Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ciekawe wersje popularnych aut – 12 modeli: osiągi, usterki, ceny

Sposób na wyróżnienie się z tłumu

Ciekawe wersje popularnych aut – 12 modeli: osiągi, usterki, ceny

Sposób na wyróżnienie się z tłumu

Ciekawe wersje popularnych aut – 12 modeli: osiągi, usterki, ceny

Modele często spotykane na ulicach występują też w rzadkich wariantach, które mają poprawione osiągi i wygląd czy nietypowe rozwiązania techniczne.

 

Koncerny samochodowe dążą do wypełnienia wszelkich rynkowych nisz. Doskonale nadają się do tego nietypowe wersje popularnych modeli. Można je bez trudu znaleźć na polskim rynku wtórnym.

Auta o dobrych osiągach

Nietuzinkowe wersje powstają z kilku powodów. Jednym z nich jest chęć zademonstrowania możliwości inżynieryjnych firmy, która później chwali się np. faktem stworzenia pierwszego SUV-a z dieslem V12 oferującym 1000 Nm. Takie auta są później szeroko prezentowane w mediach, co zapewnia słabszym wersjom danego modelu bezpłatną reklamę.

Kolejnym powodem jest rywalizacja między koncernami. Każdy z nich chciałby zaoferować mniej szablonowe czy mocniejsze auto niż konkurencja. Podnoszenie poprzeczki zapewnia również rozgłos poparty publikacjami w mediach, a do tego kształtuje wizerunek marki – np. Focusem RS Ford podkreślił swoją perfekcję w tworzeniu świetnie prowadzących się modeli z przednim napędem, natomiast S60 Cross Country uzupełniło bogatą rodzinę uterenowionych Volvo.

Wysokie pozycjonowanie rzadkich wersji oznacza, że tego typu samochody są też bogato wyposażone. W ich przypadku klimatyzacja, system audio czy alufelgi to oczywistość. Nierzadko standard obejmował też półskórzaną tapicerkę, lepiej wyprofilowane i podgrzewane fotele czy ksenonowe reflektory.

Samochody dla koneserów

Nietypowe samochody rzadko trafiają w przypadkowe ręce. To dobra wiadomość dla osób zainteresowanych ich zakupem. Dotychczasowy właściciel będzie w stanie dużo powiedzieć na temat swojego auta. Jest świadomy jego unikalności, więc dokłada starań, by utrzymać samochód w jak najlepszym stanie technicznym. Serwisowanie odbywa się regularnie i z wykorzystaniem markowych zamienników lub oryginalnych części. Jest więc duża szansa, że po zakupie samochód nie będzie wymagał natychmiastowego wkładu. Z drugiej strony jego cena ofertowa będzie znacznie wyższa niż bazowej wersji danego modelu.

Sprawdzenie przed zakupem

Oczywiście nie oznacza to, że do pojazdu, który wzbudził nasze zainteresowanie, można podchodzić bezkrytycznie. Wysoka wartość stanowi zachętę do odbudowywania samochodów po poważnych wypadkach. Duża moc silników czy dobrze zestrojone zawieszenia sprawiają, że na rynku można też trafić na egzemplarze zmęczone nadmiernie dynamicznym użytkowaniem.

Abarth Grande Punto (2008-2014)

  • Ceny ofertowe: 20-45 tys. zł

_RM_3563

  • Dane techniczne: 1.4 T-Jet

Pojemność: 1368 cm3, moc: 155 KM, maksymalny moment obrotowy: 230 Nm, prędkość maksymalna: 206 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km

Na bazie świetnie znanego z polskich ulic Grande Punto Fiat najpierw stworzył sportowego Abartha, a później zafundował mu pakiety esseesse czy Supersport, które zapewniły zastrzyk mocy (179 KM) i jeszcze lepsze prowadzenie. Masę zabawy dostarcza nawet bazowy Abarth Grande Punto, którego ceny ofertowe są znacznie korzystniejsze niż modelu Abarth 500. W 2010 r. na rynku pojawił się odświeżony Abarth Punto Evo z silnikiem 1.4 MultiAir (165 KM).

