Z obu tych samochodów można by zbudować jeden, niemal pozbawiony wad. Cupra Ateca i Mercedes-AMG GLB wspinają się na wyżyny wszechstronności, ale ich pojedynek obnaża różnice temperamentów – i szereg słabości.
Oba są na swój sposób pionierami. Cupra Ateca to pierwszy tak mocny kompaktowy SUV na bazie popularnego modelu – na tyle mocny, że ceną (od 205 900 zł) „puka” już do drzwi segmentu premium. Z kolei Mercedes jest pierwszym sportowym kompaktowym SUV-em premium z opcją przewozu 7 osób. Takiego samochodu próżno szukać w ofercie innych producentów.
Swoje możliwości transportowe GLB zawdzięcza długiemu na 463 cm nadwoziu – to o 24 cm więcej niż w Cuprze. Większość tej różnicy przypada na rozstaw osi (283 wobec 263 cm), co czuć w drugim rzędzie siedzeń, gdzie Mercedes zapewnia więcej przestrzeni na nogi niż Ateca. Podróżujący mają tam również więcej „powietrza” na szerokość.
Krótsza Cupra nie stoi jednak na przegranej pozycji. Po pierwsze: siedząc z tyłu, dwójka dorosłych i tak ma tu sporo miejsca na nogi oraz stopy. Po drugie: choć Ateca jest niższa, to zapewni im więcej przestrzeni nad głowami niż w GLB, w którym z panoramicznym dachem osoby mierzące ponad 1,85 m na skrajnych miejscach mogą zawadzać głową o podsufitkę. Oba SUV-y cierpią natomiast na przypadłość wielu współczesnych aut: ich kanapy mają za krótkie siedzisko.
DANE TECHNICZNE | Cupra | Mercedes-AMG |
---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 | 1991 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 300 KM/5300 | 306 KM/5800 |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/2000 | 400 Nm/3000 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 439/184/161 cm | 463/183/166 cm |
Rozstaw osi | 263 cm | 283 cm |
Średnica zawracania | 10,8 m | 11,7 m |
Masa własna/ładowność | 1554/616 kg | 1680/580 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 485/1579 l | 570/1805 l |
Poj. zbiornika paliwa | 55 l (Pb 95) | 60 l (Pb 95) |
Opony | 245/40 R19 | 235/50 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | ||
Prędkość maksymalna | 247 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s | 5,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,7 l/100 km | 8,5 l/100 km |
Zasięg | 630 km | 700 km |
Cena od | 209 100 zł | 227 400 zł |
Panoramiczny dach w GLB wpuszcza do utrzymanego w czerni wnętrza mnóstwo światła, ale wystawia na próbę sztywność jego nadwozia – na większych wyrwach czuć, jak drzwi „pracują” na uszczelkach. Atutem Mercedesa jest natomiast możliwość zamówienia wspomnianego 3. rzędu siedzeń (3681 zł), choć sam producent zastrzega, że są to miejsca dla osób o wzroście do 1,68 m.
GLB zbiera dodatkowe punkty za obszerniejszy bagażnik (570 l), który w dodatku można powiększyć przez przesunięcie kanapy (do 760 l). W burtach znalazły się haki i taśmy do mocowania drobniejszych przedmiotów. Cupra oferuje „tylko” 485 l, choć są to użyteczne litry – przestrzeń ładunkowa ma foremny kształt i również została zaopatrzona w haki na torby. Szkoda, że po złożeniu oparć nie powstaje tu idealnie równa powierzchnia. Za 443 zł Atecę można jednak wyposażyć w niedostępne w Mercedesie koło dojazdowe.
Znacznie większe różnice pomiędzy rywalami są odczuwalne z perspektywy kierowcy. GLB występuje tu jako przedstawiciel segmentu premium – co widać i czuć. Jego kokpit jest dużo bardziej efektowny (obfituje w przyjemne dla oka detale, m.in. metalizowane wstawki i rozbudowane nastrojowe oświetlenie) i sprawia wrażenie nowocześniejszego. To zasługa atrakcyjnego graficznie interfejsu systemu operacyjnego MBUX, którego menu co prawda wymaga przyzwyczajenia, ale na dłuższą metę okazuje się przemyślane. Wielu kierowców doceni, że system można obsługiwać na kilka sposobów (z kierownicy, głosowo, gładzikiem i przez dotykowy ekran).
Bardzo konwencjonalny kokpit Cupry jest na tle konkurenta schludny, by nie powiedzieć... ubogi. W dodatku wykonano go z przeciętnych i niezbyt starannie zmontowanych tworzyw. Nie żeby GLB było tu prymusem – zarówno precyzją montażu, jak i jakością tworzyw odstaje od Mercedesów wyższych klas. Atece doskwiera jednak „ceratowa” tapicerka oraz trzeszczące na słońcu boczki drzwi (dużo bardziej niż w GLB). Także system operacyjny z rozdrobnionym menu z niewielkimi polami dotykowymi okazuje się mniej uporządkowany niż ten w Mercedesie. Szkoda, bo deska rozdzielcza Cupry jest ergonomicznie rozplanowana, a jej cyfrowe zegary łączą znakomitą czytelność z dużymi możliwościami indywidualizacji wskazań.
Zawieszenie Ateki (w obu modelach do standardowego wyposażenia należą adaptacyjne amortyzatory) stawia na możliwie dużą rozpiętość: w bazowym trybie jazdy, pomimo dużych kół, zachowuje dużo spokoju i łagodnie tłumi nierówności. W bardziej sportowej konfiguracji nabiera sztywności, jednak nawet wtedy nie jest nieprzyjazne dla podróżujących.
