Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Fiat 500X kontra Honda HR-V – porównanie

W przypadku Fiata 500X i Hondy HR-V odmiany o nazwie Sport to raczej najbogatsze wersje wyposażenia, a nie warianty gwarantujące wyjątkowe doznania z jazdy. 

Wśród kompaktowych SUV-ów i crossoverów, szczególnie popularnych marek, prawdziwie sportowych wersji jest jak na lekarstwo. Są to w zasadzie tylko Volkswagen T-Roc R oraz Cupra Ateca – mają po 300 KM, napęd na cztery koła i do „setki” rozpędzają się w 4,9-5,2 s.

Honda HRV_Fiat_500X_01

W zestawieniu z nimi testowane Fiat 500X i Honda HR-V z niewielkimi jednostkami o mocy, odpowiednio, 150 i 182 KM prezentują się skromnie i noszą nazwę Sport trochę na wyrost. Nie oznacza to jednak, że z jazdy nimi nie da się czerpać przyjemności. 

Turbo i cztery cylindry

Fiat oferuje w 500X silnik 1.3 turbo nie tylko do wersji Sport, ale także do trzech innych (poza bazową Urban). W przeciwieństwie do mniejszej jednostki 1.0 turbo (120 KM) ma ona cztery, a nie trzy cylindry i współpracuje seryjnie nie z manualną, ale dwusprzęgłową 6-biegową przekładnią. Nowy włoski silnik z serii FireFly (po liftingu zastąpił w 500X jednostkę 1.4 MultiAir) pracuje spokojnie i nie wytwarza nadmiernych wibracji, ale jego dźwięk potrafi być nieprzyjemny i głośny.

Poza pewną słabością na najniższych obrotach przekonuje dobrą dynamiką i zapewnia włoskiemu SUV-owi więcej niż wystarczające osiągi. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 9,4 s, powyżej tej granicy 500X także ochoczo nabiera prędkości. Niestety silnik ma nieprzyjemną tendencję do wolnej reakcji na puszczenie gazu – czasami można odnieść wrażenie, że rozpędzanie trwa jeszcze przez moment po zdjęciu prawej stopy z pedału.

KSZ_FIAT_500X_FL_SPORT_INTERIOR_139
Fiat: jedna z opcji zarezerwowanych dla wersji Sport – zamszowe pokrycie daszka.

Generalnie 500X ewidentnie woli spokojniejsze niż ostre traktowanie i wtedy obcowanie z nim jest najprzyjemniejsze. Taki styl jazdy odpowiada też najbardziej automatycznej skrzyni – zmienia ona przełożenia wystarczająco szybko i nie ma tendencji do szarpania. Mimo wszystko szkoda, że Fiat nie daje wyboru i możliwości kupienia 500X z przekładnią manualną.

Honda zostawia tę decyzję w rękach nabywcy – HR-V z pochodzącym z Civica silnikiem 1.5 turbo można kupić z 6-biegową skrzynią manualną lub bezstopniową. Wydaje się jednak, że ta pierwsza jest znacznie lepszym wyborem, bo wyposażone w nią auto okazuje się dynamiczniejsze (0-100 km/h w 7,8 zamiast w 8,6 s, prędkość maksymalna 215, a nie 200 km/h), tańsze o 5 tys. zł, a jego silnik rozwija 240, a nie ograniczone 220 Nm. Jednostka Hondy ma niejako dwa oblicza.

Honda HRV_04
Silnik Hondy ma większą moc, ale niższy moment obrotowy. Dźwięk jego pracy jest przyjemniejszy niż tego w Fiacie.

Niezwykle płynnie i spokojnie rozpędza auto od najniższych obrotów, ale w żadnym razie nie ma się wtedy wrażenia, że dysponuje aż 182 KM. Powyżej 2000 obr./min zaczyna się ożywiać, by po kolejnym tysiącu pokazać, na co naprawdę ją stać. Wskazówka obrotomierza błyskawicznie pnie się w górę, a HR-V bardzo ochoczo przyspiesza. Tak wyraźny przyrost siły ma jednak ten negatywny skutek, że przednie koła dość łatwo tracą przyczepność, a na kierownicy odczuwa się wyraźny wpływ napędu. Tutaj bardziej niż w Fiacie brakuje układu 4x4.

Dane testowe Fiat Honda
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,6 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s 8,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,0 m 43,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 44,5 m 43,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,1 dB 55,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,7 dB 63,9 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6 2,8
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 9,2/6,4/7,8 l/100 km 9,1/5,0/7,1 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 610 km 700 km

Obsługa manualnej skrzyni biegów to czysta przyjemność. Niewielki drążek przemieszcza się po krótkich drogach prowadzenia precyzyjnie i z lekkim oporem. Pod względem zużycia paliwa wygrywa Honda. Jej przewaga zaznacza się przede wszystkim podczas spokojnej jazdy w trasie. Spalanie w japońskim aucie wynosi wtedy około pięciu litrów, czyli o blisko 1,5 l mniej niż w Fiacie. W ruchu miejskim jest to już niemal tyle samo – nieco ponad 9 l/100 km.

Jednak trochę sportu

Zarówno w przypadku Fiata, jak i Hondy wersje Sport różnią się od pozostałych zestrojeniem układu jezdnego. W obu autach zastosowano inne amortyzatory, natomiast elektryczne układy wspomagania kierownicy przekalibrowano. Zarówno 500X, jak i HR-V mają dość sztywne zawieszenia, ale to we włoskim SUV-ie zdecydowanie lepiej radzi sobie z tłumieniem nierówności (i to mimo zastosowania opcjonalnych opon o rozmiarze 225/40 R19 w miejsce seryjnych „osiemnastek”).

