Świeże, efektowne, szybkie i drogie auto. Zwykle dobrze wyposażone. Niestety bardziej zawodne od poprzednika.
W wyjątkowo obfitej, licząc wraz z serią 4, palecie wersji nadwoziowych, każdy znajdzie coś dla siebie. Wnętrze „trójki” pozostało dosyć ciasne, co zrekompensowano modelem 3 GT o wnętrzu czy bagażniku na miarę... minivana.
Prawie 70% rynku należy do diesli. Prym wiodą dwulitrowe z racji stawki podatku akcyzowego. Lepszym z punktu widzenia trwałości, przyjemności z jazdy oraz kultury pracy wyborem będzie jednak wysokoprężne 3.0 R6 (330d/335d). Podstawowy silnik benzynowy to 1.6 – ma słaby łańcuch rozrządu i tendencję do odkładnia nagaru w dolocie. Z kolei paliwożerne dwulitrówki z rodziny N20 mają słabe pompy olejowe. Dużo lepszym wyborem będzie oferowane od liftingu benzynowe 2.0 z rodziny B48.
Poza ww. usterkami mechanicznymi w grę wchodzą m.in. kaprysy bardzo rozbudowanej elektroniki pokładowej.
Planując zakup BMW F30 trzeba przygotować się na wydatki. Dobre auto będzie drogie, a skomplikowanie techniczne oznacza, że wiele czynności serwisowych generuje koszty.
Ponad 1100 ofert. Wyraźne rozwarstwienie na tańsze, ale skromnie wyposażone egzemplarze (często sprowadzone) oraz zadbane „trójki” z wieloma opcjami, które trzymają cenę.
35 000 zł – Pojedyncze diesle mające 300 tys. km przebiegu lub auta wymagające napraw blacharskich przed rejestracją.
63 000 zł – Przeciętna kwota ofertowa. W zasięgu krajowe auta z pakietem M oraz przebiegiem poniżej 200 tys. km.
160 000 zł – Bogato wyposażone, hybrydowe 330e, mocne 340i, a nawet Alpina D3 z pełną dokumentacją serwisową.
SILNIK | 316i | 320i | 328i | 335i | 316d | 318d | 325d | 330d |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1598 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2979 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 136 KM | 184 KM | 245 KM | 306 KM | 116 KM | 143 KM | 218 KM | 258 KM |
Maks. moment obr. | 220 Nm | 270 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 260 Nm | 320 Nm | 450 Nm | 560 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 8,9 s | 7,3 s | 5,9 s | 5,5 s | 10,9 s | 9,0 s | 6,8 s | 5,6 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 235 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 202 km/h | 212 km/h | 245 km/h | 250 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,9 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,9 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,9 l/100 km |
2011 - premiera sedana serii 3 (F30)
2012 - debiutuje praktyczne kombi (F31)
2013 - w gamie pojawiają się seria 3 GT (F34) oraz seria 4 coupe (F32) i cabrio (F33)
2014 - seria 4 Gran Coupe (F36)
2015 - lifting BMW serii 3
2019 - debiutuje kolejna „trójka” (G20)
+ Atrakcyjna stylizacja, wykończenie wnętrza.
+ Imponująca paleta wersji nadwoziowych (z pokrewną serią 4) oraz silników.
+ Ponadprzeciętne prowadzenie.
+ Bogate wyposażenie wielu samochodów.
- Wysokie ceny, paliwożerne silniki benzynowe.
- Nietrwałe rozrządy w dieslach.
Sześciocylindrowe diesle łączą dynamikę z trwałością oraz niską utratą wartości. Auto z M-pakietem będzie łatwiej sprzedać.
Silniki benzynowe sprzed liftingu nie są specjalnie udane. Auta bez historii serwisowej mogą okazać się kosztowną pułapką.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6
SUMA: 17/24 pkt