Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Fiat 500X 1.0 FireFly Sport

Fiat 500X 1.0 Sport – test

Fiat 500X 1.0 Sport – test

Wygląda atrakcyjnie i zadziornie, ale pod maską ma zaledwie 1-litrowy silnik. Co wersja Sport wnosi do świata Fiata 500X? Oto odpowiedź! 

W  dzisiejszych czasach crossovery i SUV-y odmienia się przez wszystkie przypadki. Paleta tych aut jest bowiem tak zróżnicowana i bogata, że przestają już dziwić modele a la coupe, cabrio czy „superSUV-y”. Gdzieś pomiędzy nie wpisuje się 500X w dynamicznej wersji Sport (m.in. koła 18- lub 19-calowe, inne zderzaki, nakładki błotników i progów oraz szare wykończenia). W jej przypadku wygląd to jednak nie wszystko. Zawieszenie obniżono o 13 mm i nieco utwardzono, a wspomaganie układu kierowniczego – przekalibrowano. 

Fiat 500X_05
Z tyłu odmianę Sport najłatwiej poznać po podwójnie zakończonym tłumiku.

Wysokie kompetencje

Pomimo zmienionego zestrojenia układu jezdnego włoski crossover nie stawia na sportowe emocje. Tutaj najważniejsze są zrównoważone zachowanie i wysokie kompetencje. Odmiana Sport do świata tego włoskiego auta wnosi bowiem tylko odrobinę więcej ostrości. Dotyczy to także układu kierowniczego, który może nie pracuje perfekcyjnie, ale zapewnia teraz więcej wyczucia.

500X Sport oferowane jest tylko z przednim napędem. Wygląda świetnie, ale nie porywa emocjami podczas jazdy

Ponadto nadwozie zachowuje wysoką stabilność i nie ma tendencji do bujania, a podsterowność jest ledwie wyczuwalna. Zawieszenie zestrojono z przewagą sztywności, jednak nawet 19-calowe koła nie stoją tutaj na drodze do zapewnienia przynajmniej niezłego komfortu. 500X nierówności tłumi pewnie, szybko i harmonijnie.

500X Sport oferowane jest tylko z przednim napędem. Wygląda świetnie, ale nie porywa emocjami podczas jazdy

Mimo stosunkowo krótkiego skoku amortyzatorów robi to całkiem jędrnie, a spod podłogi nie dochodzą żadne niepokojące dźwięki. Szkoda tylko, że szumy powietrza nie zostały lepiej wytłumione (65,9 dB przy 100 km/h). 

Zbyt duży apetyt

Choć do wersji Sport bardziej pasuje 150-konny silnik 1.3, w podstawowym wariancie musi wystarczyć 3-cylindrowe, turbodoładowane 1.0.  Jednostka z serii FireFly ma sporo jasnych punktów, jak praktycznie pozbawiona wibracji praca, dużo animuszu oraz liniowy sposób rozwijania mocy.

Dane testowe (opony zimowe) Fiat
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 42,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 42,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 61,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,9 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7
Średnie zużycie paliwa 8,4 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 571 km

Owszem, można tu mówić o słabości w niskich obrotach, ale nie przekreśla ona poruszania się tym autem, gdy wał korbowy kręci się z prędkością poniżej 2000/min. Szkoda tylko, że zużycie paliwa, nawet podczas spokojnej jazdy, nie przystoi do idei downsizingu. Minimum w trasie to ok. 6,5 l/100 km, na autostradzie ok. 10,4 l, a w mieście – pomiędzy 8,7 a 10,5 l.

Fiat 500X_01
Porządne materiały i bardzo solidny montaż. Kierownica dobrze leży w dłoniach, ale panel klimatyzacji znalazł się za nisko. 

Dobrze zestopniowana skrzynia pracuje lekko i precyzyjnie, montaż kabiny jest ponadprzeciętnie solidny, a materiały wykończeniowe – lepsze niż u większości rywali. Wersja Sport stanowi przyjemne dla oka uzupełnienie oferty 500X. Ma styl, jakość i całkiem niezły silnik 1.0.     

Dane techniczne Fiat
Silnik Benz., turbo
Pojemność skokowa 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna 120 KM/5750
Maks. moment obrotowy 190 Nm/1750
Napęd przedni
Skrzynia biegów Man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 426/180/160
Rozstaw osi 257 cm
Średnica zawracania 11,1 m
Masa/ładowność 1320/520 kg
Pojemność bagażnika 350-1000 l
Poj. zbiornika paliwa 48 l (Pb 95)
Opony 225/40 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km
Zasięg 800 km

POSUMOWANIE

W odmianie Sport 500X ma „osobowo” zestrojony układ jezdny i zapewnia niezły komfort, ale stawia głównie na wygląd. Silnik 1.0 oferuje dużo zalet, jak wysoka kultura pracy i dobra dynamika, ale zużywa zbyt wiele paliwa.  

 

Czytaj także