Seat Leon ST (czyli kombi) z silnikiem benzynowym kontra jego odpowiednik z układem hybrydowym typu plug-in. Który z nich okaże się lepszym wyborem?
Póki jest wybór, trzeba z niego korzystać. Na razie w większości marek nadal można zdecydować, czy chce się zwykły samochód z silnikiem spalinowym, czy hybrydę plug-in. Z czasem te pierwsze niestety znikną z oferty. Na przykładzie różniących się w zasadzie tylko napędem Leonów Sportstourer sprawdzamy, czy warto wydać dodatkowe pieniądze na wersję PHEV.
Hybrydowy Leon korzysta z benzynowego silnika 1.4 TSI, który jest wspomagany przez 115-konny elektryczny. Łączna moc wynosi 204 KM, czyli mniej więcej tyle, ile jeszcze wcale nie tak dawno w hot hatchach. Ponadto w układzie napędowym zamiast często stosowanej skrzyni bezstopniowej użyto zapewniającej przyjemniejsze i bardziej naturalne wrażenia przekładni DSG.
Akumulator trakcyjny ma pojemność brutto 12,8 kWh. To wystarcza do pokonania około 50 km w trybie jazdy elektrycznej (EV).
DANE TECHNICZNE | Seat Leon ST 1.5 TSI | Seat Leon ST 1.4 e-Hybrid |
---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benz., turbo + el. |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1395 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 150 KM/5000 | 150 KM/5000 |
Moc maksymalna (el./łączna) | – | 115/204 KM |
Maks. mom. obr. (benz.) | 250 Nm/1500 | 250 Nm/1550 |
Maks. mom. obr. (el./łączny) | – | b.d./350 Nm |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | aut./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 464/180/145 cm | 464/180/145 cm |
Rozstaw osi | 269 cm | 269 cm |
Średnica zawracania | 10,5 m | 10,5 m |
Masa/ładowność | 1299/661 kg | 1583/497 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 620/1600 l | 470/1450 l |
Poj. zbiornika paliwa/baterii | 45 l (Pb 95)/– | 40 l (Pb 95)/12,8 kWh |
Opony | 225/45 R17 | 225/45 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | ||
Prędkość maksymalna | 218 km/h | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 7,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7-6,1 l/100 km | 1,1-1,2 l/100 km |
Zasięg | 780 km | 3630 km |
Cena od | 90 900 zł | 138 600 zł |
Nawet po wyładowaniu akumulatora do poziomu uniemożliwiającego dłuższą jazdę „na prądzie”, gdy Leon zachowuje się jak zwykła hybryda, pozostawia po sobie naprawdę pozytywne wrażenia. Jest cichy i bardzo żwawo przyspiesza już od najniższych obrotów – jazda w mieście to czysta przyjemność. A przy tym zużywa niewiele paliwa. W ruchu miejskim, naturalnym terenie dla tego rodzaju auta, „spala” o pół litra na 100 km mniej od konkurencyjnej wersji.
Benzynowy Leon korzysta z kolei z najnowszej generacji benzynowej jednostki 1.5 TSI (ma ona 150 KM, czyli o 54 KM mniej niż wariant hybrydowy). Można się zatem spodziewać, że w kwestii osiągów nie będzie miał czego szukać. Zastosowanie zelektryfikowanego napędu pociąga jednak za sobą także negatywne skutki.
Pod podłogą bagażnika hybrydowej wersji umieszczono baterie. To sprawia, że pojemność jest tu mniejsza aż o 150 litrów.
Leon e-Hybrid musi „dźwigać” dodatkowe 284 kg, a to ogranicza jego przewagę wynikającą ze znacznie większej mocy. W efekcie Leon 1.5 TSI podczas pomiarów przegrywa w sprincie „do setki” tylko o 1,3 s. Ponadto trzeba jasno powiedzieć, że jego silnik to znakomita jednostka – pracująca bardzo płynnie, kulturalnie i także dobrze czująca się na niskich obrotach. A do tego – naprawdę ekonomiczna.