Mięsiście pracujący układ kierowniczy pozwala precyzyjnie dobierać kierunek jazdy, ale bez względu na tryb nie jest w stanie wyzbyć się pewnej sztuczności w komunikacji z kołami. Mimo to w zakrętach kierowca szybko nabiera do Cupry zaufania – zwinność jej reakcji przywodzi na myśl hot hatche, a elastyczny napęd 4x4 pozwala „ustawiać” auto gazem.
300-konny silnik Ateki ma bardzo szeroki zakres użytecznych obrotów, zapewnia znakomite osiągi, a w połączeniu z opcjonalnym sportowym wydechem generuje emocjonujące dźwięki. W dodatku zużywa sensowne ilości paliwa (w mieście poniżej 11 l/100 km). Niestety, w ustawieniu D przekładnia DSG jest nieco stłumiona i odpowiedniej ostrości nabiera dopiero w S – dla dynamicznie usposobionych kierowców będzie to tryb na co dzień.
DANE TESTOWE | Cupra | Mercedes-AMG |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,8 s | 2,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,8 s | 5,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,8 m | 35,6 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,9 m | 35,3 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 59,8 dB | 62,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 67,2 dB | 66,5 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 98 km/h | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,2 | 2,4 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 10,9/6,8/8,9 l/100 km | 12,8/8,7/10,8 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 610 km | 550 km |
Mercedes zarówno w zakresie zestrojenia podwozia, jak i napędu idzie dużo dalej – ze wszystkimi tego konsekwencjami. Jego zawieszenie już w standardowym ustawieniu ma sporo sztywności i na mniej równych drogach potrafi zatrząść podróżującymi, a w „ostrzejszych” trybach jeszcze twardnieje. W zamian, mimo wyższego niż Ateca nadwozia, GLB odznacza się skromnymi przechyłami, i potrafi sprawić wrażenie sportowej maszyny – na co „pracują” również bardzo precyzyjny, kontaktowy układ kierowniczy, znakomita trakcja oraz taktowne ESP, które na łukach „podcina” przednią oś, ale po uśpieniu pozwala na lekkie nadrzucanie tyłem. Minus: większa niż w Cuprze wrażliwość na podmuchy bocznego wiatru.
Także silnik Mercedesa sprawia wrażenie bardziej charakternego. Owszem, na niskich obrotach doskwiera mu pewna ospałość, a zużycie paliwa jest sporo wyższe niż u rywala (12,8 l/100 km w mieście). Ma jednak nieco bardziej spontaniczne reakcje oraz przyjemną żywiołowość w środkowych i wysokich rejestrach obrotomierza. 8-stopniowa skrzynia okazuje się wystarczająco szybka i oferuje pełny tryb manualny, nie pracuje jednak tak płynnie jak przekładnia Cupry i potrafi „zamyślić się” przy ruszaniu. Szkoda też, że osiągi GLB w większej mierze niż w Atece zależą od obciążenia – z 3 osobami i bagażem odczuwalnie słabną.
PUNKTACJA | maks. liczba pkt. | Cupra | Mercedes-AMG |
---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 50 | 31 | 36 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 7 | 8 |
Wyciszenie | 10 | 4 | 4 |
Multimedia i obsługa | 10 | 8 | 9 |
Bagażnik | 20 | 15 | 18 |
SUMA | 100 | 65 | 75 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 30 | 23 | 21 |
Praca silnika | 10 | 8 | 7 |
Skrzynia biegów | 10 | 8 | 7 |
Zużycie paliwa | 30 | 16 | 12 |
SUMA | 80 | 55 | 47 |
Właściwości jezdne | |||
Prowadzenie | 30 | 25 | 23 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 18 |
Układ kierowniczy | 10 | 8 | 9 |
Hamulce | 20 | 13 | 13 |
SUMA | 90 | 70 | 63 |
SUMA (bez kosztów) | 270 | 190 | 185 |
MIEJSCA | 1 | 2 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 50 | 11 | 8 |
Poziom wyposażenia | 40 | 20 | 10 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 15 | 12 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 6 | 8 |
SUMA | 130 | 52 | 38 |
RAZEM | 400 | 242 | 223 |
MIEJSCA | 1 | 2 |
Gdyby Cupra była lepiej wykończona i miała żwawszą skrzynię, mogłaby stanowić wzorzec uniwersalnego kompaktowego SUV-a – choć i tak wygrywa to starcie. Pomaga jej funkcjonalna „baza” w postaci Seata Ateki oraz cenowa atrakcyjność względem GLB. Dla niektórych będzie jednak zbyt „potulna”, za mało agresywna. Mercedes-AMG, mimo gorszych osiągów, ma więcej sportowego charakteru i na tle rywala jest zdecydowanie bardziej „premium” w odbiorze, ale zmusza do wyrzeczeń w zakresie komfortu jazdy oraz zużycia paliwa.
Odkryj nowego sportowego SUV-a CUPRA Ateca 2020 | CUPRA (cupraofficial.pl)
Fotele mają krótsze siedziska niż w GLB, ale lepiej „otulają” barki. Przeszkadza nieco pochylona kierownica.
Sporo miejsca na kolana i na stopy, zauważalnie więcej przestrzeni nad głowami niż w GLB. Minusy: masywny tunel oraz niezbyt długie siedzisko.
Dużo miejsca na nogi i na szerokość, ale przeciętnie nad głowami (auto z panoramicznym dachem) i słabe podparcie ud. Plus za regulowane oparcie.
W wersji AMG na kierownicy umieszczono klawisze bezpośredniego dostępu do wybranych funkcji (opcja).
Skrzynia GLB bywa kapryśna, ale w sportowym trybie nabiera zdecydowania, a w ręcznym nie wtrąca się w pracę kierowcy.