Up! nie był projektowany jako model z napędem elektrycznym, ale zaskakująco dobrze sprawdza się w tej roli.
Zaprezentowany w ubiegłym roku, a mający trafić do sprzedaży w 2020 r. model ID.3 będzie pierwszym Volkswagenem, który od podstaw zbudowano jako samochód z napędem elektrycznym – jego szkieletem jest platforma MEB z rozmieszczonymi w narożnikach karoserii kołami i dużą płaską przestrzenią pod podłogą, która jest miejscem do montażu akumulatorów.
Konstruktorzy modelu e-Up! mieli trudniejsze zadanie, ponieważ musieli dokonać konwersji auta z napędem spalinowym na elektryczne, co wiązało się m.in. z koniecznością wciśnięcia baterii w przestrzeń po zbiorniku paliwa, w wyprofilowanie wewnątrz tunelu środkowego oraz pod podłogę. Pierwsza, zaprezentowana w 2013 r., wersja miała ogniwa o pojemności 18,7 kWh, które zapewniały do 130 km zasięgu. Udoskonalony e-Up! zadebiutował w 2019 r.
Zwiększona do 36,8 kWh pojemność akumulatora sprawiła, że jednorazowe uzupełnienie prądu może wystarczyć na 258 kilometrów (według normy WLTP). Na taki zasięg można liczyć w wyłączającym ogrzewanie i ograniczającym osiągi trybie jazdy Eco+, przy delikatnym operowaniu gazem i umiejętnym korzystaniu z funkcji odzysku energii – do ustawiania siły rekuperacji służy lewarek na konsoli środkowej.
Dane testowe | Volkswagen |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,7 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,6 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 61,8 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,5 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,8 |
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/średnie) | 12,6/15,3/13,9 kWh/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 232 km |
Do wyboru są trzy poziomy oraz tryb B, który maksymalizuje siłę hamowania napędem, pozwalając na poruszanie się praktycznie bez dotykania hamulca. Wysoki i stale dostępny moment obrotowy sprawia, że e-Up! błyskawicznie reaguje na ruch prawej stopy – silnik nie musi budować ciśnienia doładowania, a bezpośrednie przełożenie sprawia, że zbędne są też redukcje biegów. W efekcie w gąszczu miejskich ulic elektryczny VW jeździ sprawniej, niż mogłoby wynikać z suchych danych technicznych. Z zewnątrz tylko niebieskie detale zdradzają, że e-Up! ma napęd elektryczny.
Równie symboliczne zmiany zaszły w kabinie. Na miejscu pozostały analogowe wskaźniki, a napęd uruchamia się przekręceniem kluczyka w stacyjce. Konfigurując pojazd, warto wybrać „Pakiet Elektryczny” za 2990 zł, który poza wielofunkcyjną kierownicą, czujnikiem deszczu, automatycznie włączanymi światłami i regulowanymi na wysokość fotelami zawiera też funkcję szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 40 kW – wówczas 80% stanu baterii uzyskuje się w niecałą godzinę.
Testowane auto mogliśmy ładować jedynie prądem zmiennym o mocy 7,2 kW, co wydłużało ten proces do blisko 5,5 godz. Zapowiedziany w ubiegłym roku rządowy program dopłat 37,5 tys. zł do „elektryków” nie wszedł w życie. W 2020 r. może ruszyć w okrojonej do 18,7 tys. zł formie, co obniżyłoby cenę e-Up! do niecałych 80 tys. zł.
Dane techniczne | Volkswagen |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 83 KM |
Maks. moment obrotowy | 212 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 360/165/149 cm |
Rozstaw osi | 242 cm |
Średnica zawracania | 9,8 m |
Masa/ładowność | 1160/370 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 250/959 l |
Pojemność akumulatora | 36,8 kWh |
Ładowanie prądem stałym | do 7,2 kW (3-faz.) |
Ładowanie prądem zmiennym | do 40 kW |
Opony | 185/50 R16 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 14,4 kWh/100 km |
E-Up! stanie się znacznie ciekawszą propozycją, gdy ruszą rządowe dopłaty do „elektryków”.
PLUSY/MINUSY:
+ niskie zużycie energii, niezłe osiągi oraz właściwości jezdne, spory zasięg
– surowe wnętrze, brak poziomej regulacji kolumny kierownicy, dość wysoka cena
Brak opcjonalnego gniazda CCS jest minusem testowanego Up!-a – uniemożliwia korzystanie z najszybszych stacji ładowania.
Prosty w obsłudze i przyjemny dla oka kokpit z lakierowanym pasem oraz automatyczną klimatyzacją – wyróżnikiem odmiany elektrycznej.
Zwiększający zasięg tryb Eco+ wyłącza ogrzewanie i klimatyzację oraz sprawia, że silnik spokojniej oddaje moc.