Seat Leon ST (czyli kombi) z silnikiem benzynowym kontra jego odpowiednik z układem hybrydowym typu plug-in. Który z nich okaże się lepszym wyborem?
Póki jest wybór, trzeba z niego korzystać. Na razie w większości marek nadal można zdecydować, czy chce się zwykły samochód z silnikiem spalinowym, czy hybrydę plug-in. Z czasem te pierwsze niestety znikną z oferty. Na przykładzie różniących się w zasadzie tylko napędem Leonów Sportstourer sprawdzamy, czy warto wydać dodatkowe pieniądze na wersję PHEV.
Hybrydowy Leon korzysta z benzynowego silnika 1.4 TSI, który jest wspomagany przez 115-konny elektryczny. Łączna moc wynosi 204 KM, czyli mniej więcej tyle, ile jeszcze wcale nie tak dawno w hot hatchach. Ponadto w układzie napędowym zamiast często stosowanej skrzyni bezstopniowej użyto zapewniającej przyjemniejsze i bardziej naturalne wrażenia przekładni DSG.
Akumulator trakcyjny ma pojemność brutto 12,8 kWh. To wystarcza do pokonania około 50 km w trybie jazdy elektrycznej (EV).
DANE TECHNICZNE | Seat Leon ST 1.5 TSI | Seat Leon ST 1.4 e-Hybrid |
---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benz., turbo + el. |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1395 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 150 KM/5000 | 150 KM/5000 |
Moc maksymalna (el./łączna) | – | 115/204 KM |
Maks. mom. obr. (benz.) | 250 Nm/1500 | 250 Nm/1550 |
Maks. mom. obr. (el./łączny) | – | b.d./350 Nm |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | aut./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 464/180/145 cm | 464/180/145 cm |
Rozstaw osi | 269 cm | 269 cm |
Średnica zawracania | 10,5 m | 10,5 m |
Masa/ładowność | 1299/661 kg | 1583/497 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 620/1600 l | 470/1450 l |
Poj. zbiornika paliwa/baterii | 45 l (Pb 95)/– | 40 l (Pb 95)/12,8 kWh |
Opony | 225/45 R17 | 225/45 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | ||
Prędkość maksymalna | 218 km/h | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 7,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7-6,1 l/100 km | 1,1-1,2 l/100 km |
Zasięg | 780 km | 3630 km |
Cena od | 90 900 zł | 138 600 zł |
Nawet po wyładowaniu akumulatora do poziomu uniemożliwiającego dłuższą jazdę „na prądzie”, gdy Leon zachowuje się jak zwykła hybryda, pozostawia po sobie naprawdę pozytywne wrażenia. Jest cichy i bardzo żwawo przyspiesza już od najniższych obrotów – jazda w mieście to czysta przyjemność. A przy tym zużywa niewiele paliwa. W ruchu miejskim, naturalnym terenie dla tego rodzaju auta, „spala” o pół litra na 100 km mniej od konkurencyjnej wersji.
Benzynowy Leon korzysta z kolei z najnowszej generacji benzynowej jednostki 1.5 TSI (ma ona 150 KM, czyli o 54 KM mniej niż wariant hybrydowy). Można się zatem spodziewać, że w kwestii osiągów nie będzie miał czego szukać. Zastosowanie zelektryfikowanego napędu pociąga jednak za sobą także negatywne skutki.
Leon e-Hybrid musi „dźwigać” dodatkowe 284 kg, a to ogranicza jego przewagę wynikającą ze znacznie większej mocy. W efekcie Leon 1.5 TSI podczas pomiarów przegrywa w sprincie „do setki” tylko o 1,3 s. Ponadto trzeba jasno powiedzieć, że jego silnik to znakomita jednostka – pracująca bardzo płynnie, kulturalnie i także dobrze czująca się na niskich obrotach. A do tego – naprawdę ekonomiczna.
