Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 Powershift

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 Powershift – test

tygodnik „Motor”

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 Powershift – test

Z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią Ford Puma jeszcze lepiej sprawdza się w miejskiej dżungli. 

Miejski crossover Forda przebojem wdarł się na europejskie listy sprzedaży nowych aut. W minionym półroczu był czwartym najchętniej wybieranym modelem w swoim segmencie. Puma zawdzięcza to m.in. połączeniu zwartych gabarytów, wydajnych silników EcoBoost i typowo fordowskiego, energicznego prowadzenia. Początkowo gama obejmowała wyłącznie wersje z przekładnią manualną, ale w ofercie jest już 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa.

Puma z automatem – zużycie paliwa

Dziś takie konstrukcje oferuje wielu producentów, ale skrzynia skrzyni nierówna. Ta w Fordzie jest zdecydowanie godna polecenia: pracuje miękko, szybko zmienia biegi w górę i ma przyzwoitą reakcję na kickdown. W razie potrzeby jest w stanie zredukować kilka biegów naraz. Co nie mniej ważne, jej praca niemal nie wpływa na zużycie paliwa. Według fabrycznych deklaracji Puma z automatem zużywa o ok. 0,3 l/100 km więcej od odmiany z przekładnią manualną i tak samo wskazują nasze pomiary. W korkach mocna, 155-konna odmiana (w połączeniu ze skrzynią 7DCT do wyboru jest jeszcze wariant 125 KM) zużywa około 8 l/100 km, a w trasie (drogi jednopasmowe) – ok. 5 l/100 km. 

_MIK9940
Skrzynia pracuje gładko i niemal nie podnosi zużycia paliwa. Zwiększa masę auta o ok. 50 kg.

Lepsze osiągi

I jeszcze jedna ważna informacja: Pumy z automatem notują symbolicznie lepsze czasy przyspieszeń niż te z przekładnią manualną. W przypadku testowanej wersji ze 155-konnym silnikiem 1.0 EcoBoost MHEV przyspieszenie do 100 km/h zajmuje jedynie 8,7 s. Jednostka zaopatrzona w instalację miękkiej hybrydy (48 V) ma sporo animuszu już przy niskich prędkościach obrotowych i chętnie „wkręca się” w górne rejestry obrotomierza. Owszem, towarzyszy temu charakterystyczny dźwięk pracy 3-cylindrowej konstrukcji, ale nie jest on natarczywy, a do kabiny nie są przenoszone żadne wibracje. Dotyczy to także pracy start-stopu, który dzięki zastosowaniu układu miękkiej hybrydy uruchamia i wyłącza silnik niemal niezauważalnie. 

_MIK9934
Silnik nieco „burczy” na niskich obrotach, ale w kabinie nie czuć wibracji. Ma duży temperament i niewielki apetyt.

Zadziorny charakter

Temperamentny silnik pasuje do podwozia Pumy, którego nie powstydziłyby się większe SUV-y. Jędrne zawieszenie skutecznie chroni nadwozie przed przechyłami, a jednocześnie ma duży potencjał tłumienia nierówności – wstrząsy wygasza szybko i cicho. Dodajmy do tego bezpośredni układ kierowniczy, który sprawia, że auto spontanicznie reaguje na zmianę kierunku jazdy. Efekt: Ford daje poczucie lekkiego, zwartego w reakcjach i wykazuje się wysoką stabilnością nawet na autostradzie. 

_MIK7477
Puma w unikalny sposób łączy zwinne prowadzenie z przyzwoitym komfortem jazdy, i to mimo sportowego zawieszenia, seryjnego w wersji ST-Line.

Do jego atutów należą też: nieskomplikowana obsługa, wystarczająca swoboda ruchu w pierwszym rzędzie siedzeń oraz funkcjonalny bagażnik. Puma nie ma jednak ambicji konkurować z modelami kompaktowymi – ilość miejsca z tyłu plasuje ją na poziomie niezłych aut miejskich. 

Dane techniczne Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 Powershift
Silnik benzynowy + elektr. (miękka hybryda)
Pojemność skokowa 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna 155 KM/6000
Maks. moment obrotowy 220 Nm/3000
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 421/181/153 cm
Rozstaw osi 259 cm
Średnica zawracania 10,3 m
Masa/ładowność 1259/571 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 406/1161 l
Poj. zbiornika paliwa 42 l (Pb 95)
Opony 215/50 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
Średnie zużycie paliwa 5,8-6,4 l/100 km
Zasięg 650-720 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,2 dB
Rzeczywista prędkość przy 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,3
Średnie testowe zużycie paliwa 6,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 630 km
Cena od 122 850 zł

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 Powershift – test: podsumowanie

PLUSY/MINUSY

  • wygodna pozycja za kierownicą, przyjazne miejsce kierowcy, solidne wykończenie, wszechstronny bagażnik, wydajny napęd ze sprawną skrzynią, bardzo zwinne prowadzenie
  • przeciętna ilość miejsca z tyłu, amatorzy „miękkiego” tłumienia nierówności powinni omijać wersję ST-Line ze sportowym zawieszeniem, dość wysoka cena (bez rabatu)

Charakterny crossover z udanym napędem i dojrzałym układem jezdnym. Są w tej klasie auta przestronniejsze, ale Puma przoduje w kategorii frajdy z jazdy. Skrzynia Powershift kosztuje niemało, bo 8200 zł, ale jest warta dopłaty.

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 Powershift: galeria zdjęć

Czytaj także