Auta elektryczne imponują mocą, jednak ten wyścig zbrojeń nie zawsze ma sens. Tak jak w przypadku Nissana Ariyi.
Ariya to elektryczny crossover klasy średniej, mierzący 4,6 m i będący rywalem m.in. Skody Enyaq czy Toyoty bZ4X. Dostępny jest w wersjach z napędem na przód lub 4x4, do wyboru są też 4 poziomy mocy silnika elektrycznego: 214, 238, 306 oraz 394 KM. Ceny startują z poziomu 221 900 zł (napęd na przód, akumulator 63 kWh), a topowa wersja Evolve + z napędem na obie osie to wydatek 309 900 zł. I właśnie taką odmianę opisujemy. Nasz test wersji 238-konnej znajdziesz TUTAJ.
394-konna Ariya próbuje połączyć ogień z wodą i robi to wbrew swojej naturze. Z jednej strony imponuje przyspieszeniem i błyskawiczną reakcją na każdy ruch prawej stopy. Z drugiej strony jej komfortowy i daleki od sportowego charakter wcale do tego nie zachęcają.
Ten model Nissana wprowadza raczej relaksacyjny nastrój. Układ kierowniczy ma nieco sztuczną naturę, zawieszenie płynnie tłumi niedoskonałości nawierzchni, kabina jest dobrze wyciszona, a sama forma rodzinnego crossovera o masie przekraczającej 2,2 tony stoi w sprzeczności ze sportowymi ambicjami.
Docenić trzeba układ napędu na obie osie, który ma zbawienny wpływ na trakcję i jest skuteczny w trudniejszych warunkach atmosferycznych.
Ariya całkiem oszczędnie obchodzi się z energią i przy spokojnej jeździe można zbliżyć się do obiecywanego zużycia prądu. W czasie naszego testu uzyskaliśmy wynik na poziomie 25 kWh/100 km (co daje zasięg około 350 km), ale to efekt udziału odcinka autostradowego w naszym redakcyjnym cyklu pomiarowym.
Dane techniczne i cena | Nissan Ariya Evolve + e-4ORCE (2024) |
---|---|
Silnik | 2 x elektryczny |
Moc maksymalna | 394 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 600 Nm |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 460/185/166 cm |
Rozstaw osi | 278 cm |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Masa/ładowność/masa przyczepy | 2259/396/1500 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 415/1280 l |
Pojemność akumulatora (netto) | 87 kWh |
Maks. moc ładowania (AC/DC) | 22/130 kW |
Osiągi, zużycie energii (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,1 s |
Średnie zużycie energii | 20,4 kWh/100 km |
Zasięg | 499 km |
Cena | 309 900 zł |
Nissan Ariya to ciekawa propozycja w swoim segmencie, ale więcej argumentów przemawia za słabszymi wersjami, które lepiej sprawdzą się w codziennej eksploatacji.
Nissan Ariya to wygodny, solidnie wykonany crossover, ale więcej sensu ma w słabszych i przy tym tańszych wersjach.