Leon 1.5 TSI kosztuje 103 300 zł, a 1.4 e-Hybrid – 138 600 zł (oba w takiej samej wersji wyposażenia Xcellence). Dopłata do hybrydy wynosi zatem bardzo znaczne 35 300 zł. Wyliczenie stopnia opłacalności zakupu hybrydy plug-in okazuje się bardzo trudne, bo jest wybitnie uzależnione od sposobu eksploatacji.
DANE TESTOWE | Seat Leon ST 1.5 TSI | Seat Leon ST 1.4 e-Hybrid |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s | 2,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 7,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,1 m | 36,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,9 m | 36,3 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 57,5 dB | 56,6 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,0 dB | 64,5 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 97 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,1 | 2,1 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 7,7/5,2/6,5 | 7,2/5,3/6,3 |
Rzeczywisty zasięg/„na prądzie” | 690/– km | 630/50 km |
Inaczej sytuacja wygląda, gdy ktoś traktuje auto jako pojazd stricte miejski i będzie poruszał się głównie w trybie EV, a diametralnie się zmieni w przypadku częstej jazdy na trasach i rzadkiego ładowania. Gdyby jednak przyjąć, że pokonuje się rocznie 15 tys. km, z czego połowę „na prądzie”, wtedy koszt przejechania takiego dystansu w hybrydzie wyniesie 3795 zł, a w wersji benzynowej 5535 zł. Trzeba zatem przejechać ok. 300 tys. km, by zakup PHEV-a się zwrócił.
PUNKTACJA TESTOWA | Maks. liczba pkt | Seat Leon ST 1.5 TSI | Seat Leon ST 1.4 e-Hybrid |
---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 50 | 32 | 32 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 5 | 5 |
Wyciszenie | 10 | 7 | 7 |
Multimedia i obsługa | 10 | 6 | 6 |
Bagażnik | 20 | 14 | 11 |
SUMA | 100 | 64 | 61 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 30 | 15 | 17 |
Praca silnika | 10 | 8 | 8 |
Skrzynia biegów | 10 | 7 | 8 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 27 |
SUMA | 80 | 52 | 60 |
Właściwości jezdne | |||
Prowadzenie | 30 | 24 | 21 |
Komfort jazdy | 30 | 21 | 21 |
Układ kierowniczy | 10 | 8 | 8 |
Hamulce | 20 | 12 | 12 |
SUMA | 90 | 65 | 62 |
RAZEM (bez kosztów) | 270 | 181 | 183 |
MIEJSCA | 2 | 1 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 50 | 25 | 15 |
Poziom wyposażenia | 40 | 11 | 11 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 10 | 10 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 3 | 3 |
SUMA | 130 | 49 | 39 |
RAZEM | 400 | 230 | 222 |
MIEJSCA | 1 | 2 |
Nie ma najmniejszych wątpliwości, że jako kombi lepiej sprawdza się Leon 1.5 TSI – ma większy bagażnik i lepszą ładowność. Jeśli chodzi o napęd – wygrywa hybryda. Kosztuje jednak bardzo dużo.
Gdy hybrydowy Leon ma niemal wyładowaną baterię, zachowuje się jak zwykła hybryda. Okresowa jazda „na prądzie” zmniejsza spalanie w mieście o około pół litra na 100 km.
Kompaktowe hybrydy plug-in koncernu Volkswagena korzystają z wycofanego z innych modeli silnika 1.4 TSI.
Sam silnik benzynowy zastosowany w wersji 1.5 TSI jest nowszą konstrukcją niż ten pracujący w hybrydowym Leonie.
Benzynowy Leon ma bak większy o 5 l niż hybryda. Szkoda, że nie zastosowano bezkorkowego wlewu paliwa.
Leon ma długi rozstaw osi, dzięki czemu pasażerowie kanapy dysponują dużą ilością miejsca na nogi. Nie zabraknie go także na stopy i głowy. Plus za nawiewy z klimatyzacji.
Pod podłogą bagażnika hybrydowej wersji umieszczono baterie. To sprawia, że pojemność jest tu mniejsza aż o 150 litrów.