Leon 1.5 TSI kosztuje 103 300 zł, a 1.4 e-Hybrid – 138 600 zł (oba w takiej samej wersji wyposażenia Xcellence). Dopłata do hybrydy wynosi zatem bardzo znaczne 35 300 zł. Wyliczenie stopnia opłacalności zakupu hybrydy plug-in okazuje się bardzo trudne, bo jest wybitnie uzależnione od sposobu eksploatacji.
DANE TESTOWE | Seat Leon ST 1.5 TSI | Seat Leon ST 1.4 e-Hybrid |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s | 2,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 7,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,1 m | 36,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,9 m | 36,3 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 57,5 dB | 56,6 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,0 dB | 64,5 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 97 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,1 | 2,1 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 7,7/5,2/6,5 | 7,2/5,3/6,3 |
Rzeczywisty zasięg/„na prądzie” | 690/– km | 630/50 km |
Inaczej sytuacja wygląda, gdy ktoś traktuje auto jako pojazd stricte miejski i będzie poruszał się głównie w trybie EV, a diametralnie się zmieni w przypadku częstej jazdy na trasach i rzadkiego ładowania. Gdyby jednak przyjąć, że pokonuje się rocznie 15 tys. km, z czego połowę „na prądzie”, wtedy koszt przejechania takiego dystansu w hybrydzie wyniesie 3795 zł, a w wersji benzynowej 5535 zł. Trzeba zatem przejechać ok. 300 tys. km, by zakup PHEV-a się zwrócił.
PUNKTACJA TESTOWA | Maks. liczba pkt | Seat Leon ST 1.5 TSI | Seat Leon ST 1.4 e-Hybrid |
---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 50 | 32 | 32 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 5 | 5 |
Wyciszenie | 10 | 7 | 7 |
Multimedia i obsługa | 10 | 6 | 6 |
Bagażnik | 20 | 14 | 11 |
SUMA | 100 | 64 | 61 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 30 | 15 | 17 |
Praca silnika | 10 | 8 | 8 |
Skrzynia biegów | 10 | 7 | 8 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 27 |
SUMA | 80 | 52 | 60 |
Właściwości jezdne | |||
Prowadzenie | 30 | 24 | 21 |
Komfort jazdy | 30 | 21 | 21 |
Układ kierowniczy | 10 | 8 | 8 |
Hamulce | 20 | 12 | 12 |
SUMA | 90 | 65 | 62 |
RAZEM (bez kosztów) | 270 | 181 | 183 |
MIEJSCA | 2 | 1 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 50 | 25 | 15 |
Poziom wyposażenia | 40 | 11 | 11 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 10 | 10 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 3 | 3 |
SUMA | 130 | 49 | 39 |
RAZEM | 400 | 230 | 222 |
MIEJSCA | 1 | 2 |
Nie ma najmniejszych wątpliwości, że jako kombi lepiej sprawdza się Leon 1.5 TSI – ma większy bagażnik i lepszą ładowność. Jeśli chodzi o napęd – wygrywa hybryda. Kosztuje jednak bardzo dużo.
Gdy hybrydowy Leon ma niemal wyładowaną baterię, zachowuje się jak zwykła hybryda. Okresowa jazda „na prądzie” zmniejsza spalanie w mieście o około pół litra na 100 km.
Kompaktowe hybrydy plug-in koncernu Volkswagena korzystają z wycofanego z innych modeli silnika 1.4 TSI.
Sam silnik benzynowy zastosowany w wersji 1.5 TSI jest nowszą konstrukcją niż ten pracujący w hybrydowym Leonie.
Benzynowy Leon ma bak większy o 5 l niż hybryda. Szkoda, że nie zastosowano bezkorkowego wlewu paliwa.
Leon ma długi rozstaw osi, dzięki czemu pasażerowie kanapy dysponują dużą ilością miejsca na nogi. Nie zabraknie go także na stopy i głowy. Plus za nawiewy z klimatyzacji.
Pod podłogą bagażnika hybrydowej wersji umieszczono baterie. To sprawia, że pojemność jest tu mniejsza aż o 150 litrów.