Hybrydy plug-in to coraz częstsze zjawisko, ale taka jak ta do częstych nie należy. Mercedes wykorzystuje w niej silnik Diesla. Jak spisuje się w praktyce? Sprawdziliśmy to w teście klasy C 300 de Kombi i… takie auto to prawie ideał. Prawie, bo (oprócz wysokiej ceny) ma jedną, dla niektórych być może nawet dyskwalifikującą, wadę.
Mercedes, tak jak większość producentów, ma w ofercie hybrydy plug-in. Tym, co odróżnia stuttgarcką markę od konkurencji, jest oferowanie poza wariantami wyposażonymi w silniki benzynowe również PHEV-ów z turbodieslami.
W układzie napędowym testowanej klasy C zastosowano dwulitrowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny rozwijający 197 KM i 440 NM, jednostkę elektryczną (129 KM, 440 Nm) oraz 9-biegową automatyczną przekładnię. Parametry systemowe układu PHEV to moc 313 KM i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Siła napędowa trafia w tym przypadku na tylne koła, ale C 300 de jest oferowana także w wariancie 4x4.
Dane techniczne i cena | Mercedes C 300 de Kombi |
---|---|
Silnik | turbodiesel + elektr. |
Pojemność skokowa | 1993 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (diesel) | 197 KM/3600 |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 129/313 KM |
Maks. moment obrotowy (diesel) | 440 Nm/1800 |
Maks. moment obr. (elektr./syst.) | 440/700 Nm |
Napęd; skrzynia biegów | tylny; aut./8-bieg. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 475/182/146/287 cm |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Masa/ładowność | 2185/490 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 360/1375 l |
Pojemność baku/baterii (netto) | 50 l (ON)/19,53 kWh |
Opony (przód; tył) | 225/50 R17; 245/45R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 240 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,2-5,7 l/100 km |
Zasięg/„na prądzie” | 960/96-113 km |
Cena | 304 000 zł |
Klasa C nie jest samochodem dużym, ale w tej odmianie ma „nadwagę”, bo jej masa wynosi niemal 2,2 t. Te 330 kg więcej w porównaniu z wariantem z samym dieslem wydaje się nie robić na napędzie najmniejszego wrażenia. Kombi ochoczo wyrywa do przodu już podczas startu z miejsca (co np. w mieście ułatwia sprawne włączanie się do ruchu), a trakcja okazuje się zaskakująco dobra.
W efekcie podczas pomiarów po upływie zaledwie 6,2 s jedzie z prędkością 100 km/h (to o 0,1 s lepiej niż w danych fabrycznych). Tak naprawdę jednak większe wrażenie robi dynamika i odpowiedź na ruch prawej stopy podczas jazdy z wyższymi prędkościami, np. na autostradzie. Szczególnie istotnie właśnie w takich warunkach są także dobre wyciszenie, kulturalna i niemęcząca nadmiernymi wibracjami praca diesla. Co więcej, jego dźwięk jest zaskakująco przyjemny. Pozytywny obraz uzupełnia płynne i szybkie działanie automatycznej skrzyni biegów.
Klasa C PHEV została wyposażona w akumulator trakcyjny o znacznej użytecznej pojemności 19,53 kWh. Standardowo można go ładować prądem zmiennym o mocy do 11 kW, zaś po dopłaceniu niecałych 2,9 tys. zł także stałym (do 55 kW). Dzięki temu da się bez problemu uzupełnić w nim energię od 0 do 100% np. podczas robienia większych zakupów. Korzystając z ładowarki DC, można wybrać standardowy lub szybki tryb (maksymalna dostępna moc).
W trakcie testu udało nam się bez specjalnych starań pokonać nieco ponad 100 km w trybie jazdy elektrycznej. Po wyładowaniu akumulatora klasa C pozostaje autem niezwykle ekonomicznym. Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej spalanie kształtuje się na poziomie 4,0-4,4 litra na 100 km. Wtedy łączny zasięg sięga 1350 km. Nawet tempo autostradowe rzędu 140 km/h podnosi zużycie oleju napędowego tylko do 6,4 l/100 km.
Dane testowe | Mercedes C 300 de Kombi |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 8,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,4 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 61,2 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,3 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) | 5,8/4,4/5,1 l/100 km |
Realny zasięg/„na prądzie” | 980/100 km |
W zasadzie jedynym mankamentem klasy C PHEV jest spore ograniczenie możliwości transportowych. O ile w zwykłej wersji kombi bagażnik pomieści 490 l, o tyle w hybrydzie – tylko 360 l.
Znakomite wskaźniki i centralny ekran. Materiały, z pewnymi wyjątkami, są naprawdę dobre. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Do dyspozycji jest pięć trybów jazdy, w tym taki, który pozwala na indywidualne ustawienia. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Na ekranie na stałe wyświetla się większość funkcji sterowania klimatyzacją. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Znakomita wersja klasy C – dynamiczna i bardzo oszczędna. Szkoda, że droga i ze skromnym bagażnikiem.