Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Honda Jazz II

Honda Jazz II

Archiwum

Honda Jazz II

Wyglądająca jak minivan Honda zaskakująco dobrze trzyma cenę. Jazz jest oszczędny, trwały i bardzo praktyczny.

  • Lata produkcji: 2008-2015
  • Silniki: benz. 1.2-1.33 (90-102 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 390/250 cm, szerokość/wysokość: 170/152 cm, bagażnik: 375-883 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Pod jednobryłowym, przypominającym minivana nadwoziem Jazza skrywa się bardzo przestronne i funkcjonalne wnętrze. Jego wyróżnikiem jest opatentowany system składania kanapy Magic Seats, której siedzisko można podnieść do pionu, co pozwala np. na przewiezienie małej choinki.

Honda-Jazz-II_3
Jazz, podobnie jak inne Hondy, ma odważnie stylizowane wnętrze. Ergonomia jest zaskakująco dobra.

SILNIKI

Jazz nie rozpieszcza paletą silników, ale zostały one dobrze dopasowane do charakteru auta – są wystarczająco dynamiczne, a przy rozsądnej jeździe palą mało. W gamie zabrakło diesla. Propozycją dla oszczędnych jest hybryda. Napęd IMA działa inaczej niż w Toyotach – akumulator ma bardzo małą pojemność, natomiast dość słaby silnik elektryczny odpowiada jedynie za wspomaganie benzynowego podczas ruszania czy przyspieszania.

AWARYJNOŚĆ

Kto lubi bezproblemowe auta, powinien szukać Jazza. Model jest wolny od poważnych usterek. Czasem pojawiają się drobne ogniska korozji albo trzeszczą tapicerki. Skrzyniom CVT nie służy agresywna jazda, natomiast akumulatorom hybrydy – dłuższe postoje.

KOSZTY

Jazz jest drogi w zakupie. Wysokie są też ceny części (zamienników jest mniej niż do europejskich aut). Zadbane, bezwypadkowe auta prawie w ogóle się jednak nie psują.

SYTUACJA RYNKOWA

Przez ostatni rok pula używanych aut podwoiła się. Większość z 200 dostępnych Jazzów pochodzi z importu.

Honda-Jazz-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Pierwsze ze sprzedanych w Europie Jazzów wyprodukowano w... Chinach. Ich VIN zaczyna się od liter LUCGG. Auta z Wielkiej Brytanii poznamy po literach SHHGG.
  • Za sprawą układu zmiennych faz rozrządu i-VTEC silniki są ospałe i oszczędne przy niskich obrotach, ale wyraźnie ożywają po „wkręceniu”.
  • W hybrydzie silnik elektryczny wspomaga benzynowy. Nie można jeździć „na prądzie” jak w Toyotach.

CENY

14 000 zł – Próg wejścia jest bardzo wysoki. Ale rynek używanych Hond od dawna rządzi się swoimi prawami.
22 000 zł – Przez ostatni rok optymalny budżet zakupowy spadł o ok. 2,5 tys. zł. Wystarczy na ładne auto z pierwszych lat.
35 000 zł – Cenę najbardziej trzymają hybrydy i benzynowe auta z przebiegami biegami (nierzadko 30-40 tys. km).

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 1.33 1.33 Hybrid
Pojemność skokowa 1198 cm³ 1339 cm³ 1339 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz.+elektr.
Moc maks. 90 KM 100 KM 102 KM
Maks. moment obr. 114 Nm 127 Nm 121+78 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,6 s 11,4 s 12,3 s
Prędkość maks. 177 km/h 182 km/h 175 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,3 l/100 km 5,5 l/100 km 4,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - debiutuje druga generacja Hondy Jazz
2011 - lifting w ramach którego zmieniono m.in. pas przedni i zawieszenie oraz dodano hybrydę 1.3 i-DSI IMA
2013 - światowy debiut Hondy Jazz III
2015 - wygaszenie produkcji Jazza II, w europejskich salonach pojawia się Jazz III

Honda-Jazz_6
Trzecia generacja Jazza (2013-2020).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Ręczne skrzynie mogą haczyć
    Problem pojawia się w części aut. Dotyczy zwykle drugiego biegu. Na razie nie jest tak duży, by wymagał naprawy przekładni.
  • Zły stan powłoki lakierniczej
    Aby zwiększyć żywotność dosyć miękkich lakierów, warto je przynajmniej woskować.
    Koszt woskowania: od 250 zł
  • Problemy z tylnymi hamulcami
    Tylne zaciski potrafią się zapiekać. Dotyczy to szczególnie delikatnie eksploatowanych aut.
    Koszt regeneracji: od 300 zł
  • Regulacja luzów zaworowych
    Jazz ma ręcznie regulowane luzy zaworowe, co jest prostym i tanim zabiegiem.
    Koszt regulacji: od 150 zł

ZALETY I WADY

+ Imponująca trwałość ogólna.
+ Przemyślany projekt wnętrza.
+ Oszczędne i bardzo trwałe silniki.

- Wysokie ceny aut i części zamiennych.
- Pozbawione turbo silniki trzeba wkręcać na obroty, by wykrzesać dobrą dynamikę.
- Znaczne ryzyko kradzieży.

 

Honda-Jazz-II_5
Hybrydową Hondę Jazz można poznać po srebrnym grillu.

WARTO KUPIĆ

Krajowy samochód z małym i udokumentowanym przebiegiem z silnikiem 1.33. Rocznik nie odgrywa większej roli.

UWAŻAJ NA

Kupując hybrydę, nie należy nastawiać się na spektakularne oszczędności. Ta wersja wypada tylko nieco lepiej od zwykłej.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA 19/24 pkt

Czytaj także