Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
2021 Seat Leon ST 1.5 TSI i 1.4 e-Hybrid

Seat Leon Sportstourer – benzyna czy hybryda?

Seat Leon ST (czyli kombi) z silnikiem benzynowym kontra jego odpowiednik z układem hybrydowym typu plug-in. Który z nich okaże się lepszym wyborem? 

Póki jest wybór, trzeba z niego korzystać. Na razie w większości marek nadal można zdecydować, czy chce się zwykły samochód z silnikiem spalinowym, czy hybrydę plug-in. Z czasem te pierwsze niestety znikną z oferty. Na przykładzie różniących się w zasadzie tylko napędem Leonów Sportstourer sprawdzamy, czy warto wydać dodatkowe pieniądze na wersję PHEV.

Elektryczny bonus

Hybrydowy Leon korzysta z benzynowego silnika 1.4 TSI, który jest wspomagany przez 115-konny elektryczny. Łączna moc wynosi 204 KM, czyli mniej więcej tyle, ile jeszcze wcale nie tak dawno w hot hatchach. Ponadto w układzie napędowym zamiast często stosowanej skrzyni bezstopniowej użyto zapewniającej przyjemniejsze i bardziej naturalne wrażenia przekładni DSG.

Akumulator trakcyjny ma pojemność brutto 12,8 kWh. To wystarcza do pokonania około 50 km w trybie jazdy elektrycznej (EV).

DANE TECHNICZNE Seat Leon ST 1.5 TSI Seat Leon ST 1.4 e-Hybrid
Silnik benzynowy, turbo benz., turbo + el.
Pojemność skokowa 1498 cm3 1395 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna (benz.) 150 KM/5000 150 KM/5000
Moc maksymalna (el./łączna) 115/204 KM
Maks. mom. obr. (benz.) 250 Nm/1500 250 Nm/1550
Maks. mom. obr. (el./łączny) b.d./350 Nm
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa aut./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 464/180/145 cm 464/180/145 cm
Rozstaw osi 269 cm 269 cm
Średnica zawracania 10,5 m 10,5 m
Masa/ładowność 1299/661 kg 1583/497 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 620/1600 l 470/1450 l
Poj. zbiornika paliwa/baterii 45 l (Pb 95)/– 40 l (Pb 95)/12,8 kWh
Opony 225/45 R17 225/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 218 km/h 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s 7,7 s
Średnie zużycie paliwa 5,7-6,1 l/100 km 1,1-1,2 l/100 km
Zasięg 780 km 3630 km
Cena od 90 900 zł 138 600 zł

Nawet po wyładowaniu akumulatora do poziomu uniemożliwiającego dłuższą jazdę „na prądzie”, gdy Leon zachowuje się jak zwykła hybryda, pozostawia po sobie naprawdę pozytywne wrażenia. Jest cichy i bardzo żwawo przyspiesza już od najniższych obrotów – jazda w mieście to czysta przyjemność. A przy tym zużywa niewiele paliwa. W ruchu miejskim, naturalnym terenie dla tego rodzaju auta, „spala” o pół litra na 100 km mniej od konkurencyjnej wersji.

Elektryczny minus

Benzynowy Leon korzysta z kolei z najnowszej generacji benzynowej jednostki 1.5 TSI (ma ona 150 KM, czyli o 54 KM mniej niż wariant hybrydowy). Można się zatem spodziewać, że w kwestii osiągów nie będzie miał czego szukać. Zastosowanie zelektryfikowanego napędu pociąga jednak za sobą także negatywne skutki.

2021_Seat Leon ST 1.4 e-Hybrid - bagażnik

Pod podłogą bagażnika hybrydowej wersji umieszczono baterie. To sprawia, że pojemność jest tu mniejsza aż o 150 litrów.

Leon e-Hybrid musi „dźwigać” dodatkowe 284 kg, a to ogranicza jego przewagę wynikającą ze znacznie większej mocy. W efekcie Leon 1.5 TSI podczas pomiarów przegrywa w sprincie „do setki” tylko o 1,3 s. Ponadto trzeba jasno powiedzieć, że jego silnik to znakomita jednostka – pracująca bardzo płynnie, kulturalnie i także dobrze czująca się na niskich obrotach. A do tego – naprawdę ekonomiczna.

Bez kalkulatora ani rusz

Leon 1.5 TSI kosztuje 103 300 zł, a 1.4 e-Hybrid – 138 600 zł (oba w takiej samej wersji wyposażenia Xcellence). Dopłata do hybrydy wynosi zatem bardzo znaczne 35 300 zł. Wyliczenie stopnia opłacalności zakupu hybrydy plug-in okazuje się bardzo trudne, bo jest wybitnie uzależnione od sposobu eksploatacji.

DANE TESTOWE Seat Leon ST 1.5 TSI Seat Leon ST 1.4 e-Hybrid
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s 2,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s 7,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,1 m 36,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,9 m 36,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,5 dB 56,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,0 dB 64,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,1 2,1
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 7,7/5,2/6,5 7,2/5,3/6,3
Rzeczywisty zasięg/„na prądzie” 690/– km 630/50 km

Inaczej sytuacja wygląda, gdy ktoś traktuje auto jako pojazd stricte miejski i będzie poruszał się głównie w trybie EV, a diametralnie się zmieni w przypadku częstej jazdy na trasach i rzadkiego ładowania. Gdyby jednak przyjąć, że pokonuje się rocznie 15 tys. km, z czego połowę „na prądzie”, wtedy koszt przejechania takiego dystansu w hybrydzie wyniesie 3795 zł, a w wersji benzynowej 5535 zł. Trzeba zatem przejechać ok. 300 tys. km, by zakup PHEV-a się zwrócił.

PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt Seat Leon ST 1.5 TSI Seat Leon ST 1.4 e-Hybrid
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 32 32
Wykończenie i ergonomia 10 5 5
Wyciszenie 10 7 7
Multimedia i obsługa 10 6 6
Bagażnik 20 14 11
SUMA 100 64 61
Układ napędowy
Osiągi 30 15 17
Praca silnika 10 8 8
Skrzynia biegów 10 7 8
Zużycie paliwa 30 22 27
SUMA 80 52 60
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 24 21
Komfort jazdy 30 21 21
Układ kierowniczy 10 8 8
Hamulce 20 12 12
SUMA 90 65 62
RAZEM (bez kosztów) 270 181 183
MIEJSCA   2 1
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 25 15
Poziom wyposażenia 40 11 11
Systemy bezpieczeństwa 30 10 10
Wyposażenie dodatkowe 10 3 3
SUMA 130 49 39
RAZEM 400 230 222
MIEJSCA   1 2

Seat Leon ST – benzyna kontra hybryda: podsumowanie

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że jako kombi lepiej sprawdza się Leon 1.5 TSI – ma większy bagażnik i lepszą ładowność. Jeśli chodzi o napęd – wygrywa hybryda. Kosztuje jednak bardzo dużo.

Czytaj także