Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen e-Up!

Volkswagen e-Up! – test

Volkswagen e-Up! – test

Up! nie był projektowany jako model z napędem elektrycznym, ale zaskakująco dobrze sprawdza się w tej roli.

Zaprezentowany w ubiegłym roku, a mający trafić do sprzedaży w 2020 r. model ID.3 będzie pierwszym Volkswagenem, który od podstaw zbudowano jako samochód z napędem elektrycznym – jego szkieletem jest platforma MEB z rozmieszczonymi w narożnikach karoserii kołami i dużą płaską przestrzenią pod podłogą, która jest miejscem do montażu akumulatorów.

KSZ_VW_eUp!_I_FL_CHARGING_005
Akumulator e-up!-a o pojemności 36,8 kWh (netto) ładuje się prądem stałym o mocy do 40 kW, a więc stosunkowo niewielkiej. 

Konstruktorzy modelu e-Up! mieli trudniejsze zadanie, ponieważ musieli dokonać konwersji auta z napędem spalinowym na elektryczne, co wiązało się m.in. z koniecznością wciśnięcia baterii w przestrzeń po zbiorniku paliwa, w wyprofilowanie wewnątrz tunelu środkowego oraz pod podłogę. Pierwsza, zaprezentowana w 2013 r., wersja miała ogniwa o pojemności 18,7 kWh, które zapewniały do 130 km zasięgu. Udoskonalony e-Up! zadebiutował w 2019 r.

Zwiększona do 36,8 kWh pojemność akumulatora sprawiła, że jednorazowe uzupełnienie prądu może wystarczyć na 258 kilometrów (według normy WLTP). Na taki zasięg można liczyć w wyłączającym ogrzewanie i ograniczającym osiągi trybie jazdy Eco+, przy delikatnym operowaniu gazem i umiejętnym korzystaniu z funkcji odzysku energii – do ustawiania siły rekuperacji służy lewarek na konsoli środkowej.

Dane testowe Volkswagen
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 39,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 38,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 61,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/średnie) 12,6/15,3/13,9 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 232 km

Do wyboru są trzy poziomy oraz tryb B, który maksymalizuje siłę hamowania napędem, pozwalając na poruszanie się praktycznie bez dotykania hamulca. Wysoki i stale dostępny moment obrotowy sprawia, że e-Up! błyskawicznie reaguje na ruch prawej stopy – silnik nie musi budować ciśnienia doładowania, a bezpośrednie przełożenie sprawia, że zbędne są też redukcje biegów. W efekcie w gąszczu miejskich ulic elektryczny VW jeździ sprawniej, niż mogłoby wynikać z suchych danych technicznych. Z zewnątrz tylko niebieskie detale zdradzają, że e-Up! ma napęd elektryczny.

KSZ_VW_eUp!_I_FL_INTERIOR_056
Miejsce obrotomierza zajął wskaźnik stopnia wykorzystania mocy. Igła informująca o stanie naładowania akumulatorów opada wolno – zapas prądu wystarcza nawet na 258 km.

Równie symboliczne zmiany zaszły w kabinie. Na miejscu pozostały analogowe wskaźniki, a napęd uruchamia się przekręceniem kluczyka w stacyjce. Konfigurując pojazd, warto wybrać „Pakiet Elektryczny” za 2990 zł, który poza wielofunkcyjną kierownicą, czujnikiem deszczu, automatycznie włączanymi światłami i regulowanymi na wysokość fotelami zawiera też funkcję szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 40 kW – wówczas 80% stanu baterii uzyskuje się w niecałą godzinę.

Testowane auto mogliśmy ładować jedynie prądem zmiennym o mocy 7,2 kW, co wydłużało ten proces do blisko 5,5 godz. Zapowiedziany w ubiegłym roku rządowy program dopłat 37,5 tys. zł do „elektryków” nie wszedł w życie. W 2020 r. może ruszyć w okrojonej do 18,7 tys. zł formie, co obniżyłoby cenę e-Up! do niecałych 80 tys. zł.

Dane techniczne Volkswagen
Silnik elektryczny
Moc maksymalna 83 KM
Maks. moment obrotowy 212 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 360/165/149 cm
Rozstaw osi 242 cm
Średnica zawracania 9,8 m
Masa/ładowność 1160/370 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 250/959 l
Pojemność akumulatora 36,8 kWh
Ładowanie prądem stałym do 7,2 kW (3-faz.)
Ładowanie prądem zmiennym do 40 kW
Opony 185/50 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 130 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s
Średnie zużycie paliwa 14,4 kWh/100 km

PODSUMOWANIE

E-Up! stanie się znacznie ciekawszą propozycją, gdy ruszą rządowe dopłaty do „elektryków”.

PLUSY/MINUSY:
+ niskie zużycie energii, niezłe osiągi oraz właściwości jezdne, spory zasięg
– surowe wnętrze, brak poziomej regulacji kolumny kierownicy, dość wysoka cena

 

Czytaj także