Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia Sorento, Mazda CX-60, Skoda Kodiaq – test, porównanie

Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV, Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D, Skoda Kodiaq 2.0 TSI – porównanie | W poszukiwaniu złotego środka

tygodnik „Motor”

Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV, Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D, Skoda Kodiaq 2.0 TSI – porównanie | W poszukiwaniu złotego środka

Trzy wszechstronne SUV-y z trzema różnymi źródłami napędu: Mazda CX-60 z dieslem, hybrydowa Kia Sorento oraz Skoda Kodiaq z benzynową jednostką turbo. Sprawdzamy, który z nich jest najbardziej uniwersalny.

Sprzedaż diesli w Europie zalicza kolejne historyczne „dołki”, ale na znaczeniu tracą też auta stricte benzynowe – a raczej są wypierane przez hybrydy. Dość wspomnieć, że w 2022 roku udział diesli w rynkach UE spadł z 20 do 16%, silników benzynowych – z 40 do 36%, a udział hybryd wzrósł z 20 do blisko 23%. 

Mazda CX-60 przypomina jednak, że w segmencie SUV-ów bez diesla nadal ani rusz. I choć jej ambicje sięgają samochodów premium, najpierw czas stanąć naprzeciw dwóch uznanych modeli wolumenowych marek: Sorento i Kodiaqa. Oba występują ze swoimi najchętniej wybieranymi napędami, jednak nie chodzi o diesle. W przypadku Kii to „samoładująca” hybryda, a Skody – benzynowy silnik turbo.

  • Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD: silnik: benz., turbo + elektr., R4, 1598 cm3, moc maksymalna: 230 KM
  • Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 2WD: silnik: turbodiesel, R6, 3283 cm3, moc maksymalna: 200 KM
  • Skoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4: silnik: benz., turbo, R4, 1984 cm3, moc maksymalna: 190 KM

Kia Sorento, Mazda CX-60, Skoda Kodiaq – test 2023 - tył

Zacieranie granic

Najnowsza Mazda robi w tym gronie wrażenie imponującym pionowym grillem oraz proporcjami typowymi dla samochodów na tylnonapędowych platformach, z długą maską i cofniętą kabiną. Także wnętrze wpisuje się w standardy premium: elementy, których na co dzień dotykają kierowca i pasażerowie, są porządnie zmontowane, a eleganckie okładziny pozytywnie wyróżniają się na tle powierzchni udających aluminium i lakier fortepianowy, które dominują u rywali.

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 200 2WD Exclusive-Line test 2023 kokpit
Ergonomicznie zorganizowane środowisko pracy, obsługa bazuje na przyciskach, przełącznikach i pokrętłach, starannie dobrane materiały. Niezbyt rozbudowane cyfrowe interfejsy sprawiają, że Mazda nie jest angażująca w obsłudze. 

Ta drobna różnica nie daje jednak Maździe istotnej przewagi, bo zarówno Kia, jak i Skoda też mogą pochwalić się solidnym montażem oraz wysoką estetyką wykończenia, na którą składają się miękkie wstawki oraz efektowne przeszycia. 

Fakt, że we wnętrzach Kii i Skody można częściej natknąć się na mniej okazałe materiały, z nawiązką rekompensuje lepsza funkcjonalność obu tych SUV-ów. Przede wszystkim, w przeciwieństwie do Mazdy, jest tu dostępny trzeci rząd siedzeń. Nie bez znaczenia są też znacznie większe bagażniki (CX-60: 570 l, Kodiaq 5-os.: 835 l, Sorento 5-os.: 902 l). Co więcej, zaopatrzono je w dodatkowe akcesoria do unieruchamiania drobniejszego bagażu, takie jak haki, oraz schowek lub mocowanie rolety. 

Na czoło wysuwa się tu Kodiaq, który ma najbardziej praktyczny bagażnik (w Sorento jego boki wykonano z twardego plastiku) i oferuje najwięcej miejsca na nogi z tyłu oraz najwygodniejszą kanapę. Kia nadrabia najszerszym wnętrzem i płaską podłogą w drugim rzędzie. Mazda, podobnie jak rywale, oferuje regulację pochylenia oparcia tylnych siedzeń, jednak jej wnętrze nie jest tak przestronne. 

