Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD Prestige Line 6-os. – przód

Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV 4WD 6-os. – minivan wśród SUV-ów | TEST

fot. Kacper Szczepański/Motor

Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV 4WD 6-os. – minivan wśród SUV-ów | TEST

Sorento to flagowy spalinowy SUV Kii i zarazem udana kombinacja licznych zalet: komfortu, funkcjonalności i przemyślanych rozwiązań. W testowanej wersji HEV – połączonych z rodzajem napędu, który ostatnio mocno zyskuje na popularności. Ale Sorento ma jeszcze jeden atut – to także idealna propozycja dla tych, którzy tęsknią za minivanami.

Ewolucja rynku motoryzacyjnego ma różne oblicza i skutki. Jednym z nich jest wyginięcie gatunku minivanów, a wszystko za sprawą SUV-ów. Owszem, w większości przypadków ze szkodą dla przestronności, funkcjonalności czy pojemności bagażnika. Na szczęście są wyjątki, a jednym z nich jest Kia Sorento, o której śmiało można powiedzieć, że jest minivanem wśród SUV-ów.

Czwarta generacja tego modelu klasy średniej jest obecna na rynku od 2020 r., a w ubiegłym roku przeszła lifting.

Suma licznych zalet

Mimo że Sorento nie jest już nowością, to pozostaje jedną z ciekawszych propozycji w swojej klasie. A to wszystko za sprawą udanego połączenia wielu istotnych dla klientów cech.

W przeciwieństwie do wielu rywali Sorento ma autentyczny rodzinny charakter. Szkoda tylko, że wariant 6-osobowy, z dwoma kapitańskimi fotelami, dostępny jest tylko w najdroższej odmianie. To  właśnie rozwiązanie idealne, jeśli najczęściej podróżuje się we czwórkę.

Kia-Sorento-IV-FL-Prestige-Line-1.6T-GDI-HEV-6-os-test-2025-bok
Standardowo Kia Sorento jest oferowana w wersji 7-osobowej. Wariant z 6 fotelami jest dostępny wyłącznie w najdroższej wersji – Prestige Line.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Miejsca mamy tu aż nadto, regulacja foteli (podgrzewanych) jest doskonała i sprzyja relaksowi w czasie jazdy. Do tego płaska podłoga, wejścia USB w oparciach foteli, regulowane podłokietniki, nawiewy, rolety przeciwsłoneczne – można się tu nawet doszukać podobieństw do luksusowych limuzyn.

Za fotelami 2. rzędu do dyspozycji jest ogromny bagażnik z paską podłogą. W razie konieczności dostępne są dwa dodatkowe miejsca. Tu już nie jest tak różowo – wsiadanie wymaga gibkości, siedziska umieszczono nisko, więc można zapomnieć o wygodzie w dłuższej trasie. Pod tym względem minivany oferowały dużo więcej.

Siła spokoju

Ten model docenią kierowcy stawiający na spokojną i bezpieczną jazdę, stroniący od dynamicznego stylu prowadzenia. Nie chodzi tu nawet o osiągi, bo Sorento rusza z miejsca bardzo sprawnie i ma dużo energii przy rozpędzaniu, co jest zasługą silnika elektrycznego (potwierdzają to nasze pomiary przyspieszenia 0-100 km/h, podczas których uzyskiwaliśmy rezultaty na poziomie 8,4 s, czyli dużo lepsze od fabrycznych 9,7 s), ale układ kierowniczy, zawieszenie czy skrzynia biegów nie zachęcają do ofensywnej jazdy.

Hybrydowe Sorento stawia na płynność i gładką pracę, co jest zupełnie naturalne dla rodzinnego SUV-a. Hybrydowy SUV Kii nie jest może mistrzem oszczędnego obchodzenia się z paliwem, ale biorąc pod uwagę masę własną blisko 1,9 t i napęd na obie osie, średnie spalanie na poziomie poniżej 8 l/100 km jest jeszcze do zaakceptowania.

Dane techniczne Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD Prestige Line 6-os.
Silnik  benz., turbo + el.
Układ cyl./zawory; poj. skokowa R4/16; 1598 cm3
Moc maksymalna (benz.) 160 KM/5500
Moc maksymalna (elektr./syst.) 65/215 KM
Maks. moment obr. (benz.) 265 Nm/1500
Maks. moment obr. (elektr./syst.) 264/367 Nm
Napęd; skrzynia biegów 4x4; aut./6-bieg.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 482/190/170/282 cm
Średnica zawracania/prześwit 11,6 m/17,4 cm
Masa/ładowność/masa przyczepy 1875/705/1110 kg
Poj. bagażnika (za 6/4/2 os.) 179/813/b.d. l
Poj. zbiornika paliwa 67 l (Pb 95)
Opony 235/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Średnie zużycie paliwa 6,6-7,2 l/100 km
Zasięg 1010 km
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 223 400 zł
Cena wersji testowanej 279 900 zł
Kia Sorento IV FL Prestige Line 1.6T GDI HEV AVD 6-os test 2025 silnik
Hybrydowy układ Kii może nie imponuję mocą (215 KM), ale jego charakterystyka pracy idzie w parze z komfortowym usposobieniem Sorento.
fot. Kacper Szczepański/Motor
 dane testowe Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD Prestige Line 6-os.
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 15,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 52,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 60,6 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) 7,5/8,0/7,8 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 850 km

Wyposażenie: więcej, niż potrzeba

Kia Sorento w hybrydowej, podstawowej wersji wyposażenia L z napędem AWD kosztuje sensowne 232 tys. zł, a topowa 6-osobowa odmiana Prestige Line wymaga już wydania 280 tys. zł. Dużo (choć nadal mniej niż za bliźniaczego Hyundaia Santa Fe), jednak lista wyposażenia standardowego w tym przypadku jest tak długa, że uzasadnia ten wydatek.  

Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD Prestige Line 6-os. – test: podsumowanie

Kia-Sorento-IV-FL-Prestige-Line-1.6T-GDI-HEV-6-os-test-2025-tyl
Sorento mierzy ponad 4,8 m, ale jazda nim nie jest uciążliwa w ruchu miejskim.
fot. Kacper Szczepański/Motor
  • Przestronność, funkcjonalność, praca napędu i skrzyni, skuteczne hamulce i wyciszenie, niezłe osiągi
  • Zużycie paliwa mogłoby być niższe 

Kia Sorento to jeden z ciekawszych modeli w swojej klasie, zwłaszcza w wersji 6-osobowej. Dobry do miasta i w trasę.

Czytaj także