Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes-AMG GLB i Cupra Ateca w ruchu, przody

Cupra Ateca 2.0 TSI kontra Mercedes-AMG GLB 35 – porównanie

Tygodnik Motor

Cupra Ateca 2.0 TSI kontra Mercedes-AMG GLB 35 – porównanie

Z obu tych samochodów można by zbudować jeden, niemal pozbawiony wad. Cupra Ateca i Mercedes-AMG GLB wspinają się na wyżyny wszechstronności, ale ich pojedynek obnaża różnice temperamentów – i szereg słabości.

Oba są na swój sposób pionierami. Cupra Ateca to pierwszy tak mocny kompaktowy SUV na bazie popularnego modelu – na tyle mocny, że ceną (od 205 900 zł) „puka” już do drzwi segmentu premium. Z kolei Mercedes jest pierwszym sportowym kompaktowym SUV-em premium z opcją przewozu 7 osób. Takiego samochodu próżno szukać w ofercie innych producentów.

Nadwozia: wyrośnięte kompakty

Swoje możliwości transportowe GLB zawdzięcza długiemu na 463 cm nadwoziu – to o 24 cm więcej niż w Cuprze. Większość tej różnicy przypada na rozstaw osi (283 wobec 263 cm), co czuć w drugim rzędzie siedzeń, gdzie Mercedes zapewnia więcej przestrzeni na nogi niż Ateca. Podróżujący mają tam również więcej „powietrza” na szerokość.

Cupra Ateca, Mercedes-AMG GLB 35 4Matic - tyły
Wyższy o 5 cm Mercedes (166 wobec 161 cm) ma sztywniej zestrojone zawieszenie i zapewnia więcej sportowych wrażeń z jazdy – ale kosztem komfortu. 

Krótsza Cupra nie stoi jednak na przegranej pozycji. Po pierwsze: siedząc z tyłu, dwójka dorosłych i tak ma tu sporo miejsca na nogi oraz stopy. Po drugie: choć Ateca jest niższa, to zapewni im więcej przestrzeni nad głowami niż w GLB, w którym z panoramicznym dachem osoby mierzące ponad 1,85 m na skrajnych miejscach mogą zawadzać głową o podsufitkę. Oba SUV-y cierpią natomiast na przypadłość wielu współczesnych aut: ich kanapy mają za krótkie siedzisko.

DANE TECHNICZNE Cupra Mercedes-AMG
Silnik benzynowy, turbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3 1991 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna 300 KM/5300 306 KM/5800
Maks. moment obrotowy 400 Nm/2000 400 Nm/3000
Napęd 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 439/184/161 cm 463/183/166 cm
Rozstaw osi 263 cm 283 cm
Średnica zawracania 10,8 m 11,7 m
Masa własna/ładowność 1554/616 kg 1680/580 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 485/1579 l 570/1805 l
Poj. zbiornika paliwa 55 l (Pb 95) 60 l (Pb 95)
Opony 245/40 R19 235/50 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 247 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s 5,2 s
Średnie zużycie paliwa 8,7 l/100 km 8,5 l/100 km
Zasięg 630 km 700 km
Cena od 209 100 zł 227 400 zł

Panoramiczny dach w GLB wpuszcza do utrzymanego w czerni wnętrza mnóstwo światła, ale wystawia na próbę sztywność jego nadwozia – na większych wyrwach czuć, jak drzwi „pracują” na uszczelkach. Atutem Mercedesa jest natomiast możliwość zamówienia wspomnianego 3. rzędu siedzeń (3681 zł), choć sam producent zastrzega, że są to miejsca dla osób o wzroście do 1,68 m.

GLB zbiera dodatkowe punkty za obszerniejszy bagażnik (570 l), który w dodatku można powiększyć przez przesunięcie kanapy (do 760 l). W burtach znalazły się haki i taśmy do mocowania drobniejszych przedmiotów. Cupra oferuje „tylko” 485 l, choć są to użyteczne litry – przestrzeń ładunkowa ma foremny kształt i również została zaopatrzona w haki na torby. Szkoda, że po złożeniu oparć nie powstaje tu idealnie równa powierzchnia. Za 443 zł Atecę można jednak wyposażyć w niedostępne w Mercedesie koło dojazdowe.

Kokpity: dwa światy

Znacznie większe różnice pomiędzy rywalami są odczuwalne z perspektywy kierowcy. GLB występuje tu jako przedstawiciel segmentu premium – co widać i czuć. Jego kokpit jest dużo bardziej efektowny (obfituje w przyjemne dla oka detale, m.in. metalizowane wstawki i rozbudowane nastrojowe oświetlenie) i sprawia wrażenie nowocześniejszego. To zasługa atrakcyjnego graficznie interfejsu systemu operacyjnego MBUX, którego menu co prawda wymaga przyzwyczajenia, ale na dłuższą metę okazuje się przemyślane. Wielu kierowców doceni, że system można obsługiwać na kilka sposobów (z kierownicy, głosowo, gładzikiem i przez dotykowy ekran). 

Bardzo konwencjonalny kokpit Cupry jest na tle konkurenta schludny, by nie powiedzieć... ubogi. W dodatku wykonano go z przeciętnych i niezbyt starannie zmontowanych tworzyw. Nie żeby GLB było tu prymusem – zarówno precyzją montażu, jak i jakością tworzyw odstaje od Mercedesów wyższych klas. Atece doskwiera jednak „ceratowa” tapicerka oraz trzeszczące na słońcu boczki drzwi (dużo bardziej niż w GLB). Także system operacyjny z rozdrobnionym menu z niewielkimi polami dotykowymi okazuje się mniej uporządkowany niż ten w Mercedesie. Szkoda, bo deska rozdzielcza Cupry jest ergonomicznie rozplanowana, a jej cyfrowe zegary łączą znakomitą czytelność z dużymi możliwościami indywidualizacji wskazań.

