Sorento to flagowy spalinowy SUV Kii i zarazem udana kombinacja licznych zalet: komfortu, funkcjonalności i przemyślanych rozwiązań. W testowanej wersji HEV – połączonych z rodzajem napędu, który ostatnio mocno zyskuje na popularności. Ale Sorento ma jeszcze jeden atut – to także idealna propozycja dla tych, którzy tęsknią za minivanami.
Ewolucja rynku motoryzacyjnego ma różne oblicza i skutki. Jednym z nich jest wyginięcie gatunku minivanów, a wszystko za sprawą SUV-ów. Owszem, w większości przypadków ze szkodą dla przestronności, funkcjonalności czy pojemności bagażnika. Na szczęście są wyjątki, a jednym z nich jest Kia Sorento, o której śmiało można powiedzieć, że jest minivanem wśród SUV-ów.
Czwarta generacja tego modelu klasy średniej jest obecna na rynku od 2020 r., a w ubiegłym roku przeszła lifting.
Mimo że Sorento nie jest już nowością, to pozostaje jedną z ciekawszych propozycji w swojej klasie. A to wszystko za sprawą udanego połączenia wielu istotnych dla klientów cech.
W przeciwieństwie do wielu rywali Sorento ma autentyczny rodzinny charakter. Szkoda tylko, że wariant 6-osobowy, z dwoma kapitańskimi fotelami, dostępny jest tylko w najdroższej odmianie. To właśnie rozwiązanie idealne, jeśli najczęściej podróżuje się we czwórkę.
Miejsca mamy tu aż nadto, regulacja foteli (podgrzewanych) jest doskonała i sprzyja relaksowi w czasie jazdy. Do tego płaska podłoga, wejścia USB w oparciach foteli, regulowane podłokietniki, nawiewy, rolety przeciwsłoneczne – można się tu nawet doszukać podobieństw do luksusowych limuzyn.
Za fotelami 2. rzędu do dyspozycji jest ogromny bagażnik z paską podłogą. W razie konieczności dostępne są dwa dodatkowe miejsca. Tu już nie jest tak różowo – wsiadanie wymaga gibkości, siedziska umieszczono nisko, więc można zapomnieć o wygodzie w dłuższej trasie. Pod tym względem minivany oferowały dużo więcej.
Przyjazny kompromis między cyfrowym i analogowym światem oznacza nieskomplikowaną obsługę. Plus za solidne wykończenie. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Przycisk z gwiazdką ma możliwość przypisania funkcji, np. asystenta znaków. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Jedno pokrętło do obsługi trybów układu napędowego (Eco, Sport, Smart) i 4x4. Tu kierowca ma do wyboru śnieg, błoto lub piasek. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Fotele stworzone z myślą o dalekich trasach: obszerne, wygodne i z mnóstwem ustawień. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Przyciski pamięci foteli oraz aktywacji rozbudowanej funkcji masażu. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Atut wersji 6-osobowej to dwa superkomfortowe i niezależne fotele w drugim rzędzie. Dużo przestrzeni. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Wejścia USB i osobne nawiewy z regulacją dla pasażerów w 3. rzędzie. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Ten model docenią kierowcy stawiający na spokojną i bezpieczną jazdę, stroniący od dynamicznego stylu prowadzenia. Nie chodzi tu nawet o osiągi, bo Sorento rusza z miejsca bardzo sprawnie i ma dużo energii przy rozpędzaniu, co jest zasługą silnika elektrycznego (potwierdzają to nasze pomiary przyspieszenia 0-100 km/h, podczas których uzyskiwaliśmy rezultaty na poziomie 8,4 s, czyli dużo lepsze od fabrycznych 9,7 s), ale układ kierowniczy, zawieszenie czy skrzynia biegów nie zachęcają do ofensywnej jazdy.
Hybrydowe Sorento stawia na płynność i gładką pracę, co jest zupełnie naturalne dla rodzinnego SUV-a. Hybrydowy SUV Kii nie jest może mistrzem oszczędnego obchodzenia się z paliwem, ale biorąc pod uwagę masę własną blisko 1,9 t i napęd na obie osie, średnie spalanie na poziomie poniżej 8 l/100 km jest jeszcze do zaakceptowania.
Dane techniczne | Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD Prestige Line 6-os. |
---|---|
Silnik | benz., turbo + el. |
Układ cyl./zawory; poj. skokowa | R4/16; 1598 cm3 |
Moc maksymalna (benz.) | 160 KM/5500 |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 65/215 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 265 Nm/1500 |
Maks. moment obr. (elektr./syst.) | 264/367 Nm |
Napęd; skrzynia biegów | 4x4; aut./6-bieg. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 482/190/170/282 cm |
Średnica zawracania/prześwit | 11,6 m/17,4 cm |
Masa/ładowność/masa przyczepy | 1875/705/1110 kg |
Poj. bagażnika (za 6/4/2 os.) | 179/813/b.d. l |
Poj. zbiornika paliwa | 67 l (Pb 95) |
Opony | 235/55 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 183 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,6-7,2 l/100 km |
Zasięg | 1010 km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 223 400 zł |
Cena wersji testowanej | 279 900 zł |
dane testowe | Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD Prestige Line 6-os. |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s |
Przyspieszenie 0-140 km/h | 15,7 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 34,4 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,3 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 52,7 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 60,6 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,6 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) | 7,5/8,0/7,8 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 850 km |
Kia Sorento w hybrydowej, podstawowej wersji wyposażenia L z napędem AWD kosztuje sensowne 232 tys. zł, a topowa 6-osobowa odmiana Prestige Line wymaga już wydania 280 tys. zł. Dużo (choć nadal mniej niż za bliźniaczego Hyundaia Santa Fe), jednak lista wyposażenia standardowego w tym przypadku jest tak długa, że uzasadnia ten wydatek.
Kia Sorento to jeden z ciekawszych modeli w swojej klasie, zwłaszcza w wersji 6-osobowej. Dobry do miasta i w trasę.