Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD – TEST

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD – TEST

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD – TEST

Zjawiskowy wygląd przysporzył Hyundaiowi Tucsonowi wielu nabywców, ale zalet koreańskiego SUV-a jest znacznie więcej – nawet w bazowej, rozsądnej wersji silnikowej o mocy 150 KM.

Tucson okazał się w ubiegłym roku najpopularniejszym nowym SUV-em swojej klasy w Europie. Także w Polsce spotkał się z doskonałym przyjęciem, znajdując blisko 10 tys. nabywców. To wszystko nie tylko z powodu efektownego designu i dostępności.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD (2022): nadwozie i wnętrze

Przede wszystkim charakterystyczny wygląd Hyundaia nie rzutuje na funkcjonalność – jego kabina w obu rzędach zapewnia podróżującym dużo swobody. Cieszy dopracowanie detali: smukłe przednie słupki i lusterka mocowane do poszyć drzwi owocują dobrą widocznością w przód, a doły drzwi zaopatrzono w osłony progów, dzięki czemu przy wsiadaniu i wysiadaniu nie pobrudzimy sobie nogawek.

Koreański SUV nie rozczarowuje także pod względem walorów przewozowych: ma 620-litrowy bagażnik z przydatnymi przegródkami pod podłogą, a ładowność wynosi ponad 600 kg. Szkoda, że boki wykończono podatnym na rysy plastikiem, a pokrywa nie unosi się wyżej (ok. 185 cm). 

Hyundai_Tucson_test_2022_bagażnik
Wersja 2WD ma większy bagażnik od 4WD (620 wobec 577 l). Plus za organizer pod podłogą oraz minihaczyki, minus za plastikowe burty.

W kabinie Tucson zdecydowanie przekonuje do siebie wysoką jakością wykonania, zahaczającą o standardy premium. W kokpicie nie brakuje efektownych materiałów (zwłaszcza w wersji N Line, z jej skórzano-zamszową tapicerką), ale przede wszystkim okładziny są nad wyraz solidnie zmontowane.

Deska rozdzielcza została świetnie rozplanowana i nawet obsługa wentylacji za pośrednictwem dotykowych pól okazuje się przyjazna – panele błyskawicznie reagują na dotyk. Co prawda przydałyby się bardziej rozbudowane cyfrowe wskaźniki (brakuje widoku mapy), a system multimedialny ma mocno rozdrobnione menu typowe raczej dla tabletów, z wieloma niekoniecznie potrzebnymi ustawieniami (np. tempo otwierania tylnej pokrywy) – jednak to niuanse. 

Hyundai_Tucson_test_2022_kokpit
Kokpit łączy przyjemny dla oka design, świetne wykonanie, wysokiej klasy ergonomię i dobrą widoczność w przód. Dotykowe powierzchnie reagują szybko, ale ekran ma „gęste” menu z wieloma szczegółowymi regulacjami (np. liczba mignięć kierunkowskazu).

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD (2022): silnik, zużycie paliwa

150-konny wariant Tucsona nie ma co prawda impetu mocniejszych wersji przy wyższych prędkościach, ale z powodzeniem wystarczy do sprawnej codziennej jazdy, zwłaszcza bez większego obciążenia – w 1-2 osoby. 

Silnik ma wysoką kulturę pracy i generuje przyjemną falę momentu już od 1,5 tys. obr./min, a 6-biegowa manualna skrzynia działa z precyzją godną sportowych aut. To wszystko przy sensownym zużyciu paliwa (niewiele ponad 6 l na 100 km w trasie oraz 9,5 l w gęstym ruchu miejskim, na krótkich dystansach). Plus za lekkość pracy pedału sprzęgła.

Hyundai_Tucson_test_2022_silnk
1,6-litrowy silnik turbo nie zapewnia sportowych osiągów, ale pracuje „gładko” i zużywa sensowne ilości paliwa.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD (2022): komfort, prowadzenie

Do porządnie zmontowanego wnętrza i cichego, przyjemnie brzmiącego silnika pasuje podwozia Hyundaia – jędrne, ale komfortowe. Zawieszenie cicho tłumi dziury i nie pozwala nadwoziu „pływać” na pofalowaniach asfaltu, a podsterowność w szybko pokonywanych zakrętach jest szczątkowa i łatwa do skorygowania – przy czym Tucson polega tu bardziej na balansie niż dyskretnym ESP.

Trakcja, zważywszy na przedni napęd, jest bardzo dobra i tylko komfort akustyczny przy trzycyfrowych prędkościach wypada przeciętnie – szumy nieco utrudniają rozmowę lub słuchanie audio. Choć to raczej kwestia wysokich oczekiwań, jakie budzi ogólna forma Hyundaia.

Dane techniczne Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 150 KM/5500
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1500
Napęd przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 451/187/165 cm
Rozstaw osi 268 cm
Średnica zawracania 10,9 m
Masa/ładowność 1425/625 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 620/1799 l
Poj. zbiornika paliwa 54 l (Pb 95)
Opony 235/50 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 189 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km
Zasięg 810 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 7,7 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 14,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,6 dB
Rzeczywista prędkość przy 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,4
Średnie testowe zużycie paliwa 8,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 670 km
Cena od 114 900 zł (wersja bazowa;
N Line: od 141 900 zł)

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD (2022): plusy i minusy

  • funkcjonalność, ergonomia, wykonanie, komfort, efektywność, cena
  • plastikowe burty w bagażniku, dodatki pogrupowane w pakietach

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD (2022) – test: podsumowanie

Bazowy Hyundai Tucson okazuje się w zupełności wystarczający do odbywania codziennych podróży. Poza tym to atrakcyjny i dopracowany SUV.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD (2022): galeria zdjęć

Czytaj także