Także z perspektywy kierowcy CX-60 nieco odstaje od konkurentów. Pozycja siedzenia jest tu najwygodniejsza, najbardziej „osobowa” – za względnie pionowo ustawioną kierownicą, w sąsiedztwie wysokiego tunelu. Niestety niezbyt obszerny fotel o przeciętnym wyprofilowaniu, bazowo ze skokową regulacją oparcia, nie pasuje do wysokiej klasy SUV-a.

Siedzenie Kii też jest dość płaskie, ale znacznie obszerniejsze, a w dodatku oferuje dwuosiową regulację zagłówka. Tu znów konkurentów wyprzedza Kodiaq, który oferuje swojemu kierowcy znakomicie wyprofilowany, dość sztywno wyściełany fotel, najlepiej „skrojony” zarówno pod kątem dalekich tras, jak i dynamiczniejszej jazdy. Plus za dwupłaszczyznowo regulowany podłokietnik, minus za nieco zbyt pochyloną kolumnę kierownicy.

Przyjazne środowiska

Ze swoim nieskomplikowanym systemem operacyjnym i kojącymi, cyfrowymi zegarami o analogowej formie Mazda zapewnia kierowcy intuicyjne miejsce pracy. Sterowanie wentylacją odbywa się klasycznymi przełącznikami, a do zawiadywania multimediami służy okrągły kontroler z przyciskami. Dotykowość ekranu działa tylko na postoju, choć dla Apple CarPlay można uruchomić ją na stałe. Takie rozwiązanie okazuje się optymalne, zwłaszcza że wyświetlacz znajduje się dość daleko od kierowcy.

Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD XL test 2023 kokpit
W kokpicie i na drzwiach w Kii dominują miękkie, estetyczne materiały. Wysoko umieszczona konsola ze sterowaniem nawiewami i liczne półki. Duże lusterka oraz masywne klamki przywodzą na myśl auta terenowe.

CX-60 trafia jednak na mocną konkurencję. Ani Kia, ani Skoda też nie pozwalają sobie na słabości w dziedzinie łatwości obsługi. W Sorento kierowca szybko docenia ergonomiczne rozplanowanie konsoli środkowej – sterowanie nawiewami oraz ekran umieszczono tu optymalnie, a w konsoli środkowej wygospodarowano liczne schowki i półki.

Również Kodiaq oferuje sporo miejsca na drobiazgi, a w dodatku okazuje się najbardziej dopracowany od strony cyfrowych interfejsów. Wirtualne zegary mają najwięcej możliwości konfiguracji, włącznie z widokiem dużej mapy, a system operacyjny łączy rozsądnie ułożone menu z dużym polem do personalizacji oraz najlepszą obsługą głosową. W Kii interfejs centralnego ekranu okazuje się miejscami zbyt zatłoczony.

Skoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4 Sportline test 2023 kokpit
Konserwatywny kokpit Kodiaqa łączy atrakcyjne, solidne wykończenie z praktycznością (dużo schowków) oraz przystępną obsługą. Minusy: nieco pochylona kierownica oraz przeciętna widoczność w przód, ograniczona przez mocowania lusterek „zlewające się” z przednimi słupkami. 

W terenowym klimacie

Postawne Sorento (o 11 cm dłuższe od Kodiaqa) od pierwszego kontaktu sprawia wrażenie najbardziej „terenowego” samochodu, począwszy od dużych lusterek, opon o dużym profilu oraz wysokiej pozycji za kierownicą aż po nieco leniwe prowadzenie. Owszem, to nadal kompetentny SUV, ale brak mu „błysku” rywali – przechyły są tu najsilniejsze, w ofensywnie pokonywanych zakrętach najbardziej czuć wsparcie ESP, a układ kierowniczy pracuje w sposób najbardziej syntetyczny. W skrócie: nie jest to samochód z pasją do pokonywania zakrętów. W zamian odwdzięcza się przyzwoitym komfortem tłumienia, zwłaszcza przy niskich prędkościach. Przy wyższych zawieszenie okazuje się nieco napięte i szorstko filtruje poprzeczne nierówności.