Możliwe usterki

  • Pęknięcie korpusu turbosprężarki
  • Luzy w przednim zawieszeniu

Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4 (2004-07)

  • Ceny ofertowe: 7-24 tys. zł

_1RB2799

  • Dane techniczne: 1.9 JTDm

Pojemność: 1910 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 305 Nm, prędkość maksymalna: 192 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km

Włoska odpowiedź na sukces Audi A6 Allroad otrzymała pakiet stylistyczny, prześwit zwiększony o 6,5 cm oraz stały napęd na obie osie Q4, którego sercem był centralny mechanizm różnicowy Torsen – doskonale znany z niemieckiego auta. Wysyła więcej mocy na tył, co w kombinacji z wielowahaczowym zawieszeniem zapewnia świetne prowadzenie. Tak zmodyfikowaną Alfę 156 oferowano tylko jako kombi (Crosswagon) ze 150-konnym dieslem. Zainteresowanie autem było ograniczone, więc wersja rzadko pojawia się na rynku wtórnym.

Możliwe usterki

  • Problemy z elektroniką
  • Korozja podwozia, wycieki oleju
  • Luzy na sworzniach i tulejach

Audi Q7 6.0 V12 TDI (2008-2012)

  • Ceny ofertowe: 80-135 tys. zł

Q7060136_large

  • Dane techniczne: 6.0 V12

Pojemność: 5934 cm3, moc: 500 KM, maksymalny moment obrotowy: 1000 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,5 s, średnie zużycie paliwa: 11,3 l/100 km

W ofercie Audi nie brakowało udanych diesli. Serią ośmiu zwycięstw w Le Mans w latach 2006-2014 marka udowodniła, że takie silniki mogą być bardzo szybkie. Najbliżej spokrewniona z wyścigowymi prototypami klasy LMP1 z dieslami 5.5 V12 TDI (ok. 650 KM, 1200 Nm) jest flagowa odmiana Q7 z silnikiem V12. Przygotowana do niej jednostka była tak ogromna i ciężka, że montowano ją tylko do tego modelu. Konstrukcyjnie wywodziła się z diesli 3.0 V6 i 4.2 V8. Koszty serwisowania są bardzo wysokie. Silnik został ciasno zabudowany w komorze, więc do wielu napraw konieczne jest jego wyjęcie z samochodu.

Możliwe usterki

  • Rozciągnięcie łańcuchów rozrządu
  • Zużycie eksploatacyjne turbosprężarek, wtryskiwaczy i filtra sadzy

BMW M5 Touring E61 (2007-2010)

  • Ceny ofertowe: 110-200 tys. zł

P0032279

  • Dane techniczne: 5.0 V10

Pojemność: 4999 cm3, moc: 507 KM, maksymalny moment obrotowy: 520 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,8 s, średnie zużycie paliwa: 15,0 l/100 km

To z pozoru rodzinne kombi z bagażnikiem mieszczącym 500-1650 l kryje pod maską silnik V10, który inżynierowie BMW tworzyli w oparciu o doświadczenia wyciągnięte z Formuły 1. Wolnossąca jednostka kręci się do obłędnych 8250 obr./min, a jedną z opcji był ogranicznik prędkości przestawiony z 250 do 305 km/h. Na rynek trafiło tylko 1025 szt. M5 wersji Touring. Dziś to kolekcjonerski rarytas.

Możliwe usterki

  • Zatarcie silnika na panewce
  • Defekty zautomatyzowanej skrzyni SMG

Ford Focus II RS (2009-2010)

  • Ceny ofertowe: 90-160 tys. zł

_RM_4705

  • Dane techniczne: 2.5 20V

Pojemność: 2521 cm3, moc: 305 KM, maksymalny moment obrotowy: 440 Nm, prędkość maksymalna: 263 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 s, średnie zużycie paliwa: 9,4 l/100 km

Focus II słynie ze świetnego prowadzenia. Kto chciał w pełni wykorzystać możliwości podwozia, ten mógł zdecydować się na 225-konną wersję ST z pięknie brzmiącym silnikiem 2.5 R5 od Volvo. Szczebel wyżej znalazł się Focus RS o mocy zwiększonej do 305 KM, z poszerzonym nadwoziem i spoilerem przywodzącym na myśl „rajdówkę” WRC oraz zwrotnicami przedniego zawieszenia RevoKnuckle, które zminimalizowały podsterowność. Wisienką na torcie był limitowany do 500 szt. Focus RS500 (350 KM).

