Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 106 Rallye

Peugeot 106 Rallye – kiedyś rajdówka dobra na początek, dziś zyskujący już na wartości youngtimer

archiwum

Peugeot 106 Rallye – kiedyś rajdówka dobra na początek, dziś zyskujący już na wartości youngtimer

Ten surowy, budżetowy samochód posłużył do budowy rajdówki dla początkujących. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, usportowione Peugeoty 106 zyskały sporą popularność i uznanie dzięki swoim osiągom i niskim kosztom użytkowania. Sprawdziły się także na naszych odcinkach specjalnych, ale dzisiaj zmienia się już ich status.

106 było w swoim czasie najmniejszym modelem Peugeota, ale pod względem funkcjonalności i tak okazuje się znacznie lepsze niż np. Fiat Cinquecento. Francuski samochód jest stosunkowo szeroki i niski. Występuje w dwóch wersjach – 3- i 5-drzwiowej. Kierowca i pasażer mają wystarczającą ilość miejsca. Z tyłu także da się jakoś zmieścić. Jedynie bagażnik jest mały.

peugeot_106_rallye_deska

Surowe wnętrze ozdabiają czerwone akcenty. Na drzwiach widać gołą blachę.

Peugeot 106 Rallye: silniki, eksploatacja

peugeot_106_rallye_silnik
Podstawowy silnik Rallye ma pojemność 1,3 l i rozwija niespełna 100 KM. Nie jest to imponująca moc, ale w praktyce sprawdza się świetnie.

Obok zwyczajnych, typowo miejskich w gamie małego Peugeota pojawiły się odmiany usportowione i... całkiem sportowe. Największym zainteresowaniem cieszą się wersje Rallye, przygotowane z myślą o sporcie.

Do wyboru są cztery odmiany. Pierwsza, prezentowana na zdjęciach jest najsłabsza – ma pojemność 1294 cm3 i moc 98-101 KM. Z drugiej strony taka pojemność silnika umożliwiała skuteczną rywalizację sportową w klasie do 1,3 litra. Mocniejszą opcją był model 1.6 XSi – 103 KM. Po liftingu pod maskę Rallye trafił silnik o pojemności 1587 cm3 i mocy 101 KM, a XSi zamieniło się na GTI (na niektórych rynkach 106 S16) i dzięki 16-zaworowej głowicy ma moc 118 KM. Ale w sporcie musiałoby się mierzyć wówczas np. z Hondami Civic, które seryjnie osiągały 160 KM. A to już duża różnica, biorąc nawet pod uwagę różnicę mas i gabarytów (choć i tak udawało się z nimi wygrywać).

Właśnie z silnikiem 1.6, ale w wersji ośmiozaworowej Peugeoty 106 pojawiły się już w sporych liczbach na krajowych oesach dzięki krajowemu Pucharowi Peugeota. Najpierw trochę nieoficjalnie w roku 1998, rok później opracowano już własny regulamin i w porozumieniu z Polskim Związkiem Motorowym utworzono oddzielną, markową klasę. W zawodach brało udział blisko 20 załóg.

peugeot_106_rallye_w ruchu
Peugeot 106 Rallye już w wersji fabrycznej był dobrze przygotowany do sportu. Wymagał niewielkich modyfikacji.

Peugeot 106 Rallye: historia modelu

peugeot_106_rallye_przod

  • 1991: premiera auta
  • 1993: pierwsza generacja sportowej wersji 106 Rallye, 103-konna wersja XSi
  • 1995: wersja elektryczna 106 Electrique
  • 1996: modernizacja modelu; wszystkie silniki otrzymały wtrysk paliwa (wcześniej były także odmiany gaźnikowe) 
  • 1996: druga generacja Rallye, mocniejsza, 118-konna odmiana GTI (na niektórych rynkach oferowano ją pod nazwą S16) zastępuje starszą, 103-konną XSi
  • 1998: okrojenie oferty silnikowej  (klientów odbiera model 206)
  • 2003: koniec produkcji

Peugeot 106 Rallye: typowe usterki

peugeot_106_rallye_naklejka

  • Zużycie tylnego zawieszenia. Objawem jest silny negatyw kół tylnych
  • Niskiej jakości skrzynie biegów. Typowe awarie to zużycie synchronizatorów, a także uszkodzone dyferencjały
  • Wycieki oleju z układu napędowego
  • Problemy z korozją, zwłaszcza w samochodach odbudowanych po wypadku i tych z rajdową przeszłością

Peugeot 106 Rallye: dane techniczne

Wybrane parametry 106 Rallye 1.3 106 XSi 1.6 106 Rallye 1.6 1.6 GTI 16V
Silnik benz., 1294 cm3, R4 benz., 1587 cm3, R4 benz., 1587 cm3, R4 benz., 1587 cm3, R4
Moc 101 KM 103 KM 101 KM 118 KM
Maks. moment obrotowy 108 Nm 132 Nm 132 Nm 145 Nm
przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 9,4 s 9,6 s 8,7 s
Prędkość maksymalna 190 km/h 195 km/h 195 km/h 205 km/h
Średnie użycie paliwa 7,7 l/100 km 7,6 l/100 km 8,4 l/100 km 8,1 l/100 km
Dł./szer./wys.: 356/159/137 cm; rozstaw osi: 239 cm; pojemność bagażnika: 215-953 l
 

Peugeot 106 i 106 Rallye – warto wiedzieć

W swoim czasie był to doskonały sprzęt do nauki sportowej jazdy. Ale lekki tył i ciężki przód utrudniały pokonywanie „hopek” i szybkich, długich łuków.

W gamie 106 obok sportowych wersji znalazło się także miejsce dla odmiany elektrycznej. Osiągała 90 km/h, miała maksymalny zasięg 100 km, a „setkę” uzyskiwała w 8,3 s, a więc lepiej od GTI.

Peugeot 106 Rallye: ceny używanych aut

peugeot_106_rallye_tyl

W Polsce najlepiej sprzedają się najmocniejsze odmiany, by skończyć swój żywot gdzieś na amatorskich, rajdowych szlakach. Na Zachodzie zadbane 106 Rallye kosztują od 2 do 15 tys. euro. W takiej sytuacji lepszy będzie dla nich ciepły garaż niż namiot w strefie serwisowej. Tym bardziej że jest to coraz rzadszy model na rynku, nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach europejskich.

  • 2000-10 000 zł: przedział cen zwykłych wersji 106. Przy odrobinie szczęścia można trafić na odmianę XS w niezłym stanie.
  • 10 000-15 000 zł: ten przedział odzwierciedla sytuację na polskim rynku – większość Rallye to auta skatowane w sporcie. 
  • 30 000-60 000 zł: najwyższe ceny są zarezerwowane dla ładnie utrzymanych, kolekcjonerskich odmian sportowych.

PODSUMOWANIE

Sportowe 106 w gamie Peugeota były tym, czym CC Sporting w gamie Fiata. Francuski konkurent okazał się zdecydowanie dojrzalszym projektem, dużo przyjemniejszym w eksploatacji i bardziej funkcjonalnym. 

Czytaj także