Ogólny komfort w Kii zdecydowanie poprawia napęd hybrydowy z benzynowym silnikiem 1.6 turbo, który odznacza się aksamitną pracą i już od niskich obrotów ma sporo energii do napędzania Sorento. Także praca 6-biegowego automatu nie budzi zastrzeżeń – jego reakcje są dostatecznie szybkie. Z uwagi na konstrukcję żywiołem hybrydy jest miasto, gdzie zużycie paliwa wynosi ok. 7,5 l/100 km; przy małym ruchu spada poniżej 7 l, a przy dużym natężeniu przekracza 8 l. W trasie Kia potrzebuje 6-7 l. Przewaga hybrydowego napędu „topnieje” na autostradzie, gdzie spalanie wzrasta do 9-10 l/100 km. Z jednej strony niedużo, z drugiej...

Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD XL – zdjęcia

DANE TECHNICZNE Kia Mazda Skoda
Silnik benz., turbo + elektr. turbodiesel benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1598 cm3 3283 cm3 1984 cm3
Moc maksymalna 230 KM/b.d. 200 KM/3600 190 KM/4200
Maks. moment obrotowy 350 Nm/b.d. 450 Nm/1400 320 Nm/1500
Skrzynia biegów aut./6-biegowa aut./8-biegowa aut./7-biegowa
Napęd 4x4 tylny 4x4
Długość/szerokość/wysokość 481/190/170 cm 475/195/168 cm 470/188/168 cm
Rozstaw osi 282 cm 287 cm 279 cm
Średnica zawracania 11,6 m 12,0 m 11,6 m
Masa własna/ładowność 1806/724 kg 1815/685 kg 1652/757 kg
Dop. masa przyczepy 1650 kg 2500 kg 2200 kg
Poj. bagażnik (min./maks.) 902/2085 l 570/1726 l 835/2065 l
Poj. zbiornika paliwa 67 l (Pb 95) 58 l (ON) 58 l (Pb 95)
Prześwit 17,4 cm 17,0 cm 19,2 cm
Opony 235/55 R19 235/60 R18 235/50 R19
Osiągi, zużycie paliwa(dane prod.)
Prędkość maksymalna 193 km/h 212 km/h 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s 8,4 s 7,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,8 l/100 km 4,9 l/100 km 7,8 l/100 km
Zasięg 980 km 1180 km 740 km
Cena od 229 900 zł 234 900 zł 192 500 zł

Stary dobry diesel

...na silniku Mazdy jazda autostradowa nie robi wrażenia. Mimo 3,3 l pojemności oraz 6 cylindrów bazowy wariant diesla o mocy 200 KM (z tylnym napędem; jest jeszcze odmiana 4x4 254 KM) potrzebuje wtedy zaledwie 7 l/100 km. To jeszcze nic: na drogach jednopasmowych za miastem wysokoprężna jednostka zadowala się zaledwie 4,5 l, co przy 58-litrowym zbiorniku daje prawie 1300 km zasięgu! W ruchu miejskim CX-60 zużywa wciąż rozsądne 6,5-7,5 l/100 km.

Duży diesel przekonuje do siebie nie tylko oszczędnością. Jest cichy, pod obciążeniem ma niskie, przyjemnie ochrypłe brzmienie, a do tego oddaje mnóstwo siły napędowej – sprawiając wrażenie, jakby był mocniejszy niż w rzeczywistości. Na jego pozytywny odbiór wpływa też układ miękkiej hybrydy, który poprawia charakterystykę przy niskich obrotach i „gładkość” działania układu start-stop. 

W nawiązaniu do pozycji za kierownicą Mazda próbuje być w tym gronie najbardziej usportowionym SUV-em – i faktycznie legitymuje się zwartymi reakcjami oraz niezłym wyczuciem (niestety mało bezpośredniego) układu kierowniczego. W obszarze granicznym zapewnia kierowcy wysoką przewidywalność i dużo czasu na reakcje, choć cieniem na przyjemności z jazdy krętymi drogami kładzie się najwyższa w teście masa (1815 kg). Szkoda też, że pewne prowadzenie zostało okupione nieco za sztywnymi nastawami podwozia, które pracuje cicho, ale na niektórych dziurach ujawnia za krótki skok i topornie tłumi garby.