Możliwe usterki

  • Problemy z elektryką
  • Rdza na elementach podwozia
  • Pękające gładzie cylindrów

Honda Civic VIII IMA (2005-2011)

  • Ceny ofertowe: 15-22 tys. zł

_MG_4154

  • Dane techniczne: 1.3 IMA

Pojemność: 1339 cm3, moc: 95+20 KM, maksymalny moment obrotowy: 123 Nm,prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km

Hybrydy utożsamiamy głównie z Toyotą. Ale taki napęd oferowała też Honda. Koncern postawił na rozwiązanie obecnie znane jako mild hybrid, czyli niewielki silnik elektryczny, który wspomaga jednostkę benzynową, ale jest zbyt słaby, by umożliwić ruszanie wyłącznie „na prądzie”. Nie byłoby to możliwe także ze względu na małą pojemność akumulatora. Napęd nazwany IMA trafił m.in. do Civica VII/VIII (tylko sedan), Jazza oraz usportowionego modelu CR-Z, gdzie połączono go z manualną skrzynią (podobnie jak w Civicu VII).

Możliwe usterki

  • Korozja podwozia
  • Zużycie baterii napędu

Mazda 3 II MPS (2009-2013)

  • Ceny ofertowe: 36-75 tys. zł

684X7511

  • Dane techniczne: 2.3 DISI

Pojemność: 2261 cm3, moc: 260 KM, maksymalny moment obrotowy: 380 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s, średnie zużycie paliwa: 9,6 l/100 km

Sztywne zawieszenie, mechaniczna blokada przedniego mechanizmu różnicowego i 260-konny silnik sprawiają, że Mazda 3 MPS jeździ doskonale. Model stał jednak w cieniu europejskich rywali, przez co rzadko pojawia się na rynku wtórnym. Ogólna trwałość Mazdy 3 stoi na wysokim poziomie. Niestety lakier i plastiki w kabinie są podatne na zarysowania. Przed zakupem warto sprawdzić stan napędu i krzywek wałków rozrządu.

Możliwe usterki

  • Korozja nadwozia i podwozia
  • Wytarcie wałków rozrządu

Mercedes C36/C43/C55 AMG (1993-2000)

  • Ceny ofertowe: 55-85 tys. zł

07c694_54

  • Dane techniczne: C36 AMG

Pojemność: 3606 cm3, moc: 280 KM,  maksymalny moment obrotowy: 385 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,7 s, średnie zużycie paliwa: 10,7 l/100 km

Wiele modeli Mercedesa doczekało się sportowych odmian ze stajni AMG. Nie wszystkie z nich z daleka manifestują swoje ponadprzeciętne możliwości. Doskonałym przykładem jest zachowawczo wyglądający C36 AMG (oraz nowsze C43/C55 z silnikami V8). Przez długi czas wymienione auta stały w cieniu BMW M3. Rynek został jednak przebrany i okazyjne zakupy modelu W202 przestają być możliwe. Można próbować zapolować na nowsze AMG generacji W203 (C32/C55).

Możliwe usterki

  • Problemy z elektroniką
  • Korozja nadwozia i podwozia
  • Nadmierne spalanie oleju

Opel Cascada (2013-2019)

  • Ceny ofertowe: 38-110 tys. zł

KPA_1263

  • Dane techniczne: 1.6 Turbo

Pojemność: 1598 cm3, moc: 200 KM, maksymalny moment obrotowy: 280 Nm, prędkość maksymalna: 235 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km

Produkowana w Gliwicach Cascada bazuje na mechanice Astry J. Aby zwiększyć prestiż modelu, wyposażono go w inaczej stylizowany pas przedni oraz obszytą skórą deskę rozdzielczą i oferowano pod odrębną nazwą. Opel porzucił też sztywny składany dach (stosowany w Astrze H TwinTop) na rzecz miękkiego, który dzięki trzem warstwom dobrze izoluje od hałasu i temperatury zewnętrznej. Cascada, podobnie jak inne modele oparte o płytę GM Delta II, jest ciężka (od 1,6 t), więc nawet mocniejsze wersje nie zapewniają porywających osiągów. Auto ma dobrą relację ceny do wieku i jest świetnie zaopatrzone w części zamienne.

