Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW serii 3 (F30-F34)

BMW serii 3 (F30-F34)

Archiwum

BMW serii 3 (F30-F34)

Świeże, efektowne, szybkie i drogie auto. Zwykle dobrze wyposażone. Niestety bardziej zawodne od poprzednika.

  • Lata produkcji: 2011-2018
  • Silniki: benz. 1.5-3.0 (136-460 KM), diesle 2.0-3.0 (116-313 KM)
  • Wersje: sed, kmb, cpe, cab, ltb
  • Długość/rozstaw osi: 462/281 cm, szerokość/wysokość: 181/143 cm, bagażnik: sed 480 l, kmb 495-1500

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

W wyjątkowo obfitej, licząc wraz z serią 4, palecie wersji nadwoziowych, każdy znajdzie coś dla siebie. Wnętrze „trójki” pozostało dosyć ciasne, co zrekompensowano modelem 3 GT o wnętrzu czy bagażniku na miarę... minivana.

BMW-serii-3-F30_3
Wnętrze rozczarowuje jakością wykończenia. Konsola środkowa trzeszczy, nie wszystko dobrze spasowano.

SILNIKI

Prawie 70% rynku należy do diesli. Prym wiodą dwulitrowe z racji stawki podatku akcyzowego. Lepszym z punktu widzenia trwałości, przyjemności z jazdy oraz kultury pracy wyborem będzie jednak wysokoprężne 3.0 R6 (330d/335d). Podstawowy silnik benzynowy to 1.6 – ma słaby łańcuch rozrządu i tendencję do odkładnia nagaru w dolocie. Z kolei paliwożerne dwulitrówki z rodziny N20 mają słabe pompy olejowe. Dużo lepszym wyborem będzie oferowane od liftingu benzynowe 2.0 z rodziny B48.

AWARYJNOŚĆ

Poza ww. usterkami mechanicznymi w grę wchodzą m.in. kaprysy bardzo rozbudowanej elektroniki pokładowej.

KOSZTY

Planując zakup BMW F30 trzeba przygotować się na wydatki. Dobre auto będzie drogie, a skomplikowanie techniczne oznacza, że wiele czynności serwisowych generuje koszty.

SYTUACJA RYNKOWA

Ponad 1100 ofert. Wyraźne rozwarstwienie na tańsze, ale skromnie wyposażone egzemplarze (często sprowadzone) oraz zadbane „trójki” z wieloma opcjami, które trzymają cenę.

BMW-serii-3-F30_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Oznaczenie TwinPower Turbo jest nieco mylące. W tej sposób BMW opisywało silniki z bezpośrednim wtryskiem oraz dwukanałowymi turbosprężarkami typu Twin-Scroll, jak również... silniki z dwiema turbinami (np. 335d).
  • Opcją dla wszystkich wersji, poza topowym M3/M4, były automatyczne, 8-biegowe skrzynie ZF 8HP. Były dostępne w wersji zwykłej oraz odmianie sportowej, która w trybie jazdy Sport ostrzej zmienia przełożenia.

CENY

35 000 zł – Pojedyncze diesle mające 300 tys. km przebiegu lub auta wymagające napraw blacharskich przed rejestracją.
63 000 zł – Przeciętna kwota ofertowa. W zasięgu krajowe auta z pakietem M oraz przebiegiem poniżej 200 tys. km.
160 000 zł – Bogato wyposażone, hybrydowe 330e, mocne 340i, a nawet Alpina D3 z pełną dokumentacją serwisową.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 316i 320i 328i 335i 316d 318d 325d 330d
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 2979 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 2993 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 136 KM 184 KM 245 KM 306 KM 116 KM 143 KM 218 KM 258 KM
Maks. moment obr. 220 Nm 270 Nm 350 Nm 400 Nm 260 Nm 320 Nm 450 Nm 560 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,9 s 7,3 s 5,9 s 5,5 s 10,9 s 9,0 s 6,8 s 5,6 s
Prędkość maks. 210 km/h 235 km/h 250 km/h 250 km/h 202 km/h 212 km/h 245 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,9 l/100 km 6,3 l/100 km 6,5 l/100 km 7,9 l/100 km 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km 4,9 l/100 km 4,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2011 - premiera sedana serii 3 (F30)
2012 - debiutuje praktyczne kombi (F31)
2013 - w gamie pojawiają się seria 3 GT (F34) oraz seria 4 coupe (F32) i cabrio (F33)
2014 - seria 4 Gran Coupe (F36)
2015 - lifting BMW serii 3
2019 - debiutuje kolejna „trójka” (G20)

BMW-serii-3-F31_4
BMW serii 3 w wersji kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Hałasujący rozrząd diesli N47
    Problem z łańcuchem rozrządu występuje najczęściej w autach z rzadko wymienianym olejem.
    Koszt naprawy: od 3000 zł
  • Zużycie skrzyni rozdzielczej xDrive
    Brak wymian oleju co 60-80 tys. km niszczy skrzynię rozdzielczą napędu xDrive.
    Koszt naprawy: od 3000 zł
  • Usterki przekładni kierowniczej
    Przed osiągnięciem 150 tys. km mogą pojawić się luzy, skutkujące głośną pracą przekładni.
    Koszt naprawy: od 2000 zł
  • Awarie pompy olejowej w silniku 2.0
    Zlekceważenie hałasującej pompy olejowej (320i, 328i) zakończy się zatarciem silnika.
    Koszt naprawy: od 5000 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjna stylizacja, wykończenie wnętrza.
+ Imponująca paleta wersji nadwoziowych (z pokrewną serią 4) oraz silników.
+ Ponadprzeciętne prowadzenie.
+ Bogate wyposażenie wielu samochodów.

- Wysokie ceny, paliwożerne silniki benzynowe.
- Nietrwałe rozrządy w dieslach.

WARTO KUPIĆ

Sześciocylindrowe diesle łączą dynamikę z trwałością oraz niską utratą wartości. Auto z M-pakietem będzie łatwiej sprzedać.

UWAŻAJ NA

Silniki benzynowe sprzed liftingu nie są specjalnie udane. Auta bez historii serwisowej mogą okazać się kosztowną pułapką.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także