Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nissan Ariya Evolve + e-4ORCE 2024 – test, tył

Nissan Ariya Evolve + e-4ORCE – kiedy więcej nie znaczy lepiej | TEST

archiwum/Motor

Nissan Ariya Evolve + e-4ORCE – kiedy więcej nie znaczy lepiej | TEST

Auta elektryczne imponują mocą, jednak ten wyścig zbrojeń nie zawsze ma sens. Tak jak w przypadku Nissana Ariyi.

Ariya to elektryczny crossover klasy średniej, mierzący 4,6 m i będący rywalem m.in. Skody Enyaq czy Toyoty bZ4X. Dostępny jest w wersjach z napędem na przód lub 4x4, do wyboru są też 4 poziomy mocy silnika elektrycznego: 214, 238, 306 oraz 394 KM. Ceny startują z poziomu 221 900 zł (napęd na przód, akumulator 63 kWh), a topowa wersja Evolve + z napędem na obie osie to wydatek 309 900 zł. I właśnie taką odmianę opisujemy. Nasz test wersji 238-konnej znajdziesz TUTAJ.

Nissan Ariya Evolve + e 4ORCE 2024 bok
Nissan Ariya trafił do sprzedaży w 2022 roku.

Różnica charakterów

394-konna Ariya próbuje połączyć ogień z wodą i robi to wbrew swojej naturze. Z jednej strony imponuje przyspieszeniem i błyskawiczną reakcją na każdy ruch prawej stopy. Z drugiej strony jej komfortowy i daleki od sportowego charakter wcale do tego nie zachęcają.

Ten model Nissana wprowadza raczej relaksacyjny nastrój. Układ kierowniczy ma nieco sztuczną naturę, zawieszenie płynnie tłumi niedoskonałości nawierzchni, kabina jest dobrze wyciszona, a sama forma rodzinnego crossovera o masie przekraczającej 2,2 tony stoi w sprzeczności ze sportowymi ambicjami.

Docenić trzeba układ napędu na obie osie, który ma zbawienny wpływ na trakcję i jest skuteczny w trudniejszych warunkach atmosferycznych.

Spokój się opłaca

Ariya całkiem oszczędnie obchodzi się z energią i przy spokojnej jeździe można zbliżyć się do obiecywanego zużycia prądu. W czasie naszego testu uzyskaliśmy wynik na poziomie 25 kWh/100 km (co daje zasięg około 350 km), ale to efekt udziału odcinka autostradowego w naszym redakcyjnym cyklu pomiarowym.

Dane techniczne i cena Nissan Ariya Evolve + e-4ORCE (2024)
Silnik  2 x elektryczny
Moc maksymalna 394 KM
Maksymalny moment obrotowy 600 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 460/185/166 cm
Rozstaw osi 278 cm
Średnica zawracania 10,8 m
Masa/ładowność/masa przyczepy 2259/396/1500 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 415/1280 l
Pojemność akumulatora (netto) 87 kWh
Maks. moc ładowania (AC/DC) 22/130 kW
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,1 s
Średnie zużycie energii 20,4 kWh/100 km
Zasięg 499 km
Cena 309 900 zł

Nissan Ariya to ciekawa propozycja w swoim segmencie, ale więcej argumentów przemawia za słabszymi wersjami, które lepiej sprawdzą się w codziennej eksploatacji.

Nissan Ariya Evolve + e-4ORCE-2024 przód podczas lładowania
Moc ładowania na szybkich stacjach DC wynosi 130 kW, co jest przeciętnym wynikiem. Uzupełnienie energii od 20 do 80 proc. trwa około 30 min.  

Nissan Ariya Evolve + e-4ORCE – test: podsumowanie

  • Wysoka jakość, bogate wyposażenie, obszerna kabina, osiągi, dobry komfort 
  • Nieduży bagażnik i niska ładowność, przeciętna moc ładowania 

Nissan Ariya to wygodny, solidnie wykonany crossover, ale więcej sensu ma w słabszych i przy tym tańszych wersjach.

Nissan Ariya Evolve + e-4ORCE – galeria zdjęć

Czytaj także