Możliwe usterki

  • Parciejące uszczelki smoka olejowego w dieslu 2.0 CDTI
  • Problemy z czujnikami silników

Renault Wind (2010-2013)

  • Ceny ofertowe: 19-25 tys. zł

020210-c-ren

  • Dane techniczne: 1.6 16V

Pojemność: 1598 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 201 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km

Renault ma długie tradycje w budowaniu niedrogich kabrioletów. Ostatni z nich powstał na bazie popularnego Twingo II – wzięto z niego m.in. dwa najmocniejsze silniki, elementy podwozia oraz architekturę wnętrza, które na potrzeby modelu Wind zostało nieco przestylizowane. Tył nadwozia jest tak masywny, bo musi pomieścić jednoczęściowy panel dachu, który w trakcie otwierania jest obracany o 180 stopni. Trwa to 12 sekund.

Możliwe usterki

  • Problemy z elektroniką
  • Luzy w zawieszeniu (przód)

Saab 9-3X (2009-2011)

  • Ceny ofertowe: 26-46 tys. zł

048789300_1234434871

  • Dane techniczne: 2.0T

Pojemność: 1998 cm3, moc: 210 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 230 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s, średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km

Jeden z najciekawszych i najlepiej wyglądających modeli Saaba pojawił się u schyłku działalności marki. Mowa o uterenowionym 9-3X, bazującym na drugiej odsłonie popularnego 9-3. Auto było dostępne jako kombi z pakietem stylistycznym, prześwitem zwiększonym o 35 mm, bagażnikiem o pojemności 477-1331 l, skutecznym napędem 4x4 ze sprzęgłem Haldex i opcjonalną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego. Poza mocnym silnikiem benzynowym dostępny był podwójnie doładowany diesel Fiata.

Możliwe usterki

  • Awarie osprzętu silników (np. turbosprężarek i klap wirowych)
  • Luzy w zawieszeniu

Volvo S60 Cross Country (2015-2017)

  • Ceny ofertowe: 70-86 tys. zł

165845_Volvo_S60_Cross_Country_-_model_year_2016

  • Dane techniczne: D4 AWD

Pojemność: 2400 cm3, moc: 190 KM, maksymalny moment obrotowy: 420 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km

XC70, uterenowiona wersja kombi V70, przebojem wdarło się na rynek. Volvo poszło więc za ciosem i zaczęło oferować inne auta w odmianie Cross Country, która poza pakietem stylistycznym otrzymywała elementy zwiększające prześwit. Takiego wariantu doczekało się nawet S60. Tak skonfigurowany sedan doskonale sprawdza się na zniszczonych drogach. Wyżej położone siedziska foteli ułatwiły wsiadanie i wysiadanie. To nietypowa alternatywa dla SUV-a.

Możliwe usterki

  • Defekty automatycznych skrzyń
  • Kaprysy rozbudowanej elektroniki

PODSUMOWANIE

Na rynku wtórnym nie brakuje oryginalnych aut, które bazują na popularnych modelach. Ich zakup polecamy kierowcom chcącym wyróżnić się z tłumu, a przy tym zwracającym uwagę na ergonomię, funkcjonalność czy koszty oraz łatwość serwisowania samochodu. Przed zakupem nietypowe auto trzeba wnikliwie sprawdzić. Nie wszystkie elementy zawieszeniowe czy silnikowe będą zamienne ze stosowanymi w innych wersjach. Istotny jest też stan zderzaków czy plastików w kabinie – dokupienie używanych może być drogi i trudne.

Czytaj także