Układy jezdne: za dużo i za mało kompromisu

Zawieszenie Ateki (w obu modelach do standardowego wyposażenia należą adaptacyjne amortyzatory) stawia na możliwie dużą rozpiętość: w bazowym trybie jazdy, pomimo dużych kół, zachowuje dużo spokoju i łagodnie tłumi nierówności. W bardziej sportowej konfiguracji nabiera sztywności, jednak nawet wtedy nie jest nieprzyjazne dla podróżujących. 

Mięsiście pracujący układ kierowniczy pozwala precyzyjnie dobierać kierunek jazdy, ale bez względu na tryb nie jest w stanie wyzbyć się pewnej sztuczności w komunikacji z kołami. Mimo to w zakrętach kierowca szybko nabiera do Cupry zaufania – zwinność jej reakcji przywodzi na myśl hot hatche, a elastyczny napęd 4x4 pozwala „ustawiać” auto gazem.

300-konny silnik Ateki ma bardzo szeroki zakres użytecznych obrotów, zapewnia znakomite osiągi, a w połączeniu z opcjonalnym sportowym wydechem generuje emocjonujące dźwięki. W dodatku zużywa sensowne ilości paliwa (w mieście poniżej 11 l/100 km). Niestety, w ustawieniu D przekładnia DSG jest nieco stłumiona i odpowiedniej ostrości nabiera dopiero w S – dla dynamicznie usposobionych kierowców będzie to tryb na co dzień. 

DANE TESTOWE Cupra Mercedes-AMG
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,8 s 2,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,8 s 5,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,8 m 35,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,9 m 35,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,8 dB 62,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 67,2 dB 66,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2 2,4
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 10,9/6,8/8,9 l/100 km 12,8/8,7/10,8 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 610 km 550 km

Mercedes zarówno w zakresie zestrojenia podwozia, jak i napędu idzie dużo dalej – ze wszystkimi tego konsekwencjami. Jego zawieszenie już w standardowym ustawieniu ma sporo sztywności i na mniej równych drogach potrafi zatrząść podróżującymi, a w „ostrzejszych” trybach jeszcze twardnieje. W zamian, mimo wyższego niż Ateca nadwozia, GLB odznacza się skromnymi przechyłami, i potrafi sprawić wrażenie sportowej maszyny – na co „pracują” również bardzo precyzyjny, kontaktowy układ kierowniczy, znakomita trakcja oraz taktowne ESP, które na łukach „podcina” przednią oś, ale po uśpieniu pozwala na lekkie nadrzucanie tyłem. Minus: większa niż w Cuprze wrażliwość na podmuchy bocznego wiatru.

Także silnik Mercedesa sprawia wrażenie bardziej charakternego. Owszem, na niskich obrotach doskwiera mu pewna ospałość, a zużycie paliwa jest sporo wyższe niż u rywala (12,8 l/100 km w mieście). Ma jednak nieco bardziej spontaniczne reakcje oraz przyjemną żywiołowość w środkowych i wysokich rejestrach obrotomierza. 8-stopniowa skrzynia okazuje się wystarczająco szybka i oferuje pełny tryb manualny, nie pracuje jednak tak płynnie jak przekładnia Cupry i potrafi „zamyślić się” przy ruszaniu. Szkoda też, że osiągi GLB w większej mierze niż w Atece zależą od obciążenia – z 3 osobami i bagażem odczuwalnie słabną.

PUNKTACJA maks. liczba pkt. Cupra Mercedes-AMG
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 31 36
Wykończenie i ergonomia 10 7 8
Wyciszenie 10 4 4
Multimedia i obsługa 10 8 9
Bagażnik 20 15 18
SUMA 100 65 75
Układ napędowy
Osiągi 30 23 21
Praca silnika 10 8 7
Skrzynia biegów 10 8 7
Zużycie paliwa 30 16 12
SUMA 80 55 47
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 25 23
Komfort jazdy 30 24 18
Układ kierowniczy 10 8 9
Hamulce 20 13 13
SUMA 90 70 63
SUMA (bez kosztów) 270 190 185
MIEJSCA   1 2
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 11 8
Poziom wyposażenia 40 20 10
Systemy bezpieczeństwa 30 15 12
Wyposażenie dodatkowe 10 6 8
SUMA 130 52 38
RAZEM 400 242 223
MIEJSCA   1 2

Cupra Ateca, Mercedes-AMG GLB 35 4Matic - boki

Cupra Ateca kontra Mercedes-AMG GLB 35 – porównanie: podsumowanie

Gdyby Cupra była lepiej wykończona i miała żwawszą skrzynię, mogłaby stanowić wzorzec uniwersalnego kompaktowego SUV-a – choć i tak wygrywa to starcie. Pomaga jej funkcjonalna „baza” w postaci Seata Ateki oraz cenowa atrakcyjność względem GLB. Dla niektórych będzie jednak zbyt „potulna”, za mało agresywna. Mercedes-AMG, mimo gorszych osiągów, ma więcej sportowego charakteru i na tle rywala jest zdecydowanie bardziej „premium” w odbiorze, ale zmusza do wyrzeczeń w zakresie komfortu jazdy oraz zużycia paliwa. 

Odkryj nowego sportowego SUV-a CUPRA Ateca 2020 | CUPRA (cupraofficial.pl)

Cupra Ateca 2.0 TSI 4Drive – galeria zdjęć

Mercedes-AMG GLB 35 4Matic – galeria zdjęć

Czytaj także