Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG na torze testowym

Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG – test

Tygodnik Motor

Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG – test

Nie goni za ekstremami – Octavia RS ponad sportowe emocje przedkłada funkcjonalność i codzienną wygodę. 

Hot hatche miewają dziś nawet ponad 300 KM i coraz częściej korzystają z napędu 4x4, ale Octavia RS w najnowszej odsłonie nie otrzymała zastrzyku mocy – bazowa, benzynowa wersja rozwija 245 KM, tak samo jak poprzedniczka, i nadal korzysta z napędu przednich kół.

A dlaczego „bazowa”? Bo do wyboru są jeszcze dwa inne warianty: 245-konna hybryda plug-in oraz 200-konny diesel, który jako jedyny jest na życzenie oferowany z napędem obu osi. 

Przyjazna dla kieszeni

Benzynowa odmiana jest najtańsza, a jednocześnie, w połączeniu z opcjonalną dwusprzęgłową skrzynią DSG o 7 przełożeniach (8000 zł dopłaty), ma najlepsze osiągi – do 100 km/h przyspiesza w 6,7 s. 

2021 Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 DSG - silnik
245-konny silnik ma przystępną charakterystykę z szeroką dostępnością momentu obrotowego, choć nie boi się wysokich obrotów. Przede wszystkim jest bardzo oszczędny.

Choć sprinty nie wywołują gęsiej skórki, 245-konny silnik rozpędza Octavię bez wysiłku nawet na autostradzie, pozwalając na bezstresowe wyprzedzanie bez względu na obciążenie. Jest przy tym dość cichy, aczkolwiek domyślnie jego pracy towarzyszy basowe „buczenie” z głośników, przypominające bulgot jednostek V8. Można potraktować tę funkcję jako zabawny dodatek lub... wyłączyć w menu trybów jazdy.

DANE TECHNICZNE Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG
Silnik benzynowy, turbo
Układ cylindrów/zawory R4/16
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna 245 KM/5250
Maks. moment obrotowy 370 Nm/1600
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut., 7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 470/183/146 cm
Rozstaw osi 268 cm
Masa/ładowność 1445/578 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 600/1555 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony 225/45 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s
Średnie zużycie paliwa 6,8 l/100 km
Zasięg 730 km
Cena od 142 950 zł

Jednostka ma przyjazną charakterystykę z szeroką dostępnością maksymalnego momentu obrotowego, ale nie broni się przed wysokimi obrotami. Po uruchomieniu wykazuje się jednak stonowanymi reakcjami na gaz –  za co odpowiada zestrojenie przekładni DSG. Na szczęście nie jest ono tak „senne” jak w wielu innych autach koncernu VW. Filigranową dźwignię wystarczy zresztą pociągnąć do siebie dwa razy, a nie raz, i już skrzynia zaczyna pracować w trybie sportowym, który zdecydowanie wyostrza jej reakcje bez odczuwalnych strat na komforcie akustycznym czy efektywności. 

2021 Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 DSG - tył

Benzynowy wariant ma dwie „prawdziwe”, odsłonięte końcówki układu wydechowego w zderzaku.

A efektywność jest mocną stroną benzynowej Octavii RS. Jej silnik okazuje się zaskakująco oszczędny: na lokalnych drogach za miastem zużywa ok. 5,5 l/100 km, a przy jeździe autostradą z prędkością 130 km/h – zaledwie 6,5-7 l/100 km. Zwiększenie szybkości do 140 km/h podnosi ten wynik o 0,5 l/100 km, W korkach auto potrzebuje ok. 9-9,5 l/100 km.

Kulturalnie zawieszona

Co więcej, benzynowa jednostka najmniej obciąża przednią oś Octavii. Efekt: dość neutralna charakterystyka prowadzenia. Układ kierowniczy nie jest co prawda zbyt angażujący, jeśli chodzi o wyczucie styku kół z nawierzchnią, ale i tak zapewnia dobry kontakt z samochodem – na kierownicy czuć przyjemny, nieprzesadny opór.

Reakcje na skręt są precyzyjne, a zawieszenie szybko wygasza przechyły. Jednocześnie, mimo swoich gabarytów, Skoda dość zwinnie wpisuje się w łuki. Po odjęciu nogi z gazu w zakręcie zacieśnia skręt i w przeciwieństwie do poprzedniej generacji nie ma tendencji do „pływania” przy prędkościach autostradowych. 

DANE TESTOWE Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,1 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 9,5/5,5/7,5 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 666 km

Intuicyjne prowadzenie łączy się tu z zaskakująco harmonijnym tłumieniem dziur. W wersji z aktywnymi amortyzatorami DCC (3700 zł dopłaty) nawet 19-calowe koła nie przeszkadzają w cichym, łagodnym filtrowaniu nierówności. Trzeba tylko pogodzić się z tym, że z przodu jest odczuwalnie wygodniej niż z tyłu: w drugim rzędzie siedzeń doskwiera gorsze wygłuszenie oraz nieco mniej sprężyste zestrojenie tylnej osi.

2021 Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 DSG - koło
Octavia RS 2.0 TSI ma większe hamulce oraz elektronicznie sterowaną „szperę”. Zawieszenie – obniżone o 15 mm.

Kawał auta

Do swojego łagodnego usposobienia Octavia RS „dorzuca” funkcjonalne nadwozie i ergonomiczne miejsce kierowcy. Przestrzeni w kabinie jest w bród, podróżujący z tyłu mają do dyspozycji wygodną kanapę, a za jej oparciem czeka przepastny 600-litrowy bagażnik z licznymi udogodnieniami do mocowania toreb. 

2021 Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 DSG - bagażnik

Ogromny i foremny bagażnik (600-1555 l) z łatwym dostępem oraz licznymi udogodnieniami do mocowania przedmiotów.

Wysokie standardy jak na klasę aut kompaktowych reprezentuje wykończenie Octavii – o wizualną jakość dbają m.in. tapicerowane wstawki i metalizowane dodatki. Kokpit jest przy tym przyjazny w obsłudze. Tuż pod ręką umieszczono kieszeń na smartfon (na życzenie z opcjonalną ładowarką) oraz duży dotykowy ekran systemu operacyjnego, który sprawnie reaguje na dotyk. Niektóre elementy menu zostały tu jednak niepotrzebnie „rozbite”.  

2021 Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 DSG - kokpit
Starannie wykończony, ergonomiczny kokpit. Dużo schowków, łatwo dostępny ekran. Obsługa, choć głównie dotykowa, nie nastręcza problemów.

Już seryjnie Octavia RS jest bogato wyposażona (m.in. dostęp bezkluczykowy, matrycowe reflektory), a na życzenie oferuje intuicyjnie działające systemy wsparcia. Wersja z DSG kosztuje 151 tys. zł – mniej niż większość rywali. Oni mają więcej ikry, natomiast Octavia – więcej „rodzinnych” kompetencji.         

Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG – test: podsumowanie

Samochód dla kogoś, kto szuka szybkiego auta rodzinnego i celowo nie chce SUV-a. Octavia RS nie jest hot hatchem, ale nadrabia walorami praktycznymi i wygodą na co dzień – a do tego ma niezłą cenę.                  

Czytaj także