Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Mustang GT 55 – test

Ford Mustang GT 55 – test

Ford Mustang GT 55 – test

Cudownie niedzisiejszy – ze swoim 5-litrowym V8 Mustang jest żywym pomnikiem „spalinowej” motoryzacji.

Lee Iacocca, wieloletni menedżer i prezes Forda, w swojej autobiografii wspomina budowę Mustanga jako walkę z czasem i z budżetem. Choć pokolenie powojennego wyżu zdawało się czekać na tani sportowy wóz, szefostwo nie do końca wierzyło w powodzenie takiego pojazdu, zaś inżynierowie – w zbudowanie go na bazie popularnego Falcona. A gdy już powstał gotowy prototyp, Henry Ford usiadł z tyłu i zalecił: „dodajcie jeszcze cal miejsca na nogi”.

KSZ_FORD_MUSTANG_VI_FL_55_DYNAMIKA_018

Taka modyfikacja oznaczała same kłopoty, ale szefowi się nie odmawia. Koniec końców premiera Mustanga odbyła się zgodnie z planem, a jego sukces przekroczył wszelkie oczekiwania. Iacocca wspomina, że to jedyny znany mu model Forda, którego właściciele nie przysyłali skarg, lecz listy pochwalne. Przyznaje też, że koń w logo biegnie w „złą” stronę – odwrotnie niż w wyścigach. Znalazł na to jednak wytłumaczenie: mustang to przecież dziki koń.

Wierny sobie

Obecny Mustang jest „dziki”, ale w dużej mierze dlatego, że motoryzacja mocno ewoluuje. Klasyczne coupe mają coraz mniejsze wzięcie, a wolnossący silnik V8 to dziś spora ekstrawagancja. Owszem, Mustang stara się być „na czasie” – oferuje 10-biegowy automat i układy wspomagające, ale bardziej wymowny jest tu... brak systemu start-stop.

DANE TECHNICZNE Ford Mustang GT 55 Fastback
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 4951 cm3
Układ cylindrów/zawory V8/32
Moc maksymalna 450 KM/7000
Maks. moment obrotowy 529 Nm/4600
Napęd tylny
Skrzynia biegów aut./10-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 478/192/138 cm
Rozstaw osi 272 cm
Średnica zawracania 12,2 m
Masa/ładowność 1756/394 kg
Poj. bagażnika 408 l
Poj. zbiornika paliwa 61 l (Pb 95)
Opony (przód; tył) 255/40 R19; 275/40 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 249 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,3 s
Średnie zużycie paliwa 12,1 l/100 km
Zasięg 500 km
Cena (Mustang GT)  227 710 zł

Ford ma co najmniej dwie mocne strony. Po pierwsze – użyteczność. Dużą ilość miejsca z przodu, ergonomiczny kokpit i spory bagażnik uzupełnia ciche, zaskakująco komfortowe zawieszenie. Po drugie – charakter. W Mustangu żyje duch starych amerykańskich aut. Jego 5-litrowy silnik mimo brutalnej siły ma w sobie pewną niespieszność, a zawieszenie lekko buja na nierównościach.

I te detale: począwszy od miękkiej kierownicy, przez delikatne opóźnienie przy załączaniu napędu, aż po „leniwy” dźwięk migającego kierunkowskazu. Wykończenie nie jest szlachetne, ale stara się nadrabiać wdziękiem – efektownymi wstawkami czy przeszyciami. 

KSZ_FORD_MUSTANG_VI_FL_55_INTERIOR_004
Klasyczna, ergonomicznie rozplanowana deska rozdzielcza. Pomijając sporo przycisków na kierownicy – łatwa obsługa.

W kategoriach „wychowania fizycznego” Ford nie należy do lekkoatletów – jego układ kierowniczy pracuje siermiężnie, bez przesadnego skupienia, a 10-biegowy automat redukuje biegi „na raty” albo bywa niepotrzebnie nadpobudliwy. Ale choć przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest tu na poziomie mocnych hot hatchy, emocjami z jazdy Mustang przebija każdego z nich. To samochód, który nie potrzebuje szczególnej zwinności – ma wielki silnik o wibrującym brzmieniu i, z pomocą pedału gazu, z łatwością poddaje się kontroli na granicy przyczepności. Tyle wystarczy.

W granicach rozsądku

Jak na swoje 5 litrów Mustang nie jest szczególnie paliwożerny: w mieście potrzebuje ok. 17 l/100 km, a w trasie – poniżej 10. I najważniejsze: zupełnie jak dawniej ma akceptowalną cenę. Bogato wyposażony egzemplarz z jubileuszowym pakietem z okazji 55. urodzin kosztuje ok. 250 tys. zł.

DANE TESTOWE Ford Mustang GT 55 Fastback
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 60,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 66,7 dB
Rzeczywista prędkość 
(przy wskazaniu 100 km/h)
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5
Testowe zuż.
paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany)
16,9/9,5/13,2
Rzeczywisty zasięg 460 km

PLUSY/MINUSY
+ spora przydatność na co dzień, wysokie osiągi, wyborne brzmienie, zadowalający komfort, łatwość kontroli, atrakcyjna cena
- słaba zwrotność, przeciętny automat

KSZ_FORD_MUSTANG_VI_FL_55_INTERIOR_098
5-litrowy silnik V8 (450 KM) lubi wysokie obroty i potrafi być dość oszczędny.

Ford Mustang GT 55 Fastback – test: podsumowanie

Amerykański klasyk – z jednej strony wygodny, z drugiej wzbudza respekt. I niezmiennie cieszy. 

Czytaj także