Fiat_500X_01
Wersja Sport wyróżnia się m.in. innymi zderzakami i nakładkami błotników.

Droga musi być naprawdę nierówna, by w Fiacie odczuć dyskomfort. Na podkreślenie zasługuje także niezwykle cicha praca – spod podłogi nie dochodzą niemal żadne dźwięki. W HR-V wstrząsy na wybojach są wyraźniej wyczuwalne, a zawieszenie pracuje głośniej.

Honda HRV_06
W HR-V Sport zastosowano m.in. nakładki zderzaków oraz progów.

Pod względem właściwości jezdnych obaj konkurenci pokazują się z naprawdę dobrej strony. Mimo położonego wyżej niż w zwykłych hatchbackach środka ciężkości te kompaktowe SUV-y bardzo pewnie się prowadzą. Nie odczuwa się w nich ani zbyt wyraźnej podsterowności, ani nadmiernych przechyłów podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Także układy kierownicze gwarantują wystarczającą precyzję, a wspomagania mają dobrze dobrana siłę.

Dla rodziny: HR-V

Oba modele (zwłaszcza Fiat) należą do najmniejszych kompaktowych SUV-ów na rynku. Tendencja do powiększania każdej kolejnej generacji aut sprawiła, że 500X przerósł m.in. nowy Peugeot 2008 – było nie było miejski crossover (ma 430 cm dł.). Konstruktorzy Hondy mają niezwykłą umiejętność wyczarowywania dużej kabiny i bagażnika w samochodach o niewielkich rozmiarach. Jest to najlepiej odczuwalne w modelu Jazz, ale ewidentne także w przypadku HR-V.

Honda HRV_01
Z tyłu w Hondzie jest więcej miejsca na nogi. Nie ma nawiewów.
Fiat_500X_05
Wysokim osobom zabraknie miejsca na nogi. Wszystkim – nawiewów.

O ile z przodu przestronność w Fiacie i Hondzie jest porównywalna, o tyle z tyłu japońskie auto pokonuje rywala – kabina jest nieco szersza, a na nogi jadący mają do dyspozycji 76 cm (przy siedzeniach cofniętych o metr) – o siedem centymetrów więcej niż w 500X. Co więcej, oparcia kanapy w HR-V mają regulację pochylenia – niewielką, ale jednak. Podobnie ma się sprawa z bagażnikiem – 350 l w Fiacie to przyzwoity wynik, ale Honda może zabrać na pokład aż o 81 l więcej. 

Zaskakująca różnica 

Gdy popatrzy się na cenniki obu aut, jedyne, co można zrobić, to przecierać oczy ze zdumienia. Różnica w cenie pomiędzy Hondą i Fiatem wynosi bowiem – na niekorzyść japońskiego auta – aż 24 500 zł. 500X ma wprawdzie słabszy silnik, ale za to droższą automatyczną skrzynię biegów (HR-V z przekładnią CVT kosztuje 125 400 zł).

Po zrównaniu wyposażenia (Honda ma nieco bogatsze) różnica wynosi i tak ponad 20 tys. I nic jej nie usprawiedliwia. Poza tym – typowo dla samochodów z dalekiego wschodu – do Hondy nie można nic dokupić (nie liczymy lakieru metalizowanego). Fiat ma znacznie bardziej elastyczną politykę cenową. Opcje do 500X są dostępne zarówno w pakietach, jak i osobno (i jest ich naprawdę dużo). 

Dane techniczne Fiat Honda
Silnik benzynowy, turbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1332 cm3 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Zasilanie wtrysk bezpośrdni wtrysk bezpośrdni
Moc maksymalna 150 KM/5500 182 KM/5500
Maks. moment obrotowy 270 Nm/1850 240 Nm/1900
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./6-biegowa man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość 426/180/158 cm 433/177/161 cm
Rozstaw osi 257 cm 261 cm
Średnica zawracania 11,1 m 11,4 m
Masa/ładowność 1320/485 kg 1342/441 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 350/1000 l 431/1473 l
Poj. zbiornika paliwa 48 l (Pb 95) 50 l (Pb 95)
Opony 225/45 R18 225/50 R18
Osiągi (dane producenta)    
Prędkość maksymalna 200 km/h 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 7,8 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km 6,7 l/100 km
Zasięg 840 km 740 km

 

Punktacja testowa maks. liczba pkt. Fiat Honda
Nadwozie i wnętrze      
Wymiary wnętrza 40 20 23
Wykończenie i ergonomia 20 15 15
Wyciszenie 10 7 8
Bagażnik 20 4 7
suma 90 46 53
       
Układ napędowy      
Osiągi 20 12 14
Praca silnika 10 7 8
Skrzynia biegów/napęd 10 8 7
Zużycie paliwa 20 16 17
suma 60 43 46
       
Właściwości jezdne      
Trzymanie się drogi 20 17 17
Komfort jazdy 20 16 14
Układ kierowniczy 10 7 7
suma 50 40 38
       
Bezpieczeństwo      
Wyposażenie z zakr. bezp. 20 11 12
Hamulce 10 3 4
suma 30 14 16
       
SUMA (bez kosztów) 230 143 153
MIEJSCA   2. 1.

PODSUMOWANIE

Honda ma od Fiata obszerniejszą kabinę z tyłu i większy bagażnik oraz lepszą dynamikę. 500X zapewnia za to wyższy komfort jazdy i jest zdecydowanie korzystniejszą ofertą. HR-V na tle 500X ma iście zaporową cenę, która m.in. decyduje o przegranej z włoskim autem.

Fiat 500X – galeria zdjęć

Honda HR-V – galeria zdjęć

 

Czytaj także