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 200 2WD Exclusive-Line – zdjęcia

DANE TESTOWE  Kia Mazda Skoda
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s 2,8 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s 8,0 s 7,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,4 m 35,7 m 36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,2 m 35,2 m 36,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,6 dB 55,6 dB 58,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,2 dB 63,3 dB 62,7 dB
Rzeczywista prędkość przy 100 km/h 97 km/h 98 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5 3,3 2,2
Średnie testowe zużycie paliwa 7,3 l/100 km 5,8 l/100 km 8,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg  910 km 1000 km 670 km

Najwięcej SUV-a w SUV-ie

Najlżejsza Skoda (1652 kg) na tle rywali prowadzi się... jak wyrośnięty hatchback. Mimo 8 lat na rynku Kodiaq ujawnia dopracowanie platformy MQB, na której został zbudowany – okazuje się najbardziej zwinny i chętny w reakcjach, a kierowcę dodatkowo angażuje jego „ciasny” układ kierowniczy oraz skłonność tyłu do zacieśniania łuku przy odjęciu gazu. Równocześnie samochód może pochwalić się zauważalnie większym prześwitem od obu konkurentów – ponad 19 wobec 17-17,5 cm. Zawieszenie bazowo, podobnie jak w Maździe, zestrojono tu nieco sztywno, ale tłumienie okazuje się najbardziej zrównoważone – innymi słowy najlepiej radzi sobie z wygładzaniem dużych nierówności.

Do tego obrazu pasuje 190-konny benzynowy silnik 2.0 turbo. Zasilany nim Kodiaq jest zrywny i nie przejawia ospałych reakcji, które swego czasu towarzyszyły modelom koncernu VW ze skrzynią DSG. Co prawda na niskich obrotach przekładnia nie pracuje tak gładko jak ta w Kii, ale nadrabia przytomnymi reakcjami. Skoda może pochwalić się też najpłynniej działającym napędem 4x4. Biorąc pod uwagę niewygórowane spalanie (6,5 l/100 km w trasie, 9-9,5 l/100 km na autostradzie i 10,8 l w mieście), przy niewielkich rocznych przebiegach zakup najtańszej Skody ma uzasadnienie ekonomiczne. 

Skoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4 Sportline – zdjęcia

PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. Kia Mazda Skoda
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 36 27 36
Wykończenie i ergonomia 10 8 7 8
Wyciszenie 10 6 6 6
Multimedia i obsługa 10 7 8 9
Bagażnik 20 19 8 17
SUMA 100 76 56 76
Układ napędowy
Osiągi 30 14 15 15
Praca silnika 10 9 8 8
Skrzynia biegów 10 8 8 9
Zużycie paliwa 30 20 24 18
SUMA 80 51 55 50
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 18 21 24
Komfort jazdy 30 21 21 24
Układ kierowniczy 10 7 8 8
Hamulce 20 13 13 12
SUMA 90 59 63 68
RAZEM (bez kosztów) 270 186 174 194
MIEJSCA   2 3 1
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 21 20 27
Poziom wyposażenia 40 26 20 18
Systemy bezpieczeństwa 30 18 17 11
Wyposażenie dodatkowe 10 3 4 5
SUMA 130 68 61 61
RAZEM 400 254 235 255
MIEJSCA   2 3 1

Kia Sorento, Mazda CX-60, Skoda Kodiaq – test 2023 - przód 02

Porównanie trzech SUV-ów z różnymi typami napędu – podsumowanie

Najstarszy w tym gronie Kodiaq zasłużył na wygraną – ma najwięcej atutów i najmniej słabości. Benzynowy silnik zużywa najwięcej paliwa na autostradzie, ale sprawdzi się w mieszanym trybie przy niewielkich rocznych przebiegach. Na drogi szybkiego ruchu najlepiej nadaje się niebywale oszczędna, choć mniej funkcjonalna od rywali Mazda. Z kolei w mieście doskonale sprawdzi się wygodna, cicha Kia.

Czytaj także