biegi automat
  • świetna trakcja
  • dobre osiągi
  • nieduże spalanie
  •  odczuwalne szarpnięcie towarzyszące włączaniu silnika na postoju

Właściwości jezdne

  • niezła zwinność
  • przewidywalne, pewne zachowanie w zakrętach
  • wysoka stabilność
  • małe przechyły boczne
  • nieco ograniczony komfort jazdy nawet na bardzo niewielkich nierównościach
  • nieprzyjemne wstrząsy na dziurach i progach

Wyposażenie i cena

  • przyzwoite wyposażenie standardowe
  • możliwość pewnego wyróżnienia się tylnymi światłami na tle innych Q5 Sportback
  • mnóstwo dodatków do wyboru, w tym zaawansowane systemy wsparcia kierowcy
  •  wysoka cena

W przypadku Audi Q5 wybór efektowniejszej odmiany Sportback nie wiąże się właściwie z żadnymi wyrzeczeniami. Q5 Sportback 40 TDI to wszechstronne auto rodzinne z wieloma zaletami i tylko kilkoma drobnymi mankamentami. Oczywiście swoje kosztuje, ale jego bezpośredni konkurenci wcale nie okazują się tańsi.

 

Ocena:

Czytaj także